Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä...
Projekti on edennyt siihen pisteeseen että nyt on läppäri hankittuna mutta nyt pitäisi saada vielä Linux sisään Windowsin rinnalle. Näiden kanssa on tullut itse pelailtua viimeksi yli 10 vuotta sitten joten Googlettelusta huolimatta olo on hieman epävarma. Eli lähtötilanne:
- Koneessa levy jolla vain yksi osio jolle asennettu WIN10
- Nyt levy pitäisi siis saada osioitua ja Linux asennettua Windowsin rinnalle
Linuxin asentaminen esim. USB-tikulta on tuttu homma mutta miten kovalevyn osiointi nyt kannattaisi tehdä? Onko aino vaihtoehto vetää ensin koko Windows-asennus uusiksi ja siinä samalla osioida levy ja sen jälkeen sitten toiselle osiolle heittää Linux? Vai voinko jotenkin saada Linuxin uudelle levyosiolle ilman, että tarvitsee koskea nykyiseen Windows-asennukseen?
Jos ainoa (ja luotettava) vaihtoehto on Windowsin uudelleenasennus niin mitä tulisi ottaa huomioon, kun lähtötilanne siis on ettei minulla ole tiedossa Windowsin aktivointikoodia? Pläräilin
tällaista ohjetta (linkki Microsoftin sivuille) ja jos nyt oikein ymmärsin, niin minun tulisi luoda asennustiedosto USB-tikulle MUTTA ennen tätä tulisi luoda Microsoft-tili ja linkittää se Windows-rekisteröinnin kanssa keskenään? Jos ymmärsin tämän oikein niin miten uudelleenasennuksen yhteydessä saan aktivoitua Windowsin uudelleen? Kirjaudutaanko asennuksen yhteydessä tuolla Microsoft-tilille ja se automaattisesti tekee aktivoinnin tjsp?
Peruskysymyksiä ja vastauksia löytyisi Googlella mutta meinaa tulla ähky hakutuloksista joten kaipaisin sellaista lyhyttä rautalankaversiota siitä, mihin olen ryhtymässä...