Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 845
  • 19 334

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta jos/kun rauta sisällä on em. komponenttien osalta suht samanlaatuista niin mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota? Onko joku kolmikosta esimerkiksi selkeästi heikoin ulkoiselta olemukseltaan tmv? Thinkpadilla tietysti tuskin voi mennä vikaan kun niitä on tullut aikaisemminkin käytettyä ja hyväksi todettua...
En ole oikeasti auktoriteetti, mutta käytetyissä työläppäreissä akku ja kovalevy lienevät tiensä loppupäässä keskimäärin.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
En ole oikeasti auktoriteetti, mutta käytetyissä työläppäreissä akku ja kovalevy lienevät tiensä loppupäässä keskimäärin.

Tämä on toki mahdollista ja joissain tapauksissa faktakin, mutta akku ei ole omalta osaltani prio1 koska ei ole juurikaan matkakäyttöä tiedossa.

SSD-levyjä (esim. 240 GB) on saanut tarjouksessa parhaimmillaan johonkin 35e hintaan.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä - siis minulle uutta mutta olen päättänyt hankkia sen käytettyjen yritysläppärien valikoimasta. Noita on aika paljon nykyään tarjolla ja vaikka välillä tuntuu että hinnat on vähän yläkanttiin niin tuskin tulen mieltäni muuttamaan.

Mutta asiaan, onko näiden pyhän kolmikon (Lenovo Thinkpad, Dell Latitude ja HP Elitebook) välillä jotain selkeitä eroja jonkun tietyn eduksi? Itselläni on kokemusta vain Thinkpadeista ja laadukkaita pelejähän ne ovat. Rautapuolesta etsitään vähintään i5 ja sen vitossarjaa, muistia se perus 8Gt ja näyttö toki mielellään FHD.

Mutta jos/kun rauta sisällä on em. komponenttien osalta suht samanlaatuista niin mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota? Onko joku kolmikosta esimerkiksi selkeästi heikoin ulkoiselta olemukseltaan tmv? Thinkpadilla tietysti tuskin voi mennä vikaan kun niitä on tullut aikaisemminkin käytettyä ja hyväksi todettua...

SSD näissä lienee pääsääntöisesti - ja jos ei jostain omituisesta syystä ole, niin kannattaa levy SSD:ksi päivittää.

Eipä näissä oikeastaan muuta eroa varmaan ole kuin näppis / touchpad ja pitäisi jotenkin kyetä valitsemaan se mikä omia sormia ja tottumuksia eniten miellyttää. Tai mikäli olet johonkin tottunut - kuten mainitsit - niin sitten sehän on turvallinen valinta. Rungon materiaaliin voi kannattaa kiinnittää huomiota - jos näissä jotain eroja on - riippuen toki käytöstä jne. Alumiinirunko tietenkin kestävämpi kuin muovirunko.

12kk takuuhan näissä taitaa olla yleensä? Kattaako myös akun tuolta ajalta? Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, kuten tuossa ylempänä mainitaan.

Kovin korkealtahan ei näissä tipahda missään tapauksessa ja varmasti parempi valinta kuin uusi halpisläppäri. Vielä jos saa vaikka isin, kaverin tai omalle firmalle ostettua, niin ALVinhan saa vielä poiskin.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
SSD näissä lienee pääsääntöisesti - ja jos ei jostain omituisesta syystä ole, niin kannattaa levy SSD:ksi päivittää.

SSD-levyt on pääsääntöisesti, joitain näyttää vielä löytyvän ilman SSD:tä mutta tuo on tosiaan suht edullinen tarvittaessa itsekin päivittää.

12kk takuuhan näissä taitaa olla yleensä? Kattaako myös akun tuolta ajalta? Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, kuten tuossa ylempänä mainitaan.

12kk joo, akuilla tosin lyhyempi, yleensä 3kk luokkaa. Tori.fi:stä saisi tietty vielä vähän halvemmalla mutta niissä on sitten se riski että tulee ihan susi laite kun ei takuita ole.

Kovin korkealtahan ei näissä tipahda missään tapauksessa ja varmasti parempi valinta kuin uusi halpisläppäri.

Tämäpä juuri, en ihan hirveitä summia aio koneeseen sijoittaa ja nuo kuluttajapuolen halpisläppärit siinä hintaluokassa ei vakuuta eikä niissä ole yhtä helppoa (jos lainkaan?) muokattavuutta kuin näissä yrityshärpäkkeissä. Olen laskeskellut että paremman hinta/laatusuhteen saan käytetyllä yritysläppärillä.

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oman nykyisen koneen hommasin huuto.netistä. On mallia HP Probook 6570b, prosessori i5 2.50Ghz, jossa 16 gb RAM-muistia ja 500 GB:n ssd, jonka myyjä oli asentanut, akkukin on kestänyt hyvin noin vuoden vaikka on alkuperäinen, niitäkin voi ostaa halvalla. Sen mitä itse selvitin niin HP:n koneita tuntui löytyvän helpoiten, ostin tuon 189€ hintaan huutokauppana.

Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jumalauta, että vituttaa. Läppäri pitäis saada ja budjetti ei tuolle ostokselle mikään kovin suuri ole. Olenkin etsinyt lähinnä käytettyä konetta ja eilen sellaisen sitten mielestäni löysinkin.
Sovin sitten hakevani koneen maanantaina myyjältä Tampereelta ja junaliputkin tuli ostettua jo valmiiksi.
Nyt sitten myyjä laittaa viestiä, että joku muu hakikin koneen jo.

En saatana enää jaksa näitä nettikauppiaita.

Nyt kun on maanantaiksi junaliput Tampereelle, niin kysynkin, onko Tampereella noita käytettyjä myyviä liikkeitä?

Ei mulla koneelle suuria vaatimuksia ole. Kunhan on hiljainen eli SSD sais olla ja keskusmuistia vähintään 8gb.

Ei sen pelejä tarvitse jaksaa pyörittää, paitsi Zwiftiä ja sen kanssa yhtaikaa Spotifytä.

Tekis kyllä mieli painella ostamaan Verkkokaupasta kone, mutta ei sieltä 300-400 euron budjetilla taida kummoista laitetta saada.

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jumalauta, että vituttaa. Läppäri pitäis saada ja budjetti ei tuolle ostokselle mikään kovin suuri ole. Olenkin etsinyt lähinnä käytettyä konetta ja eilen sellaisen sitten mielestäni löysinkin.
Sovin sitten hakevani koneen maanantaina myyjältä Tampereelta ja junaliputkin tuli ostettua jo valmiiksi.
Nyt sitten myyjä laittaa viestiä, että joku muu hakikin koneen jo.

En saatana enää jaksa näitä nettikauppiaita.

Nyt kun on maanantaiksi junaliput Tampereelle, niin kysynkin, onko Tampereella noita käytettyjä myyviä liikkeitä?

Ei mulla koneelle suuria vaatimuksia ole. Kunhan on hiljainen eli SSD sais olla ja keskusmuistia vähintään 8gb.

Ei sen pelejä tarvitse jaksaa pyörittää, paitsi Zwiftiä ja sen kanssa yhtaikaa Spotifytä.

Tekis kyllä mieli painella ostamaan Verkkokaupasta kone, mutta ei sieltä 300-400 euron budjetilla taida kummoista laitetta saada.

Hakeminen kauempaa voi kusahtaa juuri noin yksityishenkilöiden tai nettikauppiaiden kanssa asioidessa. Postilla on tullut itselle pari aikaisempaa konetta ehjänä ja ilman ongelmia, joten sitäkin kannattaa miettiä ostaessa. Tosiaan jos on kiire, niin kannattaa maksaa enemmän varmuudesta, jos ei esim. löydy tarpeeksi hyvää varakonetta.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Näin joulunaikaan hassunhauska Elf Yourself sovellus. En keksi miksi oma Galaxy S7 tallentaa videot aika pikselimössönä. Siinä ohjelman omassa on ihan HD-tason kuva. Tallennettuna tiedostokoko mulla vähän yli 6 Mt kun lankomiehellä 13 Mt ja tosi hyvä kuvanlaatu.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä...

Projekti on edennyt siihen pisteeseen että nyt on läppäri hankittuna mutta nyt pitäisi saada vielä Linux sisään Windowsin rinnalle. Näiden kanssa on tullut itse pelailtua viimeksi yli 10 vuotta sitten joten Googlettelusta huolimatta olo on hieman epävarma. Eli lähtötilanne:

- Koneessa levy jolla vain yksi osio jolle asennettu WIN10
- Nyt levy pitäisi siis saada osioitua ja Linux asennettua Windowsin rinnalle

Linuxin asentaminen esim. USB-tikulta on tuttu homma mutta miten kovalevyn osiointi nyt kannattaisi tehdä? Onko aino vaihtoehto vetää ensin koko Windows-asennus uusiksi ja siinä samalla osioida levy ja sen jälkeen sitten toiselle osiolle heittää Linux? Vai voinko jotenkin saada Linuxin uudelle levyosiolle ilman, että tarvitsee koskea nykyiseen Windows-asennukseen?

Jos ainoa (ja luotettava) vaihtoehto on Windowsin uudelleenasennus niin mitä tulisi ottaa huomioon, kun lähtötilanne siis on ettei minulla ole tiedossa Windowsin aktivointikoodia? Pläräilin tällaista ohjetta (linkki Microsoftin sivuille) ja jos nyt oikein ymmärsin, niin minun tulisi luoda asennustiedosto USB-tikulle MUTTA ennen tätä tulisi luoda Microsoft-tili ja linkittää se Windows-rekisteröinnin kanssa keskenään? Jos ymmärsin tämän oikein niin miten uudelleenasennuksen yhteydessä saan aktivoitua Windowsin uudelleen? Kirjaudutaanko asennuksen yhteydessä tuolla Microsoft-tilille ja se automaattisesti tekee aktivoinnin tjsp?

Peruskysymyksiä ja vastauksia löytyisi Googlella mutta meinaa tulla ähky hakutuloksista joten kaipaisin sellaista lyhyttä rautalankaversiota siitä, mihin olen ryhtymässä...

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
@Tinke-80 Enpä ole tuollaista vaihtoehtoa tullut miettineeksikään, kiitos vinkistä, pitää tutustua hieman paremmalla ajalla!

Mutta jos lopulta päätyy tuohon täysveriseen asennukseen niin onko oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin vetää Windows ensin kokonaan uusiksi levy osioiden ja edetä siitä step by step? Ja onnistuukohan se tuo Windowsin aktivointi siinä tapauksessa vain tuohon Micosoft-tiliin nojaten?

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nyt, pojat ja tytöt. Herrat ja rouvat. Miksei neiditkin ja SMT:t ja punamustat. Mikäs mahtaa olla syynä, kun laitan googlessa hakuun ihan mitä vaan, niin tulee joku Yahoon Safe Finder ruudulle. Miten mä pääsen siitä eroon? MacBookia käytän, sikäli mikäli sillä on merkitystä. Tulee Safarilla ja Chromella sama juttu.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Duoda duoda, ehdin kirjoittaa Googleen "yahoo s" niin sain sivukaupalla poisto-ohjeita. Malwarebytes on varmaan helpoin ratkaisu. Lähinnä olisi kiinnostanut, mistä tuollainen tarttuu mutta sitä informaatiota en löytänyt mistään.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Duoda duoda, ehdin kirjoittaa Googleen "yahoo s" niin sain sivukaupalla poisto-ohjeita. Malwarebytes on varmaan helpoin ratkaisu. Lähinnä olisi kiinnostanut, mistä tuollainen tarttuu mutta sitä informaatiota en löytänyt mistään.

Yleensä nämä tulevat jonkin ilmaissoftan kylkiäisenä. Tätä varten on varsin kätevä palvelu: Ninite - Install or Update Multiple Apps at Once

Ei asenna mitään ylimääräistä ja muutenkin hemmetin kätevä palvelu jolla voi asentaa monta perussoftaa parilla klikkauksella. Toinen vaihtoehto Ninitelle on että valitsee custom asennuksen ja ruksii pois ylimääräiset "kikkareet" asennusvaiheessa.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Pöytäkoneeseen (itse kasattu) pitäisi saada Win10. Nykyään koneessa surraa W7, mutta tuen loppumisen myötä ajattelin päivittää Windowsin for good.

W10-asennusohjelman olen onnistunut hankkimaan, mutta kuinka koneen ajurit saa mukaan tähän pakettiin? Ilmeisesti W10-asennusohjelman avulla luodaan käyttöjärjestelmästä levyimage, mutta tokkopa tuohon imageen saa ajureita yhtenä könttänä mukaan?

Täydellinen noviisitason kysymys. Jonkun verran on tullut koneiden kanssa painittua, joten jos joku vain sysäisee minut tämän prosessin alkuun, niin uskon saavani homman pakettiin.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Pöytäkoneeseen (itse kasattu) pitäisi saada Win10. Nykyään koneessa surraa W7, mutta tuen loppumisen myötä ajattelin päivittää Windowsin for good.

W10-asennusohjelman olen onnistunut hankkimaan, mutta kuinka koneen ajurit saa mukaan tähän pakettiin? Ilmeisesti W10-asennusohjelman avulla luodaan käyttöjärjestelmästä levyimage, mutta tokkopa tuohon imageen saa ajureita yhtenä könttänä mukaan?

Täydellinen noviisitason kysymys. Jonkun verran on tullut koneiden kanssa painittua, joten jos joku vain sysäisee minut tämän prosessin alkuun, niin uskon saavani homman pakettiin.

WIN10:ssä on mukana aika kattava paketti ajureita mukana, eli saat koneen toimimaan niillä. Sitten valmistajan sivuilta haet rautaasi sopivat ajurit ihan normaalisti.

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
@Tinke-80 Enpä ole tuollaista vaihtoehtoa tullut miettineeksikään, kiitos vinkistä, pitää tutustua hieman paremmalla ajalla!

Mutta jos lopulta päätyy tuohon täysveriseen asennukseen niin onko oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin vetää Windows ensin kokonaan uusiksi levy osioiden ja edetä siitä step by step? Ja onnistuukohan se tuo Windowsin aktivointi siinä tapauksessa vain tuohon Micosoft-tiliin nojaten?

En tiedä onko projekti jo edennyt, kun kysymyksestä on vähän aikaa, mutta asian kanssa juuri harrastelleena: Jos Linuxin haluaa rinnalle, niin ei tuota Windowsia tarvitse sen kummemmin asennella uudestaan, sillä esim. Ubuntun asennuksessa voi suoraan määrittää, että Linux asennetaan toisen käyttiksen rinnalle. Samoin siinä voi sitten säätää, että minkä kokoisen osion Linuxille haluaa lohkaista. Jos valinta kohdistuu johonkin muuhun Linux-distribuutioon, niin siellä asiat tietysti voi mennä vähän eri tavalla.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Sid

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä onko projekti jo edennyt, kun kysymyksestä on vähän aikaa, mutta asian kanssa juuri harrastelleena: Jos Linuxin haluaa rinnalle, niin ei tuota Windowsia tarvitse sen kummemmin asennella uudestaan, sillä esim. Ubuntun asennuksessa voi suoraan määrittää, että Linux asennetaan toisen käyttiksen rinnalle. Samoin siinä voi sitten säätää, että minkä kokoisen osion Linuxille haluaa lohkaista. Jos valinta kohdistuu johonkin muuhun Linux-distribuutioon, niin siellä asiat tietysti voi mennä vähän eri tavalla.
Mä harrastin aikani tuota kahden käyttiksen konetta. Silloin oli Ubuntu ja Win7 rinnakkain, kun joku satunnainen kikkare (esim. sporttikellojen softat) ei suostunut Linuxia tottelemaan, ainakaan ilman isoa vaivannäköä. Sitten tein joutessani yhdestä jämäkoneesta Win10-masiinan ja jotenkin huomaamattani siirryin käyttämään pelkästään sitä. Nyt sitten jyräsin viime vuonna sen Ubuntun kokonaan alas, kun Win10 on jotenkin miellyttävämpi perussurffailussa. Itse asiassa en jaksanut vaihdella koneiden välillä, kun Liigaa ei saanut Linuxilla oikein näkyviin ja jämähdin winkkariin.

Mutta siis muistaakseni se rinnalle asennus oli helppoa, jos se winkkari oli valmiina ja laittoi Ubuntun rinnalle. Yhdessä kohtaa asennusta vastasi vain oikean vaihtoehdon ja siinä se oli. Toisinpäin ei taida olla yhtä simppeliä. Tai mistä mä sen tiedän.

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
En tiedä onko projekti jo edennyt, kun kysymyksestä on vähän aikaa, mutta asian kanssa juuri harrastelleena: Jos Linuxin haluaa rinnalle, niin ei tuota Windowsia tarvitse sen kummemmin asennella uudestaan

Joo, itseasiassa sain kovalevyn osioitua ihan Windowsin omalla Levynhallinta-softalla (laitoin itseasiassa kolmeen osaan) joista sitten yhdelle asentelin Ubuntun.

Muuten kaikki rokkaa hienosti mutta joku outo ongelma on kellonajan kanssa... Jos nyt esimerkiksi käytän Ubuntua ja sitten restarttaan koneen ja avaan Windowsin niin kello on kaksi tuntia jäljessä vaikka aikavyöhyke on oikea. Jos käyn asetuksesta klikkaamassa synkronoi aikavyöhyke niin sitten kellonaika päivittyy oikeaksi.

Jos taas teen niin päin, että käytän Windowsia ja sitten vaihdan Ubuntuun niin siellä kello on kaksi tuntia edellä - Ubuntu tosin näyttää tekevän jonkin synkronoinnin automaattisesti hyvin nopeasti käynnistyksen jälkeen jolloin se päivittyy oikeaan aikaan parissa minuutissa.

Eihän tuo nyt hirvittävän iso ongelma ole mutta outoa että nuo nyt sekoilee keskenään noin...

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Minulla Ubuntu on käytössä VirtualBox-nimisen virtualisointisoftan kautta Windowsin "sisältä" käynnistettynä. Siisti ja näppärä ratkaisu ainakin satunnaiseen käyttöön ja eri distrojen testailuun - toki kahden käyttiksen ajaminen rinnakkain syö laiteresursseja, joten jos Linux-käyttö vaatii maksimitehoja tai työaseman keskusmuisti on jo valmiiksi niukka, ei VirtualBox ole oikea ratkaisu.

Windowsissa taitaa olla nykyään "sisään leivottuna" vastaavanlainen Hyper-V-virtualisointi, mutta siihen en ole koskaan perehtynyt.

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
käynnistin koneen uusiksi eikä näppiksestä g110 toimi enää kuin medianäppäimet ja taustavalonäppäin. missä vika

- vaihdettu usb paikka
- uudet ajurit
- boottia koneelle
- pc tunnistaa, näkyy laitteissa ja win10 ilmoittaa normaalisti laite kytketty

mitä vielä

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
käynnistin koneen uusiksi eikä näppiksestä g110 toimi enää kuin medianäppäimet ja taustavalonäppäin. missä vika

- vaihdettu usb paikka
- uudet ajurit
- boottia koneelle
- pc tunnistaa, näkyy laitteissa ja win10 ilmoittaa normaalisti laite kytketty

mitä vielä

Oletko yrittänyt poistaa ko. laitteen ja antaa koneen löytää laitteen uudelleen ja asentaa ajurit etc?

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Oletko yrittänyt poistaa ko. laitteen ja antaa koneen löytää laitteen uudelleen ja asentaa ajurit etc?
Mites se kokonaan poistetaan? Asetukset -> laitteet ja sieltä poista laite, näppis irti ja takas -> logitech g110 valmis käytettäväksi. Ei toimi ku nuo aiemmin mainitut. On kyllä outoa

Ainut mitä nyt huomasin on että näppis meni "muut laitteet" kohtaan, onko merkitystä. En vaan tajua mitä kävi, hyvin toimi näppis ennen uudelleenkäynnistystä... ja miksi valo ja medianäppikset toimii, muuten mykkä

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy