Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 849 962
  • 19 187

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mulla on vanha MacBook jonka vaimoni on ominut opiskeluihinsa mitta kone on minun Apple- tililläni ja laitteeni (siis synkissä iPhoneni kanssa). Joulupukki on tuomassa minulle uuden Macbookin koska olen kyllästynyt tilanteeseen.

Voinko (kuinka?) vaihtaa sen vanhan Macbookin vaimoni Apple- tiliin ilman että koneella olevat hänen tiedostonsa vaarantuvat tms. Hän siis saisi pitää sen vanhan ja minä saan uuden josta teen oman Apple laitteeni ja vanha jääköön hänen ekosysteemiin

Voi olla että vaihto on helppoa ja tyhmä kysymys mutta halusin vain varmistaa asiantuntijoilta
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mulla on vanha MacBook jonka vaimoni on ominut opiskeluihinsa mitta kone on minun Apple- tililläni ja laitteeni (siis synkissä iPhoneni kanssa). Joulupukki on tuomassa minulle uuden Macbookin koska olen kyllästynyt tilanteeseen.

Voinko (kuinka?) vaihtaa sen vanhan Macbookin vaimoni Apple- tiliin ilman että koneella olevat hänen tiedostonsa vaarantuvat tms. Hän siis saisi pitää sen vanhan ja minä saan uuden josta teen oman Apple laitteeni ja vanha jääköön hänen ekosysteemiin

Voi olla että vaihto on helppoa ja tyhmä kysymys mutta halusin vain varmistaa asiantuntijoilta
Käytätte siis tuota vanhaa konetta yhdellä ja samalla käyttäjätunnuksella (sinun) koko ajan? Applen tietokoneilla kullekin käyttäjälle oma käyttäjätunnus on ihan näppärä ja toimiva ominaisuus, mitä kannattaa hyödyntää.

Tee vaimolle ensin oma käyttäjätunnus sille vanhalle koneelle. Tyyliin esimerkiksi "Vaimon tunnus" (saat ihan itse keksiä sen, tai vaimo saa). Sen jälkeen, kun tunnus on luotu, siirrä (tai vaimo siirtää) ne kaikki tiedostot ym. sieltä sinun tunnuksen puolelta sinne vaimon tunnuksen puolelle. Muistitikku tms. ulkoinen muisti on yksi tapa, mutta vielä helpompi voi olla seuraava:

Avaa Finder ja sieltä kovalevy. Macintosh HD tai millä nimellä se siellä onkaan. Sieltä kansio Käyttäjät ja sieltä se vaimolle luotu uusi tunnus, esim. Vaimon tunnus. Kansiossa Vaimon tunnus on kansio nimeltä Julkinen ja sen sisällä Pudotuslaatikko. Tuo Pudotuslaatikko on sellainen kansio, mihin sieltä sinun tunnuksen puolelta pääsee tiputtelemaan mitä tahansa tiedostoja tai kansioita tms., mutta sinun tunnuksen puolelta ei enää pääse katsomaan sinne Pudotuslaatikko-kansion sisään, että mitä siellä on.

Kun sitten vaimo kirjautuu sisään sillä koneella sille omalle tunnukselleen, hän menee Finderissa oman kotihakemistoonsa. Sinne, missä näkyy talon kuva ja se tunnuksen nimi. Sieltä löytyy kansio Julkinen ja sen sisältä Pudotuslaatikko. Tuo on se sama Pudotuslaatikko, minne sieltä sinun tunnuksen puolelta niitä tiedostoja on pudoteltu, mutta nyt vaimon tunnuksen puolelta niitä pääsee katsomaan ja siirtelemään omiin paikkoihinsa, oikeisiin kansioihin siellä vaimon tunnuksen puolella.

Jos vaimolla on ne tiedostot ennestään jonkinmoisessa kansiorakenteessa siellä sinun tunnuksen puolella tyyliin kansiossa Vaimon tiedostot (ja siellä sitten kaikkea mahdollista kansiota), niin riittää, kun siirtää sen koko nipun kerralla sinne pudotuslaatikkoon. Ja sitten kun se tunnus on luotu, niin vaimo voi kirjautua siellä sisään iCloud-tililleen omalla tunnuksellaan jne.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Help!

Läppärin virkaa toimittaa HP Pavilionin kone, jossa uusin Windows 10. Latasin koneelle uusimmat versiot Creative Cloudin ohjelmista eli mm. Adobe Photoshop, InDesign, Lightroom jne. Ongelmaksi muodostui se, ettei Photoshop auennut "normaalisti", vaan osa valikoista jäi ns. piiloon ja osa näkyi omituisesti päällekkäin.

Tätä ongelmaa hoidettiin Adoben mahtavan asiakaspalvelun kanssa, he ottivat etäyhteyden koneeseeni ja parin tunnin säätämisen jälkeen ongelma selvisi. Laitehallinnan kautta piti näytönsovittimet päivittää (molemmat "vaihtoehdot" eli ADM Radeon R8 M365DX ja ADM Radeon (TM) R6 Graphics). Näissä on nyt koneen mukaan uusimmat versiot, mutta jostain syystä molempien kuvakkeiden kohdalla on oranssilla pohjalla huutomerkki? Adoben ohjelmat toimii kyllä ja kone myös, mutta tuon päivitystapahtuman jälkeen kone on pitänyt koko ajan outoa hurinaa/huminaa, samanlainen ääni jos kone on käynyt joskus hetkellisesti ylikierroksilla esim. jotain isoa ohjelmistoa ladatessa tms. Tämä poikkeuksellinen hurina on kokoaikaista, kun kone on päällä, on kokeiltu käynnistellä uudestaan ja kone on ollut tunteja kokonaan sammutettuna.

Mikä meni v?tuiksi ja vinkkejä, mitä pitää tehdä?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Help!

Läppärin virkaa toimittaa HP Pavilionin kone, jossa uusin Windows 10. Latasin koneelle uusimmat versiot Creative Cloudin ohjelmista eli mm. Adobe Photoshop, InDesign, Lightroom jne. Ongelmaksi muodostui se, ettei Photoshop auennut "normaalisti", vaan osa valikoista jäi ns. piiloon ja osa näkyi omituisesti päällekkäin.

Tätä ongelmaa hoidettiin Adoben mahtavan asiakaspalvelun kanssa, he ottivat etäyhteyden koneeseeni ja parin tunnin säätämisen jälkeen ongelma selvisi. Laitehallinnan kautta piti näytönsovittimet päivittää (molemmat "vaihtoehdot" eli ADM Radeon R8 M365DX ja ADM Radeon (TM) R6 Graphics). Näissä on nyt koneen mukaan uusimmat versiot, mutta jostain syystä molempien kuvakkeiden kohdalla on oranssilla pohjalla huutomerkki? Adoben ohjelmat toimii kyllä ja kone myös, mutta tuon päivitystapahtuman jälkeen kone on pitänyt koko ajan outoa hurinaa/huminaa, samanlainen ääni jos kone on käynyt joskus hetkellisesti ylikierroksilla esim. jotain isoa ohjelmistoa ladatessa tms. Tämä poikkeuksellinen hurina on kokoaikaista, kun kone on päällä, on kokeiltu käynnistellä uudestaan ja kone on ollut tunteja kokonaan sammutettuna.

Mikä meni v?tuiksi ja vinkkejä, mitä pitää tehdä?
Saattaa hyvinkin olla, että ei ole täysin oikeat ajurit nyt käytössä. Tuo R8 M365DX viittaa siihen, että koneessa todellakin on kaksi näytönohjainta. Toinen on integroitu koneen prosessoriin ja toinen on erillinen. Idea tässä on, että tuota integroitua näytönohjainta käytetään kevyessä kuormassa, mutta kun näytönohjaimelta vaaditaan enemmän, niin enemmän virtaa vievä (ja samalla enemmän lämpöä tuottava) erillinen näytönohjain otetaan automaattisesti käyttöön.

Ilmeisesti asensit nyt siis uudet ajurit näytönohjaimille, mutta voi olla että ajureissa on jotain vikaa tai ne eivät ole täysin oikeat. Teitkö päivityksen suoraan laitehallinnan kautta? Jos teit, niin vika saattaa olla siinä. Parhaan tuloksen saa, kun ajurit hakee itse netistä.

Tässä tapauksessa saattaa olla, että oikeat ajurit löytyvät parhaiten koneen valmistajan, eli HP:n sivuilta. Yleensä suosittelisin näytönohjaimen valmistajaa, mutta tässä tapauksessa on hieman epäselvää, että minkä näytönohjaimen mukaan tulisi mennä, kun käytössä kahden ohjaimen hybridi.

Jos kerrot koneen tarkan mallin, niin voin auttaa asiassa tarvittaessa lisää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tässä tapauksessa saattaa olla, että oikeat ajurit löytyvät parhaiten koneen valmistajan, eli HP:n sivuilta. Yleensä suosittelisin näytönohjaimen valmistajaa, mutta tässä tapauksessa on hieman epäselvää, että minkä näytönohjaimen mukaan tulisi mennä, kun käytössä kahden ohjaimen hybridi.

Jos kerrot koneen tarkan mallin, niin voin auttaa asiassa tarvittaessa lisää.

Yllä olevien vinkkien pitäisi auttaa. Läppäreiden näytönohjaimia on "yleensä" kustomoitu valmistajan toimesta, joten geneeriset ajurit eivät "yleensä" toimi.

Valmistajan ajurit koneeseen - kuten oli suositeltukin - ja kovaa ajoa.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Iso kiitos @Sniper, @Nelfor ja @Jesus Shaves - ei varmaan ole sellaista asiaa, mihin Jatkoajasta EI löytyisi asiantuntevia ihmisiä avuksi! :-)

Nyt on siis teidän ohjeilla suoraan valmistajan eli HP:n sivuilta ladattuna näytönohjanpäivitykset, ja se korjasi tilannetta, koska nyt ei näy enää laitehallinassa kahta erillistä AMD:tä näyttösovittimet kohdassa, vaan tilalle tuli "Microsoft perusnäyttösovitin" ja se virhettä ilmoittanut (?) huutomerkki katosi päivityksen yhteydessä. Ja Photoshopit sun muut toimii edelleen ok!

Kone hurisee edelleen mielestäni normaalia kovemmin, ja jostain laitehallintaan ilmestyi nyt "Muut laitteet" kohtaan tuntematon laite, jonka vieressä tuo huutomerkki. Kuva screenshottina liitteessä. Mikähän se tämä on, ja päivittelenkö vaan tuosta vai mitä tälle kannattaa tehdä? Tämä kohta on automaattisesti auki tuosta laitehallinnan listauksesta, joten kai se sitä herjaa...
 

Liitteet

  • tuntematonlaite.JPG
    tuntematonlaite.JPG
    91,5 KB · kertaa luettu: 337

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Otapa uusi kaappaus vielä niin, että avaat ton Tiedot välilehden ja sieltä valitset alavalikosta Laitteistotunnukset. Sitten veikkaan että kuka tahansa meistä tietää mistä on kyse.
Tällaista tarjosi
 

Liitteet

  • tuntematonlaite_2.JPG
    tuntematonlaite_2.JPG
    94,2 KB · kertaa luettu: 303

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Tuohon on oikea ajuri nimellä AMD High-Definition (HD) Graphics Driver for HP Pavilion

Eli koittaisin sille tarjota samasta hakemistosta ajuria, mihin latasit ja purit sen HP:n paketin. HP:n sivuilla voi myös olla joitain muita systeemiajurin nimissä kulkevia, mitkä kannattaa asentaa. Tai sitten jos homma nyt toimii, niin annat olla - vaikka totta kai ne huutomerkit ottaa päähän :)

Tässä on ainakin Lenovon kohdalla nähty semmoisiakin hauskoja tilanteita, että pitkäänkin vaivannut vaiva on yhtäkkiä kadonnut, kun on Windows 10 saanut puolivuotispäivityksen.
Bingo! Siirtelin eri paikkaan tuon puretun HP:n paketin ja tadaa, hurina ja huutomerkit katosi ja kone pelittää kuin unelma! Kiitos vielä! :)
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokeillaas löytyykö täältä vastausta.

Windows 10 pitäisi päivittää tuohon uusimpaan, mutta aina kun päivitys pääsee n. 60% tienoille, se pysähtyy ja valittaa että "tätäpä nyt ei voikaan tehdä" ja palauttaa kaikki ennalleen. Netissä on jotain höpinää Media Playereista sun muuta, mutta en ole oikein vakuuttunut että se nyt tähän auttaisi. Nykyinen versio on siis tämä 18xx ja kone haluaisi päivittää versioon 19xx.

Tässä ei nyt ole sitä tarkkaa virheilmoitusta tallessa kun töissä olen, mutta senkin voin kaivaa jossain vaiheessa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Vba vituttaa...

Soluissa a2:z2 on arvona joko "Tappara" tai "Ilves. Näistä pitäisi piilottaa ne kolumnit, joissa on arvo "Ilves". Teksti "Tappara" tai "Ilves" tulevat solun 1 arvon mukaan, jota spinnerillä voi vaihtaa. Nätisti saan Excelin puolella tuon spinnerin toimimaan, mutta VBA ja piilotus kusevat.

Käytännössä siis
If Range("a2:z2").Value = "Tappara" Then EntireColumn.Hidden = True
If Range("a2:z2").Value = "Ilves" Then EntireColumn.Hidden = False

Paitsi että ei onnaa. Olisiko täällä joku, jolta löytyisi vastaavasta kokemusta?

Nimimerkillä "Perkele kun mun nuoruudessa ei koulussa koodattu"
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Käytännössä siis
If Range("a2:z2").Value = "Tappara" Then EntireColumn.Hidden = True
If Range("a2:z2").Value = "Ilves" Then EntireColumn.Hidden = False

En välttämättä ole edes samassa aurinkokunnassa ajatukseni kanssa, mutta eikös tuossa pitäisi olla sama seura, kun lopputulos on tosi tai epätosi tai vaihtoehtoisesti jos kerran molemmat seurat, niin vai tosi tai epätosi lopputuloksena. Nythän sinulla on vähän kuin sama kaava kahteen kertaan. Ylemmässä Tappara on tosi, alemmassa Ilves epätosi. Eikös molemmat tarkoita samaa?

Mistään vbasta en mitään ymmärrä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä - siis minulle uutta mutta olen päättänyt hankkia sen käytettyjen yritysläppärien valikoimasta. Noita on aika paljon nykyään tarjolla ja vaikka välillä tuntuu että hinnat on vähän yläkanttiin niin tuskin tulen mieltäni muuttamaan.

Mutta asiaan, onko näiden pyhän kolmikon (Lenovo Thinkpad, Dell Latitude ja HP Elitebook) välillä jotain selkeitä eroja jonkun tietyn eduksi? Itselläni on kokemusta vain Thinkpadeista ja laadukkaita pelejähän ne ovat. Rautapuolesta etsitään vähintään i5 ja sen vitossarjaa, muistia se perus 8Gt ja näyttö toki mielellään FHD.

Mutta jos/kun rauta sisällä on em. komponenttien osalta suht samanlaatuista niin mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota? Onko joku kolmikosta esimerkiksi selkeästi heikoin ulkoiselta olemukseltaan tmv? Thinkpadilla tietysti tuskin voi mennä vikaan kun niitä on tullut aikaisemminkin käytettyä ja hyväksi todettua...
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mutta jos/kun rauta sisällä on em. komponenttien osalta suht samanlaatuista niin mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota? Onko joku kolmikosta esimerkiksi selkeästi heikoin ulkoiselta olemukseltaan tmv? Thinkpadilla tietysti tuskin voi mennä vikaan kun niitä on tullut aikaisemminkin käytettyä ja hyväksi todettua...
En ole oikeasti auktoriteetti, mutta käytetyissä työläppäreissä akku ja kovalevy lienevät tiensä loppupäässä keskimäärin.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
En ole oikeasti auktoriteetti, mutta käytetyissä työläppäreissä akku ja kovalevy lienevät tiensä loppupäässä keskimäärin.

Tämä on toki mahdollista ja joissain tapauksissa faktakin, mutta akku ei ole omalta osaltani prio1 koska ei ole juurikaan matkakäyttöä tiedossa.

SSD-levyjä (esim. 240 GB) on saanut tarjouksessa parhaimmillaan johonkin 35e hintaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä - siis minulle uutta mutta olen päättänyt hankkia sen käytettyjen yritysläppärien valikoimasta. Noita on aika paljon nykyään tarjolla ja vaikka välillä tuntuu että hinnat on vähän yläkanttiin niin tuskin tulen mieltäni muuttamaan.

Mutta asiaan, onko näiden pyhän kolmikon (Lenovo Thinkpad, Dell Latitude ja HP Elitebook) välillä jotain selkeitä eroja jonkun tietyn eduksi? Itselläni on kokemusta vain Thinkpadeista ja laadukkaita pelejähän ne ovat. Rautapuolesta etsitään vähintään i5 ja sen vitossarjaa, muistia se perus 8Gt ja näyttö toki mielellään FHD.

Mutta jos/kun rauta sisällä on em. komponenttien osalta suht samanlaatuista niin mihin muuhun kannattaisi kiinnittää huomiota? Onko joku kolmikosta esimerkiksi selkeästi heikoin ulkoiselta olemukseltaan tmv? Thinkpadilla tietysti tuskin voi mennä vikaan kun niitä on tullut aikaisemminkin käytettyä ja hyväksi todettua...

SSD näissä lienee pääsääntöisesti - ja jos ei jostain omituisesta syystä ole, niin kannattaa levy SSD:ksi päivittää.

Eipä näissä oikeastaan muuta eroa varmaan ole kuin näppis / touchpad ja pitäisi jotenkin kyetä valitsemaan se mikä omia sormia ja tottumuksia eniten miellyttää. Tai mikäli olet johonkin tottunut - kuten mainitsit - niin sitten sehän on turvallinen valinta. Rungon materiaaliin voi kannattaa kiinnittää huomiota - jos näissä jotain eroja on - riippuen toki käytöstä jne. Alumiinirunko tietenkin kestävämpi kuin muovirunko.

12kk takuuhan näissä taitaa olla yleensä? Kattaako myös akun tuolta ajalta? Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, kuten tuossa ylempänä mainitaan.

Kovin korkealtahan ei näissä tipahda missään tapauksessa ja varmasti parempi valinta kuin uusi halpisläppäri. Vielä jos saa vaikka isin, kaverin tai omalle firmalle ostettua, niin ALVinhan saa vielä poiskin.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
SSD näissä lienee pääsääntöisesti - ja jos ei jostain omituisesta syystä ole, niin kannattaa levy SSD:ksi päivittää.

SSD-levyt on pääsääntöisesti, joitain näyttää vielä löytyvän ilman SSD:tä mutta tuo on tosiaan suht edullinen tarvittaessa itsekin päivittää.

12kk takuuhan näissä taitaa olla yleensä? Kattaako myös akun tuolta ajalta? Siihen kannattaa kiinnittää huomiota, kuten tuossa ylempänä mainitaan.

12kk joo, akuilla tosin lyhyempi, yleensä 3kk luokkaa. Tori.fi:stä saisi tietty vielä vähän halvemmalla mutta niissä on sitten se riski että tulee ihan susi laite kun ei takuita ole.

Kovin korkealtahan ei näissä tipahda missään tapauksessa ja varmasti parempi valinta kuin uusi halpisläppäri.

Tämäpä juuri, en ihan hirveitä summia aio koneeseen sijoittaa ja nuo kuluttajapuolen halpisläppärit siinä hintaluokassa ei vakuuta eikä niissä ole yhtä helppoa (jos lainkaan?) muokattavuutta kuin näissä yrityshärpäkkeissä. Olen laskeskellut että paremman hinta/laatusuhteen saan käytetyllä yritysläppärillä.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oman nykyisen koneen hommasin huuto.netistä. On mallia HP Probook 6570b, prosessori i5 2.50Ghz, jossa 16 gb RAM-muistia ja 500 GB:n ssd, jonka myyjä oli asentanut, akkukin on kestänyt hyvin noin vuoden vaikka on alkuperäinen, niitäkin voi ostaa halvalla. Sen mitä itse selvitin niin HP:n koneita tuntui löytyvän helpoiten, ostin tuon 189€ hintaan huutokauppana.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jumalauta, että vituttaa. Läppäri pitäis saada ja budjetti ei tuolle ostokselle mikään kovin suuri ole. Olenkin etsinyt lähinnä käytettyä konetta ja eilen sellaisen sitten mielestäni löysinkin.
Sovin sitten hakevani koneen maanantaina myyjältä Tampereelta ja junaliputkin tuli ostettua jo valmiiksi.
Nyt sitten myyjä laittaa viestiä, että joku muu hakikin koneen jo.

En saatana enää jaksa näitä nettikauppiaita.

Nyt kun on maanantaiksi junaliput Tampereelle, niin kysynkin, onko Tampereella noita käytettyjä myyviä liikkeitä?

Ei mulla koneelle suuria vaatimuksia ole. Kunhan on hiljainen eli SSD sais olla ja keskusmuistia vähintään 8gb.

Ei sen pelejä tarvitse jaksaa pyörittää, paitsi Zwiftiä ja sen kanssa yhtaikaa Spotifytä.

Tekis kyllä mieli painella ostamaan Verkkokaupasta kone, mutta ei sieltä 300-400 euron budjetilla taida kummoista laitetta saada.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jumalauta, että vituttaa. Läppäri pitäis saada ja budjetti ei tuolle ostokselle mikään kovin suuri ole. Olenkin etsinyt lähinnä käytettyä konetta ja eilen sellaisen sitten mielestäni löysinkin.
Sovin sitten hakevani koneen maanantaina myyjältä Tampereelta ja junaliputkin tuli ostettua jo valmiiksi.
Nyt sitten myyjä laittaa viestiä, että joku muu hakikin koneen jo.

En saatana enää jaksa näitä nettikauppiaita.

Nyt kun on maanantaiksi junaliput Tampereelle, niin kysynkin, onko Tampereella noita käytettyjä myyviä liikkeitä?

Ei mulla koneelle suuria vaatimuksia ole. Kunhan on hiljainen eli SSD sais olla ja keskusmuistia vähintään 8gb.

Ei sen pelejä tarvitse jaksaa pyörittää, paitsi Zwiftiä ja sen kanssa yhtaikaa Spotifytä.

Tekis kyllä mieli painella ostamaan Verkkokaupasta kone, mutta ei sieltä 300-400 euron budjetilla taida kummoista laitetta saada.

Hakeminen kauempaa voi kusahtaa juuri noin yksityishenkilöiden tai nettikauppiaiden kanssa asioidessa. Postilla on tullut itselle pari aikaisempaa konetta ehjänä ja ilman ongelmia, joten sitäkin kannattaa miettiä ostaessa. Tosiaan jos on kiire, niin kannattaa maksaa enemmän varmuudesta, jos ei esim. löydy tarpeeksi hyvää varakonetta.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Näin joulunaikaan hassunhauska Elf Yourself sovellus. En keksi miksi oma Galaxy S7 tallentaa videot aika pikselimössönä. Siinä ohjelman omassa on ihan HD-tason kuva. Tallennettuna tiedostokoko mulla vähän yli 6 Mt kun lankomiehellä 13 Mt ja tosi hyvä kuvanlaatu.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tämä ketju lienee lähimpänä oikeaa tiedustella asiaa. Olen hankkimassa uutta läppäriä...

Projekti on edennyt siihen pisteeseen että nyt on läppäri hankittuna mutta nyt pitäisi saada vielä Linux sisään Windowsin rinnalle. Näiden kanssa on tullut itse pelailtua viimeksi yli 10 vuotta sitten joten Googlettelusta huolimatta olo on hieman epävarma. Eli lähtötilanne:

- Koneessa levy jolla vain yksi osio jolle asennettu WIN10
- Nyt levy pitäisi siis saada osioitua ja Linux asennettua Windowsin rinnalle

Linuxin asentaminen esim. USB-tikulta on tuttu homma mutta miten kovalevyn osiointi nyt kannattaisi tehdä? Onko aino vaihtoehto vetää ensin koko Windows-asennus uusiksi ja siinä samalla osioida levy ja sen jälkeen sitten toiselle osiolle heittää Linux? Vai voinko jotenkin saada Linuxin uudelle levyosiolle ilman, että tarvitsee koskea nykyiseen Windows-asennukseen?

Jos ainoa (ja luotettava) vaihtoehto on Windowsin uudelleenasennus niin mitä tulisi ottaa huomioon, kun lähtötilanne siis on ettei minulla ole tiedossa Windowsin aktivointikoodia? Pläräilin tällaista ohjetta (linkki Microsoftin sivuille) ja jos nyt oikein ymmärsin, niin minun tulisi luoda asennustiedosto USB-tikulle MUTTA ennen tätä tulisi luoda Microsoft-tili ja linkittää se Windows-rekisteröinnin kanssa keskenään? Jos ymmärsin tämän oikein niin miten uudelleenasennuksen yhteydessä saan aktivoitua Windowsin uudelleen? Kirjaudutaanko asennuksen yhteydessä tuolla Microsoft-tilille ja se automaattisesti tekee aktivoinnin tjsp?

Peruskysymyksiä ja vastauksia löytyisi Googlella mutta meinaa tulla ähky hakutuloksista joten kaipaisin sellaista lyhyttä rautalankaversiota siitä, mihin olen ryhtymässä...
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
@Tinke-80 Enpä ole tuollaista vaihtoehtoa tullut miettineeksikään, kiitos vinkistä, pitää tutustua hieman paremmalla ajalla!

Mutta jos lopulta päätyy tuohon täysveriseen asennukseen niin onko oikein muita järkeviä vaihtoehtoja kuin vetää Windows ensin kokonaan uusiksi levy osioiden ja edetä siitä step by step? Ja onnistuukohan se tuo Windowsin aktivointi siinä tapauksessa vain tuohon Micosoft-tiliin nojaten?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös