Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 793
  • 19 206

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo ei tietysti antennia vielä tuo takaisin, mutta se ei mulla nyt ollut kysymyksenäkään, kun kukaan voi sitä tietää tutkimatta, miksi se kytkin pimeni ;)

Näyttäisi LexComin sekä antennivahvistimen että kytkimen power-ledit pimeältä, eli joko asentaja katkaisi näiltä sähköt tai sitten LexComin powerin konkat ovat kuivahtaneet ja se ei sähkön katkaisemisen jälkeen jaksanut lähteä enää käyntiin. Veikkaisin jälkimmäistä, kun nämä Schneiderin käyttämät powerit ovat ihan paskoja ja itselläni LexComin oma poweri ei jaksanut varmaan viittä vuotta pidempään.

Sinänsä tuo kytkin on niin perus, että ei ole mitään syytä miksi ADSL/kuitupurkin omat portit eivät toimisi suoraan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan ekana, ootko antanut sähköhoitoa kytkimelle? Eli sähköpiuhat kokonaan irti n. 10 sekunniksi. Toiseksi voit sitten kokeilla siirtää sen kaapelin uplink-reiästä vaikka tohon nelospiuhan paikalle, kun näkyy tossa kuvan reunassa sopivasti. Sen pitäisi toimia riippumatta kytkimen sähköbuutista. Tossa kuvassa ei nyt näy, missä reititin on. Eli onko siitä miten helppo vetää tohon värikkääseen ristikytkentään muutama rj-45 kaapeli?
En ole antanut, irrottelin kyllä nopeasti, kiitos vinkistä. @Peltinen : Mulla tuo tosiaan kestänyt jo yli 10 vuotta, eli ehkä tosiaan kyrvähti. Asentaja ei tosiaan tehnyt kaapissa muuta kuin laittoi uuden päätelaitteen pistokkeen rasiaan, joten tuskin on varsinaisesti rikkonut mitään.

Ja kokeilin tosiaan suoraan, ja toimii moitteetta, eli jatkossa vedän vaan suoraan reitittimeltä seinään. Oon jotain sählänny tuota vuosia sitten kokeillessani luultavasti, kun "ei toiminut". Sähkäri saa huomenna antaa tuomion kytkimestä, oishan tuo antenni kiva saada toimimaan, vaikka toki netistä jo nyt sitten saa telkun, kakkostelkkari mulla on vielä digiboksin ja antennin varassa kuitenkin.

Kiitos kaikille vastanneille avusta!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitä tuosta palikasta ymmärsin, se on ihan tyhmä kytkin. Eli ajaa saman asian kuin reitittimen lan-portit (ilmeisesti 1-4, ellei jopa enemmän?). Edelleen, jos se lan1 antaa nettiä, niin siirtämällä sen tuosta kytkimestä johonkin ristikytkennän huonepistokkeeseen ko. huoneeseen saa langallisen työaseman kiinni. Ja niin pitäisi onnistua lan2-N muihinkin huoneisiin.
Tästä muuten vielä, että kun asiaa joutui nyt pähkimään, niin kytkinhän on tosiaan verkon jakamisessa ihan turha, mutta se on tuolla kaapissa juuri sen antennisignaalin takia, eli siinä se siirretään perinteisestä piuhasta talokaapeloinnin rj- piuhoihin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä muuten vielä, että kun asiaa joutui nyt pähkimään, niin kytkinhän on tosiaan verkon jakamisessa ihan turha, mutta se on tuolla kaapissa juuri sen antennisignaalin takia, eli siinä se siirretään perinteisestä piuhasta talokaapeloinnin rj- piuhoihin.

Ei se kytkin tee mitään antennin suhteen. Siellä on LexComin antennivahvistinpurkki (se kuvan ylempi peltipurkki), joka muuntaa koaksiaalikaapelista tulevan antennisignaalin parikaapeliin sopivaksi balansoiduksi signaaliksi. Vastaavasti TV:n päässä on päinvastainen mötikkä ("balun") joka muuttaa sen takaisin koaksiaaliin joka sopii telkkarin perseeseen. Sitä ei parane laittaa tietokoneeseen kiinni, vaikka ei siinä varmaan mitään välttämättä mene rikki jos niin erehdyksessä tekee.

Se alempi on sitten ihan halvinta mallia oleva kytkin, jota vastaavan saa kaupasta parilla kympillä. Tuo on vaan sama DIN-kiskoon sopivana pienenä purkkina, jonka hintaan on pistetty 0 perään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei se kytkin tee mitään antennin suhteen. Siellä on LexComin antennivahvistinpurkki (se kuvan ylempi peltipurkki), joka muuntaa koaksiaalikaapelista tulevan antennisignaalin parikaapeliin sopivaksi balansoiduksi signaaliksi. Vastaavasti TV:n päässä on päinvastainen mötikkä ("balun") joka muuttaa sen takaisin koaksiaaliin joka sopii telkkarin perseeseen. Sitä ei parane laittaa tietokoneeseen kiinni, vaikka ei siinä varmaan mitään välttämättä mene rikki jos niin erehdyksessä tekee.

Se alempi on sitten ihan halvinta mallia oleva kytkin, jota vastaavan saa kaupasta parilla kympillä. Tuo on vaan sama DIN-kiskoon sopivana pienenä purkkina, jonka hintaan on pistetty 0 perään.
Tätä mä tarkoitin, vaikka ehkä epäselvästi sanottu. Siinähän on ne molemmat siis samassa, ja tuo datapuolen kytkin tulee siinä mukana turhaan. Antennisignaalin muunnin kuitenkin tarvitaan, kun talo on rj-piuhoitettu.
Edit: Tai en ookaan varma, taitaa ne olla itse asiassa erilliset, ruuvattu vaan kiinni toisiinsa. Oon aina ajatellu sen yksiköksi, ja varmaan se tuohon talokaapelointijuttuun kuului "vakiovarusteena" kun asennettiin rakennusvaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Pöytäkone sammui kun olin vaihtamassa kuulokkeita kajareihin eli räpläsin liittimiä takaseinässä. Nyt kone ei enää käynnisty. Mikä meni oikoseen? Mitä ensiksi tutkimaan? Virtanäppäintä painaessa ei tapahdu mitään.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Pöytäkone sammui kun olin vaihtamassa kuulokkeita kajareihin eli räpläsin liittimiä takaseinässä. Nyt kone ei enää käynnisty. Mikä meni oikoseen? Mitä ensiksi tutkimaan? Virtanäppäintä painaessa ei tapahdu mitään.

Siellä takana on ainakin virtalähteessä oma virtakytkin, katso että se on I eikä O asennossa.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Siellä takana on ainakin virtalähteessä oma virtakytkin, katso että se on I eikä O asennossa.
Juu on oikeassa asennossa. Mitä tossa on voinut käydä? Kajareiden liittimet on metallisessa levyssä, oisko voinu liitäntää työntäessä ottaa jotain oikosulkua tjs. En keksi. Yhtäkkiä sammui ja nyt ei käynnisty.
 

redpecka

Jäsen
Juu on oikeassa asennossa. Mitä tossa on voinut käydä? Kajareiden liittimet on metallisessa levyssä, oisko voinu liitäntää työntäessä ottaa jotain oikosulkua tjs. En keksi. Yhtäkkiä sammui ja nyt ei käynnisty.
Onneksi sulla on kumminkin lisäksi joku muukin väylä päästä nettiin.

Mulla on kans vähän tommonen pelko persiissä että koska tilttaa pöytäkone kun ikää alkaa jo olla, koneellakin. Mitä siinä sitten teet? Viet koko romun johonkin liikkeeseen korjattavaksi? Hölmöä olisi heittää roskiinkaan kun voisi selvitä vaikka vain jollain uudella virtalähteellä tai muulla komponentilla. Mutta miten tällaisesta voi tietää mikä komponentti on pamahtanut?

Mullakin on onneksi läppäri kakkosketjun sentterinä, mutta se on vielä vanhempaa mallia eli se tilttaa varmaan ekana. (Ostettu 2010, tosi hyvä, win7, maksoi jotain 700-800 euroa.)
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Onneksi sulla on kumminkin lisäksi joku muukin väylä päästä nettiin.

Mulla on kans vähän tommonen pelko persiissä että koska tilttaa pöytäkone kun ikää alkaa jo olla, koneellakin. Mitä siinä sitten teet? Viet koko romun johonkin liikkeeseen korjattavaksi? Hölmöä olisi heittää roskiinkaan kun voisi selvitä vaikka vain jollain uudella virtalähteellä tai muulla komponentilla. Mutta miten tällaisesta voi tietää mikä komponentti on pamahtanut?

Mullakin on onneksi läppäri kakkosketjun sentterinä, mutta se on vielä vanhempaa mallia eli se tilttaa varmaan ekana. (Ostettu 2010, tosi hyvä, win7, maksoi jotain 700-800 euroa.)

Juuri tämän takia on hyvä olla varmuuskopiot niistä tärkeimmistä tiedostoista jossain tallessa. Itse käytän dropboxia minulle tärkeimpien tiedostojen varmuuskopioimiseen. Onneksi niitä ehdottomasti tärkeimpiä tiedostoja ei kovin paljoa ole niin mahtuu minulla dropboxin ilmaisversioon.
 

redpecka

Jäsen
Juuri tämän takia on hyvä olla varmuuskopiot niistä tärkeimmistä tiedostoista jossain tallessa. Itse käytän dropboxia minulle tärkeimpien tiedostojen varmuuskopioimiseen. Onneksi niitä ehdottomasti tärkeimpiä tiedostoja ei kovin paljoa ole niin mahtuu minulla dropboxin ilmaisversioon.
Mulla on muistaakseni yksi irrallinen kovalevy jossain kaapissa jossa on kopioita joistain jutuista, kuten ehkä valokuvia tai muuta sälää.

Nykyisin mulla ei ole koneella mitään niin tärkeää, että itkisin jos kaikki pamahtaisi. En toki näin toivo tapahtuvan. Enemmän olen huolissani juuri tuosta fyysisestä kestävyydestä, josta kerroin kun se olisi haastavaa ja siinä olisi niin avuton ja kädetön kun ei ole vertaislaitteita jolla testata vian sijainti.

Jos tulee tuollainen ongelma eteen kuten @heavylutaa18 kertoi niin pitäiskö siinä lähteä tietsikkaliikkeeseen kottikärryjen kanssa vai mitä?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@redpecka Jos tuossa tilanteessa ei löydy nörttikaveria niin joutuu kyllä viemään sen huoltoon. Jos kyseessä olisi todella vanha tietokone niin pyytäisin vain huoltoa ottamaan koneen kovalevyn irti ja siirtämään siitä kaikki tiedot esim ulkoiselle kovalevylle.

itse tuon tekisin niin että tekisin rikkoutuneen tietokoneen kovalevystä ulkoisen kovalevyn usb-kotelon avulla. Ja tämän avulla ottaisin tiedot talteen kovalevyltä. Ei vaadi paljoa osaamista, kunhan osaa ottaa tietokoneesta kovalevyn irti.

Esimerkkinä vaikka tämä LC-Power 2.5" LC-25U3-XL, ulkoinen SATA-kiintolevykotelo 12.5mm kokoon asti, USB 3.0, sininen - 14,50€
 

redpecka

Jäsen
@redpecka Jos tuossa tilanteessa ei löydy nörttikaveria niin joutuu kyllä viemään sen huoltoon. Jos kyseessä olisi todella vanha tietokone niin pyytäisin vain huoltoa ottamaan koneen kovalevyn irti ja siirtämään siitä kaikki tiedot esim ulkoiselle kovalevylle.

itse tuon tekisin niin että tekisin rikkoutuneen tietokoneen kovalevystä ulkoisen kovalevyn usb-kotelon avulla. Ja tämän avulla ottaisin tiedot talteen kovalevyltä. Ei vaadi paljoa osaamista, kunhan osaa ottaa tietokoneesta kovalevyn irti.

Esimerkkinä vaikka tämä LC-Power 2.5" LC-25U3-XL, ulkoinen SATA-kiintolevykotelo 12.5mm kokoon asti, USB 3.0, sininen - 14,50€
Joo ei ole nyt nörttikaveria ulottuvilla. Ja mullahan tässä ei nyt ole mitään vikaakaan tai hätää, mutta ennakkopanikoin ja myötäelin tuon hevilutaan ongelmaa.

Jos saatanan kone hyytyy (edukettunen) niin mulla ei ole huoli tiedostoista - en ole niin viimeisen päälle herttapasianssien voittoprosenteista.

Osaan kyllä vekslailla kovalevyjen kanssa ja mulla on ollutkin telakka-asema joskus. Nykyisin ei vain ole tarvetta ylimääräisille jipoille ja se "valokuva-albumi-levy" on jossain kaapissa ja tarpeen tullen asennettavissa pöytäkoneen irrallaan riippuviin kovalevypiuhoihin ihan sellaisenaan ilman telakkaa.
----------------------------------------------------

Haaveenani olisi kasata taas kymmenen vuoden tauon jälkeen nykyaikainen pöytäkone mallia 1000 euroa. Tämä nykyinen maksoi tuon plus näyttö 200e ja kasasivat liikkeessä. Vuonna 2011, win7, tosi hyvä, kolme koppatuuletinta...

Mitenkä on, jos joskus pakon edessä joudun ja haluan päivittää systeemit, voinko asentaa tämän saman winseiskan siihen sen uuden masiinan win-version tilalle? Tai jos kokoan taas komponentti komponentilta niin munhan ei edes tarttisi ostaa win-13-superplussaa?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@redpecka

Saat kai jotenkin kaivettua sen Win7:n product keyn itsellesi, mutta sinuna alkaisin tekemään kohta vaihtoa Win7 -> Win10.

Windows 7:n tuki päättyy 14.1.2020.


Windows 10 on muuten ihan ok windows käyttis mitä nyt monella isot päivitykset ovat monella sekoittaneet koneita ja asetukset-valikko on minun makuun ihan liian karkkimainen. Itsellä ei ole vielä iso päivitys sekoittanut yhtään konetta ja tuohon karkkimaisuuteenkin tottuu ajan myötä.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
@heavylutaa18 sano sitten toimiko tuo? Sen verran harvinainen ongelma että olisi kiva tietää toimiko tuo korjaus vai ei.
Epäilin suuresti toimivuutta mutta otin virtajohdon irti seinästä 10min, pidin sitten virtanäppäintä pohjassa tovin ja laitoin johdon seinään -> nyt kirjoittelen pöytäkoneella. Mystinen homma, en itse keksi selitystä mitä tossa kävi. Tai sitten yksinkertaisesti virtalähde vetää viimeisiään tai jotain. Mutta iso kiitos siulle!
 

redpecka

Jäsen
@redpecka

Saat kai jotenkin kaivettua sen Win7:n product keyn itsellesi, mutta sinuna alkaisin tekemään kohta vaihtoa Win7 -> Win10.

Windows 7:n tuki päättyy 14.1.2020.


Windows 10 on muuten ihan ok windows käyttis mitä nyt monella isot päivitykset ovat monella sekoittaneet koneita ja asetukset-valikko on minun makuun ihan liian karkkimainen. Itsellä ei ole vielä iso päivitys sekoittanut yhtään konetta ja tuohon karkkimaisuuteenkin tottuu ajan myötä.
Joo, mulla on se alkuperäinen win7 ihan DVD-levynä. Liikkeessä toki sen asensivat kokoomisen yhteydessä, mutta tietenkin sain sen levykkeen myös mukaan kun sen olin ostanut.

Okei, hyvä kun varoittelet näistä siirtymäportaista, että pitäisi alkaa jo asennoitumaan tuohon kymppiin. Nihkeä olen aina siirtymään uusiin, mutta pakon edessä sen tekee. Sitten kun on kymppi hallussa voi huoahtaa taas kymmeneksi vuodeksi.

Mitämitä!!! Nyt vasta tajusin, että tuo 7-tuki siis loppuu jo neljän kuukauden kuluttua!? Olisiko se sitten aika jo hommata uusi pöytäkone.. Mistä taion tonnin? Paulinpelivideot voisi auttaa, sehän kokosi pelipöytäkoneen jollain 500-600 eurolla ja jos siinä toimii pelit niin luulisin siinä toimivan netti ja Jatkoaikakin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Windows 7:n tuki päättyy 14.1.2020
Tähän ruma sana. Pitää sitten vääntää toi pöytäkone kympiksi. Nyt sitten vaan kädenvääntöä itseni kanssa, että tuuppaanko päälle vai vedänkö sileäksi. Tähän mennessä pari läppäriä vetänyt tyynesti sileäksi, kun nää toimivat vain surffialustoina. Mutta tossa pöytäkoneessa pyörii kuvankäsittely (LR6 paikallinen asennus). Ei se softa, mutta ne katalogit. Kai ne saa backupeista takaisin tarvittaessa. En siis tiedä, teenkö niillä mitään. Pitää hiukan googlailla kai.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Kannettava kone, jossa on Windows7, katkaisee tulostuspalvelun jatkuvasti. Koneessa on kiinni USB-johdolla lasertulostin. Tämä ohje toimi aiemmin, ei toimi sekään enää.


Eli kone herjaa että taustatulostuspalvelu ei ole käytössä. Kun laittaa CMD:n kautta net start spooler, se käynnistyy, mutta heti kun koittaa tulostaa, on se mennyt taas pois päältä. Tulostimet/faxit -asetuksissa tulostimen päällä on välillä vihreä pallukka ja välillä musta ja välillä tulostinkuvake menee harmaaksi. Kuitenkaan se ei toimi enää missään näistä tiloista. Asetusten muuttaminen ja uudelleen käynnistäminen ei auttanut asiaa. Auttaakohan enää mikään?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kannettava kone, jossa on Windows7, katkaisee tulostuspalvelun jatkuvasti. Koneessa on kiinni USB-johdolla lasertulostin. Tämä ohje toimi aiemmin, ei toimi sekään enää.


Eli kone herjaa että taustatulostuspalvelu ei ole käytössä. Kun laittaa CMD:n kautta net start spooler, se käynnistyy, mutta heti kun koittaa tulostaa, on se mennyt taas pois päältä. Tulostimet/faxit -asetuksissa tulostimen päällä on välillä vihreä pallukka ja välillä musta ja välillä tulostinkuvake menee harmaaksi. Kuitenkaan se ei toimi enää missään näistä tiloista. Asetusten muuttaminen ja uudelleen käynnistäminen ei auttanut asiaa. Auttaakohan enää mikään?

Onko services.msc alta löytyvä print spooler asetettu automaattiseksi? Eli services - print spooler - properties - startup type "automatic"?
 

Grafix

Jäsen
Onko arvon palstatovereilla suosituksia jostain alle 500 euron 15" winukka-läppäristä? Itse liputan omenaleirissä, mutta lupasin hommata sukulaiselle hinta-/laatusuhteeltaan ok:n, ihan perusjuttuihin (webbi, tekstinkäsittely jne) tarkoitetun pc-läppärin. Pudonnut aivan kelkasta, joten kaikki apu on enemmän kuin mieleen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Onko arvon palstatovereilla suosituksia jostain alle 500 euron 15" winukka-läppäristä? Itse liputan omenaleirissä, mutta lupasin hommata sukulaiselle hinta-/laatusuhteeltaan ok:n, ihan perusjuttuihin (webbi, tekstinkäsittely jne) tarkoitetun pc-läppärin. Pudonnut aivan kelkasta, joten kaikki apu on enemmän kuin mieleen.

hinta.fi ja sieltä alat haarukoimaan:


Esim meikäläinen sai 500€ max hinta, 14-16" näytön koolla, 7. tai 8. gen i5 tai i3 prosessorilla ja SSD kovalevyllä allaolevan.


Miinuspuolina ei kovin tehokas prosessori (passmark n. 3500) ja näyttö ei ole kovin kaksinen, mutta eipä tekstinkäsittelyyn ja netin selailuun kovin kaksista tartte sekä näyttö ajaa asiansa tuossa käytössä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mitä perkelettä nyt kun painan Alt Gr + 2 niin tulee 2. Sama juttu muissa numeronäppäimissä. Excelissä kun painaa Alt Gr niin tulee ruutuun jotain ihme kirjaimia T1, ZS, ZC jne. Win 7.
Apuva.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös