Mulla on vanha MacBook jonka vaimoni on ominut opiskeluihinsa mitta kone on minun Apple- tililläni ja laitteeni (siis synkissä iPhoneni kanssa). Joulupukki on tuomassa minulle uuden Macbookin koska olen kyllästynyt tilanteeseen.
Voinko (kuinka?) vaihtaa sen vanhan Macbookin vaimoni Apple- tiliin ilman että koneella olevat hänen tiedostonsa vaarantuvat tms. Hän siis saisi pitää sen vanhan ja minä saan uuden josta teen oman Apple laitteeni ja vanha jääköön hänen ekosysteemiin
Voi olla että vaihto on helppoa ja tyhmä kysymys mutta halusin vain varmistaa asiantuntijoilta
Käytätte siis tuota vanhaa konetta yhdellä ja samalla käyttäjätunnuksella (sinun) koko ajan? Applen tietokoneilla kullekin käyttäjälle oma käyttäjätunnus on ihan näppärä ja toimiva ominaisuus, mitä kannattaa hyödyntää.
Tee vaimolle ensin oma käyttäjätunnus sille vanhalle koneelle. Tyyliin esimerkiksi "
Vaimon tunnus" (saat ihan itse keksiä sen, tai vaimo saa). Sen jälkeen, kun tunnus on luotu, siirrä (tai vaimo siirtää) ne kaikki tiedostot ym. sieltä sinun tunnuksen puolelta sinne vaimon tunnuksen puolelle. Muistitikku tms. ulkoinen muisti on yksi tapa, mutta vielä helpompi voi olla seuraava:
Avaa Finder ja sieltä kovalevy. Macintosh HD tai millä nimellä se siellä onkaan. Sieltä kansio Käyttäjät ja sieltä se vaimolle luotu uusi tunnus, esim.
Vaimon tunnus. Kansiossa
Vaimon tunnus on kansio nimeltä
Julkinen ja sen sisällä
Pudotuslaatikko. Tuo
Pudotuslaatikko on sellainen kansio, mihin sieltä sinun tunnuksen puolelta pääsee tiputtelemaan mitä tahansa tiedostoja tai kansioita tms., mutta sinun tunnuksen puolelta ei enää pääse katsomaan sinne
Pudotuslaatikko-kansion sisään, että mitä siellä on.
Kun sitten vaimo kirjautuu sisään sillä koneella sille omalle tunnukselleen, hän menee Finderissa oman kotihakemistoonsa. Sinne, missä näkyy talon kuva ja se tunnuksen nimi. Sieltä löytyy kansio
Julkinen ja sen sisältä
Pudotuslaatikko. Tuo on se sama
Pudotuslaatikko, minne sieltä sinun tunnuksen puolelta niitä tiedostoja on pudoteltu, mutta nyt vaimon tunnuksen puolelta niitä pääsee katsomaan ja siirtelemään omiin paikkoihinsa, oikeisiin kansioihin siellä vaimon tunnuksen puolella.
Jos vaimolla on ne tiedostot ennestään jonkinmoisessa kansiorakenteessa siellä sinun tunnuksen puolella tyyliin kansiossa Vaimon tiedostot (ja siellä sitten kaikkea mahdollista kansiota), niin riittää, kun siirtää sen koko nipun kerralla sinne pudotuslaatikkoon. Ja sitten kun se tunnus on luotu, niin vaimo voi kirjautua siellä sisään iCloud-tililleen omalla tunnuksellaan jne.