Löytyykö jatkoajasta muita täysin raittiita?

  • 20 291
  • 164

majuho

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole täysin raitis. Tuohon 22 ikävuoteen asti tuli otettua oikein reippaasti 2-3 kertaa viikossa ja ihan finaaliin asti. Työpaikka kun sattui olemaan keskustassa niin sinnehän se sitten oli mukava mennä lattialle nukkumaan, jos ei flaksi käynyt... Tajusin että olin tilanteessa ettei viikkoa enää kestänyt jos ei ke, pe ja la vedä päätä täyteen. No tein ratkaisun että muutan totaalisesti alkoholitotumuksiani. Nyt en ole 16 v ollut kännissä. Muutaman oluen tai viinilasin voin nauttia seurustelujuomana, mutta siihen se jää. Ei ole kaduttanut hetkeäkään..
 

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sistis kirjoitti:
Niin, varsinkin kun poliisinkin mukaan alkoholi ei tässä tapauksessa ollut syynä surmaan, vaan joku totaalinen pimahtaminen. Mutta tosiaan, näitä viinan takia tapahtuneita tappoja riittää valitettavasti.

Mutta aiheeseen. En ole raitis, ensimmäiset teinikännini join 15-vuotiaana, ja sen jälkeen onkin tullut enemmän tai vähemmän nautiskeltua kyseistä ainetta. Ikinä ei ole ollut ongelmia putkien päälle jäämisessä, ja pahimmat "nollausillat" ovat jääneet sinne opiskeluaikojen alkuhämärään. Nykyään pääsääntöisesti juon ns. seurusteluhumalan kun olen liikenteessä. Tosin joskus tulee kyllä otettua kunnon kumarakin. Itse olen tässä mielessä onnellisessa asemassa siinä, että asun yksin. Olen siis vastuussani teoistani lähinnä itselleni ja viranomaisille. Ja jälkimmäisen kanssa en ole kertaakaan joutunut asioimaan viinan juonnin takia.

Oma alkoholinkäyttöni on nykyään sitä, että käyn viikonloppuisin viihteellä kavereiden kanssa. Usein yhtenä iltana, joskus jopa kahtena. Mutta täysin raittiista viikosta taitaa olla aikaa jo ainakin pari kuukautta. Poikamiehellä kun ei oikein parempaakaan tekemistä ole viikonloppuisin.

Mutta siinä vaiheessa, kun alkoholi muodostaa ongelman, on täysraittius tosiaan parempi vaihtoehto. Omassa suvussakin on näitä alkoholiongelmaisia tapauksia ollut, eli aihetta on joutunut seuraamaan välillä melko läheltäkin. Geeneissähän tuo alkoholiongelma saattaa osittain periytyä. Lähimmät ihan puhtaasti sukua olevat kyseisen ilmiön parissa painiskelleet henkilöt taitavat olla eno ja isän setävainaa. Eli, kun molemmilla puolilla sukua kyseistä ilmiötä esiintyy, saattaa se taipumus olla meikäläiselläkin... pitää varoa.

Yksin ryyppäämiseen en ole koskaan tuntenut vetoa, joten ehkä olen sen vuoksi osittain turvassa...


Mulla täysin raitista viikkoa ei oo ollut varmaan 15 vuoteen. Mulla on siitä ikävä tilanne, että juon lähes päivittäin. Sitä en tiedä onko se ongelma kun juon joko yhden oluen tai yhden terävän, viikonloppuna annosmäärä voi pahimmillaan olla 2-3. Humalatilaa en niistä koe ihmeemmin saavani. Mulla nämä toimii nautintoaineina niin kauan kun se yks tai kaks maistuu hyvältä ja tuntuu mukavalta.

Vaimo on joskus kotona ihmetellyt mun tapaani, mutta nykyisin se on sen hyväksynyt. Kunnon kumara on pari-kolme kertaa vuodessa, tosin aina olen omin jaloin kotiin tullut ja blackoutteja ei ole ollut.

Tää sopii mun mielestä mulle, olkoon se jonkun mittapuun mukaan sitten ongelma tai ei.
 

HIFK-Mania

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,San Jose Sharks,ManU
Itse olen lukiolainen ja lähes poikkeuksetta lukiolaiset juovat vähintään jhoka toinen viikonloppu...Itse en ole koskaan edes maistanut alkoholia tai tupakkaa ym...Periaatteeksi se on tullut ettei maistetakkaan..Ja silti hengissä,eli ei se mitenkään tärkeää ole elämälle.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
HIFK-Mania kirjoitti:
Itse olen lukiolainen ja lähes poikkeuksetta lukiolaiset juovat vähintään jhoka toinen viikonloppu...Itse en ole koskaan edes maistanut alkoholia tai tupakkaa ym...Periaatteeksi se on tullut ettei maistetakkaan..Ja silti hengissä,eli ei se mitenkään tärkeää ole elämälle.

Ihan pakko kysyä että syrjitäänkö sinua koulussasi? Muistan kun meidän koulussa oli tällänen kaveri joka oli täysin raitis niin häntä jotenkin välteltiin ja kovin moni ei hänelle paljoa puhunut tai kaveri ollut. Tuohan oli juuri sitä mihin nykyään usein törmää eli jos joku on hieman erilainen kuin muut niin häntä sitten vierastetaan ,koska on "mamis". Täytyy kyllä myöntää että en itsekkään tälle kaverille koskaan mitään jutellut tai moikannut. Toivottavasti teidän koulussa ihmisillä on enemmän järkeä päässä kuin meidän koulussa :).
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Janis kirjoitti:
Mulla täysin raitista viikkoa ei oo ollut varmaan 15 vuoteen. Mulla on siitä ikävä tilanne, että juon lähes päivittäin. Sitä en tiedä onko se ongelma kun juon joko yhden oluen tai yhden terävän, viikonloppuna annosmäärä voi pahimmillaan olla 2-3. Humalatilaa en niistä koe ihmeemmin saavani. Mulla nämä toimii nautintoaineina niin kauan kun se yks tai kaks maistuu hyvältä ja tuntuu mukavalta.

Tuo ei liene ongelmallista käyttöä. Itse jos kaljapullon avaan, niin sixpäkki menee samaa kyytiä. Kesällä meni kevyesti keissi per viikko, mutta syksyllä homma aina rauhoittuu.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kuukauden tipattomuus loppu perjantaina, yllättävän helposti meni. Mutta tuon perusteella on helppo sanoa ettei minusta täysraittiiksi ole, sen verran hyvältä maistui olut perjantaina, tosin vain muutama.

Hieno valinta kaikilta täysraittiilta, jos se kerta omalle kohdalle sopii.
 

HIFK-Mania

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,San Jose Sharks,ManU
Bloogi kirjoitti:
Ihan pakko kysyä että syrjitäänkö sinua koulussasi? Muistan kun meidän koulussa oli tällänen kaveri joka oli täysin raitis niin häntä jotenkin välteltiin ja kovin moni ei hänelle paljoa puhunut tai kaveri ollut. Tuohan oli juuri sitä mihin nykyään usein törmää eli jos joku on hieman erilainen kuin muut niin häntä sitten vierastetaan ,koska on "mamis". Täytyy kyllä myöntää että en itsekkään tälle kaverille koskaan mitään jutellut tai moikannut. Toivottavasti teidän koulussa ihmisillä on enemmän järkeä päässä kuin meidän koulussa :).

Eipä syrjitä ollenkaan...Aivan tavallinen lukiolaisnuori muuten mutta en käy missään porukoissa juhlimassa ym...Osittain siksikin kun on salibandy treenit perjantai-iltaisin ja lauantai-aamuisin :)

Ei meillä erityisemmin syrjitä ketään mutta eiopä siellä kaikki kaikkien kanssa tule toimeen...

Tässä asiassa poikkean muista mutta muuten aikalailla normaali olen,tietääkseni...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bloogi kirjoitti:
Ihan pakko kysyä että syrjitäänkö sinua koulussasi? Muistan kun meidän koulussa oli tällänen kaveri joka oli täysin raitis niin häntä jotenkin välteltiin ja kovin moni ei hänelle paljoa puhunut tai kaveri ollut.
Itse en ole törmännyt minkäänlaiseen syrjintään oman raittiuteni vuoksi, en lukiossa enkä sen jälkeen. Sen verran toki on myönnettävä, että yleensä muu jengi on ryhmäytynyt nopeasti bileiden myötävaikutuksella esim. opiskelujen alussa, kun itse on ollut vielä hiukan pihalla porukasta. Luulen kuitenkin, että raittiin syrjäytymiseen vaikuttaa enemmän tyyppi itse luonteineen ja käyttäytymisineen kuin raittius sinänsä. Itse en ole edes kovin sosiaalinen luonne, mutta silti olen pärjännyt lukion, armeijan, korkeakouluopinnot ja päässyt vielä sisälle työelämään, vaikka en ole koskaan varsinaisesti kuppia kaatanut. Mutta mä olenkin kaikinpuolin yliveto jannu.

Muuten, missä menee raittiuden raja? Otan toisinaan erikoiskahvini terästettynä, esim. Bailey's jossain latessa antaa kivan lisämaun ja viiniä saattaisin tilata ruoan kanssa. Pidän kuitenkin rajan siinä, että varsinaista drinkkiä en lähde tilaamaan tai saunakaljaa en ota, eikä humalahakuinen juominen ole koskaan edes käynyt vakavasti mielessäni. Hyvä niin, koska suvussani on riittävästi huonoja esimerkkejä alkoholin aiheuttamista ongelmista.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Meillä oli ylä-asteella monella se asenne että "Lähe menee mun hiekkalaatikolta" ,mutta lukiossa taitavat ihmiset olla jo hieman aikuisempia ja kaikki ihmisethän ovat erilaisia tavallaan.
 
Kuulun vähemmistöön ja olen huono ihminen, olen elämänarvojeni vuoksi myös hiukan yksinäinen. Siis raitis. Omassa tuttava- ja ystäväpiirissäni olen ainoa alle 40v. raitis / kohtuukäyttäjä.

Lähtökohdat ovat olleet minulla aika hyvät, sillä isäni on täysin raitis (kotikalja maistuu tietysti ja joskus kaupan litrasiideri) ja äitikin naukkailee vain silloin tällöin pieniä annoksia hyvässä seurassa. Ikinä en siis ole joutunut piiloutumaan sängyn alle kun isukki pieksää kännissä äitiä kyntteliköllä. Esim. keskiolutta ei meillä ollut ikinä jääkaapissa, eikä saunakaljoja koskaan juotu jne. Isovanhemmat ovat myös olleet raittiita, tosin sain viime vuonna tietää, että vaarilla oli aikoinaan jonkinsortin ryyppyputki avioeron jälkeen.

Vanhemmat eivät ole koskaan millään tavalla vaatineet minulta raittiutta, olenkin saanut tehdä omat valintani hyvien esimerkkien säestyksellä. Isukki on tietysti monesti paheksunut mömmöjen käyttäjiä, mutta mitään hirveää saarnaa en ole koskaan joutunut kuuntelemaan.

Kaveripiirini säilyi raittiina melko pitkään muihin ikäisiini verrattuna. Eräät ikäiseni aloittelivat viinakokeilut jo kuudennella luokalla tai aikaisemmin(yleensä juuri ne alkoholistien / suurkäyttäjien lapset), kaveripiirissäni muutos taisi tapahtua siellä kahdeksannen luokan kieppeillä. Taisinkin maistaa keskiolutta ensimmäisen kerran juuri rippileirin jälkeisissä pippaloissa. Muutamasta kaljapullosta tuli naukattua ja maistoin myös lantrattua koskenkorvaa sekä -pontikkaa. En siis tullut humalaan, mutta pientä "vapautumista" havaitsin. Mausta en juuri pitänyt, tosin eipä ne kyllä pahaakaan tehneet. Siksipä en kokenut tarpeelliseksi ruveta tankkaamaan. Kyseisistä bileistä vielä sen verran, että niitä kotonaan emännöineen tytön vanhemmat lähtivät naapuriin ryyppäämään, ja antoivat tyttärelleen muutaman siiderin "evääksi". Voinkin sanoa, että kyseisissä bileissä silmäni todella aukesivat nuorten alkoholinkäytön suhteen. Olin varmasti elänyt melko suojaisaa elämää perhetaustasta ja urheiluharrastuksista johtuen. En todellakaan osannut kuvitella, että kaikki parhaat kaverini olivat 14-15-vuotiaina pää kolmantena jalkana viinapullon perässä.

Monesti c- ja b-junioreissa useampi jätkä tuli kännissä peleihin, eräällä kerralla ainoa maalivahtimme oli ihan umpihumalassa, ihme ettei hävitty kuin kymmenellä maalilla. Eräällä lopputurnausmatkalla peräpenkin kovat jätkät joivat viiniä(!) suoraan pullosta ennen peliä. Ennen yöpymistä puolentusinaa jätkää jo oksensi ja sammui, valmentajat, huoltajat, joukkueenjohto ja vanhemmat eivät olleet hommasta moksiskaan.

Lukioajasta sen verran, että lukion bileet olivat ihan järjetöntä juopottelua. Kummaa, että ne saavat edelleen jatkua eikä kukaan puutu menoon millään tavalla. Yksi kerta riitti minulle. Ei ole kovin mielenkiintoista seurata muitten juopottelua ja olla yksi harvoista selvinpäin olijoista. Moisissa bileissä ei ollut edes mitään ohjelmaa, musiikki vaan pauhasi ja teinit dokasivat.

Lukiovuosina ei tullutkaan juuri kavereiden kanssa oltua vapaa-ajalla, kun ne olivat aina ryyppäämässä. Samalla sitä myös putosi kaveripiirin ulkopuolelle, eikä enää tullut juuri kutsutuksi esim. vapaa-ajan pallopeleihin mukaan.

Nykyisin Ammattikorkeakoulussa opiskellessani on ensimmäiset bileet vielä kokematta. Eipä kyllä tee yhtään mieli.

Summanen summarum:
Minusta on raukkamaista, että kännissä tehdään asioita joita ei selvinpäin uskalleta. Harvinaisen munatonta touhua kaikenmaailman rohkaisuryypyt sun muut ja se, ettei uskalleta naista puhutella selvänä. En myöskään suvaitse alkoholia rentoutumiskeinona. Rinnastan alkoholin dopingin käytöön ja kauneusleikkauksiin: jos ei ihminen kelpaa / pärjää luomuna, niin sitten ei. On myöskin käsittämätöntä, että juominen on niin kauan hieno juttu, kunnes joku päästää eukkonsa hengiltä tai ajaa autolla pikkulasten päälle. Minulla ei ole mitään niitä vastaan, jotka hallitsevat alkoholinkäyttönsä.

Todellakin käsittämätöntä, että täälläkin useamman kymmenen nimimerkin mielestä "raittius on ihan okei, kunhan ei tule minulle saarnaamaan". Samaa voisi sanoa teille deekuille: viina, tupakka, lasoli, liimat ja heroiini ovat ihan okei, kunhan ette tule niitä minun nenän eteeni käyttämään, roskaamaan minun verorahoillani maksettuja puistoalueita, varastamaan minun polkupyörääni tai häiritsemään yöuniani kännisellä serenadilla keskellä yötä.

Tupakointi ja nuuskaaminen on kyllä kaikkein typerintä touhua ikinä. Jokainen tietää vaarat, mutta silti pitää uskotella itselle olevansa niin vitun cool se nortti huulessa. Ja sitten tietysti tullaan muiden nenän eteen sauhuille, eikä tietenkään tule edes mieleen, että se saattaisi haitata jotakuta. Sitten nämä lätkäpelaajat tai muut urheilijat, jotka ovat välttyneet tupakalta käyttävät nuuskaa, koska ilmeisesti esimerkki velvoittaa, tai tupakan haitat on saatava muka-terveellisemmin tavoin. Sitten Kankkuslahti, Olvi Jokinen ja Retku Henkonen näyttävät hyvää esimerkkiä Suomen typerälle nuorisolle esiintymällä pelinjälkeisessä haastattelussa se yököttävä koiranpaska huulen alla. Miksei Yle, SLU, Jääkiekkoliitto tai maajoukkueen johto ole tehneet asialle mitään? Esim. armeijassa meillä oli luutnantti, joka piti futiskentällä luentoa hyvän terveyden ja liikunnan tärkeydestä. Kyseinen urpo ei ilmeisesti nähnyt siinä mitään ristiriitaa, että pyyhki nuuskat huulestaan jalkapallomaalin uusittuun verkkoon.

Kunpa olisin saanut euron joka kerta, kun joku on kysynyt miksen juo, tai miksi olen varustautunut saunailtaan limsapullolla.

Venetsialaisviikonlopun tietämillä ilmestyneessä Kalevassa oli juttua Etelä-Euroopan nuorista, jotka ovat todella raittiita vanhempiinsa verrattuna. Siellä päin nuoret ovat huomanneet vanhemmistaan miten koko päivän tissuttelu vaikuttaa niin työssä jaksamiseen kuin elämänlaatuun. He kutsuvatkin nuorten juopottelua Pohjoismaiseksi tavaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hazardipakki kirjoitti:
Todellakin käsittämätöntä, että täälläkin useamman kymmenen nimimerkin mielestä "raittius on ihan okei, kunhan ei tule minulle saarnaamaan". Samaa voisi sanoa teille deekuille: viina, tupakka, lasoli, liimat ja heroiini ovat ihan okei, kunhan ette tule niitä minun nenän eteeni käyttämään, roskaamaan minun verorahoillani maksettuja puistoalueita, varastamaan minun polkupyörääni tai häiritsemään yöuniani kännisellä serenadilla keskellä yötä.
Hahaa, enpä olisi osannut tätä paremmin ilmaista, veit hampaat suustani. Jos listaa saa jatkaa, maininnanarvoinen vajaatoiminto on myös virtsaaminen kadulle. Ehdottaisinkin, että meille raittiille ihmiskunnan toivonkipinöille myönnettäisiin lupa ampua tai muuten vahingoittaa kaikkea humalassa liikkuvaa ilman sen kummempia seuraamuksia.
 
Niin ja juopoille sitten oikeus mätkiä turpaan selvinpäin riehujia. Ei vaan kyllä itseäkin ärsyttää nuo känniset örveltäjät joita etenkin näin kesäisin on jokapuolella. Meillä koulussa joutui syrjityksi jos ei ollut muodinmukainen. Alkoholin käytöstä en tiedä joiko porukat vai esittivätkö vaan. En tosin ole paras saarnaaja tässä asiassa. Ensikännit tuli otettua 11-vuotiaana juhannuksena samanikäisen kaverin kanssa. Oltiin tarpeeksi seurattu aikuisten örvellystä ja pitihän se kokeilla onko se tosiaan niin hauskaa. Tyhmäähän se oli ja seuraavaa kertaa sai odottaa kunnes täytin 15v. No sen jälkeen tuli otettua ehkä 1-2 kertaa vuodessa kunnes täytin 18. Silloinkaan ei missään puistoissa, vaan esim. isoveljen tupareissa tms. Ei mitään kehuttavia aiheita, mutta niin sitä on joutunut kokemaan paljon muutakin elämässä liian nuorena. Edelleenkin on menossa vaihe ettei viina oikein maistu. Vaikka viikonloppuna parit tuli otettuakin. Ja osaanhan mie olla hölmö selvitenpäinkin.
 

scholl

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Nykyisin Ammattikorkeakoulussa opiskellessani on ensimmäiset bileet vielä kokematta. Eipä kyllä tee yhtään mieli.

Ellet ole aivan eläkeläisenä opiskelemaan lähtenyt niin tuo on ihan normaalia. Siis ysin luokkaretkellä pieni maistelu ja pari kotibilettä kevyellä tahdilla lukioaikana on useammalle nuorelle se kokemuspohja ennen siirtymistä opintojen tielle. Eikä siellä opiskeluaikanakaan ehdi keitottaa samalla intensiteetillä kuin myöhemmin elämässä, joten sinulla on hyvin aikaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
scholl kirjoitti:
Eikä siellä opiskeluaikanakaan ehdi keitottaa samalla intensiteetillä kuin myöhemmin elämässä, joten sinulla on hyvin aikaa.
Mitae? Opiskeluaikanahan sitä voi keitottaa vaikka kuinka paljon. Joka perkeleen keskiviikkohan on jotkut bileet ja siihen normi viikonloput päälle. Sillä nyt ei ole mitään väliä jos joku luento jää väliin/krapulassakin voi mennä hetkeksi istuskelemaan. Töissä sen sijaan pitää käydä, ettei tule viimeisiä varoituksia.

Itselläni on onneksi sen verran matkaa tuonne opiskelupaikkakunnalle, että ei ole tullut edes kiusausta lähteä keskellä viikkoa dokaamaan. Opiskelijabile-nimellä kulkevia pippaloita boikotoin kyllä muutenkin.
 

scholl

Jäsen
tuuski kirjoitti:
Mitae? Opiskeluaikanahan sitä voi keitottaa vaikka kuinka paljon. Joka perkeleen keskiviikkohan on jotkut bileet

Itselläni oli korkeakouluaikaan 4 vuotta yli 20 tuntia kieliä viikossa, missä läsnäolopakko. Sen lisäksi aika paljon muita kursseja, missä oli syytä olla paikalla. Puhumattakaan intensiivikurssit, missä oli neljä tuntia joka päivä ja nimenomaan casejen takia piti olla paikalla. Ja ihan mielenkiinnostakin, koska luennoitsijat olivat ns. vierailevia luennoitsijoita. Aika usein oli se tilanne, että klo 20 loppui joku kielten tunti, jonka jälkeen piti yöllä tehdä kielten harjoitusten lisäksi vaikkapa yritysrahoituksen laskut ja tulla sitten aamukahdeksaksi jonkun kielen tunnille. Ja usein taas tuli väännettyä caseja yöllä. Ja jossain vaiheessa piti toki lukea tentteihinkin. Toki sitä tuli välillä lauantaisin juhlittua ja sitten parin kolmen viikon välein opiskelijabileissä, mutta siihen aikaan ei osannut vielä juhlia. Ei ollut kokemusta, eikä osaamista toisin kuin nyt. Ja nykyään voi kyllä määritellä elämänsä bileiden mukaan, mikäli tahtoo.

Väärä ketju ja osittain offtopicia, mutta pointti on se, että ei ole syytä julistautua suureksi raittiusmieheksi vähän päälle parikymppisenä, mikäli on juuri hiljattain muuttanut vanhempiensa luota ja takana on ehkäpä täysin kuiva kausi esim. pääsykokeiden vuoksi. Harva näet dokaa sinä aikana pahemmin, kun asuu vielä himassa ja sen jälkeen voivat opiskelut rajoittaa. Sitten kun ikää alkaa olla lähemmäs 30 alkavat ne elämäntavatkin itse kullekin hahmottua. Toki joku on raitis ja joku toinen sitten ei.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ripittäydyn julkisesti

Täysraittius...ei kuulosta mun jutulta. Mutta sen verran olen itsetutkiskelua tehnyt että lähes joka kerta kun vedän kännit menee överiksi ja morkkista saa potea muutaman päivän. Ja jokainen joka on joskus saanut paniikkikohtauksen tietää että sitä ei koskaan toivo omalle kohdalle uudelleen. Krapulassa toi fiilis on koko ajan lähellä.

scholl kirjoitti:
Sitten kun ikää alkaa olla lähemmäs 30 alkavat ne elämäntavatkin itse kullekin hahmottua. Toki joku on raitis ja joku toinen sitten ei.

Tämä taitaa olla ihan totta. Olen justiinsa tuon ikäinen ja viimeisen parin-kolmen, jopa neljän vuoden aikana on tullut usein mietittyä dokaamisen järkevyyttä. Niinpä nyt alkaa kuiva kausi joka kestää...niin mihin saakka? Toistaiseksi. Täysraittiiksi en aio alkaa, mutta tarkoitus olisi pysyä noin ajokunnossa silloinkin kun jossakin lähistöllä aukeaa punaviinipullo. Lasillisen voi ottaa.

Ensimmäinen kompastuskivi on heti ensi viikonloppuna, 30-v. juhlat. Ja lokakuussa äijäporukan kalareissu...Lupaan palata aiheeseen ja kertoa kuinka on lähtenyt liikkeelle ja miltä "raittius" maistuu. Ja miten jaksoin humalaisten juttuja ilman että vaikutin itse ylimieliseltä terveyshomolta. Kunnen edes tupakkaakaan polta.
 
Viimeksi muokattu:

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aihehan on pinnalla ihan valtamediassakin, mm. Juhani Seppäsen "Selvästi juovuksissa"-kirjan julkaisun myötä. Seppänen kirjoittaa juuri Hervannan Näkijän jo esille tuomasta yhteiskunnan vääristyneestä suhtautumisesta alkoholiin. Seppänen ei itse ole absolutisti, vaan tunnustautuu suurkuluttajaksi.

Vaikka en ole vielä ehtinyt tutustua kirjaan, on Seppäsellä ainakin lehtijuttujen perusteella kansien välissä mielenkiintoisia ajatuksia. Yksi miehen visioista on se, että aikaa myöden alkoholille käy kuten tupakalle on käymässä ja osin jo käynytkin; yleinen mielipide kääntyy vääjäämättä nautintoainetta vastaan. Täytyy kyllä sanoa että ihan heti ennustusta oli vaikea niellä, mutta tarkemmin ajatellen; Kuka olisi osannut sanoa saman tupakasta esim. 30-luvulla?

Hazardipakilta myös mielenkiintoinen kirjoitus. Huomaa kyllä että olet joutunut seuraamaan alkoholinkäyttöä sivummalta, juuri samanlaisia ajatuksia itselläni oli kun mopo/kevari-iässä tuli katseltua touhua sivusta. Mutta ei se todellisuus kuitenkaan noin raaka ole silti, eivät kaikki juo joka viikonloppu vaikka ehkä siltä puheiden perusteella vaikuttaakin. Ja meno siellä AMK:ssa on todennäköisesti ihan yhtä kovaa ellei kovempaakin kuin lukiossa, eivät ihmiset muutamassa vuodessa niin paljon muutu.

Omasta käytöstä sen verran, että muutama vuosi meni aika lujaa tämän suhteen. Nyt on ollut viime aikoina paljon viikonloppuhommia mikä mukavasti rajoittaa toimintaa, ei tee edes niin paljon mieli. Suhtautuminen alkoholiin on rankkojen ja kosteiden viikonloppujen jälkeen muuttumassa parempaan suuntaan. Seppäsen kirjan aion lukea, olen varmasti monesta asiasta samaa mieltä mutta absolutistia minusta tuskin koskaan tulee. Lauantai-iltaa on kuitenkin toisinaan aivan upea viettää hyvässä seurassa kaljaa maistellen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
mäkine kirjoitti:
Ensimmäinen kompastuskivi on heti ensi viikonloppuna, 30-v. juhlat. Ja lokakuussa äijäporukan kalareissu...Lupaan palata aiheeseen ja kertoa kuinka on lähtenyt liikkeelle ja miltä "raittius" maistuu. Ja miten jaksoin humalaisten juttuja ilman että vaikutin itse ylimieliseltä terveyshomolta. Kunnen edes tupakkaakaan polta.
30-kybäset meni mukavasti, yksi Karhu ruokaillessa tuli nautittua. Kekkerit olivat muutenkin hyvät kun tajusin vielä lähteä koisimaan kun booli alkoi toden teolla virtaamaan.

Nyt muutaman viikon tätä alkoholiasiaa mielessäni pyöriteltyäni olen muutaman asian ymmärtänyt. Ensimmäinen on se että täysraittius ei tule toteutumaan kohdallani koskaan enkä sitä halua. Punaviini, olut ja konjakki ovat vaan yksinkertaisesti ihan liian hyvän makuisia. Toinen asia on se että jotenkin pitäisi kostean illanvieton aikana pystyä ymmärtämään oma humalatila sekä se paljonko on juonut/paljonko vielä voi juoda. Miten tuo sitten on mahdollista? Pitääkö etukäteen päättää mitä juo ja kuinka paljon? Pitää päiväkirjaa juomisen ohella? Helmitaulu mukaan? Joskus ottaminen on muuten OK, mutta jos menee överiksi sitä krapulaa ei kolmea päivää jaksaisi katella.

Jatkan itsetutkiskeluani ja otan illalla lasillisen erinomaista Tarapacaa.
 
Suosikkijoukkue
Uus-natsit
Itse olin kolmisen vuotta lähes täysin selvä. Huomasin parantuneen terveydentilan lisäksi, että kaverisuhteet kärsivät. Nyt viimeisten kahden vuoden aikana viina on alkanut näyttelemään vähän liiankin suurta roolia elämässäni, lähinnä työn takia. Asiakkaiden juottaminen ja kinkereissä juokseminen aiheuttaa puliukkoilua vähintään kolme kertaa viikossa. Lisäksi olen havainnut keksiväni mitä nokkelimpia tekosyitä juomiselleni. Eilen sain asiakkaalta pullon viskiä ja sillä verukkeella lipesin vaimoni harmiksi taas viihteelle. Tavoitteena on kohta alkavan kesäloman aikana aloitella taas terveempää elämää (lue: viinatonta), tosin muutamat todennäköisesti juomista sisältävät tapahtumat ovat lokakuussa tiedossa. Saapi nähdä miten äijän käy.
 

scholl

Jäsen
mäkine kirjoitti:
se paljonko on juonut¨.
Ottaa vain kokonaisia annoksia. Jos joku kaataa koko ajan lasiin kun se on puolityhjä, homma menee vaikeaksi, mutta jos juo kokonaisia oluita, lonkeroita tai drinksuja niin kyllähän sitä muistaa montako on juonut. Jos on huono muisti niin kehitä joku tapa. Eli esim. 2 juomaa vain jotain tiettyjä ja sitten vaihdat. Helpompi muistaa, että on ottanut lonkeroa, karhua, beck'siä, kossubatterya kuin että jos olisi ottanut vain karhua esimerkiksi.

mäkine kirjoitti:
/paljonko vielä voi juoda. .
Jos ei juo liian nopeasti niin siinä vaiheessa, kun alkaa huomata, että nyt kolahtaa, alkaa pitää breikkiä. Se on aika pitkälti harjoituksen puutetta, jos menee överiksi. Hyvällä juomakäytöksellä voi olla vaikka koko ajan yhdessä tai koko ajan kahdessa promillessa ilman, että menisi överiksi tai tulisi pahaa krapulaa. Toki joskus tulee innostuttua liikaa ja hankittua pahakin krapula, mutta kaikenkaikkiaan se on kyse osaamisesta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
scholl kirjoitti:
Jos ei juo liian nopeasti niin siinä vaiheessa, kun alkaa huomata, että nyt kolahtaa, alkaa pitää breikkiä. Se on aika pitkälti harjoituksen puutetta, jos menee överiksi. Hyvällä juomakäytöksellä voi olla vaikka koko ajan yhdessä tai koko ajan kahdessa promillessa ilman, että menisi överiksi tai tulisi pahaa krapulaa. Toki joskus tulee innostuttua liikaa ja hankittua pahakin krapula, mutta kaikenkaikkiaan se on kyse osaamisesta.
Nuorempana tuli harrastettua useamminkin, eikä övereitä juuri tullut vedeltyä. Nyt lapsellisena tulee käytyä ulkona harvemmin ja ottamisen riemu saa silloin useimmiten ns. yliotteen. Siinä vaiheessa kun on aivan liian tulessa on veden lipittäminen jo turhaa...

Viinanotto on taito-, ei voimalaji!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pari kuukautta aikaa edellisestä viestistä tähän ketjuun. Useampia kekkereitä on pitkin syksyä ja alkutalvea vietetty, ja vaihtelevalla menestyksellä.

Alkoholiannosten laskeminen sujuu niin kauan hyvin jos ymmärtää olla ottamatta ensimmäistäkään terävää. Ilmeisesti viinapää on niin huono että laskutaito katoaa välittömästi. Eli (niin ikävää kun se onkin) se on hei hei konjakille ja muillekin teräville for good.

Nykyään pitää todellakin päättää etukäteen paljonko juo, ja pysyä tässä suunnitelmassa eli laskea illan mittaan mones on menossa. Muuten seuraa uskomaton morkkis jos on livennyt. Mä elän muutenkin melko kurinalaista elämää, yritän syödä terveellisesti ja harrastan liikuntaa joten miksei viihteelle vetäminenkin voisi olla kontrollin alaista?

Tänään oli lehdessä juttua kuinka täysraittius laajentaa suosiotaan nuorison parissa. Loistava uutinen mielestäni.
 

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Ehkä nyt vähän turhaa ilmoitella mutta tässä nyt täytetään vasta kohta 18 v mutta täysin raittiina olen pysynyt tähän asti. Toisin kuin monet ikäiseni ja paaljon nuoremmat dokaavat joka helvetin viikonloppu ja suorastaan odottavat kokoviikon perjantaita, että pääsee keitolle. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pakotetta ottaa kuppia milloinkaan.

No jokainen tyylillään ja minä täysin raittiina.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Veljeni kanssa juteltiin aiheesta viikonloppuna. Hän oli ehdottanut opiskelijakekkereiden aloittamista kahvilassa capuccinon ja latten kera, josta rymyjengi olisi voinut jatkaa matkaansa myöhemmin eteenpäin, veljenikään kun ei alkoholia käytännössä juuri naukkaile. Ei ollut jengi kovasti innoissaan ideasta. Kukapa sitä ei haluaisi humalassa olla. Sitten porukka inisee, kun pää on pipi seuraavan päivän luennoilla, huh huh. Yksi sankari oli kuulemma tunkenut harjoittelujaksolla ala-asteelle krapuloissaan, ihme meininkiä. Tuollainen alkaa oikeasti jo rassata, ei paljon kiinnostaisi haistella lemuavaa harjoittelijaa päivän ajan samassa tilassa, puhumattakaan mitä lapset joutuvat kokemaan, kun kasvatustieteiden ylioppilas Lissu 20 vee tulee hönkimään neuvojaan päivän mittaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Itse olen joutunut/saanut pitää useammankin ikäiselle yleisölle päihdevalistustunteja peruskoulussa ja olen koettanut korostaa sitä, että on ihan ok olla täysin raitis, mutta myöskään alkoholin kohtuukäytössä ei ole mitään pahaa täysi-ikäisenä. Olen myös korostanut, että ostarilla tms. jokainen näkee jokapäivä mitä seuraa, jos ei pysy tuossa kohtuukäytössä.

Tupakan poltto taas on aivan perseestä ja siihen ei löydy mitään järkiperäistä syytä ja sen olen koettanut tuoda esiin.

Itse juon omasta mielestäni kohtuullisesti eli ehkä kerran pari kuussa viikonloppuisin enemmän ja sitten esim. viiniä ruoan kanssa silloin tällöin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös