Löytyykö jatkoajasta muita täysin raittiita?

  • 20 295
  • 164

scholl

Jäsen
Hemingway kirjoitti:
Minä kyllä juon, mutta minusta sinä et näe raittiuden mahdollisuutta ja samalla kiellät alkoholin aiheuttamat haitat. Kuinka moni suomalainen juo jossain vaiheessa elämäänsä liikaa? 30 %?

Darra?
Akkujen lataaminen, asioiden nollaus ja sitä kautta taas uusi energia ja satsaus työhön tai opintoihin. Kertaluontoinen kunnolla tai jopa liikaa juominen on aina silloin tällöin hyväksi. Itse olen jopa valmis väittämään, että pidempikin ajanjakso kuten esim. vuosi, jolloin käy juhlimassa selvästi normaalia enemmän ja yleisessä mittapuussa mietittynä varmasti juo koko ajan liikaa, on myöskin hyvä kokeilla. Elämä koostuu eri vaiheista ja kannattaa kokea erilaisia projekteja, koska tasaista puurtamista ei jaksa kukaan. Silloin kun on mielenkiintoisia, monenlaisia juttuja niin mieli pysyy virkeänä ja motivaatio korkealla.
 

Cube

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Koetas sinäkin umpimielisyydessäsi tajuta se, että sitä alkoholia voi ottaa muutenkin kuin hakkaamalla akka, ajamalla perhe hankeen tai ampumalla naapurin lehmää.
Onko tuon tarkoitus vähätellä alkoholin aiheuttamia yhteiskunnallisia haittoja? Voi LSD:täkin käyttää muuhun kuin rakennusten katoilta hyppimiseen, mutta enpä silti haluaisi sitä lailliseksi.

Eikö sut muuten potkaistu jo kertaalleen ulos Jatkoajasta?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
hannes_ko kirjoitti:
Et selvästikään edes halua ymmärtää, joten turhaanpa minä tässä naputtelen, vaan palaan omaan sulkeutuneeseen maailmaan.

Ja sinä yrität ymmärtää yleistämällä jokaisen flindan korkkaajan yhteiskunnalle ongelmalliseksi yksilöksi ja sinua huonommaksi ihmiseksi. Melkoisen ylimielistä paskaa.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Cube kirjoitti:
Eikö sut muuten potkaistu jo kertaalleen ulos Jatkoajasta?


Potkastiinko? Käy äkkiä juoruamassa ja kysymässä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Karzan kirjoitti:
Ja sinä yrität ymmärtää yleistämällä jokaisen flindan korkkaajan yhteiskunnalle ongelmalliseksi yksilöksi ja sinua huonommaksi ihmiseksi. Melkoisen ylimielistä paskaa.

Lue nyt uudestaan, minä kirjoitin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä, että koen olevan parempi ihminen SIINÄ SUHTEESSA ETTÄ olen osannut tehdä oikean valinnan. Minun mielestäni raittius on oikea valinta ja suosittelen sitä muillekin.

Lisäksi en yleistä, vaan mielipiteenäni sanon, että jokainen korkin avaaja osaltaan tukee tätä ongelmakäyttäytymistä, vaikka oma juominen olisikin hallinnassa.

Jos sinulta kysytään, kumpi on parempaa, siideri vai olut, niin onko se ylimielistä, jos valitset niistä jomman kumman?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Hemingway kirjoitti:
mutta minusta sinä et näe raittiuden mahdollisuutta ja samalla kiellät alkoholin aiheuttamat haitat.

Näen minä raittiuden hyvätkin puolet, mutta se paatoksellinen paasaus viinan kiroista ihan kuin uskoontulemisesta saa vain punaisen lipun nousemaan. Se on kai sitten sitä omaa umpimielisyyttäni.

Enkä mitään haittoja ole kieltänyt. Puutuin vain siihen, että suhde alkoholiin voi myös olla ihan terveellinen eikä aina vaarallinen. Alkoholin tuomat haitat kyllä tiedosta vallan hyvin. Viimekesäna laskin juuri Hietaniemen hautausmaalle setäni, joka tarvitsi vajaa 30 vuotta juodakseen itsensä hengiltä.

Mutta olkoot. En jaksa enää jankuttaa omaa umpimielissyyttäni alkoholista. Jatkan samalla hyväksi havaitulla mallilla, ja otan kerran viikossa humalan, jos siltä tuntuu.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
hannes_ko kirjoitti:
Lue nyt uudestaan, minä kirjoitin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä, että koen olevan parempi ihminen SIINÄ SUHTEESSA ETTÄ olen osannut tehdä oikean valinnan. Minun mielestäni raittius on oikea valinta ja suosittelen sitä muillekin.

Ok. Luen liikaa rivien välistä ja kirjoitustapasi muistutti vaan niin paljon sitä saarnaa uskoontulosta, jota olen joskus joutunut kuulemaan liiankin kanssa. Ei tuo enää niin kolmannella kerralla lukiessa herättänytkään tunteita.

Pahoittelen henkilökohtaisuuksiin menoa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Täysin absolutiksi en voi itseäni sanoa. Jos otan, otan kohtuudella eli vain muutama pullo max. 5% vahvaa tavaraa tai sitten ihan pari drinkkiä vaan. Joka tapauksessa otan alkoholia todella harvoin. Karkeasti arvioituna 1-2 kertaa kahdessa kuukaudessa. Useimmiten saunan jälkeen.

Itse suosittelen muillekin kohtuudella ottamista. Alkoholi on viisasten juoma jota mielestäni pitäisi nauttia kohtuudella.
 

Cube

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Potkastiinko? Käy äkkiä juoruamassa ja kysymässä.
Mutta minähän kysyin jo sinulta. Toivoin myös saavani suoraan kysymykseen suoran vastauksen, mutta näköjään turhaan. Kaipa olin sitten väärässä.
 

Erik Loka

Jäsen
Juon alkoholia silloin tällöin, jos on hyvää seuraa. Toisinaan saatan myös ottaa olusen tai kaksi yksin. Viikon sisällä olen kuitenkin Todella harvoin ollut enemmän kuin kerran humalassa.

Joskus tuntuu sille että nyt vois ottaa ihan kunnolla, vetää päätyyn asti. Joskus taas tuntuu sille että otan muutaman ja joskus en ota ollenkaan. Iltaa voi viettää monella tapaa. Olla rehellisesti kunnolla humalassa, hölmöillä, juhlia ja putsata pöydän. Toisena iltana voi tuntua sille ettei nyt jaksa olla humalassa, vaan olla ja jauhaa paskaa kavereiden kanssa, tai sitten vaan levytellä kotona.

Alkoholi on minulle kuitenkin pääsääntöisesti juhlajuoma. Enkä minä jaksa joka päivä juhlia.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Se on loppu nyt.
Kuningas-alkoholi ei saa siimaa enää minulta. Aion olla täysin raittiina ainakin vuoden, ehkä pitempäänkin. Miksikö?

Oma suhteeni alkoholiin on ollut aina erittäin myönteinen. Viina on maistunut lähes 15 vuotta lähes joka viikko. Viimeisen puolen vuoden aikana ei ole kuin yksi tai kaksi täysin kuivaa viikkoa. Kännit ovat kuuluneet jokaiseen viikonloppuun. En ole enää pitkään aikaan ollut ainakaan lääkärien mielestä kohtuukäyttäjä. Viime aikoina en omastakaan mielestä. Olen juonut yleensä seurassa, mutta joskus myös kalsarit yksikseni. Juomaseuraa löytyy kuitenkin lähes aina, joten mukavampaahan se on ollut porukassa.

Nyt olen kuitenkin tullut pisteeseen, että on aika kokeilla jotain muuta. Tiedän jo mitä juomisesta seuraa. Tuhansia tuoppeja ja satoja krapulapäiviä on takana. Kolmekymppisenä vois ottaa uuden haasteen vastaan. Minä nimittäin tykkään haasteista. Maratoninkin juoksin aikoinaan työkaverin houkuttelun seurauksena puolen vuoden harjoittelun jälkeen ilman erityisen hyviä "pohjia". Eräs mielenkiintoinen haaste on olla vuosi ilman tipan tippaa.

Mistäkö tällainen idea? Lopullisen sykäyksen antoi eilinen a-studion kesävieras työterveyslääkäri, kirjailija Juhani Seppänen. Hänen uusi kirjansa selvästi juovuksissa kertoo kirjailijan omasta seikkailusta alkoholin maailmassa ja omasta raittiista vuodestaan. Tuon kirjan aion lukea. Toinen syy juomatauolle on se, että muistaakseni neljät viime kännit ovat olleet aivan liian kovat. Muisti on mennyt lähes kokonaan, joten varmaankin se parikytä annosta on tullut otettua. Oppimista siis on, enkä usko oppivani juomalla. Kolmas syy on juomisesta aiheutuneet sosiaaliset ongelmat, jotka ovat ajoittain häirinneet perhe-elämääkin. Ei mitenkään pahasti, mutta häirinneet kuitenkin. Tärkein syy on kuitenkin se haaste, sillä aion taas osoittaa itselleni pystyväni johonkin. Haasteet on tehty voitettaviksi. Tämä voi tuntua älyttömältä haasteelta, mutta onhan esim. älytöntä kiivetä jollekin korkealle vuorelle.

Siirryn siis täysin päihteettömään elämään, sillä en ole koskaan käyttänyt huumeita, enkä siis juo enkä polta. En myöskään juo kahvia tai teetä. Minkään sortin uskonlahkoon en kuulu, joten mikään "herääminen" tämä juttu ei ole. Katsotaan kuinka kauan tämä päätös kestää, mutta vakaa tavoite on vajaan vuoden kuluttua kertoa tässä ketjussa pystyneeni siihen, jota olen joskus nousukännissä pitänyt mahdottomana.
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Jape kirjoitti:
Tärkein syy on kuitenkin se haaste, sillä aion taas osoittaa itselleni pystyväni johonkin. Haasteet on tehty voitettaviksi. Tämä voi tuntua älyttömältä haasteelta, mutta onhan esim. älytöntä kiivetä jollekin korkealle vuorelle.
Tiedän kokemuksesta (en tosin omasta kokemuksesta, vaan läheisen ihmisen kokemuksesta), että tämä ei ole ollenkaan älytön haaste. Tämä on kova haaste, jossa on kuitenkin onnistuessaan erittäin paljon voitettavaa. Kuten kuvasit, viime aikoina sinulta on mennyt muisti liiallisen ottamisen seurauksena ja lisäksi alkoholi on osittain häirinnyt perhe-elämääsi. Nämä asiat kertovat vahvaa kieltä siitä, että teit nyt parhaan mahdollisen päätöksen.

Toivotan sinulle haasteesi kanssa parhainta menestystä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jape kirjoitti:
Nyt olen kuitenkin tullut pisteeseen, että on aika kokeilla jotain muuta. Tiedän jo mitä juomisesta seuraa. Tuhansia tuoppeja ja satoja krapulapäiviä on takana. Kolmekymppisenä vois ottaa uuden haasteen vastaan.

Miten jossain mainosläpysköissä lukee, mikä tulee vaikka kalsareiden mukana. Onnitteluni hienon tuotteen valinnasta!

Minä en rupea täysin raittiiksi, en koe sen olevan tarpeellista (tässä taitaa kyllä lukea mahdollista), mutta nimenomaan kokeillaan jotain muuta. Eli ei olla jatkuvasti mäyräpäissään. Itse otan kolmekymppisenä uuden haasteen vastaan kuntoilun merkeissä. Alkoholin käyttö on todella aikaa vievää puuhaa, joten siinä ei paljon muulle aikaa jää, varsinkin kun vanhemmiten palautumisaika on ainakin tuplaantunut.

Kova veto tuo maraton, itse voin vain haaveilla moisesta.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Täysin raittiita? \o

Eipä ole ikinä juurikaan kiinnostanut edes alkoholiin koskea, vaikka meikäläisen elämäntilanteessa sitä moni pitäisi suorastaan oikeutettuna. Ainoa kosketus on vain ripillepääsyn aikoihin ja se litku on ilmeisesti aika mietoa. Ja koska sekin maistui aikoinaan niin saatanan pahalta niin tuskin meikäläisestä mitään juoppoa tulisikaan. ;) Tosin suurimpana syynä taitaa olla toisen vanhemman alkoholin käyttö joskus aikoinaan. Ainoan poikkeuksen olen luvannut tehdä kun Suomi selviää futiksen MM-kisoihin ja voittaa siellä matsin.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös jo itse Tahko aikoinaan todennut viinapirusta, että "ei kohtuuttomasti, mutta kohtuus on kyllä aivan liian vähän".

Punaviinilasillinen tai 2 illassa on oiva määrä. Täysraittius hätävarjelun liioittelua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Juu, täysin raitis löytyy täältäkin.

Enpä ole koskaan ollut pahemmin humalassa. Enkä todennäköisesti aio ollakaan.

Itseäni ei muiden juominen haittaa, kunhan eivät tule minulle tuputtamaan ja ihmettelemään kuinka joku voi olla koskematta alkoholiin. Jokainen tehköön kuten haluaa, mutta antakoot sitten minunkin tehdä niin kuin haluan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Viime perjantaisen pohjanoteerauksen jälkeen voisi täysraittius sopia meikäläisellekin. Voisin mennä asiasta avautumaan vaikka vammautumis-, vitutus- ja morkkisketjuihin, mutta olkoot.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hep!

Mikäli saan tupakoivana ex-viikonloppurattina tänne ilmoittautua niin hep.

Ennen olin kaukana raittiista, viikonloput tuli vedettyä aina sinne pleksiin asti.
Seurasi erilaisia ongelmia.

Lopetin seinään alkoholinkäytön ja nyt on parempi fjiilis eikä tuo alkoholi enää oikeastaan edes väiky mielessä, monesti vain pitää selitellä omaa linjaansa mikä on vähän kiusallista. En tyrkytä "streittausta" kenellekään, mutta suosittelen kyllä pitämään taukoa jos viina vie kovasti aikaa muusta elämästä pois. Painokin putoaa ja pöhötys katoaa. Sielu tykkää.
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Ihan täysin raitis ei ole Cactuskaan, ei juo, ei polta, ei käytä aineita, mutta nuuskaaminen on ongelma. Tai ei nyt ongelma, mutta sitä valitettavasti kuluu jonkun verran.

Minä en lähde alkoholisteja haukkumaan tms. Baarissa yleensä limulinjalla mennään. Tunnen paljon alkoholisteja jotka haluaisivat irti tavastaan, mutta sitten soi puhelin ja tulee pyyntö raflaan tai muuten vaan flindaa korkkaamaan ja jätkät lähtee samantien. :)

-Cactus-
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Mukana geimeissä

Jape kirjoitti:
Siirryn siis täysin päihteettömään elämään, sillä en ole koskaan käyttänyt huumeita, enkä siis juo enkä polta. En myöskään juo kahvia tai teetä. Minkään sortin uskonlahkoon en kuulu, joten mikään "herääminen" tämä juttu ei ole. Katsotaan kuinka kauan tämä päätös kestää, mutta vakaa tavoite on vajaan vuoden kuluttua kertoa tässä ketjussa pystyneeni siihen, jota olen joskus nousukännissä pitänyt mahdottomana.


Itse kyllästyin tossa puolitoista kuukautta sitten lähinnä huonoon kondikseeni. Laitoin stopin tykkänään alkohoolille ja tupakalle ja toistaiseksi päätös on pysynyt. Mitäs kaikkea sitten olen huomannut tänä aikana...

- olen nyt käynyt kuukauden salilla (3 vuoden tauon jälkeen!!)

- tulee uitua ja pelattua tennistä (6 vuoden tauon jälkeen). Tämä on sikäli vielä erikoista että asun täällä aurinkorannikolla ja minua on aina haitannut se seikka että jumalauta täällä jos missä voi urheilua harrastaa mutta aina se jää lähes kaikilta yrittäjiltä tuohon oikean käden koukistukseen ja pullon kallistukseen...

- olen järjestänyt sadat dvd-elokuvani, samoin cd:t, kirjat yms. harrastuskokoelmani jotka piti aina järjestää "huomenna"

- olen viettänyt paljon enemmän aikaa koirani kanssa ulkona ja nauttinut siitä. Ennen huonommalla kondiksella tuli vilkuiltua kelloa jatkuvasti ja kiukuteltua viattomalle luontokappaleelle

- syön paremmin, kokkaan itse pitkästä aikaa

- olen aktivoitunut tietokoneen ja internetin käyttäjänä (onko se sitten hyvä vai huono...). Tähänkin halusin keskittyä mutta aina vain siirtyi "huomiseksi"...

- voin paremmin, en ole jatkuvasti väsynyt. Olen iloisempi, tarmokkaampi ja "tartun asioihin" hanakammin. Energiaa enemmän. Vastavuoroisesti urheilun tiimoilta aina sattuu johonkin paikkaan...

Entäs sitten negatiivisia puolia....

- usein on tunne että "jotain puuttuu", tunne joka ennen tuli täytettyä röökillä tai gintonicilla
- viiniin perehtyminen jäi nyt tavallaan kesken
- omituisia ajatuksia tyyliin "en kai mä nyt sentään loppuelämääni ilman röökiä tai viinaa aio olla.... miten mä voin sit ottaa paukkua jos mä en aio röökata..."

Minä nyt olen viimeinen jannu saarnaamaan. En tiedä kauanko aion tätä jatkaa, kuukauden, vuoden, pari.... kahtoo nyt. Tekisi mieli hakea antabusporetabletteja ja ottaa aina silloin tällöin yksi. Eipä tarvitsisi miettiä mennäkö ottamaan vai ei. Haluan nyt vielä alleviivata niille jotka eivät ole alk.per. viestiäni lukeneet että alkoholi ei vielä ole koskaan aiheuttanut minulle mitään suurempia ongelmia. Alkoi vain tympästä kun se tuntuu olevan aina se "punainen lanka" jonka ympärillä vapaa-aika ja ystävät pyörivät. Lisäksi tupakanpoltto alkoi todellakin jo verottaa kuntoa.

Kahtotaan miten sun ja mun päätöksien käy tulevaisuudessa.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Japen kirjoitus sai oikeasti miettimään juttuja, siis mitä järkeä on vetää keittoa joka viikonloppu? Myös itselläni ilmenee totaalista väärinkäyttöa kuten muisti menee ja "häiriökäytöstä".

Syksyisen eron jälkeen alkoholi on maistunut noin 2-3 kertaa viikossa, mikään ei estä kun joku vähän houkuttelee niin w***u eikun radalle ja aamulla on herra morkkis kylässä.

Siis vuosi juomatta ei perkele..viimeiset viisitoista vuotta on kait mennyt, että taitaa olla kolme viikkoa pisin aika ilman känösiä. Voisin aloittaa viikosta ja olla juomatta tulevan viikonlopun ja ehkä seuraavan myös..

Onnea ja voimia Japelle!
 
En muista onko ensimmäinen kerta, mutta ainakin pitkästä aikaa kun ei vaan huvita juoda. Neste ralleissa nestettä kului viime viikonloppuna. Ei hirmu känniä, mutta kaikkea mahdollista sekaisin. Aamulla olo sen mukainen. Lähes joka viikonloppu on nyt kesän aikana ollut jotain menoa ja viinaakin on mennyt. Nytkin olisi kahdet pippalot, mutta taidan mennä vaan kuskiksi toiseen näistä. Ja nyt kun on töissä niin ei viikolla voi ja viitsi ottaa. Viikonloppuna taas haluaisi olla rauhassa ja nukkua. Tuskin tulee otettua pariin viikkoon ennen synttäreitä. Sen jälkeen varmaan rauhallista myös. Tai katotaan miltä sitä sitten tuntuu. Tänään teki mieli kyllä vähän siideriä, mutta ostin mieluummin sitä alkoholitonta versiota. Sitä kun tulee juotua maun takia. No ei onneksi ole alkoholista ongelmaa. Välillä on näitä kuivempia kausia. Ilmankin pystyisi elämään, mutta miksi. Joskus se kuitenkin on kivaa ottaa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
mixu kirjoitti:
Eli itse ole täysin raitis eli en käytä alkoholia enkä tupakkaa sun muita päihdyttäviä aineita.
Löytyykö muita?

No wittu...tää kertookin helvetin monta asiaa..

Topicia lainateksi, en ole täysin raitis.
Pari vuotta sitten vedin pidemmän jakson raittiina, teki hyvää. Ei ollut ikävä krapuloita, ei sitten yhtään. Mutta ensimmäinen känni oli kauhea. En suosittele.

Uskon, että voisin olla ilman alkoholia pitempäänkin. Ei usko että tulisi ongelmaa.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Viinan kiroista sen verran, että joissain tapauksissa kyllä täysi absolutismi olisi aivan paikallaan. Kaikille alkoholi ei sovi, ja rajana voidaan tietysti pitää perinteistä "eukko pihalle pakkaseen" - kaavaa. Olemme saaneet ihastella uutisia, joissa kerrotaan vaimon löytyneen aamulla surmattuna eikä mies muista illan/yön tapahtumista mitään. (huom. En viittaa tässä yksittäiseen kunnallispoliitikon surmaan, vaan ilmiöön laajemmalti.) Yleensä vaan tällaiset humalassa vaarallisiksi muuttuvat henkilöt eivät tiedosta ongelmaa itse (kun ei muista mitään, niin ei kai siitä voi syyttääkään?) ja seuraukset voivat olla peruuttamattomat. Olisi niin helppoa, jos meistä kaikista vaan tulisi huppelissa mukavia tarinankertojia ja pehmeästi kaatuilevia toheloita.

Mutta työkaveriani lainatakseni, minulle alkoholi sopii. Mielessä on toki käynyt, että pitäisi joskus kokeilla miten pitkään pystyy olemaan täysin raittiina, mutta ehkäpä tulevaisuudessa tällainen pitkä jakso kuuluu elämän tilanteeseen, täytyyhän niitä uusia veronmaksajia tähän maahan luoda. Päädynkin tässä yhteydessä ehdottamaan, että kaikkien raskaana olevien naisten kumppanit alkavat raittiiksi myötätunnosta! Tulee miehelle mukavaa haastetta ja helpompi naisenkin olla ottamatta (vaikka se siinä vaiheessa onkin itsestään selvyys).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sera kirjoitti:
En viittaa tässä yksittäiseen kunnallispoliitikon surmaan, vaan ilmiöön laajemmalti.

Niin, varsinkin kun poliisinkin mukaan alkoholi ei tässä tapauksessa ollut syynä surmaan, vaan joku totaalinen pimahtaminen. Mutta tosiaan, näitä viinan takia tapahtuneita tappoja riittää valitettavasti.

Mutta aiheeseen. En ole raitis, ensimmäiset teinikännini join 15-vuotiaana, ja sen jälkeen onkin tullut enemmän tai vähemmän nautiskeltua kyseistä ainetta. Ikinä ei ole ollut ongelmia putkien päälle jäämisessä, ja pahimmat "nollausillat" ovat jääneet sinne opiskeluaikojen alkuhämärään. Nykyään pääsääntöisesti juon ns. seurusteluhumalan kun olen liikenteessä. Tosin joskus tulee kyllä otettua kunnon kumarakin. Itse olen tässä mielessä onnellisessa asemassa siinä, että asun yksin. Olen siis vastuussani teoistani lähinnä itselleni ja viranomaisille. Ja jälkimmäisen kanssa en ole kertaakaan joutunut asioimaan viinan juonnin takia.

Oma alkoholinkäyttöni on nykyään sitä, että käyn viikonloppuisin viihteellä kavereiden kanssa. Usein yhtenä iltana, joskus jopa kahtena. Mutta täysin raittiista viikosta taitaa olla aikaa jo ainakin pari kuukautta. Poikamiehellä kun ei oikein parempaakaan tekemistä ole viikonloppuisin.

Mutta siinä vaiheessa, kun alkoholi muodostaa ongelman, on täysraittius tosiaan parempi vaihtoehto. Omassa suvussakin on näitä alkoholiongelmaisia tapauksia ollut, eli aihetta on joutunut seuraamaan välillä melko läheltäkin. Geeneissähän tuo alkoholiongelma saattaa osittain periytyä. Lähimmät ihan puhtaasti sukua olevat kyseisen ilmiön parissa painiskelleet henkilöt taitavat olla eno ja isän setävainaa. Eli, kun molemmilla puolilla sukua kyseistä ilmiötä esiintyy, saattaa se taipumus olla meikäläiselläkin... pitää varoa.

Yksin ryyppäämiseen en ole koskaan tuntenut vetoa, joten ehkä olen sen vuoksi osittain turvassa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös