Löytyykö jatkoajasta muita täysin raittiita?

  • 20 295
  • 164

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Sininen Lanka kirjoitti:
Tietääkö kukaan, millainen vaikutus kieltolailla oli suomalaisten alkoholitottumuksiin. Muuttiko kieltolaki suomalaisten juomatottumuksia enemmän humalahakuiseksi?

Tiede-lehdestä luin muutama vuosi sitten sellaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset olisivat juoneet todella vähän viina ennen kristinuskon rantautumista Suomeen. Sitten kun kirkko oli kieltänyt alkoholin nauttimisen kokonaan, niin suomalaiset olisivat alkaneet juomaan sitä oikein toden teolla. Tämä oli ilmeisesti helppo tapa uhmata kirkon valtaa. Kieltolailla ei tutkimuksen mukaan ollut juurikaan vaikutusta suomalaisten juomatapoihin, jos ei pirtun kanssa lotraamisen kasvua lasketa.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ohmi kirjoitti:
Tiede-lehdestä luin muutama vuosi sitten sellaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaiset olisivat juoneet todella vähän viina ennen kristinuskon rantautumista Suomeen.

Myös alkuperäiskansat (esimerkiksi Australian aboriginaalit) juovat paljon viinaa, sen käyttö on heillä hallitsematonta. Selittyisikö tämä alkoholikulttuurin puuttumisella? Ei ole mallia "järkevästä" juomisesta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Täysin jees !

Minusta on täysin jees jos joku ei halua viinaa juoda tai ei ole siihen haluja, itse olin viisivuotta täysin juomatta koska kyllästyin vain koko touhuun. Yhtään ei ottanut pattiin vaikka joku muu kiskoi menemään, no Tallinnassa sitten olikin toinen juttu ;) Ei sellaisessa kylässä voi ihan kuivin suin mielestäni olla ja ongelmia ei ole edelleenkään, kunhan ei laita kirkasta viinaa suuhunsa, silloin ihmiset alkavat kummallisesti vittuilemaan, ihme juttu kuinka sattuukin juuri silloin ? No eipä tässä ole aikaa rupatella Lukko Petangue kesäkisat ovat alkamassa. Ostin hieman olutta :)

Eniten muuten naurattaa ihmiset jotka eivät voi ymmärtää sellaisia ihmisiä jotka eivät juo, ollaan väkisin kaatamassa kurkuun ainetta mitä toinen ei halua, ja aina ei tosiaankaan asia johdu yliryyppäämisestä, ettei voisi ottaa, ei ole vaan jonkun juttu ja thats it.

veini
 

Aatos

Jäsen
Hemingway kirjoitti:
Myös alkuperäiskansat (esimerkiksi Australian aboriginaalit) juovat paljon viinaa, sen käyttö on heillä hallitsematonta. Selittyisikö tämä alkoholikulttuurin puuttumisella? Ei ole mallia "järkevästä" juomisesta.

Indonesian tahi Amazonin viidakon alkuperäisväestöstä alkoholin käyttö on pieni probleema. Hallusinogeenit ovat suurempi eli hermosolujen välittäjä aineiden salpaajat. Esim. LSD on tällainen, ja viidakon anti on ehtymätön.


Valkoisen miehen kohdanneet Aborginaalit, ja esim. intiaanit ovat päässeet tuliliemen makuun unohtaen rituaalinsa.

Sosiaaliset ongelmat vaikkapa Uuden-Seelannin alkuperäisväestössä
ovat ajaneet porukkaa pullon varteen. Työttömyys, juurettomuus, jonka valkoinen mies on aiheuttanut ohjaa käytöstä.

Intiaani ties, eikä kirkonmies, miten luotiin maamme tää. Rajalinjoja vailla, ja sillä lailla, se olisi pitänyt säilyttää.
- Pekka Myllykoski -
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Itse olen hyvinkin suuri oluiden ystävä ja taannoisella Prahan reissulla jäi kiinni vielä tuohon vähähiilihappoiseen mallasliemeen (joka muuten maistuu Suomeen importtattuna melko erilaiselta, kiitos hiilihapon). Nykyisin olen jopa oppinut juomaan ennen niin paljon kammoksumaani viiniä, varsinkin kuivaa valkkaria.

Kuten Ted Raikas edellä mainitsi tuo mietojen juomien kittaajien mollaminen vituttaa aika ajoin. Vaikka baarissa lähes poikkeuksetta jotain drinksua (GT) juonkin, niin muutama viskin ystävä ystäväni muistaa joka ikinen kerta huomauttaa kun kohteliaasti kieltäydyn tästä scottien ja irkkujen ikiaikaisesta iloliemestä. Se ei vaan pysy mun sisällä!

Mitä otsikon aiheeseen tulee niin hieno homma jos pystyy selkärankansa pitämään pystyssä. Minäkin olen polttanut tasan yhden tupakan elämässäni ja muihin kuin alkoholiin en ole koskenut, päitsi kännissä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Lauantai-illan Suuri Avautuminen.

Neljännesvuosisadan olen tällä maapallolla elänyt ilman alkoholiannosta.

Omien kokemusteni perusteella on naurettavaa ja säälittävää, että kukaan täällä edes kehtaa valittaa raittiiden sarnaavasta asenteesta. Kyllä se noin 10 prosenttia kansasta, jotka ovat tehneet oikean valinnan, on ennemminkin alistettu ja suorastaan syrjitty kansanosa. Se painostus, uhkailu, hyljeksintä, henkinen väkivalta, jopa fyysisen koskemattomuuden rikkominen, joka alkoholin tuputtamiseen kuuluu, on oksettavaa, tuomittavaa ja rikollista.

Koska kuulun muuten jossakin mielessä etuoikeutettuihin, eli olen valkoihoinen suomalainen mies, jonka elämänvalinnat eivät muuten ihmisten silmään pistä, niin raittius on oikeastaan ainoa asia, jonka ansiosta näen maailmaa vähemmistön silmin. Tämä saa minut osittain symppamaan esimerkiksi uskonnollisia valintoja tehneitä ihmisiä, se auttaa ymmärtämään rodun takia syrjittäviä ihmisiä, se avartaa muutoin konservatiivista ajatusmaailmaani.

Raittiina on heikkojen puolella, vaikka kaiken järjen mukaan näin ei pitäisi olla.

Minä todellakin pidän alkoholittomuutta ja raittiutta oikeana valintana, ja tunnen itseni paremmaksi ihmiseksi siltä osin, että olen osannut tämän valinnan tehdä.

Jossakin vaiheessa olin militanttiabsolutisti, mutta vuodet ovat valitettvasti lannistaneet. Yhteiskunnan normiston vastaisen valinnan tehneenä olen ollut koko nuoruuteni/varhaisen aikuisuuteni leimattu. Se johtaa kyynisyyteen, suuttumukseen, vihaan ja pettymykseen.

Voin olla väärä ihminen saarnaamaan suvaitsevaisuuden ja avarakatseisuuden puolesta, olenhan ajatusmaailmaltani konservatiivinen, ja muutosvastainen. Mutta ymmärrän kyllä sitä taistelua, jota normistoja vastaan käydään.

Minulle olutpullon näkeminen saa aikaan fyysisen pahoinvointireaktion. Pullo on symboli kaikelle sille kärsimykselle, typeryydelle ja älyttömyydelle, jota alkoholi saa aikaan.

Ymmärrän kohtuukäyttäjiä siinä mielessä, että heillä asia on hallinnassa, mutta väistämättä teidänkin kohdalla tulee mieleen, että keskitysleirin katku kiemurtelee neniinne, mutta olette siitä välittämättä.

Minä vain en voi sietää sitä typeryyttä, joka alkoholi aiheuttaa, aine sinälläänhän on varmasti asiallinen, polttoaineena ja muussa käytössä hyödyllinen, jopa merkittävä. Mutta alkoholin asema, suorainen mielipidevaikuttamisen dominanssi, on Suomessa hämmentävä.

Kuningas Alkoholi, voidaan todeta hyvällä syyllä. Kuinka monta riitaa, puukotusta, sammumista, pettämistä, kolaria, hukkumista on tänäänkin edessä?

Kun käy hautajaisissa, jotka osaksi ovat tämän Kuninkaan aiheuttamia, niin on väärin olla huutamatta, että Kuningas on vaihdettava!

Ja ei, ei kannata yrittää sitä vanhaa silmänkääntötemppua, että olen niitä, jotka haluavat kieltää auton, koska joku ajaa autolla liian kovaa. Liikenneturvallisuuden eteen tehdään jatkuvasti töitä, ja ihmiset myös ottavat opikseen. Kaahailijoita ja rattijuoppoja siedetään koko ajan vähemmän. Ihmiset on saatu hyväksymään turvavyöt.

Mutta yritäpä kajota viinan hintaan, anniskeluoikeuksiin, mainostamiseen, valistukseen, alaikäisille tarjoamiseen, ja olet leimattu.

Alaikäisille alkoholia hankkivat ihgmiset ovat arjen sankareita. Ehkä minä alan hankkia tuliaseita.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Ohmi kirjoitti:
Hienoa, että joku löytää sen oman kultaisen keskitiensä. Suomi ja maailma on täynnä niitä ihmisiä(entisiä juoppoja), jotka ovat löytäneet raittiuden jeesuksen kautta ja nyt levittävät jeesuksen ilosanomaa lähimmilleen ja samalla julistavat miten alkoholi on saatanasta.

Heh juu. Yksikin vanha tuttu pölähti tuossa juuri Turkkusessa vastaan. 30+ jäbä, päihdekoukussa vuosituhannen vaihteessa, nyt Jeesus rakastaa lahkolaista - ja minuakin, kuulemma. Käteen pärähti samalla joku epämääräinen propaganda-reklaami, jossa viitattiin seuraavaan huumorisivustoon: www.trakut.com. Toisaalta jos tyyppi pysyy kuivilla tuolla huuhaalla on se hänelle ja suvulleen parempi kuin ennenaikainen kuolema viinaan, dullaan, pillereihin ja spiidiin. Kai.

Menee OT, mutta mikäs helvetin porukka tälläisen "traktaattipalvelun" takana lymyää?
 

Cube

Jäsen
Pressiboxi kirjoitti:
Toisaalta jos tyyppi pysyy kuivilla tuolla huuhaalla on se hänelle ja suvulleen parempi kuin ennenaikainen kuolema viinaan, dullaan, pillereihin ja spiidiin. Kai.
Kuka idiootti "dullaan" nyt menisi kuolemaan?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Cube kirjoitti:
Kuka idiootti "dullaan" nyt menisi kuolemaan?

Tokko kukaan pelkästään, mutta siis sekakäyttöön hardcore-pohjalta. Toki weedistäkin on mahdollisuus jonkin sortin psykoosi napata, joskin uskon sen olevan suht harvinaista. Itselleni ko. tuote sopii suht huonosti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pressiboxi kirjoitti:
Tokko kukaan pelkästään, mutta siis sekakäyttöön hardcore-pohjalta. Toki weedistäkin on mahdollisuus jonkin sortin psykoosi napata, joskin uskon sen olevan suht harvinaista.
Lienee juu harvinaista ja vaatii varmaan aika suuria määriä ja mahd. juuri tätä sekakäyttöä joka ei kyllä koskaan kannattaisi oikein minkään aineiden kesken, jos järki yhtään soittaa sitä kuuluisaa kelloa. Runsas alkoholi ja budi on jo hieman siinä rajoilla, että kannattaneeko. Joku tietysti sanoo, että ei kannata pössytellä ollenkaan ja voi olla ihan oikeassakin, mutta jokaisen oma päätös loppupelissä. Eihän se laillista ole, mutta ei ole moni muukaan asia, mitä ihmiset tekee.

Suurin haitta keholle lienee se, että sitä haitallista savua tulee keuhkoihin varsin paljon ja sitä kun pidetään siellä vähän pidempään sisällä, niin haittavaikutus on paljon suurempi.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
hannes_ko:lta upea avautuminen. Eipähän tarvitse itse sen pahemmin enää avautua.

...niin eli siis minäkin ilmottaudun tähän "raittiitten kerhoon". Alkoholia en juo, tupakkaa en polta. Vaikka kummatkin ovat sellaisia asioita jotka vituttavat minua suuresti, en niistä ala kuitenkaan saarnaamaan kenellekkään vaan pidän mölyt mahassa. Mutta itse olen kyllä saanut paljon ihmetteleviä katseita ja kuulla kaikenlaista vittuilua kun sanon etten alkoholiin koske. Tässä juoppojen maassa tulee vähän väliä mietittyä että millaisena kummajaisena minua oikein pidetään. Luulisi että ihmiset arvostaisivat henkilöä joka pystyy pitämään hauskaa ja nauttimaan elämästä muilla keinoin kuin turvautumalla kaikkeen tuohon epämielyttävään ja epäterveelliseen paskaan, mutta se onkin ihan päinvastoin. Olet täysi pelle kun "et uskalla juoda" ja kävelet aina kilometrin päähän henkilöstä joka systyttää röökin. :)

Noh, eipä sitten oikein muuta. Tosin jos jotain kiinnostaa tietää miksi näin jyrkkä asenne niin en itsekään sitä oikein osaa tarkasti sanoa. Ehkä olen kyllästynyt kun on joutunut koko pienen ikänsä katselemaan vanhempien juomista (eivät mitään juoppoja ole, mutta silti ihan tarpeeksi olen sitä känniörinää saanut sivusta seurata) ja tunnen olevani jotenkin vain hieman parempi ihminen kun pystyn elämään täysin ilman tupakkia/alkoholia eikä edes koskaan ole tehnyt mieli vaikka jotkut "kaverit" ovat tyrkyttäneet ja kannustaneet. Jääköön oluet ja viinakset niille heikoille jotka eivät viikonloppuja pärjää niitä ilman...
 

vilsma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vaikka en itse juokaan, ei muiden runsaampi alkoholin nauttiminen tai tupakointi ole mikään punainen vaate. Hyväksyn ne kuten muutkin arkipäiväiset asiat, vaikka samalla niitä paheksunkin, mutta jätän yleensä mielipiteeni siitä kertomatta tietäen sen vaikutuksen toisten päihdesuhtautumiseen. Ymmärrystä ei tosin heruu tippaakaan niille joka viikonloppu "tilanteen täysin nollaaville". Yhteiskunnassa kusee alkoholin suhteen moni asia, hyvänä esimerkkinä yhä nuorempien esim. 12-vuotiaiden viinan vetäminen. Miten tähän on tultu ja mihin se vielä johtaa? Joka tapauksessa suunta on väärä.

Hannu Penttinen kirjoitti:
http://www.asemanlapset.fi/tietopankki/kannanotot_ja_artikkelit/miksi_nuori_kayttaa_paihteita/]

"Suurin osa nuorista käyttää päihteenään alkoholia. Suurimpana syynä alkoholinkäyttöön tuntuu olevan vain sosiaalinen tapa: viikonloppukänni kuuluu ikään kuin nuorisokulttuuriin. Nuorilla alkaa olla käsitys, että perjantaisin on "dokattava" tai muuten on "erilainen nuori". Nuorten alkoholinkäyttö on jo niin yleistä, että myös me aikuiset olemme tottuneet siihen ja pidämme sitä lähes normaalina ilmiönä. Monet vanhemmat hankkivatkin lapsilleen alkoholijuomia ajatellen, että silloin he ainakin tietävät mitä ja miten paljon he juovat. Ehkä alkoholi ei tunnu niin pelottavalta, koska useimmille aikuisille itselleen alkoholi on tuttu. Ehkä vanhemmat uskovat, että nuoret eivät sorru huumeisiin, jos saavat alkoholia riittävän helposti. On muistettava, että vanhempien antamat juomat tuplaavat omien hankintoja ja känni saadaan halvemmalla. Myöskään ei ole mitään näyttöä siitä, että alkoholin saannin vaikeus olisi milloinkaan syynä huumeiden käytön aloittamiseen. "
Täysin raittiiksi en kait voi itseäni laskea, koska saatan kuitenkin ottaa yhden pullon ehkä noin kerran kuukaudessa ruokajuomana siinä missä maidon tai vedenkin. Ennen 18 vuoden ikää taasen tuli kieltäydyttyä jo pisarastakin, ihan vain periaatteesta. Humalahakuinen juominen on ollut aina täysin vieras käsite omalla kohdalla ja tulee sitä aina olemaankin. Kun kokee, että tämä on se oma tapa toimia ja muut eivät siihen vaikuta, se ei tuota ongelmia. Oma juttu on aina oma juttu niin kauan kun se tuntuu hyvältä jolloin sen näkee oikeana vaihtoehtona. Lapsuudesta ei ole jäänyt mitään suuria traumoja alkoholiin liittyen - ne pienetkin epäkohdat ymmärrän jo tässä vaiheessa.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hanneksen avautumiselle iso lampaan perse. Pliis, kokeile edes. Itsehän sen sanoit: jos viinaa ei olisi, olisit jo käpertynyt konservatiivisuuteesi.

Vakavissaan: vaikka en ole raitis tai liikakäyttäjä, olen hengessä mukana, tai en ainakaan pistä vastaan. Mun ymmärrys ei koskaan ole yltänyt niin sfääreihin, että pystyisin loistavin silmin nousemaan barrikadeille haukkumaan (pahimmillaan vieläpä yksilönvapauteen tukeutuen) ne, jotka saavat kiellettyä ravintolatupakoinnin tai pyrkivät vaikeuttamaan toisten viinan kanssa läträämistä siitä motkottamalla tai jollakin muulla tavalla.

Jos holhoaminen ja saarnaaminen on yhteiskunnallisesti perusteltua, musta silloin saa sekä holhota että saarnata miettimättä itse sitä, onko saarnoista totisesti mitään hyötyä tai vituttaako holhous jotakin vapaustaistelijaa.

Mr. Penguin kirjoitti:
Olet täysi pelle kun "et uskalla juoda" ja kävelet aina kilometrin päähän henkilöstä joka sytyttää röökin. :)

Jos kilometrin kävelet, niin olet takuulla melkoinen pösilö.
 
Viimeksi muokattu:

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
hannes_ko kirjoitti:
Lauantai-illan Suuri Avautuminen.[/B]


Ihan kuin himouskovaisen tekstiä omasta uskostaan. Myös he pitävät itseään parempina ihmisinä, kuin tavallista kadun tallaajaa.

Oksettavaa paasausta ja sokeutta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Karzan kirjoitti:
Ihan kuin himouskovaisen tekstiä omasta uskostaan. Myös he pitävät itseään parempina ihmisinä, kuin tavallista kadun tallaajaa.

Oksettavaa paasausta ja sokeutta.

Avautuminen oli hyvä. Suomessa alkoholi on hiton suurin ongelma ja aiheuttaa mm, syrjäytymistä, väkivaltaa, rikoksia ja runsain mitoin haittoja mm. kasvaville lapsille, mutta asiasta ei saa puhua. Raittiusnäkökulma on kielletty, se nähdään heti moralisointia. Sitä ei aseteta tasaveroiseksi alkoholin käyttäjien näkökulman kanssa, vaan se halutaan työntää syrjään.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Hemingway kirjoitti:
. Suomessa alkoholi on hiton suurin ongelma ja aiheuttaa mm, syrjäytymistä, väkivaltaa, rikoksia ja runsain mitoin haittoja mm. kasvaville lapsille, mutta asiasta ei saa puhua. .

Mielestäni taas tuo avatuminen on rinnastettavissa täysin rasismisyytökseen. Jos yhden raiskaajasomalin tekosen jälkeen ristitään kaikki somalit raiskareiksi, on se sokeaa rasismia ja yleistämistä. Sama tapahtui tuossa avutumisessa. Kaikki päihdeaineita käyttävät ovat väkivaltaisia, rikollisia, sairaita ja yhteiskunnalle tarpeetonta roskaväkeä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Karzan kirjoitti:
Mielestäni taas tuo avatuminen on rinnastettavissa täysin rasismisyytökseen.

En ihan ymmärtänyt. Ongelmahan on se, ettei Suomesta raittiutta saisi esittää vaihtoehtona tai puhua sen puolesta, koska moinen puhe tulkitaan heti moralismiksi. Ryyppäämisestä riittää juttua, mutta jos joku yrittää tuoda esiin raittiutta ja esittää sen vaihtoehtona, niin asenne on nuiva.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...ahat+eivät+riitä+vuoden+loppuun/1135220784276
 
Viimeksi muokattu:

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Karzan kirjoitti:
Mielestäni taas tuo avatuminen on rinnastettavissa täysin rasismisyytökseen. Jos yhden raiskaajasomalin tekosen jälkeen ristitään kaikki somalit raiskareiksi, on se sokeaa rasismia ja yleistämistä. Sama tapahtui tuossa avutumisessa. Kaikki päihdeaineita käyttävät ovat väkivaltaisia, rikollisia, sairaita ja yhteiskunnalle tarpeetonta roskaväkeä.

Höpö höpö.

Raiskaaminen ei ole yleisesti hyväksyttyä.

Alkoholin liikakäyttöä taas Suomessa suorastaan edistetään ja siihen kannustetaan. Koska tämä kulttuuri on ahdasmielinen ja aiheuttaa valtavasti ongelmia, sitä pitäisi vastustaa. Jos ei vastusta, on mielestäni osaltaan vastuullisena sen jatkumisesta.

Siksi minä olen tehnyt oikean valinnan.

Kirjoitit että tämä muistuttaa uskonnollista paasausta. Näin todellakin on. Jos on omasta mielestään oikeassa, ja oma ratkaisu tuottaisi hyvää myös muille, niin eikö ole suorastaan velvollisuus myös kertoa siitä muille, ja taivuttaa muita uskomaan Hyvä Sanoma?

Aivan kuten minusta on tärkeä kertoa ihmisille, että Samuli Vasala oli suuri juoksija, Nirvana on kaikkien aikojen kovin bändi ja kaalikeitto on hyvää.
 

scholl

Jäsen
Hemingway kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt. Ongelmahan on se, ettei Suomesta raittiutta saisi esittää vaihtoehtona tai puhua sen puolesta, koska moinen puhe tulkitaan heti moralismiksi. Ryyppäämisestä riittää juttua, mutta jos joku yrittää tuoda esiin raittiutta ja esittää sen vaihtoehtona, niin asenne on nuiva.

Miksi jonkun asian puolesta pitää puhua?
Eiköhän jokaisen olisi parasta tehdä niinkuin tahtoo julistamatta sitä ilosanomaa ja pyrkimättä saamaan muita mukaan lahkoonsa.

Itsekin olen sitä mieltä niinkuin joku totesikin, että keittomiehille on muitakin vaihtoehtoja kuin absolutismi. Se vaatii kuria ja mielenlujuutta ottaa sopivat jurrit, puhumattakaan tissuttelusta. Vain selkärangattomat retkahtaa dokausputkiin. Ja jos ei ole koskaan kokeillut niin se on sitten ihan sinänsä kunnioitettava periaate. Itselläni on sama periaate mitä tulee nuuskaan, huumeisiin, tatuointeihin ja joihin vastaaviin asioihin.

Görssin suhteen olen suhteellisen samaa mieltä, että ei ole kyse hyvästä aineesta. Joskus viihteellä tulee jokunen poltettua, mutta ei niistä nautintoa saa missään mielessä. Sen sijaan brenkku on kyllä nautintoa. Ei silloin, kun vetää hirveät kännit, vaan silloin, kun maistelee erilaisia juomia rauhassa. Mietipä terassikeliä ja korkeakaulaista kylmää pulloa vaikkapa Steinlageria. Siinä menettää jo paljon, jos vain piimää juo, mutta kuten sanottua niin jokaisen oma valinta ja kunnioitettakoon sitä.
 

scholl

Jäsen
hannes_ko kirjoitti:
Alkoholin liikakäyttöä taas Suomessa suorastaan edistetään ja siihen kannustetaan. Koska tämä kulttuuri on ahdasmielinen ja aiheuttaa valtavasti ongelmia, sitä pitäisi vastustaa. Jos ei vastusta, on mielestäni osaltaan vastuullisena sen jatkumisesta.

Siksi minä olen tehnyt oikean valinnan.

Kirjoitit että tämä muistuttaa uskonnollista paasausta. Näin todellakin on. Jos on omasta mielestään oikeassa, ja oma ratkaisu tuottaisi hyvää myös muille, niin eikö ole suorastaan velvollisuus myös kertoa siitä muille, ja taivuttaa muita uskomaan Hyvä Sanoma?

On erikseen alkoholin kohtuukäyttö ja alkoholin liikakäyttö. Alkoholi on hyvä juoma kohtuullisesti käytettynä. Se, että joku porukka käyttää liikaa, on heidän ongelmansa, eikä sitä pidä laittaa muiden kontolle. Itse asiassa se on ihan tervettä, että joku porukka juo itsensä hengiltä. Veikkaan, että heillä olisi aika onneton elämä muuten joka tapauksessa, joten vähän piristystä, kun menivät sitten jurrissa.

Kaikenmaailman saarnaaminen, syyllistäminen ja ihmisten värvääminen tuollaiseen hihulitouhuun on kuvottavaa.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
hannes_ko kirjoitti:
Höpö höpö.
Hemingway kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt.

Kyse on sokeasta yleistämisestä ja ennakkoluuloista. Juuri sitä tuo hanneksen uskovaispaatoksellinen avautuminen oli. Yhtä typerää ja naivia kuin legenda, "ne vie meidän naiset ja työt."

Tuolta saa lukea samaa kamaa mielin määrin.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/
 
Viimeksi muokattu:

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Karzan kirjoitti:
Kyse on sokeasta yleistämisestä ja ennakkoluuloista. Juuri sitä tuo hanneksen uskovaispaatoksellinen avautuminen oli. Yhtä typerää ja naivia kuin legenda, "ne vie meidän naiset ja työt."

Lue tämä:

Hemingwayn linkki kirjoitti:
Alkoholiveron laskeminen näkyy nyt selvästi myös lasten lisääntyneenä pahoinvointina. Lapsia on otettu entistä enemmän huostaan yksinhuoltajilta, jotka aiemmin ovat pystyneet pitämään juomisensa kurissa.

Ja nyt rehentele juomisellasi, sano naapurin 16-vuotiasta mamikseksi kun ei ryyppää, huuda kylillä kuinka tosi mies kuuntelee vain ukkosta ja juo raakaa viinaa.

Tästä on kyse. Kulttuurista, joka aiheuttaa näitä huostaanottoja. Nämä "vanhemmat" vain toteuttavat sitä elämäntapaa, joka tuntuu olevan ihmisten puheissa normi.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
hannes_ko kirjoitti:
Ja nyt rehentele juomisellasi,


Koetas sinäkin umpimielisyydessäsi tajuta se, että sitä alkoholia voi ottaa muutenkin kuin hakkaamalla akka, ajamalla perhe hankeen tai ampumalla naapurin lehmää. Tuo vika teissä uskovissa juuri on. Te että näe yhtään mitään muuta kuin oman sulkeutuneen maailmanne.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Karzan kirjoitti:
Tuo vika teissä uskovissa juuri on. Te että näe yhtään mitään muuta kuin oman sulkeutuneen maailmanne.

Ketkä te? Minä kyllä juon, mutta minusta sinä et näe raittiuden mahdollisuutta ja samalla kiellät alkoholin aiheuttamat haitat. Kuinka moni suomalainen juo jossain vaiheessa elämäänsä liikaa? 30 %? Millaisia haittoja tästä seuraa?

Raittius ja siitä puhuminen on joillekin kuin punainen vaate. Viinan kiroja pitäisi siunata ja tosiasioita ei saisi myöntää.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Karzan kirjoitti:
Koetas sinäkin umpimielisyydessäsi tajuta se, että sitä alkoholia voi ottaa muutenkin kuin hakkaamalla akka, ajamalla perhe hankeen tai ampumalla naapurin lehmää. Tuo vika teissä uskovissa juuri on. Te että näe yhtään mitään muuta kuin oman sulkeutuneen maailmanne.

Minua viisaammat ovat joskus sanoneet, että maailmassa vaarallisimpia eivät ole kiihkolijat, vaan ne, jotka antavat pahan tapahtua.

No mutta olkoon. Et selvästikään edes halua ymmärtää, joten turhaanpa minä tässä naputtelen, vaan palaan omaan sulkeutuneeseen maailmaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös