Yleisön - jagsin siis - pyynnöstä..
Tuomitsen ehdottomasti amerikkalaisten ja brittiläisten sotilaitten irakilaisiin vankeihin kohdostuneet törkeilyt sen perusteella mitä olen niitä nähnyt mediassa viime viikkoina.
Tässä sodassa etenkin mielestäni juuri näiltä joukoilta oli syytä odottaa kunniallisempaa käytöstä.
Ymmärrän joittenkin kirjoittajien aiemmat kommentit siitä, että kaikissa sodissa kidutetaan jne. ja tiedän että me suomalaiset emme tässä ole sen parempia kuin muutkaan olleet.
Mutta tässä ollaan asialla maassa, jonne hyökkäämisellä ei ainakaan minun mielestäni parhaiten tehdä sitä mikä annettiin syyksi, eli terrorismin vastaista sotaa.
Yhdysvallat on maa, jossa asuu kaikkia maailman uskontoja harjoittavia ihmisiä, kuten Kanadassakin, mukaanlukien miljoonia muslimeja, joita itse armeijan henkilöstöstäkin osa on. Toisen maaperälle armeijan vieminen on aina väärin, mutta jos se tehdään, vähintä mitä voidaan vaatia on toisen uskonnon kunnioittaminen. Julkisuuteen tulleissa kuvissa eniten minua suututti vankien häpäiseminen sairailla seksuaalisilla tavoilla.
Amerikkalaisten vankien kohtelu edellisessä sodassa samalla alueella ja tässäkin on hyvin dokumentoitu, mutta kuten joku aiemminkin ansiokkaasti totesi, mitään parempaa ei kukaan odottanutkaan vastapuolelta. Odotamme syystä amerikkalaisilta ja tietenkin myös briteiltä enemmän.
En tunne armeijoitten kuulusteluissa käyttämiä tehokeinoja ja ymmärrän tietenkin sen, että jos terroristilta haluaa saada tietoja ulos, kahvin ja pullan tarjoaminen ei vielä riitä: kovia ja raakoja henkisiä ja fyysisiä tapoja saada vangeilta tietoja on olemassa, mutta en silti näe mitään yhtäläisyyttä sellaisten ja näitten lehdissä näkemiemme sairaitten ilveily- ja häpäisykuvien välillä.
En hyväksy sitä, että joissakin näissä julkisuuteen levinneissä sairaissa kuvissa poseeranneen nuoren naispuolisen amerikkalaissotilaan lakimiehet puolustelevat sillä, että hän teki mitä käskettiin. Sotilas on omasta mielestäni aina ensin kansalainen ja ihminen ja sitten vasta sotilas. Jokaisella armeijalla, kuten myös amerikkalaisilla on selvät ohjeet siitä, että jos esimies antaa käskyn, jonka noudattaminen ei ole oman moraalikäsityksen mukainen, siitä voi valittaa ylemmäksi eikä käskyä tule noudattaa.
Toivottavasti oikeuteen viedään myös sotilaita hierarkiassa ylempää kuin nämä kuvissa poseeranneet alokkaat tms.
En ole seurannut tätä kovinkaan tarkasti, joten vastaan kysymykseesi vain sen perusteella mitä itse olen mediassa nähnyt ja oman oikeuskäsitykseni perusteella. Olen kuullut myös irakilaisvankien murhista.
Olen tyytyväinen siihen, että Kanada ei mennyt mukaan tähän sotaan., vaikka on vuosikymmenet ollut aina siellä missä veljemme USA:kin on.
Toisaalta annan tunnustusta Yhdysvaltojen demokratialle omaani verrattuna siinä mielessä, että kun tämä skandaali tuli julkisuuteen, tutkimukset rikollisten tekojen oikeuteen viemiseksi aloitettiin kolmen päivän sisällä.
Kun Kanadan armeijan sotilaat joitakin vuosia sitten rääkkäsivät ja kiduttivat vankejaan Somaliassa ja filmi tästä tuli julkisuuteen, Ottawa ilmoitti heti sulkevansa tutkimukset, siis lopettavansa ne samantien; ketään ei laitettu vastuuseen mistään.
Eli kanadalaisena jos haluan lähteä etsimään valtiota, joka toimii törkeästi ulkomailla ja vielä virallisesti peittelee sen ottamatta vastuuta; minun ei tarvitse ylittää maan rajoja...ei tarvitse suureen Amerikkaan sitä varten edes lähteä..
Vielä haluaisin sanoa, että yksi suurimmista virheistä kun tällaisista asioista keskustellaan on samaistaa valtiot ihmisten kanssa.
Toivottavasti tämä oli tyhjentävä vastaus pyyntöösi, Go Flames Go, Im out.