Lätkävaimot

• 343 863
  • 1 541

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Panttauskuvion myötä Helenan toiminta Kakskerran dokumenttien allekirjoituksen suhteen näyttäytyy aika erilailla kuin miltä se alun perin näytti. Edelleen olen sitä mieltä, että ykkösmotiivi on ollut itse hyötyä siitä taloudellisesti ja sitä kautta myös kiusata ja kontrolloida Mikkoa
Kyllä! Lakimies on todennäköisesti sanonut, että "älä allekirjoita", koska on ollut oma lehmä ojassa. Ja samalla on aiheutettu pysyvää haittaa päämiehelle, koska hän sai oikeuden päätöksen halventamisesta bench warrantin, kun ei saapunut Minnesotan oikeuden istuntoon kertomaan syitä, miksi ei allekirjoittanut.

Mielestäni lakimiehen tekemiset vaativat tarkempaa tutkimista, koska hänellä on tuon panttauksen takia itsekäs motiivi ja samalla hän aiheutti Hellulle ongelmia neuvoillaan. Hellu myös toiminut arvelluttavasti, kun on tehnyt panttauksen juuri ennen Minnesotan oikeudenkäyntiä.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mielestäni väliaikainen huoltajuus ei ole tässä lasten edun mukaista. Sorry huono ilmaisuni.

Siis eikö väliaikainen huoltajuus ole ns ensiapu, ja siitä sitten voi edetä pysyvään tilanteeseen?

Vai olenko aivan hakoteillä? Ei kai ketään suorilta sijoiteta pysyvästi, vaan aina ensin edetään väliaikaisen kautta?

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni väliaikainen huoltajuus ei ole tässä lasten edun mukaista. Sorry huono ilmaisuni.
Mikä väliaikainen huoltajuus? Ehdottomasti toistaiseksi voimassa oleva yksinhuoltajuus isälle olisi lasten etu. Luonapitoon/tapaamisiin äidin luona rajoituksia siihen saakka kunnes äiti on hankkinut oman kodin. Siihen saakka valvotut tapaamiset max kerran viikossa. Pakkohan tuo lasten elämä on saada rauhoitettua.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väliaikainen käytännössä sitten voi johtaa siihen pysyvään. Ei kai tässä nyt kukaan ole sen puolesta puhunutkaan, että lapset pitäisi saada väliaikaisesti Mikolle, vaan kyllä ne ihan pysyvästi pitäisi saada. Tämä kuitenkin voidaan toteuttaa siten, että ensin lastensuojelun päätöksellä väliaikainen siirto, sekä myöhemmin oikeuden päätöksellä tuosta tulee pysyvä ratkaisu, eli yksinhuoltajuus.

Jos odotellaan oikeuden käsittelyä ja päätöstä, niin tilanne jatkuu nykyisen kaltaisena huomattavasti pidempään.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Huostaanotossa huoltajuus siirtyy viranomaiselle, joka voi sijoittaa lapset asumaan esim. isän luokse. Tällöin äidin tapaamiset määritellään lapsen edun mukaisesti ja yli 12 vuotiasta kuullaan päätöksiä tehtäessä. Täytyy muistaa, että näissä tilanteissa vanhemmilla ei ole oikeuksia vaan velvollisuuksia toimia lapsen edun mukaisesti.

Mutta kuten sanoin tässä tilanteessa tuskin tapahtuu mitään, lapsien fyysiset perustarpeet ovat kunnossa. Turusta löytyy paljon huonommissa oloissa eläviä lapsia, jotka ajavat edelle.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menemättä nyt enempää yksityiskohtiin, mulla itselläni on kokemusta siitä, että itselle läheinen henkilö on joko julkkis tai muuten vain "tunnettu". Ja korostan, että mun kokemukset eivät ole lähelläkään Koivujen lasten kokemuksia. Ja omat kokemukseni ovat vuosikymmenien takaisia, ajalta, jolloin ei ollut sosiaalista mediaa ja tiedonkulku oli muutenkin hidasta vrt. nykypäivään.

Mutta sen verran koen samaistuvani näihin lapsiin, että niillä läheisillä ihmisillä sai kyllä huomiota myös itse, ihan riippumatta siitä, oliko mulla mitään tekemistä asioiden kanssa. Ja yleensä ei ollut. Nämä "tunnetut" ihmiset aiheuttivat ihmisissä paitsi uteliaisuutta, myös jonkinlaista kateutta. Ja ehkä myös epävarmuutta. Muut nostivat asioita esille ja niillä sai huomiota, mutta vaikka moni ajattelisi, että se huomio oli positiivista, ei se useinkaan sitä ollut. Oli erilainen kuin muut, muka, vaikka oikeasti ei ollutkaan. Ja mun kohdalla tämä nyt ei todellakaan ollut mitään jokapäiväistä, vaan aina silloin tällöin esiintyvää. Yhden kerran tuli isot otsikot erään läheiseni isosta mokailusta ja se olikin tavallaan ihan oikein, koska kyseistä tekoa ei musta voi näin aikuisenakaan hyväksyä. Mutta mulla ei ollut sen kanssa mitään tekemistä. Ja silti se mulle vittuilun määrä oli valtava. Se oli ihan oikeaa kiusaamista ja tuntui monessa mielessä todella paskalta. Mä en siis kokenut tällaista lisähuomiota lainkaan positiivisena mausteena elämääni, ainakaan lapsena. Myöhemmin on sitten tajunnut, että tällaisetkin kokemukset ovat olleet osa mun tarinaani ja itse asiassa opettanut aika paljon ihmisistä. Eikä mulle mitään traumoja jäänyt, mutta kyllä mä muistan ne omat tunteeni edelleenkin. Sen, että mä olisin ikään kuin ollut se perseilijä.

Koivujen lasten osalta tilanne on aivan erilainen. He ovat joutuneet myös vastoin isänsä toiveita keskelle julkista erokiistaa. Heidän äitinsä on sekoillut menemään somessa ja Seiskassa välillä ihan viikottain. He ovat muuttaneet toiselle puolelle maapalloa iässä, jolloin heillä on ollut muistoja ja omia ystäviä ja harrastuksia vanhassa kotipaikassa. Ei se muutto lapsille yllätyksenä ole tullut, koska ovat kuitenkin valtaosan elämästään kasvaneet ympäristössä ja ilmapiirissä, missä Suomi on ollut toinen kotimaa ja sinne tullaan muuttamaan. Tässä ei ole mitään ihmeellistä eikä tällainen itsessään aiheuta traumoja, jos asiat hoidetaan oikein. Ja sitä tässäkin Mikon toimesta yritettiin, oli ammattilaiset mukana ja kaikki. Mutta silti se oli valtava muutos, vaikka lapset olisivat kokeneet sen positiivisenakin.

Mutta sitten oli The Äiti, joka yksinkertaisesti kieltäytyi hyväksymästä tosiasioita ja manipuloi vuosia lapsia ja sekoitti lasten mieltä. Suomeen ei muuteta, piste. Ja sitten, kun oikeuden päätös vihdoin tuli ja siitä piti kertoa lapsille terapeuttien kanssa yhdessä, The Äiti ei suvainnut saapua paikalle ollenkaan! Tämäkin on jo itsessään järkyttävää ja väärin, mutta sen lisäksi The Äiti jäi vielä Minnesotaan lähes vuodeksi. Ja sieltä käsinkin hän teki kaikkensa hämmentääkseen lapsia ja vaikeuttaukseen sopeutumista. Tätä ei saa sivuuttaa, vaan se on yksi osa tätä järkyttävää kokonaisuutta!

Ja tämän kaiken The Äiti teki julkisesti. Vaikka lapsilla ei varmasti itsellään ole täyttä tietoa ja kuvaa ihan kaikesta, mitä on tapahtunut, aika monella ympäristössä olevalla on. Tässä on niin monta eri tekijää, miksi esim. myös turkulaisia lapsia tämä asia voisi kiinnostaa vrt. perus-Tarjan ja Tepon eroriita. Niitä ovat Mikon ura, Mikon varallisuus ja ylipäätään lapset, jotka tulevat ulkopuolisina valmiisiin kaveripiireihin suuresta U.S. of Americasta. Jo pelkästään nämä saavat aikaan ennakkokäsityksiä, ehkä kateuttakin.

Siihen päälle vielä äiti, joka julkaisee naurettavia ränttejä lasten isää haukkuen lähes päivittäin. Välillä Jumala-juttuja, lasten kuvaamista kotioloissa salaa tai lasten tietäen, ränttejä siitä, että lapset eivät haluaisi olla täällä, vaan kaipaavat vain ja ainoastaan Minnesotaan, poliisille soitteluja ja talkkarin perässä kamera kädessä juoksentelua, jatkuvaa narinaa siitä, miten raha ratkaisee ja kaikki ovat häntä vastaan. Välillä kymmeniä avautumisia päivässä. Pidän suorastaan Jeesuksen ihmeenä, jos luokkakaverit eivät ole edes kerran menneet uteliaisuuttaan katsomaan, mistä tässä nyt on kyse. Ja aikuisethan tästä puhuvat ainakin. Eikä kaikki aikuiset ole fiksuja. Lapsilla on suuret korvat juuri silloin, kun ei olisi tarvetta kuulla välttämättä mitään. Omasta lapsuudestani muistan, miten lahjakas salakuuntelija oli ja vaikka äiti luuli, että en kuule, kuulin kaiken. Ja voi, miten meheviä juttuja sitä kuvitteli kuulevansa!

Helenan toiminta lapsiaan kohtaan on todella väärin. Mutta se, että tämän on annettu jatkua käytännössä myös koko sen ajan, kun lapset ovat Suomessa asuneet, on ihan yhtä väärin. Itse asiassa, vielä enemmän väärin. Koska meillä pitäisi olla työkaluja, joilla osoitetaan, että jos lapsen huoltaja ei kykene ajamaan lapsen etua ja itse asiassa vielä omalla toiminnallaan on luonut ja vieläpä pahentanut tilannetta todella olennaisesti, yhteiskunta puuttuu siihen. LAPSELLA ON OIKEUS TULLA SUOJELLUKSI. Joskus se lapsen hyvinvoinnin pahin vihollinen on sen lapsen oma biologinen vanhempi.

Mä ymmärrän, että koska resurssit ovat vähäisiä, kaikkeen ei yksinkertaisesti aika riitä. Mutta eikö tämä Helenan kanssa vatulointi nyt ole pahinta mahdollista resurssien tuhlausta, kun tässä on kohta melkein vuosi mennyt eikä niiden ratkaisevien asioiden osalta mikään ole muuttunut? Onko varakkaan isän lapsilla jotenkin alentunut yksityisyydensuoja ja yksityisyys? Vahvempi psyyke ja resilienssi, koska sitä rahaa nyt kuitenkin on? Meistä kukaan ei kuitenkaan omia vanhempiaan saa valita.

Miettikääpä, jos Helenalle olisi juhannuslasujen jälkeen sanottu, että jatkossa on nollatoleranssi lasten asioiden julkaisuun ja jos hän ei noudata määräyksiä, ryhdytään välittömästi toimenpiteisiin. Annetaan ns. kaksi varoitusta kerralla: ensimmäinen ja viimeinen.

Mikähän tilanne mahtaisi olla nyt? Olisiko lasten kuvaaminen ja asioiden levittely ja Mikon haukkuminen loppuneet? Koska uhkana olisi ollut huoltajuuden menettäminen. Ja sitä kautta muuten myös elatusmaksujen menetys. Joko Helena olisi ottanut uhat tosissaan ja lopettanut tai sitten ei olisi ottanut ja sillä olisi ollut jälkiseuraamuksia. Oma valinta.

Tässä ei ole kyse mistään lasten kuvien julkaisusta somessa. Todellakaan. Tässä on kyseessä lasten yksityisyyden uhraamisesta omalle epätoivoiselle taistelulle, jolle tulee kyllä loppu. Helena joko pääsee yli tai sitten ei pääse, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Ja niiden lukuisiin kyseenalaisiin tekoihin kuuluu se, että kymmenet tuhannet ihmiset tietävät näiden lasten asioista aivan liikaa. Ja "kaikki" tietää, että Helenalla ei ole kaikki hyvin.

Voin kuvitella, miten kiusallista ja noloakin tämä kaikki on lapsille ollut. Vaikka eivät varmasti tiedä koko karua totuutta. Mutta näillä lapsilla ei varmasti ole sellaista luksusta, että voisivat äidilleen täysin suodattamatta kertoa, miltä tämä Helenan julkinen riehuminen heistä tuntuu. Ja sekin on väärin. Näillä lapsilla jyskyttää aivan varmasti takaraivossa sekin, että mitä jos se äiti taas jättää. Ja jättääkö hän siksi, että minä tein jotain väärin? Jos minä olisin ollut erilainen, olisiko tilanne voinut mennä toisin? Itsekin olen joskus säädellyt omaa käytöstäni lapsena, jotta toisella vanhemmalla ei vahingossakaan menisi kuppi nuriin ja siitä sitten olisi seurannut tiettyjä asioita. Eikä siinä auta, vaikka toinen vanhempi sanoisi kuinka, että mikään näistä asioista ei johdu lapsesta.

Oma arvaukseni on se, että Mikolle lasten erottaminen äidistään ei ole ollut missään vaiheessa vaihtoehto. Päinvastoin. Ja viimeiseen asti on uskottu, että kyllä tilanne tästä rauhoittuu. Ja siksi aikaa on valunut hukkaan. Nämä ovat isoja päätöksiä, varsinkin ihmiselle, joka ei tee päätöksiä itsekkäistä syistä tai kosto mielessä. Mikolla on tässä ollut koko ajan pelkkiä huonoja vaihtoehtoja. Teki niin tai näin, paskaa tulee niskaan oikealta ja vasemmalta. Eikä Mikko vastaa Helenan toiminnasta. Helenalla on ollut jo vuosia aikaa viheltää peli poikki ja sisäistää, että hommat eivät nyt menneet hänen toiveidensa mukaisesti.

Sellaista se on. Aikuisten elämä. Sitä sattuu paremmissakin piireissä. Ja suurin osa siitä selviää. Koska vaihtoehtoja ei juurikaan ole. Lasten takia sitä on vain pakko jatkaa elämää ja nuolla haavansa. Hyväksyttävä tosiasiat. Helenalle tällainen toiminta vain tuntuu olevan täysin vierasta. Ei ole ollut vielä mikään pakko. Ja pakko on joillekin ainoa motivaattori.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko jollekin jäänyt epäselväksi, että tänään Helenalla on viinipäivä? Hihhihihii!

Varsin keskenkasvuista menoa, mutta sellainen se Helena on. Keskenkasvuinen. Mitä itselleni tulisi mieleen, niin jos mä olisin Helena, niin en todellakaan kuvailisi vinkuttamistani, vaikka siinä ei tietenkään sinänsä mitään kamalaa olekaan. Mutta mulla on tuoreessa muistissa tyttären tuohtunut viesti Helenalle, missä Natalie oli kuulemma sanonut, että viini ei ole syntiä ja Helena taas oli tyttärelle opettanut viinin olevan syntiä. Mutta tämäkin on tyypillistä Helenaa, itsellä ja omilla frendeillä on eri säännöt kuin muilla.

Varmaan tunnin päästä saadaan taas lisää vinkuttelukuvia. Huomenna ne on varmaan poistettu, kuten kuvioon kuuluu.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko jollekin jäänyt epäselväksi, että tänään Helenalla on viinipäivä? Hihhihihii!

Varsin keskenkasvuista menoa, mutta sellainen se Helena on. Keskenkasvuinen. Mitä itselleni tulisi mieleen, niin jos mä olisin Helena, niin en todellakaan kuvailisi vinkuttamistani, vaikka siinä ei tietenkään sinänsä mitään kamalaa olekaan. Mutta mulla on tuoreessa muistissa tyttären tuohtunut viesti Helenalle, missä Natalie oli kuulemma sanonut, että viini ei ole syntiä ja Helena taas oli tyttärelle opettanut viinin olevan syntiä. Mutta tämäkin on tyypillistä Helenaa, itsellä ja omilla frendeillä on eri säännöt kuin muilla.

Varmaan tunnin päästä saadaan taas lisää vinkuttelukuvia. Huomenna ne on varmaan poistettu, kuten kuvioon kuuluu.
Onko tämä sitä virkistävää ajatusmaailmaa, että kun äiti juo niin äiti rentoutuu ja voimaantuu, mutta kun isä juo niin isä on alkoholisti.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä sitä virkistävää ajatusmaailmaa, että kun äiti juo niin äiti rentoutuu ja voimaantuu, mutta kun isä juo niin isä on alkoholisti.

On. Naisen kakskytneljä senttiä on miehen nollaseiskafemma. Ja naiset juo mietoja. Ja jos ei juo, naisten drinksut on nättejä ja niissä saattaa olla sateenvarjo. Tai edes jotain etäisesti hedelmään viittaavaa.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mä voin aidosti pahoin aina kun luen tätä ketjua. Alkuun jaksoi huvittaa ja jopa naurattaa se, miten kujalla joku voi olla. Mutta ei enää. En jaksaisi liiemmin välittää, jos uhri olisi ”vain” Mikko, joskin silloinkin harmittaisi, mutta nyt kun kaiken keskipisteenä - uhrin asemassa - ovat alaikäiset lapset, niin tekee ihan oikeasti pahaa. Helena on niin syvällä omassa narsistisessa persoonallisuushäiriössään, että tuhoaa aivan kaiken ympärillään. Eikä tuo homma pysähdy todennäköisesti edes pohjakosketukseen, vaan sitten kaivetaan hakut ja lapiot esiin ja kaivetaan syvemmälle. Tahdonvastainen hoitoonohjaus todennäköisesti voisi auttaa jotain, mikäli tällainen persoonallisuushäiriö olisi korjattavissa. En tiedä, onko. Mutta niin kauan, kun Helena saa pyörittää tätä omaa show’taan ilman, että se pysäytetään ulkopuolisten toimesta, se tulee jatkumaan. Mikäli Mikko hakee ja saa lasten yksinhuoltajuuden edes siten, että äiti voi valvotusti tavata lapsiaan, niin sirkus jatkuu. Tavalla tai toisella. Vaikka Helena jäisi ilman lapsiaan ja joutuu muuttamaan johonkin omaan asuntoonsa, niin vainoamista se ei estä. Lähestymiskiellot eivät auta, eikä auta tuomiot vainoamisesta tai muustakaan. Vaikka hänet karkotettaisi maasta, homma tulee jatkumaan. Helenan silmissä hän, ja vain hän, on uhri, eikä hänen mielensä saa rauhaa ennen kuin kaikki vääryydet hänen silmissään on korjattu. Tuskin edes silloin. Vaikka hän saisi koko Mikon omaisuuden, Mikko eroaisi ja eläisi yksin lopun ikäänsä, hän saisi lasten yksinhuoltajuuden ja saisi elää unelmaansa Edinassa, niin hänet on silti jätetty ja yritetty pistää ruotuun. Tuo katkeruus ei poistu, vaikka kaikki muu menisi hänen toiveidensa mukaan. Hän olisi silti uhri ja hän ei lepäisi ennen kuin kaikki vääryydet on korjattu. Eli ei koskaan.

Vaikka lastensuojelu aliresursoitu ja aivan liian kiireinen, niin nämä lapset pitää saada pois tuosta toksisesta kierteestä, siitä sairaasta pelistä, jota pelaa vain yksi osapuoli. Tämä on aivan sairasta seurattavaa, kun tietää, että itse ei voi tehdä asioille yhtään mitään.
Eihän tuossa olisi isommin ongelmaa ilman lapsia. Mikko voisi oikeasti laittaa vähän kovemmat keinot käyttöön, mutta nyt varmaan aika haastavaa jos ajattelee lapsiakin. Helena väittää ajattelevansa lapsia, mutta paskaahan se puhuu.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No niin, kaikki ketjun naiset. Jos Helena kiireiltään ehtii, ensi viikolla on tulossa myyntiin vaatteita. Ja nämä tulee myyntiin, koska moni on kysellyt meinaako Helena myydä vaatteitaan.
Kaveri sai joululahjaksi "Team Helena Koivu"-mukin. Huikeaa sisäpiirihuumoria!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy