Lätkävaimot

• 346 365
  • 1 541
Kappas, @BOL ehtikin ansiokkaasti tiivistää Helenan storyt 10 minuuttia ennen minua. Huvittavinta näissä Helenan paatoksellisissa ja haparoivissa elämänohjeellisissa monologeissa on se, ettei niiden sisältö ole käytännössä koskaan Helenan omasta päästä tuotettua, vaan toisten ajatusten ja pohdinnan kertaamista ja/tai lainaamista.

Ja mikä parasta (pahinta), nuo ovat niin mahdollisimman kaukana omasta elämästään. Tai ainakin ne pitää kääntää täysin päälaelleen. Eli kun puhutaan narsismin uhrista, niin ei suinkaan pidä ajatella Hellua uhrina, vaan narsistina, joka raastaa uhreja ympärillään. Ei suinkaan äitinä, joka laittaa lasten hyvinvoinnin kaiken edelle, vaan päinvastoin nostaa lapset kaiken muun edelle taistelussaan omien etujensa puolesta. Ja niin edelleen.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
myöskin tehdä niit hengitysharjotuksii, se on tärkeetä muistan ne myöskin
Aivan kuin henkinen hyvinvointi olisi vain pelkkää hengitysharjoitusta! Kommentti kertoo taas, miten kujalla näissä asioissa on eikä pari zen-henkistä postausta sitä muuksi muuta.

Tincat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Carolina Hurricanes
Mua huvitti eilen? kun Hellu oli jakanu jonku tekstin missä luki suunnillee ettei kostoa koska sisältä päin rumat ihniset tuhoavat elämänsä itse. Hauskaa tavallaa kun hän kuvailee itseään.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mua huvitti eilen? kun Hellu oli jakanu jonku tekstin missä luki suunnillee ettei kostoa koska sisältä päin rumat ihniset tuhoavat elämänsä itse. Hauskaa tavallaa kun hän kuvailee itseään.
Tuo ajatelma oli tarkoitettu mm.minulle. Hellu ja kätyrit olivat blokanneet instassa melkoisen määrä seuraajia. Itse en seuraa yhtäkään Hellun tiliä, mutta tykkäilen ja kommentoin Natalien ihania postauksia. Se riitti blokkiin. Eipä siinä mitään. Hellun kaikki jutut vuotavat jatkuvasti eri keskusteluihin ja aina on storynavigation, jos ihan oikeasti haluaisin Hellun ja kavereiden instaa seurata. Vaan kun en.

Mä voin aidosti pahoin aina kun luen tätä ketjua. Alkuun jaksoi huvittaa ja jopa naurattaa se, miten kujalla joku voi olla. Mutta ei enää. En jaksaisi liiemmin välittää, jos uhri olisi ”vain” Mikko, joskin silloinkin harmittaisi, mutta nyt kun kaiken keskipisteenä - uhrin asemassa - ovat alaikäiset lapset, niin tekee ihan oikeasti pahaa. Helena on niin syvällä omassa narsistisessa persoonallisuushäiriössään, että tuhoaa aivan kaiken ympärillään. Eikä tuo homma pysähdy todennäköisesti edes pohjakosketukseen, vaan sitten kaivetaan hakut ja lapiot esiin ja kaivetaan syvemmälle. Tahdonvastainen hoitoonohjaus todennäköisesti voisi auttaa jotain, mikäli tällainen persoonallisuushäiriö olisi korjattavissa. En tiedä, onko. Mutta niin kauan, kun Helena saa pyörittää tätä omaa show’taan ilman, että se pysäytetään ulkopuolisten toimesta, se tulee jatkumaan. Mikäli Mikko hakee ja saa lasten yksinhuoltajuuden edes siten, että äiti voi valvotusti tavata lapsiaan, niin sirkus jatkuu. Tavalla tai toisella. Vaikka Helena jäisi ilman lapsiaan ja joutuu muuttamaan johonkin omaan asuntoonsa, niin vainoamista se ei estä. Lähestymiskiellot eivät auta, eikä auta tuomiot vainoamisesta tai muustakaan. Vaikka hänet karkotettaisi maasta, homma tulee jatkumaan. Helenan silmissä hän, ja vain hän, on uhri, eikä hänen mielensä saa rauhaa ennen kuin kaikki vääryydet hänen silmissään on korjattu. Tuskin edes silloin. Vaikka hän saisi koko Mikon omaisuuden, Mikko eroaisi ja eläisi yksin lopun ikäänsä, hän saisi lasten yksinhuoltajuuden ja saisi elää unelmaansa Edinassa, niin hänet on silti jätetty ja yritetty pistää ruotuun. Tuo katkeruus ei poistu, vaikka kaikki muu menisi hänen toiveidensa mukaan. Hän olisi silti uhri ja hän ei lepäisi ennen kuin kaikki vääryydet on korjattu. Eli ei koskaan.

Vaikka lastensuojelu aliresursoitu ja aivan liian kiireinen, niin nämä lapset pitää saada pois tuosta toksisesta kierteestä, siitä sairaasta pelistä, jota pelaa vain yksi osapuoli. Tämä on aivan sairasta seurattavaa, kun tietää, että itse ei voi tehdä asioille yhtään mitään.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikka lastensuojelu aliresursoitu ja aivan liian kiireinen, niin nämä lapset pitää saada pois tuosta toksisesta kierteestä, siitä sairaasta pelistä, jota pelaa vain yksi osapuoli. Tämä on aivan sairasta seurattavaa, kun tietää, että itse ei voi tehdä asioille yhtään mitään.
Kyllä. Lastensuojelu Suomessa osaa ja tietää paljon huoltokiusaamisesta ja persoonallisuushäiriöistä. Jopa me ulkopuoliset ihmiset näemme kaikki ne asiat, joiden takia juuri näitä lapsia tulisi suojella entistä tiukemmalla kädellä. Asiat eivät tule itsekseen paranemaan eikä tämä ole vain joku ohimenevä vaihe. Vähän tässä on usko heikentynyt Suomen viranomaisia kohtaan....

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tahdonvastainen hoitoonohjaus todennäköisesti voisi auttaa jotain, mikäli tällainen persoonallisuushäiriö olisi korjattavissa. En tiedä, onko.
Ei taida olla. Käsittääkseni hyvin nuorella iällä diagnosoitu häiriö voi olla hoidettavissa pois mutta aikuisena erittäin epätodennäköistä. Jo pelkkä diagnosointi usein mahdotonta koska häiriöstä kärsivä ei voi nähdä itsessään sitä vikaa, minkä takia pitöisi hakeutua hoitoon. Tahdonvastainen hoitoonohjauskin on Suomessa niin vaikea prosessi, että tuskin etenee sitäkään kautta tuohon pisteeseen.

Käytännössä ainoa tie narsistin loukusta ulos on se, että tämä löytää uuden kohteen johon purkaa joko vihansa tai yrittää virittää verkkojaan. Tai sitten täydellinen alistuminen narsistin tahtoon siten, että tämä pääsee poistumaan tilanteesta voittajana. Jos narsistia on nöyryytetty, ei riitä mikään reilu ja tasapuolinen loppuratkaisu vaan tämän pitää yleensä saada täydellinen selkävoitto.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajattelin huvikseni vilkaista, mitä Helenalle kuuluu, mutta ig-tiliä ei löydy. Kokeilin myös työpaikan tilin kautta siltä varalta, että olisi blokannut minut (mikä olisi myös outoa, koska en ole mitään minnekään kommentoinut). Google löytää tiedon Helenan tilistä, mutta ei avaudu.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uusperhe-sivusto tuo esille, että seuraukset ovat vakavat, kun vieraannuttaja/huoltokiusaaja mustamaalaa toista biologista vanhempaa, bonusvanhempaa tai koko uusperhettä toistuvasti lapselle.

Vieraannuttaja/huoltokiusaaja keskittyy omiin missioihin ja hän ei kykene asettumaan lapsen asemaan, lapsen tarpeisiin ja tunteisiin eikä pysty vastaamaan niihin terveen kannattelevan aikuisen tavoin. Näin vieraannuttaja/huoltokiusaaja hylkää lapsen emotionaalisesti. Samalla lapsi menettää myös hänelle syötetyn harhan takia myös mielen tasolla vieraannutettavan/kiusattavan vanhemman.

Lapsi jää sisimmässään yksin ja pahimmillaan kannattelemaan kaikkia ja unohtaa oman aidon itsensä. Hänessä voi ilmeta syyllisyyttä, masennusta ja kyvyttömyyttä luotaa kehenkään. Maailma voi olla vääristynyt ja ristiriitainen tai mustavalkoinen. Tämä vääristymä voi johtaa pahimmillaan vakaviin mielen häiriöihin.
Tässä on kohtaa on juuri traumatisoitumisen riski esim. PTSD syntyy näin.

Lapsi voi myös oppia toimintamallin, että vihamielinen, piittaamaton käytös on hyväksyttävää ihmissuhteissa ja että huijaaminen ja manipulaatio ovat osa ihmissuhteita. Jokainen lapsi toivoo olevansa rakastettu lapsi sekä vanhempien että bonusvanhempien silmissä. Vieraanuttamis- ja huoltokiusaamistilanteessa lapsi joutuu kokemaan, ettei häntä rakasteta.

Vaikutukset ulottuvat syvälle lapsen persoonaan, identiteettiin ja moraalin kehitykseen.

Tätä keissiä pitkäaikaisesti seuranneena lastensuojelun ammattilaisena on kyllä todella paha mieli lasten puolesta. Samalla toivon, että taustalla tapahtuu koko ajan, vaikka emme siitä koskaan tule tietämäänkään. Onnellisin loppu tälle väsytystaistelulle onkin juuri se, että insta hiljenee emmekä koskaan, ikinä kuule enää lapsista mitään.

Kursivoidut kohdat lainattu uusperhe.fi sivustolta.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajattelin huvikseni vilkaista, mitä Helenalle kuuluu, mutta ig-tiliä ei löydy. Kokeilin myös työpaikan tilin kautta siltä varalta, että olisi blokannut minut (mikä olisi myös outoa, koska en ole mitään minnekään kommentoinut). Google löytää tiedon Helenan tilistä, mutta ei avaudu.
Hellun insta on elänyt viime päivinä kaikenlaisia hetkiä: on-off yksityinen ja julkinen, blokattu paljon Natalien seuraajia, videoita on poistettu nopeasti niiden julkaisun jälkeen, videoita kuitenkin postattu kymmenittäin. Olet todennäköisesti joidenkin näiden toimenpiteiden kohteena.

(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Minäpä juuri vilkaisin, että joko on päivän räntit tulilla, eikä ollut. Suosittelen Helenan seuraamiseen edelleenkin seuraavaa anonyymia sivustoa:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä huomasin eilen, että olen uupunut tämän keissin seuraamisesta. Katsoin eilen Helenan suomenkieliset räntit ja kun vuorossa olivat englanninkieliset, katsoin kaksi ja lopetin. En vain yksinkertaisesti jaksanut enää kuunnella samojen asioiden toistoa, valehtelua ja asioiden vääristelyjä. En myöskään katso tarvitsevani minkäänlaisia elämänohjeita ihmiseltä, jonka oma pakka on aivan totaalisen sekaisin.

Huvitti eilen, kun Helena kertoi, että häntä ja hänen elämäänsä kohtaan olisi osoitettu kiinnostusta ihan tv-ohjelmia myöten. Oikeastihan tämä tarkoittaa sitä, että joku on lähestynyt Helenaa dm:llä ja sanonut, että Helenan pitäisi mennä esim. Iholla-ohjelmaan kertomaan elämästään ja hän kyllä katsoisi. Ja tämä sitten kääntyy Helenan päässä, että hänet haluttaisiin televisioon. En usko sekuntiakaan, että yksikään tuotantoyhtiö olisi lähestynyt Helenaa, koska asiassa on niin paljon herkkiä aspekteja. Ensimmäisinä tulee mieleen selkeästi epätasapainossa oleva henkilö (Helena), jonka elämä pyörii tasan tarkkaan tämän itse kehittelemänsä taistelun ympärillä. Toisekseen, tämä koskettaa myös lapsia. Lapsia, joiden isä haluaisi kovasti pitää lapset pois julkisuudesta ja joiden asioita on jo ihan oikeasti lakia rikkoenkin tuotu julkisuuteen aivan liikaa. Vaikea uskoa, että yhdessäkään tuotantoyhtiössä olisi oikeasti niin tilannetajutonta ja vastuutonta jengiä, että näissä olosuhteissa olisivat tosissaan lähestyneet Helenaa. Tässä on niin isot katastrofin ainekset ilmassa, että yksikään vastuullinen yritys ei ehdoin tahdoin halua tähän osapuoleksi. Ja niin siinä kävisi, jos Helenaa kuvattaisiin.

Kolmanneksi, jos tällaista olisikin tapahtunut, Helena olisi tällaiseen tarjoukseen jo tarttunut. Helenalla ei ole minkäänlaisia rajoja ja Helena on nytkin täysin estottomasti kuvannut ja muuten vain raportoinut omaa elämäänsä. Luonnollisesti vain omasta, valheellisesta näkökulmasta. Jokainen vähänkään järkeä omaava ymmärtää, että me näemme vain hyvin pienen osan Helenan elämästä ja jostain kumman syystä Helena haluaa juuri näitä asioita meille esittää. Asioita, jotka saavat valtaosan ulkopuolisista halveksimaan Helenaa.

Olen myös huomannut ärsyyntyneeni aiheen ympärillä käytäviin nettikeskusteluihin. Toki osittain se johtuu siitä, että uutta keskusteltavaa ei juuri nyt ole. Itse koen raskaaksi sen, että tästä asiasta keskustelee "neljän kerroksen väki": ne, jotka ovat oikeasti seuranneet kauan ja todella perehtynyt aiheeseen, ne, joille Helena ja Seiska ovat totuus (ja ovat totaalisen kyvyttömiä tarkastelemaan kriittisesti Helenan väitteitä), puhtaat trollit ja ne, jotka ovat alkaneet seurata tätä vasta nyt, mutta joilla on kova tarve kommentoida, vaikka eivät ole yhtään perehtyneitä asioihin. Tämä aiheuttaa sen, että joku joutuu koko ajan korjaamaan jonkun väitteitä ja vanhoista asioista jauhetaan loputtomiin. Ja ymmärrän, että tämä kuulostaa totaalisen ylimieliseltä, mutta näin mä nyt nää asiat koen ja tää on mun totuus!

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kommentoidaan nyt vielä sen verran, että kaikkein eniten mua kiinnostaa tällä hetkellä Helenan panttausasia. Valitettavasti siitä tuskin tippuu paljonkaan tietoja julkisuuteen. Panttauskuvion myötä Helenan toiminta Kakskerran dokumenttien allekirjoituksen suhteen näyttäytyy aika erilailla kuin miltä se alun perin näytti. Edelleen olen sitä mieltä, että ykkösmotiivi on ollut itse hyötyä siitä taloudellisesti ja sitä kautta myös kiusata ja kontrolloida Mikkoa. Mutta tämän panttauskuvion myötä herää kysymyksiä.

Se on käynyt selväksi, että Helena ei ole kovin älykäs. Uskon, että Helena itse on voinut keksiä, että ei vain allekirjoita asiakirjoja. Mutta, kun katsoo isompaa kuvaa ja ymmärtää, että Helenalta lipsahtaa totuuksia aina välillä, asiaan tulee lisää sävyjä. Kun Helena sanoi, että hän ei ole allekirjoittanut Kakskerran papereita, hän väitti, että hänen suomalainen lakimiehensä on kieltänyt häntä allekirjoittamasta. Minä en tähän uskonut, koska minkälainen lakimies ohjeistaisi asiakastaan uhmaamaan oikeuden päätöksiä? Vielä siinäkin vaiheessa, kun rangaistuksena olisi vankeustuomio? Helenan oma jenkkilakimies erosi, kun Helena ei allekirjoittanut siirtopapereita, vaikka jenkkilakimies ne Helenalle 7 kertaa toimitti.

Mutta nyt, kun tämä panttiasia on noussut esille ja kun katsotaan, mitä kaikkea tässä on 7/2023 jälkeen esim. pelkän Kakskerran suhteen tapahtunut, aikajana on todella kummallinen. Puhuiko Helena sittenkin totta ja häntä on todellakin ohjeistettu olemaan allekirjoittamatta siirtopapereita? Koska näin toimimalla Helena saisi pitkitettyä asiaa ja Mikko tekisi lisää tarjouksia? Ja nämä tarjoukset olisivat aina edellistä parempia, koska Mikko ajatuisi epätoivoiseen tilanteeseen, kun tilanne vain jatkuu ja jatkuu?

Musta tässä on aspekteja, joita Helena ei ole itse pystynyt keksimään, saati toteuttamaan. Nyt kun asioita tarkastelee jälkikäteen, Helenalla on melkeinpä pakko olla ollut oikeasti joku juridiikan ammattilainen takapiruna. Musta näyttää siltä, että takapirun oli sattuneista syistä tarkoitus pysyä nimettömänä piilossa, mutta lainhuudatustodistusten hakeminen kiinnostuneiden seuraajien toimesta kusi koko homman. Kun panttiasia paljastui, ainakin omassa päässäni heräsi kysymyksiä, joita ei aiemmin ollut enkä varmasti ole ainoa. Ja nytkö on sitten vähän hätä kädessä, kun ihmisiä kiinnostelee tämäkin asia ja yritetään fiksailla asioita kulisseissa kuntoon ja ehdotellaan neuvotteluita? Kestääkö kaikki toimet päivänvaloa? Sekä lain osalta että eettisesti? Mun mielestäni tässä olisi aihetta toimittajille tutkia ihan yleisellä tasolla. Ja samalla haastatella myös asianajajia ja kysyä, miten heidän piireissään suhtaudutaan tällaisiin asioihin ylipäätään. Onko arkipäiväistä ja tavallista? Ja jos on, miten nämä käytännössä ratkeavat? Miten ylipäätään on ollut mahdollista, että Helena on pystynyt kesken ero-oikeudenkäynnin panttaamaan omaisuuttaan?

Kakskerran osalta huhtikuussa Helena pyritään saamaan sieltä ulos virallisia reittejä pitkin. Oma oikeustajuni sanoo, että asian pitäisi olla läpihuutojuttu, mutta koska olemme Suomessa, valittajien luvatussa maassa, niin ei välttämättä ole. Jostain löytyy joku porsaanreikä, jolla pitkitetään vääjäämätöntä, eli lähtöä. Ja se lähtö kyllä tulee. Mutta Helena todellakin kääntää ihan jokaisen kiven, jonka vain voi, jotta asioita olisi mahdollisimman paljon kesken.

Helenan lokakuun rikosoikeudenkäynnit tuskin tarjoavat mitään ihmeitä. Saa korkeintaan sakkoa ja kun Helenan tulot ovat 0€, niin muutamalla satasella selviää. Voi olla, että selviää täysin ilman tuomiotakin.

Schadowan

Jäsen
Olen huomannut, että tämä asia ei aiheuta itselle mitään positiivista fiilistä. Ei ole kiva nähdä, että lapset voi huonosti ja aikuisetkin. Eikä sitä loputtomiin jaksa ihmetellä jonkun ihmisen sekopäisyyttä, vaikka se välillä ihan suht viihdyttävää onkin. Tunne aika paljon vihaa tähän aiheeseen liittyen erinäisistä syistä. Sen takia on parempi laittaa homma säppiin, kunnes tuo loinen heitetään ns. helvettiin tuolta Mikon kiinteistöltä ja siitä sitten matka jatkuu. Siinä vaiheessa tulen saamaan jotain tyydytystä ja palaan lukemaan näitä juttuja. Nyt tämä on vain turhauttavaa noin lievästi sanottuna.

Arvostan erityisesti @BOL duunia tähän aiheeseen liittyen - olet avannut omat silmät ja olen pystynyt myös viemään eteenpäin tätä sanomaa omissa kaveriporukoissa. Kiitos siitä! Paljon on ollut ihmisiä, (minä ml) jotka olivat alunperin Helenan kelkassa ja Mikko oli se paha osapuoli. Oikeus tapahtukoon mahd pian - siihen asti skippaan tämän aiheen seuraamisen.

JossuJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä huomasin eilen, että olen uupunut tämän keissin seuraamisesta
Mä niin ymmärrän. Samaa rataa mennään ja vielä kovasti Hellu yrittää tuoda samoja vanhoja juttuja uusina asioina esille. Toivotaan, että taustalla tapahtuu ja asiat oikeasti etenevät eteenpäin. Että tulisi stoppi tälle.

Minäkään en usko, että mikään tuotanto uskaltaa tarttua Hellun tarjoukseen lähteä mukaan. Jo ihan senkin takia, että monissa ulkomaalaisissa tuotannoissa on hyvin tiukat säännöt mm.vaitiolon, sääntöjen suhteen. Miten rajaton Hellu pärjäisi, kun ei yhtäkään sopimusta ole onnistunut noudattamaan!?

Ehkä pieni tauko tekisi ihan hyvää palstoilta. Voimia meille kaikille.

Tuota

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Canes
Kyllä. Lastensuojelu Suomessa osaa ja tietää paljon huoltokiusaamisesta ja persoonallisuushäiriöistä. Jopa me ulkopuoliset ihmiset näemme kaikki ne asiat, joiden takia juuri näitä lapsia tulisi suojella entistä tiukemmalla kädellä. Asiat eivät tule itsekseen paranemaan eikä tämä ole vain joku ohimenevä vaihe. Vähän tässä on usko heikentynyt Suomen viranomaisia kohtaan....
LaSu on Suomessa hyvää, mutta tuskin tämä on leikkausten keskellä se kiireisin keissi. Lapsilla on ruokaa jne.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen huomannut, että tämä asia ei aiheuta itselle mitään positiivista fiilistä. Ei ole kiva nähdä, että lapset voi huonosti ja aikuisetkin. Eikä sitä loputtomiin jaksa ihmetellä jonkun ihmisen sekopäisyyttä, vaikka se välillä ihan suht viihdyttävää onkin. Tunne aika paljon vihaa tähän aiheeseen liittyen erinäisistä syistä. Sen takia on parempi laittaa homma säppiin, kunnes tuo loinen heitetään ns. helvettiin tuolta Mikon kiinteistöltä ja siitä sitten matka jatkuu. Siinä vaiheessa tulen saamaan jotain tyydytystä ja palaan lukemaan näitä juttuja. Nyt tämä on vain turhauttavaa noin lievästi sanottuna.

Arvostan erityisesti @BOL duunia tähän aiheeseen liittyen - olet avannut omat silmät ja olen pystynyt myös viemään eteenpäin tätä sanomaa omissa kaveriporukoissa. Kiitos siitä! Paljon on ollut ihmisiä, (minä ml) jotka olivat alunperin Helenan kelkassa ja Mikko oli se paha osapuoli. Oikeus tapahtukoon mahd pian - siihen asti skippaan tämän aiheen seuraamisen.

Ymmärrän erinomaisesti ja viisas valinta. Myös muiden elämän seuraamisesta aiheutuva negatiivisuus vaikuttaa ihan oikeasti omaan mielentilaan ja se olisi kaikkien hyvä sisäistää.

Kiitos arvostuksestasi ja kiitoksistasi. Olen koko ajan ollut oikeudenmukaisuuden ja totuuden puolella ja kun mä tähän kaninkoloon aikoinaan putosin, katsoin, että on jollain lailla myös mun velvollisuuteni tuoda todennettuja faktoja esille. Jos mä olisin itse Mikon housuissa, toivoisin, että joku tekisi saman mulle. Niin yksinkertaisesta asiasta on ollut kyse. Ja tätä seikkaa vasten Helenan uskonnollisuushommat ovat todella irvokkaita. Itsehän en kuulu kirkkoon, mutta se ei estä minua millään tavalla noudattamasta Kultaista sääntöä.

Olen itse hyvin herkkä, mutta elämä ja oma vanhemmuuskin on pakottanut välillä laittamaan tämän ominaisuuden jossain määrin jäähylle, koska esim. pienet lapset eivät välttämättä kykene erottamaan herkkyyttä ja surua toisistaan ja oman vanhemman vahvat tunteet voivat näyttäytyä pelottavina. Nyt, kun omat lapseni ovat jo aikuisia, herkkyys on taas saanut enemmän tilaa. Ja kun ikää on tullut enemmän ja perspektiiviäkin moniin asioihin, olen tämän keissin kautta käsitellyt myös paljon omaan lapsuuteeni liittyviä asioita, olenhan itsekin haastaviin olosuhteisiin joutunut erolapsi. Ja näiden omien kokemusten myötä arvostan omia vanhempiani, sekä biologisia että bonusvanhempiani, aivan älyttömän paljon. Mulla itselläni on ollut neljä vanhempaa, joista jokaisella on ollut tärkeä rooli elämässäni ja ajoittain bonusvanhempani ovat olleet mulle läheisempiä kuin biovanhempani. Mutta sekin kuuluu elämään ja musta se on ihan normaalia. Eikä rakkaus ole mikään kilpailu muutenkaan.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
LaSu on Suomessa hyvää, mutta tuskin tämä on leikkausten keskellä se kiireisin keissi. Lapsilla on ruokaa jne.
Tämähän se. Lastensuojelu on pääosin Suomessa hyvällä tasolla, mutta resurssipula on iso ongelma. Tämä keissi ei julkisuusarvostaan huolimatta voi mennä sellaisten tapausten edelle, missä lasten turvallisuus ja terveys on vakavasti uhattuna.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Vaan onko lapsilla aina Helenan luona riittävästi ravitsevaa ruokaa oikea-aikaisesti? Somen perusteella näin ei välttämättä aina ole.

Muutenkin se, että kunhan nyt tietyt minimijutut täyttyy, niin kaikki muu on vain turhaa kohinaa-määritelmät ovat ihan perseestä. Kyse on lasten elämästä ja myös tulevaisuudesta. Siinä ei vanhempien lompakon paksuudella pitäisi olla mitään merkitystä. Tai sillä, onko ruokaa ja perustarpeet tyydytetty, jos olsouhteet ovat henkisesti haastavia ja raskaita.

Vähän sama kuin henkisestä väkivallasta ja alistamisesta kärsivälle sanoisi, että onneksi sua nyt ei sentään lyödä. Kamalaa väheksymistä. Ikään kuin ihmisen henkisellä hyvinvoinnilla ei olisi mitään merkitystä.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaan onko lapsilla aina Helenan luona riittävästi ravitsevaa ruokaa oikea-aikaisesti? Somen perusteella näin ei välttämättä aina ole.

Muutenkin se, että kunhan nyt tietyt minimijutut täyttyy, niin kaikki muu on vain turhaa kohinaa-määritelmät ovat ihan perseestä. Kyse on lasten elämästä ja myös tulevaisuudesta. Siinä ei vanhempien lompakon paksuudella pitäisi olla mitään merkitystä. Tai sillä, onko ruokaa ja perustarpeet tyydytetty, jos olsouhteet ovat henkisesti haastavia ja raskaita.

Vähän sama kuin henkisestä väkivallasta ja alistamisesta kärsivälle sanoisi, että onneksi sua nyt ei sentään lyödä. Kamalaa väheksymistä. Ikään kuin ihmisen henkisellä hyvinvoinnilla ei olisi mitään merkitystä.
Tuskin tässä kukaan vähättelee tätä kyseistä keissiä, vaan todetaan vain lastensuojeluun liittyviä karuja tosiasioita. Resursseista on valtavaa pulaa ja vakavampia tapauksia on jatkuvasti kasapäin hoidettavana. Eihän se oikein ole, että näin vakavien asioiden edessä joudutaan priorisoimaan näin raa'alla kädellä, mutta näin se vain valitettavasti menee.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Resurssien vähyyden takia riittää kun Maslowin tarvehierarkian alin palkki toteutuu.

Tuota

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Canes
LaSu ei voi määrätä lapsia toiselle vanhemmalle. Ainoastaan sijaiskotiin. Ei minusta hyvä ratkaisu tässä tilanteessa.

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Minä kyllä haluaisin Helena Koivun televisioon, suoraan lähetykseen haastetteluun ja haastattelijaksi Hannu Karpo.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
LaSu ei voi määrätä lapsia toiselle vanhemmalle. Ainoastaan sijaiskotiin. Ei minusta hyvä ratkaisu tässä tilanteessa.

Miksi ei voi?

Huoltajuuden muutos vaatii tietysti oikeuden päätöksen, mutta kyllähän lastensuojelu voi sijoittaa lapset väliaikaisesti toiselle vanhemmalle. Tiedän monta tapausta, joissa yhteishuoltajuus on purettu ja jommasta kummasta vanhemmasta on tullut yksinhuoltaja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy