En minä ainakaan jaksaisi motivoitua vuodesta toiseen samassa ympäristössä, varsinkin jos puoli Suomea leimaa alkkikseksi heti jos kumoaa yhdenkin kaljan yleisellä paikalla.
Uskon myös, että Jere on seurannut kirjoituksia ja on pannut tietenkin merkille, miten moni on kääntänyt hänelle selkänsä viime aikoina. En usko, että tämä motivoi häntä mihinkään suurtekoihin ensi kaudella, ainakaan IFK:n paidassa.
Eli siis sinun kantasi on se, että Jere on uhri vailla mitään omia ansioita? Yhdestä olusesta on saatu vuositolkulla väännettyä otsikoita, jotka sitten myyvät näitä aviiseja? Millähän tavalla Jerellekin on selkä käännetty? Selän kääntäminenhän tarkoittaa käytännössä sitä, että kaveri jätetään yksin oman onnensa nojaan, vailla tukea tai edes varoitusta siitä, että kohta on mitta täysi. Jere Karalahden suurteot IFK-paidassa saattavat hyvinkin olla ohitse, mutta seuraa tai sen kannattajia on aivan turha edes yrittää syyllistää.
Kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan, että Jere olisi joku marionetti, joka on vailla omaa tahtoa tai järkeä täysin ja muiden vietävissä. Eräs Matti Nykänen kuuluu moiseen kategoriaan, mutta Jerestä Nykäsestä ei voi puhua samana päivänä tässä kohtaa. Jere ei todellakaan ole mikään yksinkertainen, muiden johdateltavissa oleva reppana. Päinvastoin. Jerehän on vallan hienosti vuosikaudet pyörittänyt omaa showtaan, mutta nyt ne kaikkein Jeren kannalta "tylsimmät" piirit ovat mitä ilmeisimmin saaneet jokseenkin tarpeekseen. Minä en ainakaan ihmettele, päinvastoin.
Se, että nyt on alkanut löytyä syitä Jeren kevätretkille esim. IFK:n menestymättömyydestä, on minun mielestäni pelkkää bullshittiä. Miksi vasta nyt? Luulisi, että syväkurkuilta olisi vuotanut aikaisemmin tietoja moisesta, jos näin kerran olisi. IFK:n heikko menestys viime vuosina on fakta ja mielestäni Jerekään ei voi olla täysin tyytyväinen a) organisaatioon b) itseensä menestyksen ja sen tavoittelun suhteen. Tämä on selvä. Tästä menestymättömyydestä ja sen vaikutuksesta Jereen tuli "julkista" samalla hetkellä, kun IS:n toimittaja siitä kirjoitti. Ja sekään kirjoitus ei perustunut mihinkään fakta-tietoon, vaan lähinnä spekulointiin, voisiko se ja tämä johtua siitä ja tästä. Meikäläisen silmiin tässä paistaa loistava tekosyy, jonka joku kiltti toimittaja-setä keksi. Sehän kuulostaa vielä jopa ihan hyväksyttävältäkin syyltä.
Ymmärtäisin, jos Jere käyttäisi tätä menestymättömyys-korttia esimerkiksi sen jälkeen, kun herra itse on ollut erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ja hoitanut muutkin asiat AINA viimeisen päälle. Nythän näin ei ole todellakaan ollut. On katoamisia ja heikkoa fysiikkaa, nämä nyt varmoina tietoina. Tätä taustaa vasten Jere ei oikein ole oikea henkilö arvostelemaan esim. organisaatiota, kun oma pesäkin on paskainen. Vielä viime syksynähän Jere kertoi ylevästi IFK:sta mm. Nelosen makasiinissa, eikä mistään epäluottamuksesta todellakaan ollut tietoakaan, päinvastoin. Kovin oli nöyrää poikaa. Että niin kauan pelit jatkuvat, kun IFK antaa... jep jep. Kovin on laulu muuttunut.
Ja kummasti pelihalut IFK:ssa ovat katoamassa, kun joukkuetta luotsaamaan on saatu henkilö, joka ei vapaamatkustajia suvaitse. Jeesus-korttia en edes viitsi käyttää, koska uskon, että se ei käytännössä Baxterin lätkähommissa näy pätkän vertaa. Itse näen asian niin, että koska Jeren valta manipuloida ympäristöään (lue: IFK) on kaventunut ja soraääniä alkaa oikeutetusti kuulua yhä enemmän, pelko hiipii Karalahdenkin perseeseen ja hän yrittää pelastaa itsensä ja oman uskottavuutensa. Sinänsä ihan ymmärrettävää, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että tässäkin mennään siitä, missä aita on matalin.
Vaikka itse en jaksa näitä Jeren juttuja enää yhtään, en voi kiistää Karalahden talenttia. Toivoisinkin, että hän saisi uralleen ansaitsemansa päätöksen, sillä jääkiekkoilijana hän on, tai ainakin on ollut, todella loistava. Itse haluaisin Jeren pitää IFK:ssa melkeinpä vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että Karalahti suhtautuu tosissaan ja arvokkaasti IFK:hon, lätkään ja omaan itseensä. Mies olisi hyvässä fyysisessä kunnossa, valmis vieläkin kehittymään, nöyrä ja aikuistunut näkemään, että lopulta hän on vain yksi osa joukkuetta. Niin kuin kaikki muutkin. En vain usko, että tätä tulee tapahtumaan näin lyhyessä ajassa kuin seuraavat 2,5kk.