Eli siis sinun kantasi on se, että Jere on uhri vailla mitään omia ansioita?
Tämä uhri tuli nyt sinulta, ei minulta. Mutta nyt kun kerran mainitsit sen, niin myöntänet varmasti itsekin, että Jeren alkoholin käytöllä ollaan juhlittu paljon palstoilla, riippumatta siitä, tiedetäänkö Jeren ryypiskelevän vai ei.
Yhdestä olusesta on saatu vuositolkulla väännettyä otsikoita, jotka sitten myyvät näitä aviiseja?
Miksi kysymysmerkki? En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö Jere käyttäisi alkoholia. Mutta en ole myöskään paasannut sen runsaudesta, tai vähyydestä. Siitä yksinkertaisesta syystä kun en tiedä. Tiedätkö sinä? Olen kysynyt tätä monesti. Moni täällä näyttää olevan sitä mieltä,
siis mieltä, että Jere juo liikaa. Mutta mikä on liikaa ja miten paljon Jere todellisuudessa juo? Voitko sinä vastata tähän?
Millähän tavalla Jerellekin on selkä käännetty?
Jereä juhlittiin kovasti kun hän palasi takaisin NHL-keikaltaan. Hänet otettiin vastaan lähes sankarina. Nyt nämä samat selkääntaputtelijat antavat vauhtia ja toivottavat terve menoa. Ellei tämä ole selän kääntämistä, niin mikä sitten on sellaista?
mutta seuraa tai sen kannattajia on aivan turha edes yrittää syyllistää.
HIFK on toiminut mielestäni tässä tapauksessa esimerkillisellä tavalla ja nostan hattua organisaatiolle, ihan totta. Mutta valitettavasti kannattajat eivät seuranneet seuraa samalle elittitasolle, vaan suuri osa pysyttelee tiukasti keltaisen lehdistön kanssa samalla linjalla.
Kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan, että Jere olisi joku marionetti, joka on vailla omaa tahtoa tai järkeä täysin ja muiden vietävissä.
Tämä on sinun omia johtopäätöksiäsi ja voin vain valittaa, jos muodostat ne Jerelle negatiivisiksi, minun kustannuksella. Siksi en katso, että minun kannattaa syventyä tähän tarkemmin - ei sellaiselle, joka ei ymmärrä, kannata selittää.
Eräs Matti Nykänen kuuluu moiseen kategoriaan, mutta Jerestä Nykäsestä ei voi puhua samana päivänä tässä kohtaa.
Puhut kahdesta eri ihmisestä, onko tähdellistä alkaa vertailemaan? Voimmeko päätyä johonkin järkevään lopputulokseen?
Jere ei todellakaan ole mikään yksinkertainen, muiden johdateltavissa oleva reppana.
Tunnetko Jeren?
mutta nyt ne kaikkein Jeren kannalta "tylsimmät" piirit ovat mitä ilmeisimmin saaneet jokseenkin tarpeekseen. Minä en ainakaan ihmettele, päinvastoin.
Perustuuko sinun ihmettelyn puute johonkin faktoihin? Tunnetko siis Jeren? Tunnetko Penan? Oletko muodostanut tästä itsellesi mielipiteen, joka kestää tarkemman tutkiskelun?
Se, että nyt on alkanut löytyä syitä Jeren kevätretkille esim. IFK:n menestymättömyydestä, on minun mielestäni pelkkää bullshittiä.
Itse en ole tämän menestymättömyysjutun takana, mutta uskoisin, että myös tämä on rikka rokassa, kun on Jerestä kysymys. Ajattele nyt itsekin, miten paljon motivoivat samat kuviot, vuodesta toiseen, kun ei edes voita koskaan mitään? Minusta olisi epäinhimillistä, ellei tämä vaikuttaisi jotenkin motivaatioon.
Eiköhän meillä jokaisella ole rajamme jossain. Jotkut pelaajat lähtevät jo yhden kauden jälkeen, kun panevat merkille, ettei seuran johto sijoita toimintaan tavalla, joka toisi tullessaan mahdollisuuksia. Toiset menevät sitten töihin joka päivä, vuodesta toiseen ja nostavat palkkansa, tuli menestystä tai ei. Pelaajat ovat ihmisinä erilaisia. Joillakin on palkan lisäksi kova tahto myös menestykseen, toisilla tämä vietti ei sitten ole niin kova, että he ovat valmiita juoksemaan sen perässä. Onhan NHL:n paljon veteraaneja, jotka vaihtavat seuraa pitkän palvelun jälkeen, voittaakseen jotain. Niin, voittaakseen, mutta samalla voidaan myös puhua kyllästymisestä työntantajaan, jonka palveluksessa ei voita ikinä mitään.
Luulisi, että syväkurkuilta olisi vuotanut aikaisemmin tietoja moisesta, jos näin kerran olisi.
Nythän tästä voidaan vain spekuloida. Mutta kuten ylempänä kirjoitin, se raja ylitetään jossain vaiheessa, eikä Jeren raja ole meillä tässäkään asiassa tiedossa. Vituttiko häntä jo kaksi vuotta sitten? Vai tuliko hänellä mitta täyteen tällä kaudella? Vai onko hän yleensäkään kiinnostunut voittamaan HIFK:n paidassa Suomenmestaruutta? Voimme vain arvailla.
mielestäni Jerekään ei voi olla täysin tyytyväinen a) organisaatioon b) itseensä menestyksen ja sen tavoittelun suhteen.
a) HIFK on ollut viime vuosina liigan kärkijoukkueita, mutta ei voi aina voittaa, vaikka asiat hoidettaisiin kuinka hyvin. Siksi en ymmärrä oikein viittaustasi siihen, etteikö Jere olisi ollut täysin tyytyväinen organisaatioon. Vai tarkoitatko jotain kaukalon ulkopuolisia asioita? Nehän ovat sitten taas kokonaan eri asia, kuin menestymättömyys jäällä.
b) Jeren pelejä en ole nähnyt pitkään aikaan, mutta ymmärtääkseni hän on kuulunut kaikesta huolimatta parhaimpiin suomalaisiin puolustajiin, viime kaudellakin. Mutta voisi hän olla paljon parempikin, joten tässä asiassa uskon henkilökohtaisesti, että olet oikeassa.
Meikäläisen silmiin tässä paistaa loistava tekosyy, jonka joku kiltti toimittaja-setä keksi.
Nämä kiltit toimittaja-sedät pitävät käytännössä huolen siitä, mitä me asioista tykkäämme ja mihin me tietomme perustamme. Todellisuus voi olla sitten tietenkin jotain aivan muuta. Olen lukenut näitä juttuja Jerestä, täällä ja lehdistössä, mutta itse muodostin oman mielipiteeni Jerestä, kun hän antoi pitkän haastattelun radiossa, kun Pietarinkadun Oilersia vielä lähetettiin netissä. Tämä haastattelu sai minun suhtautumaan eri tavalla Jeren paluuseen NHL:ä ja jopa ymmärtämään hänen ratkaisujaan.
Ymmärtäisin, jos Jere käyttäisi tätä menestymättömyys-korttia esimerkiksi sen jälkeen, kun herra itse on ollut erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa ja hoitanut muutkin asiat AINA viimeisen päälle. Nythän näin ei ole todellakaan ollut.
Nämä asiat kulkevat käsi kädessä, eikä kumpikaan sulje toista pois.
Sitten täytyy tietenkin ottaa huomioon, että se raja kulkee ihmisillä eri paikoissa, kun on kysymys menestyksestä. Joku voittaa pronssia, kun taas jollekin toiselle se voi merkitä vain kauden loppua, eikä mitään muuta. Näissä pronssijutuissa en halua puolustaa Jereä, vaan puhua itse asiasta ja siitä miten se koetaan. Näethän sen jo täälläkin - jotkut kritisoivat Jereä siitä, kun hän ei pysty ottamaan pronssimatsia vakavasti. Seuraavassa viestissä joku toinen puhuu turhista kauden lopettajaisista. Miten jääkiekkoilijat itse voisivat olla tässä asiassa yksimielisiä? Ja eikö jääkiekossakin ole hyvä, jos joku uskaltaa nostaa kissan pöydälle ja kertoa sen, minkä ehkä koko joukkue itseasiassa haluaisi tuoda ilmi?
Montako pelaajaa SM-liigasta löytyy? 300-400? Eikö olisi fantastista, jos voisimme puhua näin suuresta määrästä pelaajia jotka kaikki hoitavat AINA asiansa viimeisen päälle?
Tätä taustaa vasten Jere ei oikein ole oikea henkilö arvostelemaan esim. organisaatiota, kun oma pesäkin on paskainen.
Miksei olisi? Jos tekee itse virheitä, niin pitääkö silloin vaieta iäksi? Oletko sinä virheetön? Voitko moittia lapsiasi heidän tekemistä virheistä, vai oletko hiljaa, koska et ole itsekään virheetön?
Vielä viime syksynähän Jere kertoi ylevästi IFK:sta mm. Nelosen makasiinissa, eikä mistään epäluottamuksesta todellakaan ollut tietoakaan, päinvastoin.
Eikös Jere ole ollut aina positiivinen HIFK:n, jossa on pelannut koko elämänsä?
Kovin oli nöyrää poikaa. Että niin kauan pelit jatkuvat, kun IFK antaa... jep jep. Kovin on laulu muuttunut.
Miten se laulu on muuttunut ja miksi?
Ja kummasti pelihalut IFK:ssa ovat katoamassa, kun joukkuetta luotsaamaan on saatu henkilö, joka ei vapaamatkustajia suvaitse.
On erittäin yleistä, että osa pelaajista lähtee, tai kadottaa motivaationsa uuden valmentajan paluun yhteydessä. Samahan se on päinvastoin - moni pelaaja löytää itsensä penkiltä ja jopa katsomosta, kun valmentaja vaihtuu. Voisin kertoa tästä monta hyvää esimerkkiä. Paras on ehkä Kai Nurminen, joka suorastaan äyskäröi maaleja pelatessaan HV71:ssä. Frölundassa hän sitten joutui katsomoon.