3. Mielenterveyshoito
Kuinka paljon voidaan mennä ongelmia edelle? Aletaanko odottaville äideille syöttää hyvän olon pillereitä vauvan onnellistamiseksi valmiiksi?
Jos olisit joskus itse joutunut noihin "hyvän olon pillereihin" sekaantumaan, et puhuisi "hyvän olon pillereistä." No, pointtisihan on toki ennaltaehkäisyssä, mutta ei ole olemassa "onnellisuuspillereitä" joitakin huumeita lukuunottamatta.
Aiheeseen: puhutaan paljon kotiympäristöstä mielenterveysongelma-asiassa. (Olen lukenut koko ketjun läpi.) Minulla on aina ollut hyvät kotiolosuhteet, mutta on muutakin ympäristöä, kuten koulu. Vuodesta vuoteen kiusatuksi joutuminen voi aiheuttaa hyvin sitkeitä umpisolmuja ja traumoja lapsen mieleen.
Tämä purkautuu mahdollisesti aikuisiällä masennuksena, yleistyneenä ahdistuneisuushäiriönä, sosiaalisten tilanteiden pelkona yms. Uskallan kertoa, että olen itse kärsinyt noista kaikista. Ja kärsin edelleen. Sosiaalisten tilanteiden pelko on onneksi mennyttä, mutta masennuksen ja ahdistuksen, pelkotilojen sekä syyllisyydentunteiden kanssa tapellaan lähes koko ajan.
Olen myös kärsinyt maanis-depressiivisen sairauden psykoosivaiheen. Onneksi se oli iloista psykoosia. Siitä on nyt pari vuotta aikaa. Osastohoidossa olin kolme kuukautta. Manian aikoihin painoin alle 80 kiloa, mutta kolmessa kuukaudessa maniasta syvään masennukseen sairastuttuani lihoin kolmessa kuukaudessa 105-kiloiseksi invalidisoituneeksi läskikasaksi. Nyt painan taas suht' terveellisesti 87 kg.
En tiedä laukesiko maanis-depressiivinen sairaus eli bipolaarihäiriö eli kaksisuuntainen mielialahäiriö jostakin ympäristön aiheuttamasta syystä. Sairaus kurkisteli muutaman kerran aikaisemminkin, 24 vuoden iässä.
Olin tuolloin AMK:ssa medianomiksi opiskelemassa, ja silloin oli todella rankka rutistus menossa. Väänsin pitkään sellaisia 13-tuntisia päiviä videoleikkaamossa. En syönyt enkä juonut, paahdoin vain menemään ihan simona. Aiemmatkin kurssit olivat olleet vaativia. Lopulta tuli burnout ja jouduin jäämään koulusta pois viikoksi.
Tämä esimerkkinä siitä, että nykyään jo koulussa pumpataan mehut irti. Työelämässä jokainen pelkää astuvansa työttömyyden miinaan. Herranpelkoa suomalaisissa on edelleen aimo annos, vaikka se onkin vivahteellisesti muuttunut vanhoista ajoista.
Raadetaan työnantajaa varten, eikä itselle nyt ole niin väliä. Mennään sairaana töihin ja poltetaan kynttilää kummastakin päästä niin pitkään, että pälliloma on ainoa vaihtoehto.
Itsekin olin samanlaisessa tilanteessa sairastuttuani 2006 syyskesällä bipolaarihäiriöön. Työpaikalla piti paahtaa paskalla palkalla ilman ylityökorvauksia kuin joku kaleeriorja, ja työstäni saama palaute oli jatkuvasti huonoa. Työni jälki oli kyllä hyvää, mutta pari työ"kaveria" oli ilmeisesti sen verran pahasti kateuden vallassa, että tekivät päivistäni helvettiä. Silloin lähtivät ensin yöunet, sitten aloin rällätä rahalla ja olin kuin ihmissuperpallo. Lopulta puhuin kielillä --> Osastolle että wiuh.
Nyt sentään pystyn elämään normaalia elämää, kun lääkitys on fiksattu kohdalleen. Olo on joko "normaali", "hieman hilpeä", "alakuloinen" tai "masentunut". Ahdistus on koko ajan mukana.
Pointtini tässä viestissä on se, että mielenterveysongelmiin on paljon muitakin syypäitä kuin kotikasvatus. Nykyinen kujanjuoksutyöyhteiskunta laittaa ihmisen puun ja kuoren väliin. Oravanpyörä pyörii ja lopulta iso ratas iskee kattoon. Mielestäni itse ihmisten tulisi ottaa enemmän vastuuta ITSESTÄÄN, eikä odottaa milloin tulee se päivä, kun työterveyslääkäri passittaa MTT:lle ja puolen vuoden saikkulappu lyödään räpylään.
Parhaassa tapauksessa ihminen joutuu sairauseläkkeelle, ja sieltä nousee takaisin työelämään vain 10%. Onneksi en itse aikoinani siihen joutunut. "Pääsin" työttömäksi täydessä työkunnossa. Vietin ensimmäiset puoli vuotta työttömyydestä lukemalla suomen kielen pääsykoekirjoja.
Nyt on opiskelupaikka Oulun yliopiston suomen kielen laitoksella ja odotan innokkaasti opiskelua. Päivä paistaa hitusen pilvenreunan takaa. Ja aion ottaa rennosti ja uskon, että se riittää siinä missä valtaisa hosuminenkin. Ei tässä maailmassa ole oikeasti niin kiire kuin annetaan ymmärtää ja ymmärretään.
Huazzah!