Nimimerkki Odonkor sai pelikiellon viestin välittämisestä pelikiellossa olevalta henkilöltä. Samaan asiaan on foorumilla syyllistytty ennenkin, mm JA winter classic-ketjussa jokin aika sitten, mutta pelikieltoa ei tullut. Säännöissä tällainen toiminta ei edes ole kiellettyä. Mihin pykälään Odonkorille annettu pelikielto perustuu? Miksi kaikista välitetyistä viesteistä ei aiheudu pelikieltoa.
Tuo on kieltämättä todella ihmeellinen tuomio. Jos lainatussa viestissä ei ole sisällöltään mitään sääntöjenvastaista, ei tuosta pitäisi rangaista.
Otetaan vaikka esimerkki. Kuvitellaan, että nimimerkki X laittaa minulle tekstiviestillä jäähallista kesken matsista pelitilannetta koskevan kommentin ja pyytää postaamaan sen. Moderaattorien linjan perusteella minun pitäisi siis ensiksi alkaa selvittämään, onko X pelikiellossa? Tuoreimmat pelikiellot ovat näkyvissä, mutta mitä jos X istuukin kuukauden pelikieltoa? Eli ennen viestin välittämistä joudun ottamaan moderaattoreihin yhteyttä ja tiedustelemaan, saanko välittää tuon viestin?
Pelikiellossa oleva ei pysty itse kirjoittamaan. Jos kuitenkin joku niin tärkeä asia tulee, minkä kohdalla kiellossa oleva pyytää toista pelaajaa välittämään viestin, pitäisi tämä sallia. Tietenkin välitetyn viestin täytyy olla palstan sääntöjen mukainen ja välittäjä vastaa sen sisällöstä. Eli jos minä välitän X:ltä tulevan "Haist vittu, oot homo!" -viestin, kärsin myös siitä tulevat rangaistukset.
Jos taas joku esimerkiksi kysyisi SaiPan nettisivujen päivitystilanteesta ja aiheen asiantuntijat Aksu ja Murmeli sattuisivat olemaan pelikiellossa ja antaisivat vastauksen välitettäväkseni, en todellakaan kokisi syyllistyväni pahaan tekoon van päinvastoin toisin palstalle lisäarvoa antamalla halutun tiedon sitä tarvitsevalle.
Toivoisi kyllä, että moderaattorit käyttäisivät tervettä maalaisjärkeä ja miettisivät tuon asian uudestaan.
Korostetaan nyt, että en tiedä, minkä viestin Odo on välittänyt. Jos se oli tuon "Haist vittu, oot homo" -viestin kaltainen on pelikielto ymmärrettävä, mutta silloinkin rangaistuksen perusteluina pitäisi olla viestin sisältö eikä se, mistä se on tullut.