Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 081 790
  • 6 308
Muutama konkreettinen kysymys, joiden avulla minulla tarkoitus pystyä hahmottamaan toimintaanne aiempaa paremmin:
1. Kuinka paljon moderaattoreita tällä palstalla on? Puhutaanko muutamista, vai kymmenistä?
2. Kuinka suuri vaihtuvuus moderaattorin toimessa on? Onko joukossanne esimerkiksi yhtään yli kymmenen vuotta toimessa ollutta?
3. Oletteko huomanneet kehityspalavereissanne linjattomuutta antamienne tuomioiden suhteen?
4. Kuinka varmistatte objektiivisuuden tuomioiden antamisessa, kun itsekin osallistutte palstan keskusteluihin?
5. Tärkeimmät kehityskohteenne tulevalle vuodelle?
Moikka.

1. Emme tähän kysymykseen tarkkaa lukemaa anna, mutta pienemmänpuoleinen kaksinumeroinen lukema.

2. Moderointi on vapaaehtoistoimintaa, joten luonnollisesti vaihtuvuutta on jonkin verran. Uusia tulee aina ajoittain mukaan ja samalla osa siirtyy hiljalleen taka-alalle ja poistuu kokonaan, tai keskittyy yksittäisiin osa-alueisiin. Mutta toisaalta tiimissämme on onneksi myös useampi todella pitkän linjan aktiivi, löytyypä joukosta jopa parikymmentä vuotta näitä hommia jaksanut jäsen.

3. Meillä ei ole mitään varsinaista kehityspalaveria, vapaaehtoistyöstähän tässä kuitenkin puhutaan. Karkeasti yksinkertaistettuna linjauksien tekeminen ja niiden tarkastelu tapahtuu tällaisessa hommassa pitkälti jokaisen kurinpitopäätöksen kohdalla pl. jotkut vähän isommat ja keskustelua vaativat linjat. Kukaan meistä ei tietenkään ole täydellinen ja varmasti myös meidän tuomioista löytyy pientä heittoa. Kokonaisuutena olemme kuitenkin varsin tyytyväisiä linjamme yhtenäisyyteen, varsinkin kun kaikin tavoin täysin samankaltaisia tapauksia aika harvoin tulee pöydälle.

4. Kukaan tuskin täyteen objektiivisuuteen pystyy, vaikka pyrkimys siihen meillä onkin. Mutta juuri tätä varten meillä on iso ja monesta eri taustasta koostuva modetiimi, jossa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa mahdolliseen pelikieltoon. Jokainen pelikielto on modetiimin päätös, ei yksittäisen moderaattorin mielipide. Meillä on myös sen verran fiksuja moderaattoreita, että he osaavat jäävätä itsensä tilanteen niin vaatiessa.

Olemme antaneet jokaiselle moderaattorille valtuudet antaa harkinnanvaraisesti rikepisteen. Mutta sanottakoon nyt niin, että mikäli joku mode antaisi näitä aivan miten sattuu, ei sellainen tyyppi ehkä soveltuisi moderaattoriksi.

5. Rehellinen vastaus on, ettemme ole varsinaisesti miettineet mitään yksittäistä kehityskohdetta. Mutta sen voinee sanoa, että tavoitteenamme on hyvän palstan ylläpitämisen lisäksi olla aktiivisia ja näkyviä toimijoita palstalla ja reagoida meille tuleviin raportteihin mahdollisimman nopeasti tavalla tai toisella.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Moderaattorit , kiitos ystävällisen asiallisesta vastauksesta. Selvennystä minulle tuli paljon, toki vastauksenne sisälsi myös jonkin verran kaunista jargonia, joka varmasti tarkoituksella jätti salaisuuden savuverhoa itse asian ylle. Täysin ymmärrettävä toimintatapa.

Uskon vilpittömään haluunne toimia objektiivisesti. Objektiivisuuteenne toteuman suhteen en kuitenkaan ole yhtä positiivinen kuin te itse. Tästä on tietenkin suora yhteys siihen, etten myöskään näe jakamissanne sanktioissa vain pientä heittelyä, vaan kyllä siellä isoa vaihtelua on. Linja ei pidä ja se ei ole kaikille sama. Tärkeää olisi tunnistaa ja tunnustaa tämä epäkohta, jonka jälkeen pääsisi miettimään syitä ja seurauksia sekä lopulta entistä parempaa tapaa toimia.

On tärkeä ymmärtää se, että moderaattori on vallanpitäjänä ihan samoin kuin portsari baarissa, opettaja luokassaan tai poliisi partioidessaan. Heillä on valta rajoittaa ja sanktioida ihmisten toimintaa. Tässä suhteessa palstalle kirjoittavat nimimerkit ovat alisteisessa suhteessa moderaattoreihin. Toki kyseessä on vain keskustelupalsta, eikä kyse ole isoista asioista, mutta vallankäyttöön liittyvä dilemma on ihan sama.

Edit. Lipsahti viesti liian aikain liikkeelle. Nopea lisäys, eli isossa kuvassa moderointi toimii ja palsta on siisti ja turvallinen.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
@Moderaattorit , kiitos ystävällisen asiallisesta vastauksesta. Selvennystä minulle tuli paljon, toki vastauksenne sisälsi myös jonkin verran kaunista jargonia, joka varmasti tarkoituksella jätti salaisuuden savuverhoa itse asian ylle. Täysin ymmärrettävä toimintatapa.

Uskon vilpittömään haluunne toimia objektiivisesti. Objektiivisuuteenne toteuman suhteen en kuitenkaan ole yhtä positiivinen kuin te itse. Tästä on tietenkin suora yhteys siihen, etten myöskään näe jakamissanne sanktioissa vain pientä heittelyä, vaan kyllä siellä isoa vaihtelua on. Linja ei pidä ja se ei ole kaikille sama. Tärkeää olisi tunnistaa ja tunnustaa tämä epäkohta, jonka jälkeen pääsisi miettimään syitä ja seurauksia sekä lopulta entistä parempaa tapaa toimia.

On tärkeä ymmärtää se, että moderaattori on vallanpitäjänä ihan samoin kuin portsari baarissa, opettaja luokassaan tai poliisi partioidessaan. Heillä on valta rajoittaa ja sanktioida ihmisten toimintaa. Tässä suhteessa palstalle kirjoittavat nimimerkit ovat alisteisessa suhteessa moderaattoreihin. Toki kyseessä on vain keskustelupalsta, eikä kyse ole isoista asioista, mutta on vallankäyttöön liittyvä dilemma ihan sama.

Edit. Lipsahti viesti liian aikain liikkeelle. Nopea lisäys, eli isossa kuvassa moderointi toimii ja palsta on siisti ja turvallinen.
Mutta eihän kurinpito toimi tasapuolisesti liigassakaan, siellä sentään pyörii miljoonat ja Jatkis toimii talkooperiaatteella.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mutta, miten päästä moderaattoriksi? @Moderaattorit ?

Ei sillä, en pyri, halua tahi edes kiinnosta. Paitsi valiojoukossa varjoja. Vol 2 ja muut on ihan kuonaa. @Turha Kaukalo kertoo lisää. Ja @BOL on järjen ääni. Paitsi jos IFK on kyseessä. Sit ollaan liian posia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja @BOL on järjen ääni. Paitsi jos IFK on kyseessä. Sit ollaan liian posia.

En tahdo modeksi. Mutta jos tahtoisin, ilmoittaisin itse modeille yv:llä olevani kiinnostunut liittymään tiimiin. Varmasti kertoisivat sitten, miten edetään vai edetäänkö.

Minä kyllä olen järjen ääni, se on totta. Myös HIFK:hon liittyvissä asioissa. Bulikin oli musta siisti juttu alusta lähtien. Olen siis myös älykäs ja edelläkävijä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mutta, miten päästä moderaattoriksi? @Moderaattorit ?

Ei sillä, en pyri, halua tahi edes kiinnosta. Paitsi valiojoukossa varjoja. Vol 2 ja muut on ihan kuonaa. @Turha Kaukalo kertoo lisää. Ja @BOL on järjen ääni. Paitsi jos IFK on kyseessä. Sit ollaan liian posia.
Täysin OT, mutta kuka 'tamin ketjusta on mode kun ei ole munalukkoa näkynyt?
 
@McTorso ja muut:

Varjomoderointi järjestetään taas jossain vaiheessa vuoden 2023 aikana. Suosittelen sinua ja kaikkia muitakin palstan moderoinnin tilasta kiinnostuneita ilmoittautumaan mukaan tähän projektiin. Suurin osa aiemmista osallistujista on kokenut varjomoderoinnin hyödylliseksi kokemukseksi ja kertoneet saaneensa paremman käsityksen siitä, miten ja miksi palstaa moderoidaan.


@vetti ja muut:

Moderaattoriksi haluavat voivat lähettää meille vapaamuotoisen hakemuksensa joko yksityisviestillä tai sähköpostilla. Hakemuksen voi lähettää koska tahansa. Meillä ei välttämättä ole juuri sillä hetkellä avoimia vakansseja täytettävänä, mutta pistämme hakijat muistiin mahdollista tulevaa tarvetta varten.


@WarWas

Palstan sääntöjen § 10 on hyvin armoton ja käsittää myös moderaattorien nimimerkkien arvailun. Suosittelemme siis vahvasti, että tällaisia ajatusleikkejä ei viedä ainakaan yhtään nyt nähtyä pidemmälle.


Terveisin,
Moderaattorit
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Palstan sääntöjen § 10 on hyvin armoton ja käsittää myös moderaattorien nimimerkkien arvailun. Suosittelemme siis vahvasti, että tällaisia ajatusleikkejä ei viedä ainakaan yhtään nyt nähtyä pidemmälle.


Terveisin,
Moderaattorit

Modena esiintymisestä saa viikon paakkelsin, lisään tähän. Melko varmasti eka kerta tämän palstan historiassa, kröhöm. Ei muuta. Jatketaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuinka tuo spoiler-tagi (?) oikein toimii? Olen siis aikeissa laittaa pitkää listaa erääseen ketjuun, mutta haluan laittaa sen spoiler-tagien (?) taa piiloon, jotta kyseinen ketju säilyy helppolukuisena.

Kiitos etukäteen.
 

Glove

Jäsen
Kuinka tuo spoiler-tagi (?) oikein toimii? Olen siis aikeissa laittaa pitkää listaa erääseen ketjuun, mutta haluan laittaa sen spoiler-tagien (?) taa piiloon, jotta kyseinen ketju säilyy helppolukuisena.

Kiitos etukäteen.
Kirjoita alkuun [ spoiler ] ja loppuun [ /spoiler ] Ota välilyönnit hakasulkujen sisältä pois.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kirjoita alkuun [ spoiler ] ja loppuun [ /spoiler ] Ota välilyönnit hakasulkujen sisältä pois.
Tai sitten maalaa kirjoittamansa tekstin ja valitsee tosta tekstieditorista kolmen pisteen alta spoiler-tagin (se oikeanpuoleinen kolme pistettä, silmän kuva, missä poikkiviiva päällä, vittu ettikää itte).
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Pitihän tää kokeilla.

Michael Jackson
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko tuo Otteluketjufoorumi enää tarpellinen? Sille keskustelulle riittäisi yksi ketju Liigaosioon. Matsien välissä juttua ei enää riitä robotin avaamiin ketjuihin, kaikki sanottava sanotaan ottelun aikana siihen yhteen ketjuun, mistä pidetään härkäpäisesti kiinni syystä tai toisesta. Poikkeuksena toki JYPin otteluketjut, joista puhutaan radikaaliin tyyliin JYPin otteista.

Ketä tuo enää palvelee? Ei ainakaan jääkiekkokeskustelua.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko tuo Otteluketjufoorumi enää tarpellinen? Sille keskustelulle riittäisi yksi ketju Liigaosioon. Matsien välissä juttua ei enää riitä robotin avaamiin ketjuihin, kaikki sanottava sanotaan ottelun aikana siihen yhteen ketjuun, mistä pidetään härkäpäisesti kiinni syystä tai toisesta. Poikkeuksena toki JYPin otteluketjut, joista puhutaan radikaaliin tyyliin JYPin otteista.

Ketä tuo enää palvelee? Ei ainakaan jääkiekkokeskustelua.

Hyvä pohdinta.

Olen miettinyt, voisiko @Moderaattorit ohjeistaa liveseurannan pois joukkueiden omista osioista otteluketjuihin? Jopa lukottaa tarvittaessa otteluiden aikana joukkueosio tai joitakin ketjuja siellä? Joskus muinoinhan lukotettiin otteluketjut liveseurannalta, kun sine ei haluttu liveseurantaa.

Toisaalta taas liika suitsiminen ei oikein houkuta ja voisiko se vähentää ylipäänsä palstalle kirjoittelua? Kirjoittajat kun ovat tottuneet käymään otteluseurantaa pääasiassa joukkueiden omissa osioissa tai tuossa yhdessä otteluseurantaketjussa.

Minulle sopii mikä tahansa käytäntö, mutta nykyisellään tosiaan otteluketjut jäävät usein turhiksi. Itselläkin saattaa koko otteluketjuosio jäädä kokonaan lukematta, vaikka katselisi peliä kotona välillä Jatkoaikaa lukiessa.

Olisiko tässä yksi aihe seuraavaan käyttäjäkyselyyn?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös