Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 727 392
  • 4 986

redpecka

Jäsen
Olen nyt katsonut nuo Pitkäsen ja Nemecekin taklaukset. Nuoret pelaajat kohteina niin saattaa olla että pelikiellot ohittaa jopa tuon tähän mennessä törkeimmän Zaborskyn niitin Talajaan (6 peliä). Tuo edellinen kolmikko viisi peliä kukin oli kevyitä ja kurituskomitea joutui antamaan kakut kun oli määrätty minimit etukäteen.
 

God #88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, #88, Saipa
Olen yrittänyt täällä sanoa, että tuolla kokoerolla avojään niitti tuossa vauhdissa, päähän kolisee vaikka taklaisi puhtaasti.

Ihan sama miten Kivenmäki olisi tuon ottanut vastaan, niin olisi lentänyt kuin leppäkeihäs ja pää olisi kolahtanut Nemecekin olkaa vasten.

Eli tuollaiset taklaukset ovat aina vaarallisia vaikka isompi kaveri yrittäisi kuinka puhdasta niittiä.

Tästä se 6-8 ottelua pelikieltoa ja saadaan esimerkki siitä, ettei tällaisia taklauksia tarvita pelissä.
Yksi pieni sattuma ennen taklausta ja jälki on tuhoisaa. Raakaa miten jätetään onnen varaan terveys.
Olis unohtanu sen kiekon ja pikkasen hypänny vaikka niin ei olis käyny kuinkaan.
 

HokiHero

Jäsen
Kieltämättä tuosta kuvakulmasta tuo Pitkäsen tilanne on vittumainen. Pitkänen lähtee jo itse kääntymään kohti irtokiekkoa kun Suomi kääntyy jyrkästi saman kiekon perään ja osuu suoraan olkapäähän.

Melko hullulta se tuntuu, että tälläisessä tilanteessa jossa Pitkänen ei edes yritä taklata annetaan 5 peliä kieltoa, mutta hyväksytään jos näin on päätetty.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
.....
Tämä sivutolkulla jatkuva väittely ei johda tietenkään mihinkään, kun vastapuoli puhuu aidanseipäistä ja toinen aidasta. Itse olen sitä mieltä, että taklattavallakin pitää olla se vastuu ja tiedostaa mitä ympärillä tapahtuu.
....

Vierastan sanontaa "taklattavan vastuu" . Paremmin sopii tuo jälkiosa: ..... pelaajan pitää tiedostaa mitä ympärillä tapahtuu ja reagoida sen mukaisesti. Ja tähän vielä sekin, että jo ennakkoon pitää ajatuksen olla selkeänä siitä mitä nykyisin jääkiekossa voi tapahtua ja huolehtia, että kaikki suojukset ovat asianmukaisessa kunnossa ja sääntöjen mukaisesti puettuna.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei yritä. Jos pelaaja joutuu miettimään kaikkea maan ja taivaan väliltä ennen kuin voi tehdä päätöksen miten reagoida tilanteessa, on auttamatta myöhässä. Tuollainen itku tästä asiasta tarkoittaa tasan kahta vaihtoehto. Joka kielletään taklaaminen (kokonaan, ei vaan avojäällä) tai kielletään joko pieni- tai suurikokoisten pelaajien osallistuminen.

Mitä vittua :D Okei, selkeästi sulla on ajatuksissa vain kaksi vaihtoehtoa. Väreinä musta ja valkoinen...eli kiitos tästä ja meidän ei kannata keskustella enempää kun tulkitset asioita ihan omalla tavallasi.
 

HokiHero

Jäsen
Silti isompi törmää pienempään kovalla voimalla ja Kivenmäki olisi lentänyt kuin leppäkeihäs.
Aliarvioit taklauksen vastaanottamisen merkitystä suuresti. Itse olen koko aikuisikäni pelannut kiekkoa ja ei tälläisenä 93 kiloisena loppujen lopuksi saa edes pienempää kaveria lentämään jos hän on on kontaktiin varautunut, korkeintaan kaatuu hallitusti ja nousee pystyyn. Välillä taas jopa +100kg leviää kenttään pienestä pususta kun pääsee sopivasti yllättämään.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oletko avojäällä nähnyt tuota tapahtuvan useinkin?


Tilanne samasta pelistä. Killinen näkee vastaantulevan Seväsen, luopuu kiekosta ja väistää taklauksen. Avojään taklauksen uhka toimi puolustuksen hyväksi. Turhautuneen Killisen poikkari on tilanteen ainut kauneusvirhe.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aliarvioit taklauksen vastaanottamisen merkitystä suuresti. Itse olen koko aikuisikäni pelannut kiekkoa ja ei tälläisenä 93 kiloisena loppujen lopuksi saa edes pienempää kaveria lentämään jos hän on on kontaktiin varautunut, korkeintaan kaatuu hallitusti ja nousee pystyyn. Välillä taas jopa +100kg leviää kenttään pienestä pususta kun pääsee sopivasti yllättämään.
Siis @madeOFspade vastasi viestiin, jossa kehotettiin, että Kivenmäen olisi tilanteessa pitänyt vaikka hypätä hieman. Jos Kivenmäki olisi tuollaisen kehotuksen mukaan toiminut, olisi ilmalento ollut täysin holtiton ja nuori mies olisi lentänyt kuin leppäkeihäs.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Siis mitä ihmettä Pitkäsen on tarkoitus tuossa kohtaa tehdä jos toinen sukeltaa pää edellä luistelulinjalle? Kohtuuttoman vaikeita tilanteita on luvassa jatkossa jos kaikki tämmöiset on minimissään viisi peliä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siis mitä ihmettä Pitkäsen on tarkoitus tuossa kohtaa tehdä jos toinen sukeltaa pää edellä luistelulinjalle? Kohtuuttoman vaikeita tilanteita on luvassa jatkossa jos kaikki tämmöiset on minimissään viisi peliä.
Näinpä. Minusta on suuri vitsi, että Nemecekin ja Pitkäsen suorituksista puhutaan samassa kontekstissa. Pikaisen eri voimat ja sitä myötä vaarallisuusasteet ovat kyseessä.
 

Tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyvä, että vei. Itse taklaus oli törkeämpi, kuin Nemecekin taklaus Kivenmäkeen, vaikka seuraukset eivät niin murheelliset olleetkaan. Kymmenenkin peliä voisi antaa kieltoa.

Tässä Pitkäsen tapauksessa ihmetyttää kovasti KalPan ajama linjaus, missä päätaklauksen uriksi joutunut pelaaja ei saa pelata enään samassa ottelussa. Jos näin mentäisiin, kuten KalPa toivoo, niin silloinhan kaikki vastustajan avainpelaajat ovat pleijareissa 5-ketjun takaa-ajamia.

Miettisellä tais tunne viedä logiikan ohi ...
 

Vatso

Jäsen
Jos olet 70kg kiloisena kaverina jäämässä 100kg kaverin jyrän alle, niin kyllähän pieni hyppy on ainoa oikea tapa ottaa taklaus vastaan. Varmaan edelleen voit lähteä maata kiertävälle radalle, mutta kyllä tuo on yleensä hyvinkin paljon keventää taklauksen voimaa ja kaikkien jotka ovat edes joskus lätkää pelanneet luulisi tuon tietävän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dexu

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näen tämänkin taklauksen hyvin samankaltaisena josta IFK:n Varakas sai pelikieltoa kauden alussa, sillä erotuksella että tämä Lukon pelaajan taklaus ei voinut tulla pimeästä kulmasta.

Nyt tällä kaudella on todella moni junnu ottanut osumaa aivan kummallisissa tilanteissa ja silti näitä vaan tulee. Varmaan vähintään 5 kertaa eri pelissä tällä kaudella haettu hyvää puhdasta taklausta mitä junnu pelaaja ei ota vastaan tai muuttaa vaarallisesti asentoaan ja tulee ikävä suora ja epäsuora osuma päähän. Musta nämä epäsuorat osumat pitäisi arvioida aina sen mukaan miten tahallinen tai piittamaton taklaus on tai miten huonosti se otetaan vastaan varsinkin jos ei tule pimeästä kulmasta.

Lukko pelaajan taklaus oli mun mielestä ihan hieno mutta todella epäonninen ja ilkeä lopputulos. Jos kypärä olisi kestänyt päässä niin olisi varmaan selvinnyt pienemmällä.

Jos taklaus nyt osui päähän niin tottakai pelikieltoa mutta mun on vaikea syyttää taklaajaa kun taklattavan toiminta on mitä on.

Olisi eri asia jos tulisi liian kovaa tai kädet ylhäällä tai kuolleesta kulmasta tai hyppäisi. Tämänkaltaisista pitäisi aina jakaa vähintään 8 peliä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, ketjun lopputulema on se, että isokokoisempi pelaaja ei saa taklata pienikokoisempaa pelaajaa avojäällä eikä oikein mielellään muutenkaan?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos olet 70kg kiloisena kaverina jäämässä 100kg kaverin jyrän alle, niin kyllähän pieni hyppy on ainoa oikea tapa ottaa taklaus vastaan.
Pieni hyppy avojään taklauksen vastaanotossa on ainoa oikea tapa ottaa taklaus vastaan, kun koko ero on suuri, siis todella?
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Näinpä. Minusta on suuri vitsi, että Nemecekin ja Pitkäsen suorituksista puhutaan samassa kontekstissa. Pikaisen eri voimat ja sitä myötä vaarallisuusasteet ovat kyseessä.

Ja suomeksi sanottuna kumpikaan noista ei ole törkeä. Ei voimat, koot ja vaarallisuusasteet saa olla mitään kriteerejä näissä asioissa. Jos ensimmäiset kaksi ovat niin siinä tapauksessa pygmeille saa perustaa oman liigan. Ja vaarallisuusaste on ihan yhtälailla taklattavan vastuulla ja siihen liittyy sattuma myös isosti. Ei noilla palasilla voi mitään oikeudenmukaista linjaa pitää yllä yhtään mitenkään jatkossa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, ketjun lopputulema on se, että isokokoisempi pelaaja ei saa taklata pienikokoisempaa pelaajaa avojäällä eikä oikein mielellään muutenkaan?

Näin sen on oltava, koska jatkuvasti postauksissa puhutaan voimista ja vaarallisuusasteista ja pelaajien painoerosta. Aika hämmentävää.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, ketjun lopputulema on se, että isokokoisempi pelaaja ei saa taklata pienikokoisempaa pelaajaa avojäällä eikä oikein mielellään muutenkaan?

Minun mielestäni isokokoinen saa ehdottomasti taklata pienempäänsä. Tällöin pitää vain olla varma, että ei vedä päähän. Perusjuttu.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Minun mielestäni isokokoinen saa ehdottomasti taklata pienempäänsä. Tällöin pitää vain olla varma, että ei vedä päähän. Perusjuttu.

Tämä kun vaan ei ole käytännössä mahdollista. Voiko taklaava pelaaja ikinä tietää, että vastaanottava pelaaja ei hukkaa kiekkoa juuri silloin ja muuta asentoaan niin, että taklaus osuu vääjämättä päähän ainakin osittain. Ei tietenkään voi, sehän on ihan selvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös