Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 727 301
  • 4 986

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Lukon mies veti oikein korostetun matalaksi itsensä taklauksessa. Kädet kiinni kropassa ja osuu olkapäähän. Aivan älytöntä jos joutuu nyt sitten seurauksista kärsimään koska taklaus vaikuttaa hyvinkin sääntöjenmukaiselta.
"olkapäähän". Mielenkiintoista nimittää hartioiden keskellä olevaa jutskaa olkapääksi kun sen nimi on "pää".

kyllähän tuo niitti kosahti suoraan päähän.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
-
Nemecekin taklauksessa ei ollut mitään sellaista, joka olisi edesauttanut pääosumaa. Päähän se osui, koska Kivenmäki ei ottanut taklausta vastaan, vaan tuijotteli pää alhaalla kiekkoa.

Olen yrittänyt täällä sanoa, että tuolla kokoerolla avojään niitti tuossa vauhdissa, päähän kolisee vaikka taklaisi puhtaasti.

Ihan sama miten Kivenmäki olisi tuon ottanut vastaan, niin olisi lentänyt kuin leppäkeihäs ja pää olisi kolahtanut Nemecekin olkaa vasten.

Eli tuollaiset taklaukset ovat aina vaarallisia vaikka isompi kaveri yrittäisi kuinka puhdasta niittiä.

Tästä se 6-8 ottelua pelikieltoa ja saadaan esimerkki siitä, ettei tällaisia taklauksia tarvita pelissä.
Yksi pieni sattuma ennen taklausta ja jälki on tuhoisaa. Raakaa miten jätetään onnen varaan terveys.
 

DAVIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"olkapäähän". Mielenkiintoista nimittää hartioiden keskellä olevaa jutskaa olkapääksi kun sen nimi on "pää".

kyllähän tuo niitti kosahti suoraan päähän.
En nyt sanoisi että suoraan päähän. Itse en ole nähnyt ainoatakaan tallennetta että osuisi päähän lainkaan. Mutta "suoraan päähän" on joka tapauksessa täysin aivotonta paskapuhetta!
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Tässä ketjussa kun tykätään mässäillä kuvankaappauksilla, niin kai joltain löytyy kuvankaappaus siitä miten löysällä se kypärän remmi kyseisessä matsissa oli?
Näkyy aivan selvästi siitä kuvasta, jonka joku oli kaapannut, missä näkyy taklaajan numerot seisomakatsomon suunnasta kuvatusta filmin pätkastä. BTW. Kuvahaulla löytyy aika läjä kuvia, missä Oton leukaremmin tiukkuutta voi arvioida. Samalla tavalla on pitänyt jo jonkin aikaa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Ika Lehtonen sanoi haastattelussa, että Kivenmäen kypärä -- joka siis oli sellainen nuorelle tehopelaajalle annettava sininen kultakypärän vastine -- suorastaan hölskyi hänen päässään. Jos todellakin on niin, että nuo erityiskypärät eivät ole kantajalleen sovitettuja, niin onhan tuo ihan vitun typerä käytäntö SM-liigalta. Sillähän vaarannetaan lupaavimman ja pisteitä eniten tekevän pelaajan terveys.

Juu aivan totaalista amatöörien puuhastelua.

2min jäähy kuitenkin tuosta löysästä kypärän remmistä, kiitos uudeksi säännöksi. Tuomareille vähän lisätarkisteltavaa. Ei oo iso muutos, mutta isot hyödyt.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus

Ilves vei sitten Pitkäsen tilanteen kurinpitoon. Itse en olisi vienyt, mielestäni 5+20 oli jo aivan tarpeeksi tuosta vahingosta. Oikeusmurha, mikäli Pitkänen saa tuosta 5 peliä kakkua..

Hyvä, että vei. Itse taklaus oli törkeämpi, kuin Nemecekin taklaus Kivenmäkeen, vaikka seuraukset eivät niin murheelliset olleetkaan. Kymmenenkin peliä voisi antaa kieltoa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
"olkapäähän". Mielenkiintoista nimittää hartioiden keskellä olevaa jutskaa olkapääksi kun sen nimi on "pää".

kyllähän tuo niitti kosahti suoraan päähän.
Määritteletkö, mitä tarkoittaa suoraan? Vain ja ainoastaan (ensin) päähän, ensin johonkin muualle ja sitten myös päähän vai jotain muuta?

Minulle näissä asiayhteyksissä suoraan päähän tarkoittaa sitä, että osuma tulee ensin ja pelkästään päähän.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Määritteletkö, mitä tarkoittaa suoraan? Vain ja ainoastaan (ensin) päähän, ensin johonkin muualle ja sitten myös päähän vai jotain muuta?

Minulle näissä asiayhteyksissä suoraan päähän tarkoittaa sitä, että osuma tulee ensin ja pelkästään päähän.
Ei tuo mene esimerkiksi "olkapäähän ja siitä päähän" tai ensin kroppa -> sitten pää. Taklaus osuu suoraan päähän.
 

KultaLukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen yrittänyt täällä sanoa, että tuolla kokoerolla avojään niitti tuossa vauhdissa, päähän kolisee vaikka taklaisi puhtaasti.

Ihan sama miten Kivenmäki olisi tuon ottanut vastaan, niin olisi lentänyt kuin leppäkeihäs ja pää olisi kolahtanut Nemecekin olkaa vasten.

Eli tuollaiset taklaukset ovat aina vaarallisia vaikka isompi kaveri yrittäisi kuinka puhdasta niittiä.

Tästä se 6-8 ottelua pelikieltoa ja saadaan esimerkki siitä, ettei tällaisia taklauksia tarvita pelissä.
Yksi pieni sattuma ennen taklausta ja jälki on tuhoisaa. Raakaa miten jätetään onnen varaan terveys.

Eli kumpaa nyt yrität kertoa?
1) Kielletään taklaaminen
2) Kielletään pienikokoisten osallistuminen
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli kumpaa nyt yrität kertoa?
1) Kielletään taklaaminen
2) Kielletään pienikokoisten osallistuminen

Avojäätaklausten aika alkaa olla ohi mun mielestä.

Jos taklaa avojäällä ja osut ensin kroppaan, mutta myös pää saa osumaa, niin mun mielestä noista voi antaa huoletta pelikieltoa. Ainakin vähenisi huomattavasti.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mutta "suoraan päähän" on joka tapauksessa täysin aivotonta paskapuhetta!

Tämä! Samaan kategoriaan ne kuolleet kulmat.
Eiköhän sieltä se 5 peliä tule. Vähemmällä liiga antaa ohjeen että "nyt se pää ylös" ja enemmällä että nyt saa ne avojääpommit jäädä."
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Hupsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa


Pääosumaa tässä tilanteessa ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Tästä kuvakulmasta huomaa kuitenkin todella hyvin, miten Suomi vaihtaa luistelulinjaansa, kun Pitkänen on noin puolen metrin päässä hänestä. Mitä siinä ehtii tekemään? Jos näistä aletaan jakaa pelikieltoja, niin miettikääpä miten helppo on esimerkiksi pleijareissa saada vastustajan paras pelaaja huilaamaan viisi peliä. Ei tarvitse kuin luistella vierellä ja yhtäkkiä leikata kohti pää edellä. En siis tarkoita että tässä tilanteessa Suomi tahallaan kalastelisi jotain, tilanne on nopea ja joskus jääkiekossa vain käy tällaisia törmäyksiä.

EDIT: Nimimerkki -One- ehti näköjään sanoa aikalailla saman pointin juuri aiemmin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei tuo mene esimerkiksi "olkapäähän ja siitä päähän" tai ensin kroppa -> sitten pää. Taklaus osuu suoraan päähän.
Meistä jommalla kummalla lienee sitten ongelmia näkökyvyn tai nähdyn ymmärtämisen kanssa. Oma näkemykseni on: Osuu ensin kroppaan ja heti sen perään päähän. Suurin osa taklauksen voimasta kohdistuu päähän.

Lukekaamme myöhemmin kurinpitopäätöksestä mikä on delegaation näkemys asiaan. Ja pohditaan sen jälkeen, oliko jommalla kummalla ja jos oli, niin kummallako meistä ongelmaa näkökyvyssä tai nähdyn ymmärryksessä.
 

DAVIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Avojäätaklausten aika alkaa olla ohi mun mielestä.

Jos taklaa avojäällä ja osut ensin kroppaan, mutta myös pää saa osumaa, niin mun mielestä noista voi antaa huoletta pelikieltoa. Ainakin vähenisi huomattavasti.
Avojään taklauksien kieltämisestä puhuminen on ajanhukkaa. Ei tulla kieltämään ikinä. Mun mielestä sääntö pitäisi muuttaa NHL:n kaltaiseksi, eli se ratkaisee mihin kontakti osuu ekana. Ainoa asia johon taklaaja voi vaikuttaa on vauhti ja mihin taklauksensa kohdistaa. Se mitä sen jälkeen tapahtuu on täysin sattuman varaista. Toisin sanoen, Suomen kurinpitokin on sattuman varaista. Se näkyy meille kiekko-kuluttajille linjattomana, epäselkeänä haista-vitun komitean päätöksentekoklubina.
 

Mighty Mickey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks, SaPKo, Los Blancos
Pääosumaa tässä tilanteessa ei varmaan kukaan ole kiistänyt. Tästä kuvakulmasta huomaa kuitenkin todella hyvin, miten Suomi vaihtaa luistelulinjaansa, kun Pitkänen on noin puolen metrin päässä hänestä. Mitä siinä ehtii tekemään? Jos näistä aletaan jakaa pelikieltoja, niin miettikääpä miten helppo on esimerkiksi pleijareissa saada vastustajan paras pelaaja huilaamaan viisi peliä. Ei tarvitse kuin luistella vierellä ja yhtäkkiä leikata kohti pää edellä. En siis tarkoita että tässä tilanteessa Suomi tahallaan kalastelisi jotain, tilanne on nopea ja joskus jääkiekossa vain käy tällaisia törmäyksiä.

EDIT: Nimimerkki -One- ehti näköjään sanoa aikalailla saman pointin juuri aiemmin.
Väitän, että näitä tullaan näkemään niin kauan, kunnes Liigassa nostetaan käsi virheen merkiksi pystyyn.
 

KultaLukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos yrittää kertoa, että järjen käyttökin on sallittua ?.

Ei yritä. Jos pelaaja joutuu miettimään kaikkea maan ja taivaan väliltä ennen kuin voi tehdä päätöksen miten reagoida tilanteessa, on auttamatta myöhässä. Tuollainen itku tästä asiasta tarkoittaa tasan kahta vaihtoehto. Joka kielletään taklaaminen (kokonaan, ei vaan avojäällä) tai kielletään joko pieni- tai suurikokoisten pelaajien osallistuminen.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Liigahan on ajanut itsensä näissä tilanteeseen, jossa teknisesti puhtaat taklaukset on sanktioitu. Moneen kertaan olen yrittänyt tässäkin ketjussa korostaa liigan linjausta, jossa ensisijainen osumakohta ei ratkaise.

En olisi antanut Mieholle rangaistusta, mutta sääntöjen muututtua Nemecekille olisin. Jos kysely tehtäisiin koko liigapelaajiston kesken olisi hajonta varmasti kovaa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Tämän taklauksen tiimoilta täällä palstalla on kaksi "koulukuntaa" raakasti jakaen. Ensimmäisenä on se, joka haluaa kieltää avojään taklaukset ja sysää kaiken vastuun taklaajalle. Toinen on sitten se, joka haluaa kurinpitotoimiin jotain järkeä, lisätä taklattavan vastuuta ja nuorten pelaajien tietoisuutta siitä, kuinka peliä kannattaa pelata.

Tämä sivutolkulla jatkuva väittely ei johda tietenkään mihinkään, kun vastapuoli puhuu aidanseipäistä ja toinen aidasta. Itse olen sitä mieltä, että taklattavallakin pitää olla se vastuu ja tiedostaa mitä ympärillä tapahtuu. Ei se auta, vaikka avojään pommit kiellettäisiin kokonaan, kun vauhdin kasvaessa kolisee joka tapauksessa tahattomastikin. Saatika sitä hupia, mikä meidän nuoria poikia odottaisi Ameriikoissa, kun lähtisivät sinne kokeilemaan siipiään käytännössä kontaktivapaan Liigan jälkeen.

Enkä kyllä millään usko, että noin ison oloinen osa porilaisista kannattajista oikeasti haluaisi lähteä kieltolinjalle. Lauantain paha tärsky vaan tuntuu vielä pahalta ja niinhän sen pitääkin tuntua, koska se oli oikeasti paha. Ei sitä oikein itseäkään huvita enää enempää kelailla.

Kuitenkin koska kurinpito ja sen säännöt on nyt tämmöiset niin 5 peliä on oikeutettu Nemecekille, koska rangaistavuudessa on otettu askeleita seurauksen mukaan tuomitsemisessa ja pääosuma tulee jossain kohtaa. Mielestäni ei ensisijaisesti ja jonkun mielestä varmasti toisin, mutta tämmöstä tämä nykypäivänä on.
 

DAVIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taklauksien kieltäminen tai sääntöjen liian hankala tulkitseminen sekoittaa lajia turhaan. Taklaukset on kuitenkin niin iso osa peliä että niitä pitäisi korostaa ja pyrkiä lisäämään, jotta saataisiin rutiinia taklaustilanteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös