Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 727 427
  • 4 986

yaremchuk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo,Green,Strömwall, Caito, JP Haataja
Tuota videota kun kelailee, niin pakko on Asplundin nähdä Pitkäsen tulo tai sitten oikea silmä on sokea. Pitkänen kurottaa kiekkoa kohden, Asplund on pystyssä ja silloinhan se päähän napsahtaa. Kuinka tahallinen ja miten väistettävissä onkin sitten eri asia. Kyllä tosta se +5 peliä todennäköisesti tulee. Pitkäsen tuska vielä lisää tilanteen dramaattisuutta vaikkei seurauksen mukaan mahdollinen rangaistus tulekkaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Asplundin pitkäaikaisena faninakin on pakko sanoa, että jos tästä tyrmäyksestä tulee alle 8 peliä pannaa, Liigan kurinpito osoittaa olevansa täysi vitsi. Törkeä blindside-taklaus suoraan päähän. Juuri tällaiset täysin tarpeettomat vahingoittamisyritykset aiheuttavat niitä vakavia päävammoja, joista muka ollaan pyrkimässä eroon.
Ymmärettävä näkemys. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että vaaralliset törkytaklaukset on syytä karsia jääkiekosta kovalla kädellä. Siitä olen kanssasi erimielinen, suorittiko Asplund törkeän blindside-taklauksen.

Ne, jotka väittävät, että ei ollut taklaus tai että oli vahinko, eivät ymmärrä mistään mitään ja olisikin parempi että lopettaisivat jääkiekon seuraamisen kokonaan.
Minä väitän, että kyseessä oli vahinko ja ymmärrän jostakin jotakin. Aion jatkaa jääkiekon seuraamista. Sinusta kyseessä oli tahallinen törkyteko ja uskon sinun siitä huolimatta ymmärtävän jostakin jotakin. Saat puolestani jatkaa jääkiekon katselua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
25 vuotta olen jääkiekkoa seurannut ja nyt sain kuulla, että pitäisi lopettaa kokonaan. Ihan kiusallanikin meinasin kuitenkin jatkaa.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Vasta kontaktin kohdalla Asplund jännittää kropan, mikä on täysin vaistomaista. En sano etteikö Asplund näe, tai ainakin pitäisi nähdä Pitkäsen tavoittelevan samaa kiekkoa, mutta mitään varsinaista taklausta, varsinkaan törkeätä sellaista tuossa ei ole. Kannattaa myös huomata että tuo koko tilanne kehittyy sekunnin sisällä. Puhdas vahinko siis. Toki, vahingotkin ovat jääkiekossa rangaistavia, joten pelikieltoa varmasti on tulossa. Pidän Asplundia kuitenkin vastuussa tilanteesta, koska tuli ns. pelin ulkopuolelta ja hänen olisi pitänyt pystyä huomioimaan vastustajan liikkeet kaukalossa.

Pelikieltoa mietittäessä tässä on sikäli mielenkiintoinen tilanne, että Liigahan juuri linjasi tuon pykälän uudelleen niin, että vain taklsuksiksi määritellyt iskut tuo automaattisesti 5 peliä. Mahdollista on siis antaa tahattomaan törmäykseen vedoten 0-4 peliä tai sitten linjata taklaukseksi, jolloin kaikki 5 ja 10 pelin väliltä on mahdollista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200118_102915.jpg
    Screenshot_20200118_102915.jpg
    292,3 KB · kertaa luettu: 315

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei tee missään vaiheessa sellaista liikettä joka valmistelisi taklausta. [jatkan seuraavassa viestissä]

Ota nyt vaikka kuva, kun hyppää jäähyaitiosta, jolloin kiekko ja taklattava pelaaja on samassa linjassa ja väitä, ettei havaitse pelaajaa.

Asplund ei käytännössä edes horjahda taklauksessa, joten joko on yli-ihminen tai oli valmistautunut kontaktiin.

Ei varmasti tähdännyt päähän, mutta osuu kuitenkin ja kyseessä sääntöjenkin mukaan kiekoton mies, joten 6 pelin kakku on ihan aiheellinen tai sitten liigan uudet linjaukset ovat täysi vitsi.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Luovutan täten palstan idiootin tittelin pitkään sitä kantaneena meritoituneelle lajitovereilla.

ole hyvä @sknul pokaali ja polttoleiman sisältävä lahjakortti on sinun.
Kiitos tästä. Arvosta sitä yhtä paljon kuin muutakin sportti fanien näkemyksiä. Eli kuin kasaa paskaa.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Ota nyt vaikka kuva, kun hyppää jäähyaitiosta, jolloin kiekko ja taklattava pelaaja on samassa linjassa ja väitä, ettei havaitse pelaajaa.

Asplund ei käytännössä edes horjahda taklauksessa, joten joko on yli-ihminen tai oli valmistautunut kontaktiin.

Lue mielellään myös se mun seuraava viesti. Asplund ehti selvästi jännittää kroppaa. Oli myös kääntymässä pystysuuntaan kun olisi kiekon saanut, eli paino oli enemmän ulkoterällä, jolloin tasapaino on parempi.
 
Viimeksi muokattu:

BussiKUSKI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ennen Tomek Valtosta ja heti sen jälkeen
Kiitos tästä. Arvosta sitä yhtä paljon kuin muutakin sportti fanien näkemyksiä. Eli kuin kasaa paskaa.

valinta osui näköjään paremmin kuin urheilugaalassa, voittaja jatkaa omalla valitsemallaan linjalla. Eikä ainakaan hetkeen luovu tittelistään.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Viimevuonna ilves pelaaja teki saman kiekon tavoittelussa 0 peliä pannaa

arpakone saa päättää (oma veikkaus 5)
Eikö tällä kaudella olla nimenomaan painotettu ettei pääosumia katsella hyvällä tai ainakaan niin löysästi kuin viime kaudella? Luulisi tulevan enemmän kakkua.
 

BussiKUSKI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ennen Tomek Valtosta ja heti sen jälkeen
Eikö tällä kaudella olla nimenomaan painotettu ettei pääosumia katsella hyvällä tai ainakaan niin löysästi kuin viime kaudella? Luulisi tulevan enemmän kakkua.

Olin silloin penaltyä antamassa tulkittiin tahattomaksi, tässä on sama tilanne.

oma kantani on 5 peliä ei enempää, mutta ei ole minun päätökseni.
- kaks piippuinen: osuma on selkeä, mutta on selkeästi ensin menossa kiekkoon.. huomaa toisen pelaajan ottavan kiekon ja samalla loiventua kaarrosta vähän ennen osumaa.
- Westermark lensi suihkuun kun lukko pelaaja luisteli päin (ei kakkua)

Itse ihmettele ellei pelissä aiemmin tullutta tilannetta tutkita sillä se oli huomattavasti selkeämpi.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
25 vuotta olen jääkiekkoa seurannut ja nyt sain kuulla, että pitäisi lopettaa kokonaan. Ihan kiusallanikin meinasin kuitenkin jatkaa.
25 vuoden seuraaminen ei ole sama asia kuin 35 vuoden pelaaminen.
 
Nyt alkaa juttu karkaamaan aiheesta sivuun sen verran, että vihelletään peli poikki. Aiheesta keskustelua saa toki jatkaa, mutta turhailun ja muihin keskustelijoihin keskittyvän jankkaamisen on loputtava.

- Modet
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
En tiedä miten vaikuttaa mutta alustavasti kurinpito pitää videon katsottuaan Turon tööttiä ESTÄMISENÄ eikä päähänkohdistuneena taklauksena. mut kaipa se siitä vielä muuttuu.


Väliaikainen pelikielto
Liigan kurinpitodelegaatio on katsonut videotallenteet tilanteesta ja pitää tekoa ottelurangaistuksen arvioisena estämisenä. Koska Sport pelaa jo tänään lauantaina, määrätään Turo Asplund väliaikaiseen pelikieltoon Liigan kurinpitosääntöjen 35 §:n nojalla asian kurinpitokäsittelyn ajaksi.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Osuukohan tuo taklaus mihinkään muualle kuin päähän.

Näkemättä niin kai se johonkin paidan hihaan tai kypärän remmiin ensin hipasee, niin ollen ei mitään rankkuja eikä väärää, pää ylös siellä kentällä pitää ottaa taklaukset hei vastaan.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Olen kurinpidon linjoilla, tässä oli kyse estämisestä. Oma tulkintani on yhteentörmäys.

Nyt on olennaista, että kurinpitopäätös kestää tarkkailun. En lähde arvaamaan miten linjaavat.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Mitäs tuossa nyt, molemmat kiekon perässä, Pitkänen vaan oudosti tulee pää edellä tilanteeseen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mitäs tuossa nyt, molemmat kiekon perässä, Pitkänen vaan oudosti tulee pää edellä tilanteeseen.
Asplund näkee kokoajan Pitkäsen eli vika on vain ja ainoastaan Asplundin ei kenenkään muun. Kiekottoman pelaajan ei tarvitse olla valmiina vastaanottamaan taklausta.
Sen Asplund tekee kun nostaa kätensä ennen osumaa sen takia tuo on törkeä päähän kohdistunut taklaus.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Näinköhän jää Zabon pääosuma viimeiseksi töötiksi tällä kaudella ja ongelma poistettu kokonaan uudella linjalla? Mikäli tuosta arvotaan jotain muuta kuin päähänkohdistunut ja min 5 peliä, niin kysyisin joko pelaajan tai joukkueena, että tätäkö tämä tulee olemaan? Tai sitten jos on jotain muuta kuin päähänkohdistunut, niin toivoisin ihan helvetin hyvää videota aiheesta, jolla se osoitetaan että ei osu päähän ja on vahinko
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitospaidat
Asplund näkee kokoajan Pitkäsen eli vika on vain ja ainoastaan Asplundin ei kenenkään muun. Kiekottoman pelaajan ei tarvitse olla valmiina vastaanottamaan taklausta.
Sen Asplund tekee kun nostaa kätensä ennen osumaa sen takia tuo on törkeä päähän kohdistunut taklaus.
Toki aina kun on Kalpan pelaajasta kyse, on törkeä filmaaminen mahdollista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: teba

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Toki aina kun on Kalpan pelaajasta kyse, on törkeä filmaaminen mahdollista.
Näistä on enemmän havaintoja Vaasan puolella.

Jos kaikki pelaisivat tuollaiset tilanteet Asplundin tavoin niin pääosumia olisi huomattavasti enemmän.
Tässä tulee se vastustajan kunnioitus kuvioon älä taklaa jos toinen ei sitä nää, äläkä varsinkaan päähän ja nosta käsiä osuman tehostamiseksi.
 

teba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Joo, Asplundin mahdollisen kakun vielä nielen mutta mulle samaa tonnilla mitä päävideotuomari on ottanut kun pisti Vidgrenin taklauksen kurinpitoon.
 

Hecquefeuille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari-Pekka, Pantse
Ja sä tiedät mitä pelaajan pään sisällä liikkui tuolla hetkellä.
En, mutta voi itsekkin miettiä järjellä tuota tilannetta. Jos olet sitä mieltä, että Asplund päätti ajaa Pitkästä tahallaan suoraan päähän, niin sitten olet sitä mieltä. Minä taas en näe sitä kovin todennäköisenä vaihtoehtona.

Ikinä en ole nähnyt tuollaista taklausta muulloin kuin tarkoituksella. Ja itse pelatessa en olisi taklannut noin ellen olisi halunnut lopettaa toisen peliä.
Tää menee jo huumoritasolle. Ota ne värilasit pois päästä ja katso tuo tilanne uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös