Ettei olisi Miro vain vähän sisuuntunut ja taklannut sentään suojaimen pehmeällä osalla ja vain kerran vähän tuuppaissut, ja kun ei kerran mitään loukkaantumistakaan niin eihän tuo nyt, eteenpäin vaan.
Mitä tulee kypäräkeskusteluun niin mielenkiintoista on. Oman lusikan heitän siihen sen verran, kun jostain luin (oliko tästä aiemmin vai mistä lie) kun joku sanoi et ihan kovasta taklauksestakin voi lähteä taju jne. et ei tarvitse pääosumaa ja vertailtiin jotain autoja et siellä on ennen ihmiset lyöneet sisällä ties mihin itseään, niin sellainen juttu näihin että;
On toki mahdollista et taju lähtee kovasta niitistäkin ilman pääosumaa, mutta on päivänselvää et todella paljon hankalampi niin saada tolkku pois. Johtuu jo ihan yksinkertaisesti siitä, että kun tulee pääosuma niin se pään kuori eli kallo pysähtyy siihen "seinään" mutta liike energia muilla osilla jatkaa matkaa ts. aivot pamahtaa lujaa siihen kalloon. Ne on siellä sillä tavalla erikseen ja "hyytelössä"..
Kun taas sellainen isku joka ei suoranaisesti pysäytä päätä "kuin seinään" se pään kuoren liike hidastuu eikä ole niin seinämäinen, näin ollen sitä läheskään niin rajua törmäystä aivot vs. kallo ei tule. Ihan sama on vertauksesta nyrkkeilyyn, kyllä, se tyrmäysisku tai muuten vaan nyrkinisku on kova päähän, mutta pää pääsee ns. "joustamaan" eli liikkumaan mukaan mutta sitten kun kaveri pamahtaa kanveesiin niin se kallo pysähtyy "kuin seinään" ja aivot pamahtaa siihen. Tavallaan sama tapahtuu siinä nyrkiniskussakin, mutta siihen yleensä ollaan varauduttu kun ollaan ottelemassa, se on vielä eri asia. Ja sitten kun tulee se tyrmäys / ei nähdä, niin sitten todellakin tapahtuu juuri se ja valot pois. (parhaat esimerkit kattokaa yhtä kovimmista iskijöistä ikinä - Julian Jackson tyrmäykset. Hawk nukutti porukkaa niin, et ne oli ulkona jo ennekuin ne oli nurin.. samantien kun lapanen osu naamaan oli valot pois. Todellista KO poweria..)
Pahimmissa tapauksissa pää pomppii kanveesiin useasti mutta se ensimmäinen toki yleensä pahin kun siinä kehonpainoa ja vipu ja vauhti vielä mukana. Sama toki lätkässä juuri kun lyödään pää laitaan tai jäähän.
Niistä ne pahimmat tulee.
Auto vertauksessa niin suurin on juuri siinä, että autot tehty ennen ns. raudasta, mikään ei jousta. Jonkun vanhan kartanonvolvon tai caprisen kanssa saa runtata aika lujaa ja se ei mee kasaan yhtään taasen nykyautoa hipasee parkkipaikalla niin puoli autoa on kasassa ja se leviää kuin pullataikina joka suuntaan - kaikki joustaa, kotelorakenteet/ohut peltirakenteet on tehty niin et kestävät muodossa paitsi iskusta. = imevät sen törmäysenergian eli ihminen (aivot) siellä auton (kallon) sisällä ei pamahda niin lujaa siihen "seinään".. ja kas, paljon vähemmän seurauksia.
Sama pitäisi tosiaan ehkä saada vaikka juuri kypäriin, jos taklauksista ei voida luopua/joustaa, tai niitä ei voida antaa tolkulla, niin ehkä sitten siihen väliin olisi saatava jotain jolla ehkäistä ne aivovammat. Toki sitten taas se, että sitä kovemmin alettas pelata ja ajaa kun kerran ei tunnu missään eikä oikein käy mitään.. kunnes taas mennään kohta liian lujaa ja sitten alkaa lähteä päitä ja raajoja irti.. ja oravanpyörä on valmis. Ehkä kuitenkin varusteita voi vain määränsä kehittää estämään, ehkä kuitenkin pitäisi myös alkaa katsoa sääntöjä..
Aivovammat pitäisi kuitenkin saada pois. Mitään järkeä ei ole urheilussa ja viihteessä joka suoltaa niitä ihan liikaa..