Muutama vuosi sitten tuosta samasta tutkimuksesta oli muistaakseni reilun puolen tunnin uutinen tehty, mutta en nopealla etsinnällä työn ohessa sitä nyt löytänyt.
Linkkaamallasi videolla taidettiin viitata tähän Virginian yliopiston tekemään tutkimukseen (johon linkki siis vie). Uskoakseni kypärän suojaavuuden osalta merkittävää on myös sen istuvuus - eiköhän liian tiukka tai varsinkin löysä kypärä anna heikomman suojan verrattuna hyvin istuvaan malliin.
Itse olen juuri ostamassa uutta kypärää ja näissä on kyllä valtava ero ainakin minun pääni osalta. Osa puristaa sivuilta, mutta toisaalta varmasti sisälmykset jonkin verran muotoutuvat. Kalleimmissa malleissa, kuten Bauer Re-Akt 150 ja CCM Tacks 710 (ja myös ainakin 310) on jo aika laajakin säätömahdollisuus niin pituuden kuin hieman leveydenkin suhteen. Se on sitten eri asia, miten paljon säätäminen tai säätömahdollisuudet vaikuttavat kypärän turvallisuusominaisuuksiin.
Kypärä on tietysti sellainen asia, mistä ei haluaisi hirveästi tinkiä, mutta kuten tutkimustulokset osin osoittavat - kallein ei välttämättä ole kutienkaan paras, vaikka toki kaksi parasta kypärää kalliimmasta päästä ovatkin. En kylläkään tiedä mistä (Suomesta) tuota CCM FL500-mallia saa.
Lisätään vielä, että etsiessäni lapsille kesällä polkupyöräkypäriä törmäsin niissä olevan käytössä MIPS-systeemi (Multi-directional Impact Protection System), joka ilmeisesti on nimenomaan aivotärähdysten varalta kehitetty. Tuolloin paikallisen urheilukaupan myyjä kertoi MIPS:n olevan nimenomaan alunperin jääkiekkokypäriin kehitetty. Aika vähän kuitenkin löytyy googlella MIPS-jääkiekkokypäriä ja ilmeisesti ruotsalaisen True Hockeyn kypärämalli on lähes(?) ainoa laatuaan. Linkki ko. valmistajan sivuille.
Suomessa saatavuus on heikko. Yksi kauppa näkyy myyvän, mutta ei ihan omilla nurkilla.