Paljon hyviä vastauksia yllä. Itse olen sitä mieltä, että avojäätaklaukset kuuluvat jääkiekkoon kun kyseessä on kontaktilaji (ainakin vielä). Loukkaantumisia tulee aina, eikä niitä pystytä ikinä kitkemään lopullisesti pois, niitä tulee myös puhtaista tilanteista ja sitten sääntöjen vastaisista (likaisista) tilanteista. Ihan sama koskee kuningaslajia jalkapalloa, eikä sielläkään olla menty kieltämään liukutaklauksia tai puskutilanteita vaikka ne aiheuttavat loukkaantumisia. Mielestäni nämä pitäisi vain hyväksyä, kukaan ei loukkaantumisia tietenkään tahdo, mutta ei kukaan halua lähteä lajia muuttamaan täydellisesti eri suuntaan vain turvallisuus edellä, jääkiekossa sääntömuutoksia jne. tulee kaudesta toiseen todella paljon. Kyseessä on bisnes ja tuolla kaverit tienaavat paljon enemmän kuin perus tallaajat, ne ihmiset jotka tuota bisnestä loppupeleissä pyörittävät. Jos taklaukset kiellettäisiin kokonaan niin kuinka moni jatkaa jääkiekon parissa enää? Joo, varmasti jotkut jatkaisivat eikä kenenkään tarvitse tulla tähän vuoronsa perään huutamaan hep, mutta varmasti myös tuntuva osa lopettaisi aktiivisen seuraamisen minä mukaanlukien. Tykkään taitolätkästä, mutta ei se ole mitään ilman taklauksia joista pidän voisiko sanoa ihan yhtä paljon. Jos tuntuva osa lopettaisi seuraamisen niin se tarkoittaa ihan yksinkertaisesti pienempiä rahasummia lajissa.
Jääkiekon suosio on varmasti perustunut vahvasti siihen, että lajissa on ollut fyysinen elementti vahvasti läsnä. Siinä missä jalkapalloilijat halailevat toisiaan epäselvien tilanteiden jälkeen niin jääkiekossa näytetään enemmän sitä tunnetta ja joskus järjestetään ihan puhtaasti nyrkkihippasetkin, näiden suosion huomaa paikanpäällä halleissa. Kun pelataan taitokiekkoa klap klap klap kiekkoa lavasta lapaan jne. niin ei hallissa ole semmoista "sähköistä" ilmapiriiä niin kuin joskus peleissä on joissa taklataan paljon ja muutenkin tunne välittyy katsomoon asti. Yleisö tuntuu vahvasti viihtyvän enemmän jälkimmäisen kaltaisessa pelissä. Joku jo jossain aiemmin hyvin nostikin esiin, että esim. hyvin samantyyppinen ja perinteinen laji jääpallo ei vedä ihmisiä lähellekään yhtä paljon katsomoihin jne.
Loputtomiin ei voida tehdä sääntömuutoksia jne. turvallisuuden vuoksi, tai toki voidaan, mutta silloin on ihan turha puhua enää jääkiekosta mihin esim. minä olen kasvanut. Voimme kieltää tappelut ihan kokonaan jollain vuoden mittaisilla pelikielloilla, voimme kieltää taklaukset, voimme kieltää poikittaiset mailat. Voimme tehdä myös muutakin, voimme vaikka korvata kovan kiekon jollain pehmeillä kiekoilla jotka eivät satu. Missä se raja menee? Onko avojääntaklaus loukkaantumisuhan takia ehdoton ei, mutta samaan aikaan pidämme kovat kiekot lajissa ja ymmärrämme, että joskus lämäri voi osua leukaperiin aiheuttaen suuren loukkaantumisen vaikka tuokin olisi vältettävissä? Missä menee se raja mitkä loukkaantumiset "hyväksytään" toteamalla, että noin voi käydä ja mitkä oikeasti kitketään pois?
Minun jääkiekkoon kuuluu avojääntaklaukset siinä missä kovat lämäritkin ja hienot harhautukset. Jos taklaus osuu rintaan, taklaajalla on kädet alhaalla, ei hyppää ja tullaan suoraan edestäpäin eikä mistään takaviistosta niin mielestäni taklaaja on toiminut tilanteessa kaikinpuolin oikein ja tehnyt kaikkensa välttääkseen pääosuman, vaikka se olkapää leukaperiin voi kolahtaa tuommoisessa tilateessa melko helpostikin.
Onneksi NHL:ssä taklaukset halutaan säilyttää pelissä ja onneksi kyseinen sarja on nykyään melko helposti saavutettavissa myös täältä Suomesta käsin. Ja sinne ne kaikki pelaajat haluavat vain mennä vuodesta toiseen, vaikka turvallisempaa olisi Suomessa pelata Liigaa. Tutkimusta ei itselläni ole, mutta vahvasti uskoisin, että enemmän (ja aktiivisemmin) ihmisiä seuraisi Liigaa jos täällä mentäisiin puhaasti NHL:n säännöillä.