Tämmöinen päivä taas tänään Jatkoajassa, täällä ja otteluseurannassa. Sukeltelua, filmaamista, salaliittoja jne. Taisipa joku senkin todeta, että Haapalahan itse hyppäsi naama edellä päin laitaa. Muutenkin kohtuu altariman mennyttä kirjoittelua pelaajasta, jonka ottelu kuitenkin päättyi ilmeisesti päävammaan.
Tuo Mutasen taklaus oli törkeydeltään tasoa "2+10min" tai jotain sinnepäin. Siellä kentällä tuomarin käsi nousi heti pystyyn, joten jäähyhän tuosta tulossa oli. Ilmeisesti tuomari tulkitsi tuon laitataklaukseksi. Onhan tuo laitataklaukseksi tulkittavissa sääntökirjan tulkinnan mukaan, vaikka Haapala ei ihan optimaalisesti taklausta vastaanottanutkaan. Toisaalta miten olisikaan. Harvempi pelaaja tuolla taistelee kiekosta yhden pelaajan kanssa ja samaan aikaan valmistuu toisen vastustajan taklaukseen. Haapalan loukkaantuminen oli ikävä, mutta kiistämätön fakta. (Ei kai täällä jeesustelevat ihmiset ihan oikeasti usko, että Haapala jätti pelin kesken pelkän silmäkulmassa olevan naarmun takia?) Tilanteen tulkinta laitataklauksena + Haapalan loukkaantuminen + nykysäännöt --> Ulosajo oli ainoa oikea tuomio. Ei kuitenkaan tarvetta pelikiellolle.
Kai tuon näillä kevään "ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä" -linjauksilla olisi voinut viheltämättäkin jättää. Joku olisi voinut sinne jopa keksiä jonkun 2min/2+2min/2+10min -tuomion, vaikka se ei sääntökirjan mukaan mahdollista olisi. Ei yllättäisi enää Liiga-tuomareiden ollessa kyseessä. Sääntökirjan tiukan tulkinnan mukaan tuo Mutasen ulosajo on kuitenkin perusteltavissa oleva tuomio.
Itse olen tosin sillä kantilla, että tuosta tilanteesta Mutaselle oikeampi tuomio olisi ollut 2+10min. Varsinkin, kun kevään tuomarilinja on tänäkin vuonna ollut mitä sattuu. Tuo tuomio kuitenkin vaatisi sääntökirjan päivitystä, joten valitetaan siihen suuntaan. Sääntökirjaa voisi hieman noiden loukkaantumispykälien osalta muokata järkevämpään suuntaan
Toivottavasti Haapalalle ei pahemmin käynyt, vaikka eihän tuo ihme olisi, vaikka kausikin tuohon päättyisi. Se olisi kovin sääli, että upean kauden pelanneen Haapalan kausi päättyisi noin epäonnekkaasti.