4
444
Miksi sä haluat tietoisesti sekoittaa asioita toisiinsa? Joku Gillies on esim. jääkiekkoilijana aivan täysi vitsi. Aivan eri maata kuin esim. Finley tai vaikkapa Yonkman, jonka jostain syystä jätit tästä pois. Jälkimmäisen otin mukaan siksi, että kyseenalaisia taklauksia on häneltäkin nähty eikä hän tietääkseni kieltäydy nyrkkihippasista. Pohjois-Amerikassa on myös ihan muutama muukin sarja NHL:n lisäksi, joten mä en näe ongelmaa siinä, että mantereelta löytyy pelitaidottomia puukäsiä kuten mr. Beginning. Suomestakin löytyy paljon pelaajia, joilla ei ole mitään asiaa Liigaan, eikä se ole muiden ongelma. Lisäksi taklaamisessa ja hakkaamisessa on aika helvetin suuri ero: ensimmäinen on sääntöjen puitteissa sallittua, jälkimmäinen on aina rangaistava teko. Miksi nämä pitää edes yhdistää samaan lauseeseen?Ei sulje toisiaan, mutta oletko (+ @peterra , @Ishmael) sitä mieltä että tämäntyyppiset taklaukset ovat kuuluneet lätkään aina? 5-10-15v sitten? Itse en äkkiseltään tällaista muista. Betoni-kaukaloista aikoinaan puhuttiin, mutta nekin korvattiin joustokaukaloilla.
Itse siis pelkään, että kun näistä ei rangaista tarpeeksi, joka joukkueella on koodinimi 'Finley/O´Brien/Gillies/Gratton/ym/valitse itse' joukkueessa. Pohjois-Amerikasta löytyy paljon kuvaukseen sopivaa pelaajaa, joilla ei ole mitään asiaa NHL:ään, mutta varmasti saavat monta pelaajaa täällä 'upeasti' taklattua/hakattua tajuttomaksi. Oikeastiko haluat(te) tähän suuntaan lajin menevän? Opettavat kuinka isossa maailmassa pitää pelaata. Ei ole minun lätkää tämä.
Ymmärrän pointin mitä haette, taklattavan vastuu. Siitä voitaisiin puhua toisessa ketjussa, mutta sellaista ei ole vielä luotu. Enkä myöskään, enää, halua ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen. Joku tutkii kuva (frame) kerrallan, onko ensi kontakti partakarvassa, vai leuassa.
Ma haluan tän lajin menevän siihen suuntaan, jossa pelaaja saa toteuttaa omaa duuniaan. Maailma ei ole mustavalkoinen eikä se ole täydellinen. Tässä lajissa tulee loukkaantumisia niin pitkään kuin siinä sallitaan kontaktit. Taklaus on kuitenkin hyvin eri asia kuin esim. paitsio: aina on ns. harmaa alue, koska lopputulokseen vaikuttavia tekijöitä on enemmän.
Silti, jos poistetaan taklattavan vastuu yhtälöstä täysin, niin se tekee taklaajan työstä mahdottoman. Toki taklaajallakin tulee olla vastuu, mutta mihin raja tulee mielestäsi vetää? Enkä mielelläni halua vastaukseksi mitään veteen piirrettyjä viivoja ja tulkinnanvaraista semantiikkaa. Mielestäni ollaan kaukana todellisuudesta, jos taklauksen puhtautta ruvetaan tutkimaan mikroskoopilla still-kuvista ja vektorianalyyseillä arvioidaan taklaajan kallistuskulmaa suhteessa jään pintaan ja omaan painopisteeseensä. Finleyn taklauksille merkillepantavaa on se, että hänellä itsellään on poikkeuksetta erittäin hiljainen vauhti taklauksissa ja taklauksen voima tulee enemmän taklattavan vauhdista. Onko tämä mielestäsi huono asia? Jos on, niin miksi, ja miten ratkaisisit ongelman? Finley myös ymmärtää oman kokonsa ja laskee taklauksissa painopisteen alas, pitää paketin kasassa ja suuntaa taklauksen suoraan tai jopa alaviistoon. Onko tämä mielestäsi väärin tehty? Vai peräti oikein? Jos tämä ei riitä, niin pitäiskö Liigassa kieltää tietyn pituushaarukan ulkopuolelle jäävät pelaajat, koskien sekä liian lyhyitä että liian pitkiä pelaajia?
Mun pointti on, yhä edelleen, että jääkiekossa, samoin kuin kaikessa muussakin elämässä, voi sattua ja voi tulla peräti loukkaantumisia ilman, että kukaan olisi toiminut tilanteessa väärin. Haluatko sinä lisätä taklaajan vastuuta myös näissä tilanteissa, joissa hän on tehnyt kaiken oikein? Mikä tästä olisi mielestäsi seuraus? Mun mielestäni seuraus olisi se, että pelaajat ajaisivat yhä uhkarohkeammin "pää munissa" (korostaen ainoastaan sitä, että pää on normaalia suoraan luistelua selkeästi alempana) maalille tietäen, että ovat itse tehneet itsestään haavoittuvan mutta samalla tietoisina siitä, että vastustaja ei uskalla estää maalille ajoa muutoin kuin roikkumalla tai kampittamalla. Omasta mielestäni se ei ole hyvä suuntaus, vaan maalille ajavan on ymmärrettävä, että vastustajan tehtävä on pysäyttää hänet ja hän on itse vastuussa omasta peliasennostaan, luonnollisesta tai ei.