Hyvä, että perustelit näkökantasi. Se luo aina pohjaa rakentavalle ja laadukkaalle keskustelulle. Jatka samaan malliin.
Itse näen asian niin, että siinä missä Masinin tuuppaisu Schnarriin oli kaikkinensa tuomittava ja idioottimainen temppu, niin siinä kävi se, mitä kyseisessä tilanteessa voi pahimmillaan käydä. Masinilta siis täysin turha aivopieru, joka ei missään nimessä jääkiekkoon kuulu, mutta loppujen lopuksi hänen suorittama töytäisy ei ollut kovin voimakas tai uraa vaarantava. Taas Antti-Roikolla kävi tuuri, ettei hänelle käynyt pahemmin.
Masinin tuuppaisusta poiketen, Antti-Roikon loukkaantuminen tapahtui jääkiekkoon kuuluvassa pelitilanteessa. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että se oli todella, siis todella, vaarallinen tilanne. Tätä palstaa lukiessa syntyykin paikoin sellainen kuva, ettei pelitilanteissa tapahtuvat nopeat tilanteet voi olla vaarallisia; ainoastaan tilanteiden jälkimainingeissa tapahtuvat tarkoitukselliset aivopierut voivat. Tästä esimerkkinä Kodytekin pellemäinen potku ja esille nostamasi Masinin aivopieru. Toki ymmärrän, miksi tällaisista teoista syntyy enemmän kohua, vaikka niissä ei pahemmin sattuisikaan niiden ollessa kaikkien koodistojen vastaisia päähänpistoja.
Huomioidaan myös se, että Antti-Roikon loukkaantumisessa oli paljon huonoa tuuria mukana. Miten se kuitenkaan poistaa Peltolan teon vaarallisuutta? Harva haluaa toista tahalleen vahingoittaa, mutta kyllä ne vahingotkin voivat olla ihan yhtä vaarallisia tai vaarallisempia kuin tahalliset ja harkitut teot.
Todettakoon vielä, että olen kanssasi samaa mieltä Masinin ja myös Kodytekin tilanteiden suuremmasta moitittavuudesta. On kuitenkin selvää, että Antti-Roikoon kohdistunut taklaus oli moninkertaisesti vaarallisempi kuin edellämainitut perseilyt. Tilanteen tarkoituksettomuus tai epäonnisuus ei sen vaarallisuutta mitätöi...
Itse toivon Aleksille kaikkea hyvää ja pikaista paranemista, toivottavasti hän pääse mahdollisimman nopeasti takaisin liigajäille.