Kyseenalaiset taklaukset ja mailaniskut Liigassa kaudella 2024–2025

• 253 262
  • 1 828

otep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, Kärpät, BDN
Mitä seurannut esim U9-U13 touhua, niin valitettavan usein näitä laitaa päin numeroista survomisia (tai muuta typerää, välillä aivan tarkoitusperäistä satuttamista) tapahtuu, osumaa saanut tulee itkien pois jäältä eikä kukaan puutu asiaan sen - ei edes minkäänlaisen jäähyn muodossa noissa pienemmissä.

Lähinnä tarkoitan sitä, että toisaalta vaikea myös oppia, kun asioihin ei junnuaikoina aikuiset puutu.

Toivottavasti liiga tekisi näissä nyt selkeän linjauksen, mikä heijastuisi sitten myös junnukiekkoon - eikä tarvita mitään neliraajahalvauksia tai kuolemia.
Juuri näin. Näen kaikki alle 10 pelin tuomiot tuosta teosta liian alhaisena, koska tämä toimii jatkossa ennakkotapauksena vastaaville tilanteille. Yksinkertaisesti tilanteesta, jossa pelaaja omalla huolimattomuudellaan tai tyhmyydellään aiheuttaa toiselle pelaajalle mahdollisuuden halvaantua tai jopa kuolla tulee tuomita todella pitkä pelikielto.

Esimerkiksi Kodytekin potkaisu Tiivolaan ottelun jälkeen on täysin typerä temppu, mutta eihän Kodytek siinä omalla teollaan Tiivolan terveyttä mitenkään vaaraan asettanut. Kodytekin saama pelikielto on mielestäni täysin oikea tuollaisesta aivopierusta, mutta jos Peltola selviää omasta tilanteestaan vähemmällä kuin Kodytek, niin pidän sitä täysin farssina. Itse antaisin tuosta teosta 13 pelin pelikiellon ja tekisin selväksi sen, että vastustajan terveyttä tulee kunnioittaa kaikissa tilanteissa.

FastEnd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Peltolan tilanteessa seuraus oli isompi kuin varmasti oli tarkoitus. Vastaavia tilanteita näkee lähes joka matsissa mutta se ei vähennä sitä tosiasiaa, että pelaaja ei kunnioittanut toisen terveyttä. Kovassa vauhdissa oli Kärppien pelaaja ja kumarassa tuossa tilanteessa ja kun itse Peltola tulee myös kovalla vauhdilla ja painaa alaselkää niin näinhän siinä käy, että Kärppien pelaaja tulee laitaan erittäin huonossa kulmassa ja asennossa. Olisi voinut jättää taklaamatta mutta toisaalta se on varsinkin pakkien DNA:aan piirretty, että taklaa kun on kiekon tavoittelutilanne tai vastaava.
Kyllä tuosta mielestäni voi antaa pelikieltoa juurikin tuosta, että ei piitattu mitä voi seurata selästä taklaamisesta noin kovalla vauhdilla. Ehkä mitä vain 2-8 pelin väliltä on ok mielestäni. Väheksymättä mitenkään tapahtunutta kumpikin pelasi riskillä tuon tilanteen.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Vähintään kymmenen peliähän tuosta Peltolalle pitäisi antaa, tuollainen pelaaminen laidan lähellä erittäin vaarallista ja täysin pelin luonteeseen kuulumatonta. Se, että vastaanottaja pelaa tilanteen huonosti tai huolimattomasti ei pitäisi olla koskaan mikään lieventävä asiahaara.

Kymmenestä olisi myös pitänyt lähteä aina kun potkitaan, niistä nyt saatu kahden ja seitsämän ottelun pelikiellot.

Itse antaisin Peltolalle sen 10peliä huilia, niin vaarallinen ja peliin kuulumaton temppu tuo oli, mutta liigan tuntien 1-3 peliä lienee valitettavasti lähempänä, ellei nyt tämä mediapaine nosta tuomiota.

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän tuossa seuraus on pahempi kuin itse teko. Itse ainakin toivon, että pelikiellot annetaan teosta eikä seurauksista. Tuo on toki piittaamaton teko Peltolalta kun ensin lyö tasapainon pois ja sitten työntää selästä juuri ennen laitaa. 2-4 peliä mielestäni ihan sopiva, mutta nyt seurauksen ja mediahuomion takia epäilen tuomion olevan 5+ peliä.

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuossa seuraus on pahempi kuin itse teko. Itse ainakin toivon, että pelikiellot annetaan teosta eikä seurauksista. Tuo on toki piittaamaton teko Peltolalta kun ensin lyö tasapainon pois ja sitten työntää selästä juuri ennen laitaa. 2-4 peliä mielestäni ihan sopiva, mutta nyt seurauksen ja mediahuomion takia epäilen tuomion olevan 5+ peliä.

Hyvin sanottu. 2-3 peliä mielestäni aika passeli. Mieluummin lähtisin kahdesta.

Seuraukset saa monen ajattelukyvyn sumenemaan taas ihan täysin.

otep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, Kärpät, BDN
Nimenomaan itse toivon myös, että pelikiellot annetaan teosta eikä seurauksista. Tässä nyt seuraus oli varmaan lähes lievin mahdollinen, kun AAR näyttää olevan kunnossa. Toisessa ääripäässä sitten ne missä pelaaja vammautuu pahasti tai pahimmassa tapauksessa kuolee. 10 peliä minimi tästä.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nimenomaan itse toivon myös, että pelikiellot annetaan teosta eikä seurauksista. Tässä nyt seuraus oli varmaan lähes lievin mahdollinen, kun AAR näyttää olevan kunnossa. Toisessa ääripäässä sitten ne missä pelaaja vammautuu pahasti tai pahimmassa tapauksessa kuolee. 10 peliä minimi tästä.

Olitko sitä mieltä myös Masinin kohdalla, että 10 peliä minimi?

10 peliä olisi vähintään puolet liikaa tästä tapauksesta. Huono onni aiheutti pahan tilanteen, missä lopulta hyvä onni taisi olla mukana siinä ettei käynyt pahemmin.

T-aika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos sinun mielestä nimenomaan teko oli tässä tapauksessa 10 pelin pelikiellon arvoinen, niin Liigassa ei olisi loppukaudesta yhtään pelaajaa pelikelpoisena, kun kaikki olisivat pelikiellossa. Jokaisessa ottelussa tulee tilanteita, jossa pelaaja kiilataan selkäpuolelta laitaan, kun kamppaillaan päätykiekkoon pääsystä. Tämä johtuu osaltaan siitä, että Liiga on tämän sallinut ja toisaalta hyökkääjä tekee valinnan, että menee mieluummin kiekkoon kuin suojelee itseään kontaktilta, joka on varmuudella tulossa. Tässä vain kävi rutkasti huonoa tuuria, kun tasapaino meni viimehetkellä. Peltolalla on tästä tietenkin vastuu, kun päätti viedä tilanteen loppuun, mutta itse teko ei ollut sen kummempi kuin muutkaan vastaavat päätykamppailut, joissa pelaaja kiilataan selkäpuolelta laitaan. Peltola kärsii tästä sitten kurinpidon määrittämän ansaitsemansa pelikiellon. Jos itse tekoa tuomitaan eikä seurausta, niin oma veikkaus on 2-4 peliä.

Syyttäisin tästä myös Liigan päättäjiä, koska nämä selästä työntämiset ovat olleet täysin sallittuja niin kauan, kun vastustaja ei ole loukkaantunut. Nyt osui viimein kohdalle se vääjäämätön tilanne, kun on huonoa tuuria rutkasti matkassa, joka vaikutti lopputulokseen kohtuuttomasti.

otep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, Kärpät, BDN
Olitko sitä mieltä myös Masinin kohdalla, että 10 peliä minimi?

10 peliä olisi vähintään puolet liikaa tästä tapauksesta. Huono onni aiheutti pahan tilanteen, missä lopulta hyvä onni taisi olla mukana siinä ettei käynyt pahemmin.
Kyllä Masinin olisi pitänyt saada teostaan enemmän pelikieltoa. Jääkiekkoilija, joka ei kunnioita vastustajan terveyttä ei kuulu kaukaloon. Kaukaloon ei kuulu myöskään pelaaja, joka ei ymmärrä riskiä minkä ottaa, kun työntää kovassa vauhdissa olevaa vastustajaa pari metriä irti laidasta. Näitä tapahtuu aivan liikaa ja lievillä rangaistuksilla on vain ajan kysymys milloin joku halvaantuu tai menettää henkensä. Pelote isolle rangaistukselle pitää olla pelaajalla alitajunnassa, kun päättää aiheuttaako tarpeetonta vaaraa vastustajalle.

Jarzki

Jäsen
Moni asia meni perseelleen tuossa tilanteessa. Peltola halusi selvästi pelata ensin vastustajan mailan pois, kuten yleensä tuollaiseen paikkaan mennessä tehdään. Turhan kovaa toki senkin teki ja pelkästään tuostakin olisi jo huitomisesta jäähyn voinut antaa.

Sen jälkeen oli selvästi tarkoitus viedä mies laitaan. Mailan tippumisesta johtuneen horjahduksen takia olikin vastustajan peliasento ihan muuta kuin mitä Peltola todennäköisesti ajatteli ennen taklaamista. Tuossa muutamassa kymmenyksessä ei vaan ole enää mitään tehtävissä ja lopputulos on mitä on.

Pirun nopea tilanne ja kun Peltola oli lukinnut päätöksen tilanteen pelaamisesta, ei siinä ajassa ole mahdollisuuksia enää reagoida pelaamalla toisin. Valitettavasti. Vaarallinen pelitapa tuohon tilanteeseen joka tapauksessa ja pelikielto täysin ansaittu.

Yllä olevaan perustuen kuitenkin veikkaisin, että pelikielto on 3-4 ottelua. Kyllähän tuosta 10+ voidaan myös vaatia, mutta pilkkomalla tilanne osiin en oikein näe sille Liigan kurinpidossa annettavia perusteluja. Vaikka minä otan kyllä mukisematta vastaan kaiken mitä tulee, veikkaisin vaan tilanteen menevän noin.

otep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, Kärpät, BDN
Jos sinun mielestä nimenomaan teko oli tässä tapauksessa 10 pelin pelikiellon arvoinen, niin Liigassa ei olisi loppukaudesta yhtään pelaajaa pelikelpoisena, kun kaikki olisivat pelikiellossa. Jokaisessa ottelussa tulee tilanteita, jossa pelaaja kiilataan selkäpuolelta laitaan, kun kamppaillaan päätykiekkoon pääsystä. Tämä johtuu osaltaan siitä, että Liiga on tämän sallinut ja toisaalta hyökkääjä tekee valinnan, että menee mieluummin kiekkoon kuin suojelee itseään kontaktilta, joka on varmuudella tulossa. Tässä vain kävi rutkasti huonoa tuuria, kun tasapaino meni viimehetkellä. Peltolalla on tästä tietenkin vastuu, kun päätti viedä tilanteen loppuun, mutta itse teko ei ollut sen kummempi kuin muutkaan vastaavat päätykamppailut, joissa pelaaja kiilataan selkäpuolelta laitaan. Peltola kärsii tästä sitten kurinpidon määrittämän ansaitsemansa pelikiellon. Jos itse tekoa tuomitaan eikä seurausta, niin oma veikkaus on 2-4 peliä.

Syyttäisin tästä myös Liigan päättäjiä, koska nämä selästä työntämiset ovat olleet täysin sallittuja niin kauan, kun vastustaja ei ole loukkaantunut. Nyt osui viimein kohdalle se vääjäämätön tilanne, kun on huonoa tuuria rutkasti matkassa, joka vaikutti lopputulokseen kohtuuttomasti.
Mielestäni tässä tapauksessa oli hyvää tuuria, kun Antti-Roiko ei vammautunut vakavasti tilanteessa. Tuo ei ole lähellekkään vakavin mahdollinen seuraus noin idioottimaisesta tempusta.

Samppakalja69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Itse muistan tuollaisia päätylaitaa päin ajamisia useampia Ipan peleissä nähneeni kiekontavoittelutilanteissa. Pelaajia, pelejä tai ajankohtia en muista, mutta muistan tapahtuneen koska ne ovat Ipan pelaajiin kohdistuneet ja usein sormet ristissä toivonut että ei käynyt pahasti kun välillä näytti menevän kovassa vauhdissa pää tai niska edellä laitaan. Onneksi mitään isompaa ei koskaan sattunut. Ehkä oltiin kuitenkin lähempänä laitaa kuin nyt, että ei ihan niin pahasti rysähdellyt.

Todella harvoin noista jäähyä vihellettiin, sinänsä ei mitään "laitonta" vaan juurikin se että on päätetty saada se kiekko vaikka vastustaja hengittää niskaan ja laita lähestyy. Hyvää tuuriakin käynyt kun mitään isompaa ei sattunut. Se niskaan hengittäjä tietenkin viimekädessä vastuussa tekemisistään.

Seurausta lukuunottamatta ei siis periaatteessa mitään erikoista tässäkään tilanteessa, ainakaan siitä kaukaa kuvatusta videosta päätellen. Siis siinä mielessä, että noita ryskäämisiä tapahtuu kun niiden annetaan tapahtua.

T-aika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni tässä tapauksessa oli hyvää tuuria, kun Antti-Roiko ei vammautunut vakavasti tilanteessa. Tuo ei ole lähellekkään vakavin mahdollinen seuraus noin idioottimaisesta tempusta.
Hyvää tuuria oli se, ettei Antti-Roikolle käynyt lopulta vakavammin. Huonoa tuuria se, että ylipäätään ajautui laitaan tuolla tavalla ja peli päättyi kesken. Ilman huonoa tuuria, olisi luistellut omin jaloin ulos tilanteesta ja jatkanut peliä normaalisti. Pääasia, että on nyt kunnossa.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä Masinin olisi pitänyt saada teostaan enemmän pelikieltoa. Jääkiekkoilija, joka ei kunnioita vastustajan terveyttä ei kuulu kaukaloon. Kaukaloon ei kuulu myöskään pelaaja, joka ei ymmärrä riskiä minkä ottaa, kun työntää kovassa vauhdissa olevaa vastustajaa pari metriä irti laidasta. Näitä tapahtuu aivan liikaa ja lievillä rangaistuksilla on vain ajan kysymys milloin joku halvaantuu tai menettää henkensä. Pelote isolle rangaistukselle pitää olla pelaajalla alitajunnassa, kun päättää aiheuttaako tarpeetonta vaaraa vastustajalle.

Mites avojääntaklaukset? Ne ovat ison riskin taklauksia ja herkästi vammauttavia vaikka olisivat puhtaita?

Jokainen huitaisu käsille on todella väärin, sillä niissä on toisen terveys riskinä.

Mitä tällä haen, että pelaajat itse valitsevat pelata peliä missä on riskit olemassa. Kaikesta jos lähetään 10 pelin pelikieltoihin, loppuu pelaajat tai kontaktit.

Antti-Roiko menetti tuossa tasapainonsa ja siitä syystä tuo tilanne päättyi surullisesti. Ilman sitä, tuskin olisi tullut edes jäähyä (vaikka tuo Peltolan huitaisu mailaan missä oma maila menee katki, on 2min arvoinen).
Vaikka Peltola olisi yrittänyt vain sitoa, niin tuon tasapainon menetyksen jälkeen olisi tullut pahaa jälkeä.

Ellei parempia kuvakulmia ole saatavilla, niin mun silmiin tuosta se 2-3 peliä pelikieltoa on hyvä tuomio.

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Nyt on Kodytek saanut 7 peliä luistimen kärjellä tökkäisystä.
Masin 4 ottelua tilanteesta jossa sai kasvoihin verta vuotavan haavan ja menetti hampaita. Schnarr sai samasta tilanteesta 2 min jäähyn epäurheilijamaisesta käytöksestä. Jatkoi peliä.
Tappeluista joista toista tautaan päähän voi saada korkeintaan 1-2 peliä.
Jäädään odottamaan paljon Peltola saa täysin holtittomasta piittaamattomasta taklauksesta josta toisen pelaajan kunnioittaminen oli kaukana.

Tarkoitukseni on nostaa esille kaksi eri seikkaa, mitä tulee sanktioida. On peliin kuuluvat tai pelin virtauksesta johtuvat teot ja on sitten peliin kuulumattomat teot, joita edustavat esillenostetut tapaus Masin sekä tapaus Kodytek. Jälkimmäisiä mielestäni kuuluu sanktioida kovasti, jopa kovemmin kuin peliin kuuluvia tapauksia. Luonnollisesti pelinvirtauksesta johtuvista tapauksista kuuluu langettaa asianmukaiset sanktiot, se ei liene epäselvää. Mutta nämä peliin kuulumattomat teot pitää saada pois kiekosta, ja tehokkain keino lienee kovennetut rangaistukset. Ymmärtänette luultavasti pointtini?

Tappeluista saa nykyisellään asiaan kuuluvat rangaistukset. Näissä tappelutilanteissa molemmat osallistujat tietävät mitä tuleman pitää ja ovat molemmat halukkaita toimintaan. Tappelut eivät kuulu tämän keskustelun viitekehykseen. Yksipuoleiset noudot tai päällekarkaamiset ovat asia erikseen, ne eivät kuulu jääkiekkoon ja niissä liikutaan jo lähellä rikosoikeudellisia asioita.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ehkä olisi tässä tapauksessa hyvä laittaa 2-3 peliä lisää mahdollisesta seurauksesta. Ymmärrän kyllä, että kaikki ei tykkää tästä ajattelusta. Mutta jos sillä saisi edes hitusen terästettyä pelaajia vastaavissa tilanteissa.

Kekkos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä olisi tässä tapauksessa hyvä laittaa 2-3 peliä lisää mahdollisesta seurauksesta. Ymmärrän kyllä, että kaikki ei tykkää tästä ajattelusta. Mutta jos sillä saisi edes hitusen terästettyä pelaajia vastaavissa tilanteissa.
Ihan ilman sarvia ja hampaita, mikä juuri tästä tilanteesta tekee erilaisen, että pitäisi seurauksista sanktioida enemmän? Joka kausi on ukkoa lasaretissa pitkiäkin aikoja esimerkiksi niistä pääniiteistä, eikä sairasloman pituus vaikuta pelikieltoon.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ihan ilman sarvia ja hampaita, mikä juuri tästä tilanteesta tekee erilaisen, että pitäisi seurauksista sanktioida enemmän? Joka kausi on ukkoa lasaretissa pitkiäkin aikoja esimerkiksi niistä pääniiteistä, eikä sairasloman pituus vaikuta pelikieltoon.
Ei tietenkään mikään.

Mutta tämä tapaus vaan on aika konkreettinen esimerkki siitä, että mitä pahimmassa tapauksessa voi käydä. Olisi hyvä mahdollisuus vähän alleviivata sitä. Ihan koko lajin kannalta.

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo

Tätä tilannetta kun kelailee niin en minä tuossa varsinaisesti taklausta näe. Molemmat pelaajat lähtevät samaan aikaan hakemaan pääty kiekkoa, puolustaja sitoo mailan. Ehkä se kysymys on taklaako puolustaja hyökkääjää vai yrittääkö vain "screenata". Mun mielestä hyökkääjä enemmänkin tuolleen screenaa hyökkääjää joka menettää tasapainon. Huomion arvoista tuossa on, että molemmilla pelaajilla on todella kova vauhti.

Onko tilanteesta muita kuvakulmia? Itse annan mahdollisuuden myös sille, että tilanteessa on kaksinkamppailutilanne jossa on kova vauhti ja myös huonoa tuuria. Selkeää taklausta en tuosta erota.

Tuosta pätkästä pystyy aika hyvin kattoo freimi freimiltä mitä tapahtuman. Pakki tosiaan pelaa hyökkääjän mailan pois, se ei kuitenkaan mielestäni horjuta hyökkääjää kuten täällä on kerrottu. Hyökkääjä yrittää pysäyttää vauhdin ennen laitaa ja pelata kiekkoa eteenpäin ja aivan perässä luisteleva puolustaja törmää hyökkääjään joka kaatuu laitaa vasten ja pakki törmää häneen uudelleen. Puolustaja oli luultavasti taklaamassa tilanteessa, mutta oletti hyökkääjän menevän laitaan kiinni. Tässä vaara olisi ollut pienempi, mutta numeroihin olisi tullut silti.

Viimeksi muokattu:

otep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Capitals, Kärpät, BDN
Mites avojääntaklaukset? Ne ovat ison riskin taklauksia ja herkästi vammauttavia vaikka olisivat puhtaita?

Jokainen huitaisu käsille on todella väärin, sillä niissä on toisen terveys riskinä.

Mitä tällä haen, että pelaajat itse valitsevat pelata peliä missä on riskit olemassa. Kaikesta jos lähetään 10 pelin pelikieltoihin, loppuu pelaajat tai kontaktit.

Antti-Roiko menetti tuossa tasapainonsa ja siitä syystä tuo tilanne päättyi surullisesti. Ilman sitä, tuskin olisi tullut edes jäähyä (vaikka tuo Peltolan huitaisu mailaan missä oma maila menee katki, on 2min arvoinen).
Vaikka Peltola olisi yrittänyt vain sitoa, niin tuon tasapainon menetyksen jälkeen olisi tullut pahaa jälkeä.

Ellei parempia kuvakulmia ole saatavilla, niin mun silmiin tuosta se 2-3 peliä pelikieltoa on hyvä tuomio.
Ensinnäkin puhdas avojääntaklaus johtaa loukkaantumiseen äärimmäisen harvoin. Sen sijaan 2 metriä laidasta kovassa vauhdissa tehty taklaus/työntäminen johtaa loukkaantumiseen todella usein ja pahimmassa tapauksessa päättää pelaajan uran. Näiden kahden asian vertaaminen on mielestäni todella kaukaa haettua. Kukaan jääkiekkoilija ei tietoisesti halua ottaa riskiä, jossa toinen pelaaja saa tehdä teon, joka aiheuttaa toisen vammautumisen ja saa siitä rangaistuksena muutaman pelin pelikiellon. Tiedän kyllä, että Liiga tuskin antaa tuosta teosta yli 5 ottelun pelikieltoa, mutta se on absoluuttisesti väärin.

Antti-Roiko menetti tasapainonsa Peltolan takia, joka johti tuohon tapahtumaan. Peltola asetti tietoisesti Antti-Roikon loppuelämän panokseksi, kun päätti työntää pelaajaa tuossa selästä.

Jos näistä ei anneta kunnon rangaistuksia, niin se johtaa tilanteeseen, jossa Liiga joukkueet joutuvat aloittamaan jälleen ”poliisien” hankkimisen joukkueisiinsa. Tämä on tilanne tällä hetkellä NHL:ssä, jossa pelitaidoiltaan olemattomat pelaajat (esim Rempe) ovat kentällä vain tappelemassa ja luomassa vastustajalle pelotteen siitä, että ylilyönnistä oikeasti rangaistaan. Peltola ei ikinä olisi selvinnyt tuosta toiminnasta NHL:ssä ilman, että olisi joutunut tappelemaan.

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kyllä taas oli huonoa tuuria tässä. Vauhti oli erittäin pieni, eikä tapaus poikkea paljoa siitä, miten joka ottelussa ohjataan vastustajia selästä laitaan. Täyttää kuitenkin pelikiellon merkit, mutta seuraus oli valitettavasti pahempi kuin rike. Onneksi Antti-Roiko on jo kotiutunut.

Dalhan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Washington Capitals
Jos näistä ei anneta kunnon rangaistuksia, niin se johtaa tilanteeseen, jossa Liiga joukkueet joutuvat aloittamaan jälleen ”poliisien” hankkimisen joukkueisiinsa. Tämä on tilanne tällä hetkellä NHL:ssä, jossa pelitaidoiltaan olemattomat pelaajat (esim Rempe) ovat kentällä vain tappelemassa ja luomassa vastustajalle pelotteen siitä, että ylilyönnistä oikeasti rangaistaan. Peltola ei ikinä olisi selvinnyt tuosta toiminnasta NHL:ssä ilman, että olisi joutunut tappelemaan.
Pitikin mennä se Ritchie päästämään pois...

(1)
  • Tykkää
Reactions: otep

Jarzki

Jäsen
Ei tietenkään mikään.

Mutta tämä tapaus vaan on aika konkreettinen esimerkki siitä, että mitä pahimmassa tapauksessa voi käydä. Olisi hyvä mahdollisuus vähän alleviivata sitä. Ihan koko lajin kannalta.
Ei minusta yksi kurinpitopäätös ole mikään tapa alleviivata sitä, että kiekossa voi sattua. Kyllä sen kaikki tietävät. Se taas on selvää, että varsinkin laidan lähelle mentäessä pitäisi päästä eroon ylimääräisestä mailalla pelaamisesta eli lähinnä huitomisista tai turhista poikittaisista mailoista. Silloin tällaisetkin tapaukset ehkä jäisivät tapahtumatta. Ja sen kuuluu hoitua ihan tuomari-/liigajohdon ja seurojen välillä, ei kurinpidossa ennen asian linjausta.

Tuollaiseen linjaukseen tämä liiga valitettavasti on kykenemätön, johan se nähtiin ”uusissa” sääntötulkinnoissa. Kesti ainakin kuukauden-kaksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy