Mainos

Kyseenalaiset taklaukset ja mailaniskut Liigassa kaudella 2023–2024

• 490 824
  • 4 217

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiks niissä kuitenkin molemmissa tehdä ihan itse jotain sellaista, mikä ei ole suoraa seurausta edeltävästä kontaktista/kontaktittomuudesta/rikkeestä/ei-rikkeestä?
Ei, sillon kun korostetaan rikettä niin korostetaan jo olemassa olevaa asiaa, sukeltamisessa sukelletaan ilman että mitään rikettä koskaan olikaan. Miten vaikeeta se voi olla ymmärtää? Ei riipu sun tahdosta ollenkaan ja ei näytteleminen on näyttelemistä, korostaminen on aivan eri asia ku näytteleminen.

"Onko se niin, että on ok näytellä, jos jotain omasta mielestä väärää on tapahtunut, mutta ei ok, jos näyttelee muuten vaan?" näytteleminen ei ole koskaan ok, korostamisen voi ymmärtää. Sukeltaminen ja näytteleminen on täyttä paskaa.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ei, sillon kun korostetaan rikettä niin korostetaan jo olemassa olevaa asiaa, sukeltamisessa sukelletaan ilman että mitään rikettä koskaan olikaan. Miten vaikeeta se voi olla ymmärtää? Ei riipu sun tahdosta ollenkaan ja ei näytteleminen on näyttelemistä, korostaminen on aivan eri asia ku näytteleminen.
Niin miten se korostaminen tapahtuu? Tarkoitatko nimenomaan noita refleksi omaisia asioita?

Ja kyllä, vaikea on ymmärtää ja siksi vänkään, että saisin ajatuksesta kiinni. Ihan siis itseni takia kyselen, että ymmärtäisin mistä puhutaan.

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin miten se korostaminen tapahtuu? Tarkoitatko nimenomaan noita refleksi omaisia asioita?

Ja kyllä, vaikea on ymmärtää ja siksi vänkään, että saisin ajatuksesta kiinni. Ihan siis itseni takia kyselen, että ymmärtäisin mistä puhutaan.
Ei haittaa yhtään enkä koe sun viestejä "vänkäämiseks". Korostaminen on juuri sitä että kun tulee isku käsille tai naamaan niin korostaa sitä osumaa juuri kuten äsken sanoit heiluttamalla kättä, tai pitelemällä kasvojaan. Silloin on rike tapahtunut ja pelaaja "korostaa" sitä rikettä heiluttamalla kättään tai pitelemällä naamaansa. Ehkä kampituksessa/koukkaamisessa heittäytymällä hieman näyttävämmin kun normaalisti kaatuis.

Sukeltaminen on sitä kun joku koskettaa sun polvisuojaa mailalla ja hyppäät naamalles, tai jos joku melkein koskee sua mailalla selkään ja menet pää edellä jäähän ja heti perään katot tuomaria silmiin. Toisinsanoen, mitään rikettä ei ole tapahtunut ja silti yrität kalastella jäähyä.

Edit: sama mitä sanoin sukeltamisesta pätee termiin "näytteleminen"

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ei haittaa yhtään enkä koe sun viestejä "vänkäämiseks". Korostaminen on juuri sitä että kun tulee isku käsille tai naamaan niin korostaa sitä osumaa juuri kuten äsken sanoit heiluttamalla kättä, tai pitelemällä kasvojaan. Silloin on rike tapahtunut ja pelaaja "korostaa" sitä rikettä heiluttamalla kättään tai pitelemällä naamaansa. Ehkä kampituksessa/koukkaamisessa heittäytymällä hieman näyttävämmin kun normaalisti kaatuis.

Sukeltaminen on sitä kun joku koskettaa sun polvisuojaa mailalla ja hyppäät naamalles, tai jos joku melkein koskee sua mailalla selkään ja menet pää edellä jäähän ja heti perään katot tuomaria silmiin. Toisinsanoen, mitään rikettä ei ole tapahtunut ja silti yrität kalastella jäähyä.
Juu, alan ymmärtää, kiitos siitä. Itse olen jotenkin mieltänyt niin, että korostamisella tarkoitetaan vain noita "kermaa kakun päälle"-kaatumisia ja "ilmassa polkemista/luistelua" kamppailutilanteessa yms., jotka itse laitan jyrkästi filmaamisen kategoriaan. Jos sinne tulkitsee myös nämä refleksit, tuo se kyllä uutta näkökulmaa keskustelun seuraamiseen ja aina muistuttaa siitä, että samoja termejä koetaan jossain määrin eri tavoin.

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juu, alan ymmärtää, kiitos siitä. Itse olen jotenkin mieltänyt niin, että korostamisella tarkoitetaan vain noita "kermaa kakun päälle"-kaatumisia ja "ilmassa polkemista/luistelua" kamppailutilanteessa yms., jotka itse laitan jyrkästi filmaamisen kategoriaan. Jos sinne tulkitsee myös nämä refleksit, tuo se kyllä uutta näkökulmaa keskustelun seuraamiseen ja aina muistuttaa siitä, että samoja termejä koetaan jossain määrin eri tavoin.
Se että osuuko se lyönti suojaamattomaan paikkaan vai hanskankulmaan sitä ei voi kukaan tietää, siksi ainakin ite sen hanskan heiluttelun määrittelen korostamiseks, se jos joku vähän koskee sua polvisuojaan ja hyppäät kun delffiini, niin se on filmaamista/näyttelemistä ihan sama mikä termi.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Se että osuuko se lyönti suojaamattomaan paikkaan vai hanskankulmaan sitä ei voi kukaan tietää, siksi ainakin ite sen hanskan heiluttelun määrittelen korostamiseks, se jos joku vähän koskee sua polvisuojaan ja hyppäät kun delffiini, niin se on filmaamista/näyttelemistä ihan sama mikä termi.
Tästä ollaan samaa mieltä ja siihen perustuu se oma ajatteluni siitä, ettei "kermaa kakun päälle"-korostamiselle ole varsinaista tarvetta, jos lähtökohtaisesti kaikki rikkeet otettaisiin pois, riippumatta siitä, osuuko se hanskaan vai suojaamattomaan ranteeseen.

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varmaan paras esimerkki "korostamisesta" on se kun vastustaja huitasee mailalla ja osuu visiiriin ja sitten iskun vastaanottaja alkaa piteleen naamaansa, on se naurettavan näköstä mutta kyllähän se mailalla visiiriin pitäs silti puhaltaa korkeena mailana.

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tästä ollaan samaa mieltä ja siihen perustuu se oma ajatteluni siitä, ettei "kermaa kakun päälle"-korostamiselle ole varsinaista tarvetta, jos lähtökohtaisesti kaikki rikkeet otettaisiin pois, riippumatta siitä, osuuko se hanskaan vai suojaamattomaan ranteeseen.
Juuri näin, ikävä kyllä Liigassa ollaan siinä tilanteessa että korostamiselle on tarvetta koska nämä meidän ammattituomarit on joko sokeita tai eivät vaan tiedä mitä puhaltaa.

En syytä pelaajia siitä että korostavat rikkeitä, koska muuten niitä selviäkään ei puhalleta. Paitsi jos kotiyleisö on antanu tarpeeks painetta, sitte puhalletaan jo sellasiakin mitkä ei ole rikkeitä.

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Varmaan paras esimerkki "korostamisesta" on se kun vastustaja huitasee mailalla ja osuu visiiriin ja sitten iskun vastaanottaja alkaa piteleen naamaansa, on se naurettavan näköstä mutta kyllähän se mailalla visiiriin pitäs silti puhaltaa korkeena mailana.
Näissäkin ymmärrän pään heilautuksen ja naaman tarkistamisen käsillä, rangaistavan filmaamisen puolelle se menee, jos jäädään jäähän kierimään.

Touko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Te ootte nyt unohtanut tämän oksettavimman näyttelemisen, eli otetaan vastustajan mailasta itse kiinni ja nostetaan se omaan kainaloon ja sitten heittäydytään näyttävästi. Mitään tähän useampaan kertaan syyllistyneen pelaajan nimeä en kerro, mutta jokainen saa varmaan mieleensä jonkun.

Suosikkijoukkue
Tappara
Te ootte nyt unohtanut tämän oksettavimman näyttelemisen, eli otetaan vastustajan mailasta itse kiinni ja nostetaan se omaan kainaloon ja sitten heittäydytään näyttävästi. Mitään tähän useampaan kertaan syyllistyneen pelaajan nimeä en kerro, mutta jokainen saa varmaan mieleensä jonkun.
Ei tule mieleen, mutta jos joku on varmaa niin kyse on Ilveksen pelaajasta.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Aika ironista tekstiä, kun oma joukkue saanut enemmän sukeltamisjäähyjä kauden aikana… Ja onko jo tarpeeksi aikaa kulunut JM Järvisen lähdöstä Tapparasta, että kehtaa alkaa muita arvostelemaan?

Ainoo joka on Tapparassa tällä kaudella kaatuillu helposti on Levtchi. Riittää kun katsoo Ilveksen paria viime kautta niin Suomi on ollut jatkuvasti katollaan.

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Sääntö 51.3 : Päätuomari voi oman harkintansa mukaan tuomita ottelurangaistuksen maalivahdille, joka lyö
kilpikäsineellään vastustajaa ja teko todennäköisesti voi johtaa vastustajan loukkaantumiseen.

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Näin itse tilanteen vain kertaalleen ja itse tulkitsin kontaktin olleen sen verran kevyt, että tuomari päätyi 2min rangaistukseen. Ei KalPa ainakaan tv-kuvassa näyttänyt asiaa purnaavan.

Rosvosektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boogaard, Russell, Lauri&Janni, Doan, Domit
Tässä kun oman jengin välipäivinä katsellut ilves-kalpa pelejä, niin tuntuu tupsukorvilla olevan eri säännöt. Saa olla todella räikeä rike että käsi nousee. Eikä ollut tuomarilla cojonesia laittaa veskaa pihalle kun huitoo kilvellä leukaan/kaulaan. Jos olet niin palikka että lähdet kilvellä huitomaan, niin suihkusta pitäisi löytyä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy