Tällaisen "neutraalin seuraajan" on kyllä vaikea ymmärtää tapparalaisten toimintaa tämän keissin ympärillä. Pidän aika hämmentävänä, että ammatikseen kiekon parissa työskentelevät eivät ole osanneet rauhoittua ottelun jälkeen edes sen vertaa, että olisivat nähneet videolta sen minkä kaikki muut ovat nähneet: että taklaus oli puhdas.
Nyt kun taklaus on jo toistamiseen todettu puhtaaksi, ja voitu todeta, että tuomarit itse asiassa onnistuivat erinomaisesti kyseisessä tilanteessa, niin täällä jotkut tapparalaiset ovatkin jo spinnanneet tämän niin päin, että ovat kärsineet pitkään tuomarilinjasta ja että ottelussa meni muita tuomioita pieleen, ja että asia pitäisi nähdä siinä kontekstissa. Ihan höpöpuhetta.
Toinen ihmeellinen väite on, että tuomareiden olisi pitänyt katsoa taklaus varmuuden vuoksi videolta. Eli tämän näkemyksen mukaan tuomareiden olisi pitänyt pysäyttää peli minuuteiksi (ja siinä samalla pysäyttää Hifkin momentum) Grönborgin ja tamperelaisyleisön mieliksi. Mitä ihmeen lisäarvoa tällainen tarkastus olisi tuonut?
Itse kun seuraan sattuneesta syystä enempi Mestistä kuin liigaa, niin on sen sarjan osalta jo pitkään risonut lähes joka kierroksella nähtävät turhat videotarkistukset ilmiselvissä maalitilanteissa. Eli minuuttitolkulla kelataan tilanteita, jotka eivät ole kenenkään mielestä epäselviä tai kiistanalaisia. Joidenkin mielestä nämä tarkistukset ovat hyvä asia, että saadaan viimeisen päälle varmuus, mutta itse en osaa nähdä mitään hienoa siinä, että tuomarit eivät enää uskalla luottaa näkemäänsä, koska hallissa on kameroita. Vielä vähemmän hienoa näen siinä, että peliin luodaan keinotekoisia ja turhia katkoja, jotka ärsyttävät niin katsojia kuin pelaajia. Ja näissä kannattaa muistaa, että nämä turhat katkot suosivat maalin päästänyttä joukkueetta, joka saa ikään kuin ilmaisen aikalisän maalin jäljiltä.
Se, että tuomion saa kerralla oikein on ilman muuta aina parempi vaihtoehto, kuin että tilanteita kelataan minuuttitolkulla jonkun suuttuneen valmentajan mieliksi.