Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 906 183
  • 21 751

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Maj Karman Kauniit Kuvat: Kaakao
Ylppö ja Ihmisiltä tuli joku uusi sinkku, perus HYI-kamaa. Siitä kuitenkin innostuin laittamaan vanhaa MKKK:ta soimaan. On tässä pikkuisen eri meininkiä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Lähden töihin joka arkiaamu karvaa vaille seitsemältä, joten ensiksi kuuntelen autossa Radio Suomen 7:n uutiset. Sen jälkeen kuuntelen levyjä. Istun työmatkoja autonratissa noin 2 tuntia päivässä, joten kuunteluaikaa riittää.

Viimeisen parin viikon aikana olen kuunnellut duunimatkoilla enimmäkseen "kuolemattomia klassikkoja". Electric Ladyland, Rubber Soul, Who's Next, Street Survivors, Sticky Fingers, Let There Be Rock, Blues For Allah, Nuclear Nightclub, Meddle, Sabbath Bloody Sabbath, Houses of the Holy... Loistavia levyjä. Ero nykyajan kompressoituun, autotunetettuun ja laskukoneella sävellettyyn soittolistapaskaan on kerrassaan järkyttävän suuri. Pistää ihmettelemään miksi nykyisin tehdään niin saatanan paskaa musiikkia. Haluavatko ihmiset kuunnella sitä? Luulevatko muusikot, että ihmiset haluavat kuulla sitä? Luulevatko muusikot, että radiot haluavat soittaa sitä? Haluavatko - herra paratkoon - muusikot oikeasti tehdä sellaista???

Veikkaanpa, että vielä 50 vuoden päästä, jos ihmissuku vielä silloin on voimissaan, kuunnellaan Beatlesia ja Hendrixiä ja Zeppeliniä. Näitä tämän päivän uusia artisteja tuskin kuunnellaan, tuskin edes muistetaan. Tai ehkä nykyiset teinit pistävät eläkepäivillään Anna Abrööta tai Lauri Tähkää tai Justiina Piiperiä soimaan ja fiilistelevät nuoruuttaan. Mistäs sen varmaksi tietää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Veikkaanpa, että vielä 50 vuoden päästä, jos ihmissuku vielä silloin on voimissaan, kuunnellaan Beatlesia ja Hendrixiä ja Zeppeliniä. Näitä tämän päivän uusia artisteja tuskin kuunnellaan, tuskin edes muistetaan.
Luulin teininä, että lopetan rokettirollin kuuntelun viimeistään nelikymppisenä. Minäkin olin väärässä. Tänäkin päivänä on lukemattomia hienoja uusia bändejä ja artisteja, joiden terävin kärki muistetaan 50 vuoden päästä ihan samalla tavalla kuin nuo mainitsemasi. Parasta musiikissa on se, että klassikkoja syntyy koko ajan lisää. Ne vain tunnustetaan klassikoiksi ajan myötä. Hall of Fame saa ihan takuuvarmasti uusia nimiä tulevaisuudessakin. Olet kamalan ahdasmielinen. Ihan kuin edesmennyt faijani.

Kyllä 60- ja 70-luvuillakin tehtiin paskaa musiikkia.

Äsken kuuntelin King Crimsonia, nyt on menossa Jethro Tull. Too Old to Rock 'n' Roll. Too Young to Die!
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Pistää ihmettelemään miksi nykyisin tehdään niin saatanan paskaa musiikkia. Haluavatko ihmiset kuunnella sitä? Luulevatko muusikot, että ihmiset haluavat kuulla sitä? Luulevatko muusikot, että radiot haluavat soittaa sitä? Haluavatko - herra paratkoon - muusikot oikeasti tehdä sellaista???

Veikkaanpa, että vielä 50 vuoden päästä, jos ihmissuku vielä silloin on voimissaan, kuunnellaan Beatlesia ja Hendrixiä ja Zeppeliniä. Näitä tämän päivän uusia artisteja tuskin kuunnellaan, tuskin edes muistetaan. Tai ehkä nykyiset teinit pistävät eläkepäivillään Anna Abrööta tai Lauri Tähkää tai Justiina Piiperiä soimaan ja fiilistelevät nuoruuttaan. Mistäs sen varmaksi tietää.

Ikuisuuskysymys. Musa äänitettiin vielä 70-luvulla analogisilla laitteilla ja LP-formaatista johtuen albumin kokonaismitta oli maksimissaan 40 minuuttia. Soundimaailma oli huomattavasti kevyempi ja "ilmavampi" em. tuotantotavasta johtuen. Onhan se selvä, että jos vertaa nykypäivän täyteenahdattuihin biiseihin, joissa saattaa olla digitaalista tekniikkaa hyödyntäen käytetty vaikka 1000 raitaa ja kun trendi on, että tätä äänivyöryä tulee parhaimmillaan sen CD:n (80min) verran, niin onhan se monesti erittäin puuduttavaa kuunneltavaa.

Olet väärässä jos väität, että nykyään tehdään vain paskaa musiikkia. Tai sitten olet vain tiedostamaton ja seuraat ainoastaan virallisia albumilistoja. Sanotaanko näin, että suurimmaksi osaksi paska musiikki vetoaa massoihin, mutta kyllähän siellä toisaalla tehdään muutakin kuin radiosoittoon suunniteltua musiikkia. Ei ihminen ole ottanut lajina takapakkia sävellyskyvyn kehitykseksessä sitten 70-luvun.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ero nykyajan kompressoituun, autotunetettuun ja laskukoneella sävellettyyn soittolistapaskaan on kerrassaan järkyttävän suuri. Pistää ihmettelemään miksi nykyisin tehdään niin saatanan paskaa musiikkia. Haluavatko ihmiset kuunnella sitä? Luulevatko muusikot, että ihmiset haluavat kuulla sitä? Luulevatko muusikot, että radiot haluavat soittaa sitä? Haluavatko - herra paratkoon - muusikot oikeasti tehdä sellaista???

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä-paska on hyvää. Sitähän ihmisille myydään mitä he ostavat. Levybisnes kun kuitenkin on tätä nykyä aika pitkälti sen "neljän ison hallussa". Ja rahaa nuo yrittävät tehdä. Laatu ei ole se tärkein kriteeri.

Mutta kuten Leonkin, olen itsekin sitä mieltä, että kyllä parin viime vuosikymmenenkin aikana on hyvääkin musiikkia tehty. Tuon kertakäyttömoskan määrä on noussut vain vallan perkeleesti.

Tuota yli vedettyä kompressointia pidän muuten nykymusiikin suurimpana syöpänä. Mikään ei tapa levyn pikkuhienouksia paremmin kuin tämä Loudness War. Kaupallinen ilmiöhän tämäkin on ja alkoi jo 70-luvulla, kun radiokanavat alkoivat kompressoida biisejä lähetyksissä, mutta vinyyli formaattina ei vain vielä mahdollistanut nykyistä "ylikompressointia".

CD mahdollisti. Ja kyllähän viimeisen vuosikymmenen aikana tämä on mennyt todella huonoon suuntaan. Digitaalista remasteria tulee vanhoista klassikoista ja ainoa todellinen korjaus on äänentason nostaminen. Uusista levyistä erittäin moni ei SOI vaan särkee. Mitään täydellisyyttä en tuolta soundi puolelta toivo, mutta dynamiikkaa kylläkin.

*******

Ja kun kerran tuosta Loudness Warista tuli avauduttua niin vertailun vuoksi kuuntelussa se kaikkien aikojen live, eli:
Pink Floyd:Pulse
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja kun kerran tuosta Loudness Warista tuli avauduttua niin vertailun vuoksi kuuntelussa se kaikkien aikojen live, eli:
Pink Floyd:Pulse
Ihan vain kostoksi disinformaatiosta laitankin seuraavaksi soimaan Peter Gabriel Plays Live (se koko setti, ei se torso).
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Herrojen kuuntelemat livet ovat erinomaisia molemmat.

Toki 60- ja 70-luvuillakin tehtiin paskaa. Nykyisin vain tehdään paljon enemmän musiikkia, joten enemmän tulee paskaakin. Ja uskaltaisin kyllä väittää, että ihan sellaista objektiivisesti ajateltuna paskaa musiikkia tehdään prosentuaalisestikin enemmän nykyisin. Siis ihan laskelmoitua paskaa.

Albumimitan kasvaminen 40 minuutista yli 70 minuuttiin aiheuttaa sen, että yhdelle albumille mahtuu enemmän täytebiisejä. Kun nykyisin pyritään kahteen hittiin per levy ja loput on täytettä, niin lyhyellä albumilla on näin ollen 8 biisiä paskaa ja pitkällä 14.

Lähtökohta on ainakin minulle se, että biisin on oltava hyvä. Ei paskasta biisistä hyvää saa vaikka kuorruttaisi sen sadalla raidalla suhinaa, enkelikuoroja, kilkutusta ja kompressoitua kitaraa. Silloin sitä paskaa vain on enemmän.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja uskaltaisin kyllä väittää, että ihan sellaista objektiivisesti ajateltuna paskaa musiikkia tehdään prosentuaalisestikin enemmän nykyisin. Siis ihan laskelmoitua paskaa.

Niinpä. Onhan siellä jo ohjelmaformaatitkin, missä ihmiset itse pääsevät äänestämään seuraavan laskelmoitua paskaa hoilottelevan artistin.

Tuo levybisnes on ihan yhtä kylmää kuin kaikki muukin bisnes. Raha ratkaisee. Jos yleisö haluaa tyttö-ja poikabändejä, persoonattomia poptähtiä, joilla ei ole edes kykyä kirjoittaa omia biisejään, tai jotain laulajadiivoja, niin niitä jalostetaan. Voiton maksimointi jne. Hyvää musiikkia löytyy kyllä ja spotifyt/youtubet ym. mediat, jotka auttavat kyllä sen etsimisessä, mutta kun tuota paskaa on tosiaan todella paljon ja ihmiset eivät usein jaksa etsiä.

Sikäli mikäli "hyvän musiikin", tahdon siis tarkoittaa osaavasti kirjoitetun, soitetun ja tuotetun, kysyntä kasvaisi, myytäisiin sitä ihmisille varmasti tämän soopan sijaan.

Monesti vain tuntuu, että on yksinkertaisesti ajan henkeä, että tämän hetken musiikistakin valtaosa on luokkaa "kuuntele kerran ja heitä sitten pois".
 

Fat Mark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Boston Bruins, Nott'm Forest
Topi Sorsakosken tulevalta ja viimeiseksi jääneeltä albumilta on julkaistu toinen single nimeltään viimeiseen korttiin, http://www.youtube.com/watch?v=3j5bxCsUAds.
Biisin taustalla olleet Jonne Aaron ja Vexi Salmi ovat kyllä tässä tehneet loistavaa työtä ja Topin tulkinta koskettaa suuresti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Topi Sorsakosken tulevalta ja viimeiseksi jääneeltä albumilta on julkaistu toinen single nimeltään viimeiseen korttiin, http://www.youtube.com/watch?v=3j5bxCsUAds.
Biisin taustalla olleet Jonne Aaron ja Vexi Salmi ovat kyllä tässä tehneet loistavaa työtä ja Topin tulkinta koskettaa suuresti.

Eikä todellakaan pidä unohtaa Pedro Hietasta, joka tuotti tämän biisin. Katselin videonauhaa tämän kappaleen nauhoituksista jo kolme viikkoa sitten. Topi sai ottaa vähäksi ajaksi happiletkut irti. Topi itse selvitti, että vielä kerran hän saa laulaa mikrofoniin. Pedro sanoi - sitten kun Topi oli jo kuollut - että tällä levyllä on soitannossa sydäntä. Ja se olisi hyvä kuulla myös meidän muiden.

Itse tulin tänne Annie Lennoxin YouTube: Walking On Broken Glass -viisun takia. Huomatkaa videolla esiintyvä Dr. House.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Viime aikoina on spotifyn kautta nautittuna mennyt Wigwamia, Tabula Rasaa, Pekka Pohjolaa, Tasavallan Presidenttiä, Pihasoittajia, Otto Donneria ja kumppaneita... Alkanut tuo vanhempi suomalainen proge maistumaan pelottavan hyvältä, sekä kaikki jatsijutut ja muut. Nyt tosin soi Juice.

Vaikka nykyäänkin sitä hyvää musaa löytää, kun jaksaa vähän etsiä, niin täytyy silti sen verran pitää kompata palstaveli Evil:iä, että tolkuton on se paskan määrä mitä tällä hetkellä julkaistaan.
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Eräs kaverini kuuntelee Beatlesia aika paljon ja nyt se on kyllä alkanut iskemään muhunkin, hyvää ja "kevyttä" musiikkia, tähän samaan fiilikseen on uponnut myös Franz Ferdinand!
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ja uskaltaisin kyllä väittää, että ihan sellaista objektiivisesti ajateltuna paskaa musiikkia tehdään prosentuaalisestikin enemmän nykyisin. Siis ihan laskelmoitua paskaa.
Laskelmoidun paskan määrä on aina ollut korkea. Musiikin historiaan edes pintapuolisesti tutustumalla huomaa heti, että joka ainoa trendiltä haiskahtava asia on lypsetty kuiviin ja kupattu. Studioon on raahattu kaiken maailman kuppiloista bongattuja narttuja ja orheja, joiden toivotaan osuvan joka toiseen nuottiin. Teineiltä rahat pois.

Esimerkiksi rock n' roll oli täysin kaupallisten tahojen jollei keksimä, niin ohjaama ilmiö 50-luvulla. Bändejä perustettiin, kappaleita tehtiin ja studioon mentiin pelkästään taloudellisista syistä. Levyjä tehtiin halvalla ja paljon, ja toivottiin, että joku menee listoille. Artistilla ei juuri ollut sanottavaa siitä, mitä hän levyttää. Tehtiin bobbyvintoneita ja muita, täysin selviä tuotteita ilman mitään taiteellista ambitiota. Elvis laitettiin kekkuloimaan elokuviin taaloja takomaan. Koko ilmiöstä yritettiin lypsää kaikki mahdollinen, kunnes seuraava osuu kohdalle...

... ja kun sitten tuli soul-buumi, niin Jenkkilään nousi hittitehtaita, jotka etsivät, imivät kuiviin ja heittivät menemään menemään liukuhihnalta artisteja, joille tehtiin hikipajoissa tuntipalkalla kappaleita levytettäväksi. Rojaltit luonnollisesti firmalle.

Albumimitan kasvaminen 40 minuutista yli 70 minuuttiin aiheuttaa sen, että yhdelle albumille mahtuu enemmän täytebiisejä. Kun nykyisin pyritään kahteen hittiin per levy ja loput on täytettä, niin lyhyellä albumilla on näin ollen 8 biisiä paskaa ja pitkällä 14.

Mutta bändi saattoi tehdä kolmekin levyä vuodessa, kun nykyisin tehdään yksi levy kolmessa vuodessa. Studioaikaa oli jokus ennen Herra Pippuria ja tavisbändeillä senkin jälkeen käytössä pari viikkoa, eikä materiaalista mitään tietoa. Levyjä piti puskea markkinoille, jotta nimi ei unohdu siinä kierrossa, joka tuolloin pop-taivaalla oli. Bändi, joka eli vanhemmaksi kuin 5 vuotta, oli veteraanisarjaa. Kun materiaalia ei muuten olut, mutta uudella levyllä oli puolen vuoden jälkeen jo kiire, levytettiin jameja, covereita ja muuta roskaa.

Televisioon tehtiin bändejä, joille mietittiin sitten musiikkia. Tai sitten televisioon tehtiin musiikkia, ja kun musiikki alkoi menestyä, perustettiin bändi sitä esittämään. Perustettiin superkokoonpanoja, joilla harvoin oli mitään sanottavaa, mutta joiden levyt myivät hyvin...

Ei nykypäivän menossa ole mitään uutta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta bändi saattoi tehdä kolmekin levyä vuodessa, kun nykyisin tehdään yksi levy kolmessa vuodessa.
Niin. Ja se oli aika jännää, kun jotkut Beatlesit ja muut teki sen 2-3 levyä vuodessa ja ne oli kannesta kanteen silkkaa asiaa. Ihan klassikkokamaa, subjektiivisesti ja objektiivisesti. Nykyisin odotellaan menestyvien ja kehuttujen bändien levyjä 5-6 vuotta ja sitten niissä on 15 biisistä 2 hyvää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyään on musiikissa se ongelma, että rokkia on tehty viitisen vuosikymmentä ja metallimusiikissakin on jo useampi vuosikymmen takana. Siihen on mahtanut tosi paljon kaikkea ja sikäli pyörän keksiminen uudelleen on vaikeata. Kaikkea verrataan johonkin aiempaan, eli ollakseen todella innovatiivinen, vaaditaan paljon ja siltikin kyse on pitkälti varioinnista ja eri vaikutteiden yhdistämisestä. Täysin uudelta kuulostavat jutut on harvassa.

Sitten toisaalta aika kultaa muistot ja ehkä omana aikanaan jonkun mielestä Beatlesit, Rollarit ja Floydit on polkeneet paikallaan tai tehneet rasittavaa kertakäyttökamaa. Usein todellinen arvo putkahtaa esiin vasta myöhemmin. Tällä en siis meinaa, etteikö esim. nuo kolme yhtyettä olisi olleet parhaimmillaan aivan saamarin uuttaluovia ja innovatiivisia.

Yksi ongelma on ehkä myös se, että musiikkiteollisuus on tehokkaampaa, mikä tarkoittaa sitä, että nykyään on helpompi päästä levyttämään kuin joskus ennen. Silloin jyvät erottui akanoista ja kaikkein lahjakkaimmat pääsivät levyttämään. Takuulla monenlaisia yrittäjiä ja virittäjiä on ollut silloinkin, mutta kun ei ollut nettiä ja niin laajaa mediaa, niin eivät ne päässeet esiin ja sitä kautta taltioituneet.

Erityisesti tämä ongelma korostuu itselleni erittäin rakkaassa elektronisessa musiikissa. Nykyään on sen verran tehokkaat tietokoneet ja kehittyneet ohjelmat, että kuka tahansa oman elämänsä dj voi värkätä musiikkia ja levittää sitä netin kautta ja kenties julkaistakin. Musiikin teosta on tullut liiankin helppoa, että lahjattomuudetkin voivat jotain tuubaa väkertää kasaan. Vielä 90-luvullakin elektronisen musiikin tekeminen vaati enemmän kärsivällisyyttä ja perehtymistä, että niin paljon roskaa ei päässyt ilmoille (vaikka 90-luvulla voidaan sanoa konemusiikin sontakauden alkaneen). Aiemmista vuosikymmenistä kun puhutaan, niin tekijöitä oli vielä vähemmän, mutta laatu oli huomattavasti parempaa. Silloin saadakseen haluamiaan ääniä, joutui oikeasti näkemään vaivaa ja miettimään juttua.

Eli soittimien ja musiikintekosoftien yleistyminen ja halpeneminen sekä laajentuneet mediakanavat on auttaneet keskinkertaisuuksien pulpahtamisen pintaan. Ihan yhtä lailla niitä on kuitenkin aina ollut.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Toisaalta jollain Beatlesilla oli niin kauhean helppoa. Musiikissa keksittiin yksi uusi genre, ja olemalla siinä erinomainen sai koko maailman polvilleen. Nykyään musiikki on pirstaloitunut tuhansiin genreihin joista joillain kymmenillä on yhtälaisesti kaupallista ja taiteellista potentiaalia. Otetaan esimerkiksi 90-luvulta trip hop, joka toi musiikkiin jotain ihan uutta ja jonka uranuurtaja-artisteja ylistävät about kaikki jotka musiikista ovat ikinä mitään tajunneet. Eihän tuolla ikinä tule olemaan sellaista maailmanlaajuista seuraajistoa kuin Beatlesilla oli koska yksinkertaisesti valinnanvaraa on niin paljon enemmän.

Siitä huolimatta ihan varmasti 30 vuoden kuluttua kuunnellaan menneisyyttä haikeasti muistellen jotain Policea, U2:ta, REMiä, Radioheadia, Metallicaa, Faithlessia, DJ Shadowta ja kirotaan kuinka nykyään ei enää tehdä kunnon musiikkia kaikki on vaan sitä poppia kun ihan oikeasti voisi helposti vaihtaa sieltä novalta radiohelsingille.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eihän tuolla ikinä tule olemaan sellaista maailmanlaajuista seuraajistoa kuin Beatlesilla oli koska yksinkertaisesti valinnanvaraa on niin paljon enemmän.
Vai voisiko yksinkertaisesti olla, että Beatlesin melodiat vain ovat niin paljon parempia?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vai voisiko yksinkertaisesti olla, että Beatlesin melodiat vain ovat niin paljon parempia?
No tuo nyt on sellainen raha- ja kriitikkoansa, kevyt rock diipadaapalyriikoilla.

Todistusaineistona esitän Coldplayn.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siitä huolimatta ihan varmasti 30 vuoden kuluttua kuunnellaan menneisyyttä haikeasti muistellen jotain Policea, U2:ta, REMiä, Radioheadia, Metallicaa, Faithlessia, DJ Shadowta ja kirotaan kuinka nykyään ei enää tehdä kunnon musiikkia kaikki on vaan sitä poppia kun ihan oikeasti voisi helposti vaihtaa sieltä novalta radiohelsingille.
Tämä on juuri vähän sitä "muistojen kultaantumista" mistä puhuin. Kun menee tarpeeksi aikaa, tuntuu menneiden vuosikymmenten radiosoittomusiikki paljon syvällisemmältä ja ainutlaatuisemmalta.

Esim. The Beatles ja Rolling Stones oli omana aikanaan mainstream-musiikkia ja nuorison musiikkia, joita vanhempi polvi piti varmasti silkkana mölyämisenä. Nykyään noita pidetään rock-musiikin mittarina. Yleisesti ottaenkin 60- ja 70-luvun musiikilla on nyt sellainen status, jota sillä ei välttämättä aikoinaan ollut. Vaikka progeakin pidetään jonkinlaisena ug-rokkina, niin monet 70-luvun progepumput oli hyvinkin tunnettuja ja suosittuja yhtyeitä, joiden levyt myi hyvin ja varmasti soi radiossakin. Esim. ELP, Genesis, Pink Floyd ja Yes on tuollaisia. Nyt noiden kuuntelijoita helposti pidetään jonain erikoisina tyyppeinä (puhumattakaan siitä, että moni progen kuuntelija pitää itseään jonain marginaalimusiikin ystävänä), vaikka 70-luvulla se olisi ollut ihan tavallista.

Summa summarum. Kaikkina aikoina on tehty ja tehdään loistavaa musiikkia, niin myös nyt tällä vuosituhannella. On silkkaa paskapuhetta, että hyvää ja taidokasta sekä suurella tunteella tehtyä tavaraa ei tulisi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Todistusaineistona esitän Coldplayn.
Muutaman kerran olen yrittänyt kuunnella sen levyjä, kahta eri. Viimeistään kolmanteen biisiin olen nukahtanut. Saakeli, Bon Jovin ja Scorpionsin balladeissakin tapahtuu enemmän. Tylsä, tylsempi, Coldplay.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Vai voisiko yksinkertaisesti olla, että Beatlesin melodiat vain ovat niin paljon parempia?

Ei. Ei voisi. Beatlesin melodiat olivat aikanaan toki hyviä ja tuolloin ennenkuulemattomia, mutta Beatles oli ennenkaikkea massoja puoleensa vetävä ilmiö, jolle oli sosiaalinen tilaus ja joka vapautti aikansa nuorison vanhemman ikäpolven konservatiivisen ajattelun ja median säännöstelyn kahleista.

Tänä päivänä kenttä on ihan toisenlainen, kuka tahansa voi periaattessa saada käsiinsä minkä tahansa maailmassa tehdyn taltioinnin, jos sen tekijä niin haluaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei. Ei voisi. Beatlesin melodiat olivat aikanaan toki hyviä ja ennenkaikkea ennenkuulemattomia, mutta Beatles oli ennenkaikkea massoja puoleensa vetävä ilmiö, jolle oli sosiaalinen tilaus ja joka vapautti aikansa nuorison vanhemman ikäpolven konservatiivisen ajattelun ja median säännöstelyn kahleista.
Oli se toki sitäkin, mutta oli se myös hyvä rockbändi. Neljä nuorta miestä, jotka sävelsivät, esittivät ja äänittivät materiaalinsa ihan itse. Ilman autotuneja ja kompressointia ja muuta keskinkertaistamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös