Ja uskaltaisin kyllä väittää, että ihan sellaista objektiivisesti ajateltuna paskaa musiikkia tehdään prosentuaalisestikin enemmän nykyisin. Siis ihan laskelmoitua paskaa.
Laskelmoidun paskan määrä on aina ollut korkea. Musiikin historiaan edes pintapuolisesti tutustumalla huomaa heti, että joka ainoa trendiltä haiskahtava asia on lypsetty kuiviin ja kupattu. Studioon on raahattu kaiken maailman kuppiloista bongattuja narttuja ja orheja, joiden toivotaan osuvan joka toiseen nuottiin. Teineiltä rahat pois.
Esimerkiksi rock n' roll oli täysin kaupallisten tahojen jollei keksimä, niin ohjaama ilmiö 50-luvulla. Bändejä perustettiin, kappaleita tehtiin ja studioon mentiin pelkästään taloudellisista syistä. Levyjä tehtiin halvalla ja paljon, ja toivottiin, että joku menee listoille. Artistilla ei juuri ollut sanottavaa siitä, mitä hän levyttää. Tehtiin bobbyvintoneita ja muita, täysin selviä tuotteita ilman mitään taiteellista ambitiota. Elvis laitettiin kekkuloimaan elokuviin taaloja takomaan. Koko ilmiöstä yritettiin lypsää kaikki mahdollinen, kunnes seuraava osuu kohdalle...
... ja kun sitten tuli soul-buumi, niin Jenkkilään nousi hittitehtaita, jotka etsivät, imivät kuiviin ja heittivät menemään menemään liukuhihnalta artisteja, joille tehtiin hikipajoissa tuntipalkalla kappaleita levytettäväksi. Rojaltit luonnollisesti firmalle.
Albumimitan kasvaminen 40 minuutista yli 70 minuuttiin aiheuttaa sen, että yhdelle albumille mahtuu enemmän täytebiisejä. Kun nykyisin pyritään kahteen hittiin per levy ja loput on täytettä, niin lyhyellä albumilla on näin ollen 8 biisiä paskaa ja pitkällä 14.
Mutta bändi saattoi tehdä kolmekin levyä vuodessa, kun nykyisin tehdään yksi levy kolmessa vuodessa. Studioaikaa oli jokus ennen Herra Pippuria ja tavisbändeillä senkin jälkeen käytössä pari viikkoa, eikä materiaalista mitään tietoa. Levyjä piti puskea markkinoille, jotta nimi ei unohdu siinä kierrossa, joka tuolloin pop-taivaalla oli. Bändi, joka eli vanhemmaksi kuin 5 vuotta, oli veteraanisarjaa. Kun materiaalia ei muuten olut, mutta uudella levyllä oli puolen vuoden jälkeen jo kiire, levytettiin jameja, covereita ja muuta roskaa.
Televisioon tehtiin bändejä, joille mietittiin sitten musiikkia. Tai sitten televisioon tehtiin musiikkia, ja kun musiikki alkoi menestyä, perustettiin bändi sitä esittämään. Perustettiin superkokoonpanoja, joilla harvoin oli mitään sanottavaa, mutta joiden levyt myivät hyvin...
Ei nykypäivän menossa ole mitään uutta.