Kuuluvatko tappelut jääkiekkoon?

  • 94 990
  • 723

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Joo no sinänsä ei ehkä pitäisi yleistää, koska kyllähän asia on niin kuin Muksukin sen sanoi, että on olemassa myös toisenlaisia mielipiteitä asioista. Pisti vain tuo Topon tempun täydellinen teilaaminen tässä ja silloin aikaisemmin silmään, vaikka kuvittelin sen olevan aika... noh, sanotaan vaikka sitten Hifk:n näköinen teko.
Viestin lähetti Muksu
Parinkymmenen viestin päästä sitten jo vittuillaan siitä mitä ei alunperinkään olla kirjoitettu ja siirrytään seuraavalle tasolle keksimällä taas uusi sopiva juttu.
Täh? Miten tää nyt pitäisi sitten tulkita? En tajua yhtään mistä sinä puhut tai ketä sinä tarkoitat.
Viestin lähetti Muksu

Jos se ottaa noin ***tan** koville, että joku tykkää joukkueesta jota kannattaa, vaikka nämä vuodesta toiseen alisuorittavat ja perseilevät jne niin ei se minun vikani ole.
En tiedä sitten tarkoitatko tälläkin minun kirjoitusta, mutta jos niin suosittelen sinua palaamaan viestisi alkuun ja lukemaan siitä lause joka alkaa "Jos se ei ole yllätys..."
 

HÄI

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kopioidaan nyt tuo oma viesti tuolta toisesta ketjusta tännekin vaikka ei sinänsä täysin liity otsikkoon:

Voi olla että olen tyhmä, mutta uskon edelleen että neppailu ja peruuttelu ei ole ainoa ja automaattinen tie menestykseen. Itse uskon että isokokoisella ja ajoittain ylilyövälläkin joukkueella on mahdollisuus menestykseen. Onhan Kanadakin voittanut nyt "isolla" jäällä kaksi perättäistä mestaruutta. IFK:n pelit eivät myöskään tällä kaudella kaatuneet riskialttiiseen pelitapaan tai tuohon Rauman joukkomyllyyn. Se kaatui hyökkäyksen tehottomuuteen ja maalivahtipeliin. Puolivälieräpelit olivat kaikki erittäin viihdyttäviä vaikka tappio vituttikin ankarasti.

Keskustelu siitä kumpi on tärkeämpää, tyyli vai menestys, on kyllä helvetin hankalaa. Ymmärrän täysin niitä ketkä haluavat nähdä oman joukkueensa menevän pitkälle ja voittavan mutta jos itse maksan tästä lystistä noin 500 euroa/ kausi niin kyllä siinä pitää olla joku muukin viihdearvo kuin hikinen 1-0 voitto. Jos tulos on ainoa viihde niin sitten voi jäädä katselemaan teksti-tv:ta ja säästää parempaan tarkoitukseen tuon 500 egeä. Ennen kuin itselläni oli kausikortti niin mielipiteet oli vähän toisenlaisia mutta muutaman viime vuoden aikana on kyllä silmät avautuneet. Jos kaikki joukkueet pelaisivat prosenttikiekkoa niin sittenhän liigassa olisi 13 täysin samanlaista joukkuetta ja sitä tuskin kukaan haluaa. Jonkun täytyy uhrautua.

Omasta mielestäni fyysinen peli on iso osa jääkiekkoa ja tiedän että seuraan silloin väärää sarjaa mutta minkäs sille voi, aina voi toivoa parempaa. Minun mielestä pelaaja joka kääntää laidassa selkänsä vastustajalle tai pelaaja jolta menee paskat housuun ensimmäisestä kovasta pommista on ihan yhtä vastenmielinen kuin taitojääkiekon kannattajalle on "poliisi". Juuri fyysinen peli on se mikä erottaa jääkiekon jääpallosta tai kaukalopallosta.

S/M- liigaan pitäisi saada ehdottomasti seuraavat sääntömuutokset:

- Tappelusta 5 min jäähy mutta ei ulosajoa, jos tappelee toisen kerran ottelun aikana niin sitten seurauksena pelirangaistus. Jos mylly on taas yksipuolinen eli toinen pelaaja ei ole millään tavalla vaikuttanut härdellin alkamiseen niin sitten ottelurangaistus.

- Punaviiva takaisin. Mahdollistaa kovemman karvaamisen.

Ja tehtäisiinkö niin että tähän viestiin ei kannata vastata mitään tyyliin " tehän ootte jo hietsussa, leikkikää niillä rantapalloilla" vaan keskustellaan ihan yleisesti. IFK:n asiat on ruovittu niin moneen kertaa läpi.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti tant gredulin
Mikäli mistään mitään ymmärrän löytyy tappeluissakin oma eettinen koodistonsa. Topon sucker-punch ei sitä täytä

Millä perusteella tuo oli sucker-punch? En siis yritä väittää Topon lyöntiä urheilulliseksi teoksi, mutta itse käsitän termin sucker-punch hiukan toisella tavalla. Nämä herrat olivat naamat vastakkain kun Petrell alkoi tönimisen lomassa katselemaan muualle ja otti tästä syystä puolihuolimattoman huitaisun perille. TV-kuvan perusteella Toporowski ei lyönyt edes kovin lujaa.

Ja mitä täällä esille tulleeseen kuittiin tulee, en usko siihen edelleenkään. Tuon tappelun tarkoitus oli joku ihan muu kuin kuitti tuosta Topperin lyönnistä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti mtmela
Pitäähän sitä iloa tuottaa muillekin, kun kerran on niin laatudaamin saanut ;) Mun itsetunnolle pikku rappailut on yhtä tyhjän kans, muista sinäkin vanhan viidakon sanonta: "Kenen korttia höyläät, sen lauluja laulat". :)

Ja mitä tulee itse aiheeseen tylee, kuuluvat mies miestä vastaan väännöt ehdottomasti, mutta raukkamaiset tempaukset eivät muulta osin kuin, että niistä saa ja pitää kouluttaa.

Oikea asenne sulla ainakin on, kaverille kans, niin kaikki ovat tyytyväisiä : ) Mutta pidä huoli siitä, ettei laatudaamisi rupea liian "laadukkaaksi" ja tee avioehto, jos sellaista ei vielä ole. Ja juu-u, pidetään mielessä tuo vanhan viidakon sanonta.

Mitä nyt piti sitten viestilläni ajaa takaa, niin jostakin kumman syystä naiset muistavat vuosienkin takaa "sen luokan koviksen" nimenomaan koviksena, riippumatta siitä mitä kaveri sitten vanhempana puuhailee. Vaikka sillä ei enää olisi hiuksia päässä ja "vatsanseudun airbägi olisi jo aikoja sitten täyttynyt". Tosin poikkeuksiakin löytyy.




Birkku-> tuo on myös totta mitä tuossa viestissäsi kirjoitat, mutta ainahan löytyy joku, jolle ei homma kelpaa ja sitten pitää tehdä tällaisia ihme rikosilmoituksia. Tämä ilmoitus työllistää nyt poliisia ja myöhemmin mahdollisesti syyttäjälaitos-orgaania ja jos tämä nyt menisi oikeuteen saakka, niin sitten vielä tuomareita ja juristeja. Ja koko juttu on mielestäni täysin naurettava, Muukkonen otti tähän jo kantaa ja mielestäni tämän pitäisi jäädä liigan sisäiseksi asiaksi. Mutta joku lajin ulkopuolinen päätti toisin.

Toki voi ajatella, että HIFK sai mitä ansaitsi ja aiheutti liigalle/sponsoreille hallaa, mutta se, mistä tämä koko soppa lähti ja missä ovat todisteet käskytyksistä yms. on silloin otettava myös huomioon. Sinällään Muukkosen päätös on ns. juristin tekemä, mutta siitä myös paistaa läpi se, että todisteet eivät riittäneet käskytyksen todistamiseen, siitä hyvästä Muukkonen päätti antaa sitten jonkun nimellisen 8000 euron sakon HIFK:lle. No tämäkin on jo niin vanha asia, etten viitsi sitä sen enempää kommentoida.

Mielipidekysymyksiähän nämä ovat myös ja minä näen asian toisin kuin sinä, eli tappeluun ajautumisen syy oli ainakin osittain Toporowskin lyönnin seurausta, toisaalta tästäkin on jo muutama viesti taitettu peistä, joten ei siitä sen enempää.

Lopuksi, kummalla tapauksella katsot olevan syvällisemmät vaikutukset lajiin/koko urheiluyhteisöön yleensä? HIFK:n ylilyönnillä, josta nyt siis ulkopuolinen teki tutkintapyynnön vai suomalaisten hiihtäjien kärähtämisillä 2000-luvulla (sisäinen kontrolli käräytti hiihtäjät). Jos siis asioita ajatellaan sponsorien/laji-imagon ja urheilun valtiolta saamien avustusten suhteen?
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti TBK
Täh? Miten tää nyt pitäisi sitten tulkita? En tajua yhtään mistä sinä puhut tai ketä sinä tarkoitat.
Tarkoitan yleistä tapaa "keskustella" tällä palstalla. Aina se on tätä ollut, mutta viime aikoina se on tympinyt vielä enemmän kuin ennen.

Minusta on ollut päivänselvää tässä ja muissa HIFK:n ja Lukon välistä sarjaa käsittelevissä ketjuissa, että etenkin kolmansien joukkueiden fanit viis veisaavat siitä mitä HIFK-fanit kirjoittavat. Korkeintaan otetaan yksi tai kaksi esimerkkiä ja näillä tuetaan sitten omaa ennakkoluuloa. Sitten kun ketju täyttää kymmenen sivua on tuo ennakkoluulo "todistettu" faktaksi ja keksitään sen pohjalle seuraava.
Viestin lähetti TBK
En tiedä sitten tarkoitatko tälläkin minun kirjoitusta, mutta jos niin suosittelen sinua palaamaan viestisi alkuun ja lukemaan siitä lause joka alkaa "Jos se ei ole yllätys..."
Jos siitä, että käytin monikkoa ei selviä etten tarkoittanut vain sinua, voin vielä erikseen tarkentaa. Tarkoitin sitä joukkoa, joka väsymättä kulkee ketjusta toiseen, viikosta toiseen ja aiheesta toiseen kitisemässä HIFK-fanien "tää on mun HIFK"-jutuista.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Muksu
Minusta on ollut päivänselvää tässä ja muissa HIFK:n ja Lukon välistä sarjaa käsittelevissä ketjuissa, että etenkin kolmansien joukkueiden fanit viis veisaavat siitä mitä HIFK-fanit kirjoittavat. Korkeintaan otetaan yksi tai kaksi esimerkkiä ja näillä tuetaan sitten omaa ennakkoluuloa. Sitten kun ketju täyttää kymmenen sivua on tuo ennakkoluulo "todistettu" faktaksi ja keksitään sen pohjalle seuraava.

Jos kolmansien joukkueiden kannattajien ääliömäiset kommentoinnit 'vieraissa' ketjuissa kiinnostavat niin tervetuloa lueskelemaan vaikkapa toista välieräketjua ja esim yhden välieräjoukkueen omaa osiota. Tajuntasi saattaa laajeta huimasti.

Tappeluista on tullut sanottua vuosien mittaan jo kaikki, mutta jos otsikon kysymykseen vastaa niin kyllähän ne jääkiekkoon kuuluvat. Ainahan siellä on tapeltu, se jo osoittaa että näin on. Minä en tappeluja kaipaa mutta mitäs pienistä.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä välieristä sinä oikein selität Veikkonen? Kausi loppui jo ajat sitten.

Niin, ja sen verran vielä, että mainitessani "yleisestä tavasta" palstalla, en toki sulkenut ketään pois. Minusta on aikamoista itsepetosta kuvitella seuran A -fanit fiksummiksi kuin seuran B. Sattuneesta syystä vain juuri "HIFK-fanit sitä, HIFK tätä ja sitten ne fanit sitä" korpeaa tässä osoitteessa kaikkein eniten.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Muksu

Minusta on ollut päivänselvää tässä ja muissa HIFK:n ja Lukon välistä sarjaa käsittelevissä ketjuissa, että etenkin kolmansien joukkueiden fanit viis veisaavat siitä mitä HIFK-fanit kirjoittavat. Korkeintaan otetaan yksi tai kaksi esimerkkiä ja näillä tuetaan sitten omaa ennakkoluuloa. Sitten kun ketju täyttää kymmenen sivua on tuo ennakkoluulo "todistettu" faktaksi ja keksitään sen pohjalle seuraava.
Pahoittelen jo alkuun, että käytä seuraavassa tekstissäni "Hifk-fanit sitä ja Hifk-fanit tätä" -tyyliä, mutta ilman sitä on vaikeaa asiaa edes selkokielellä kirjoittaa. Joten, poikkeuksetta melkein jokainen Hifk-fani on isoon ääneen kertomassa miten menestys ym. ei merkkaa mitää jos tyyli säilytetään. Tämä on ihan ok ja wanhan kunnon Hifk:n tyyliä harmaa liiga kaipaakin (ja tarkoitan tällä taklauksia, tunnetta, nahinoita yms. en mitään ylilyöntien tapaisia lapsuksia.) Kun väitit että, otan yhden tai kaksi tapausta, niin ainakin henkilökohatisesti tuota ko. ottelua koskevasta ketjusta minulle jäi mieleen useampi kirjoittaja, joka oli haluamassa Topoa tuomiolle tapahtumasta. Monesti kyseiset kirjoittajat ovat itse kovaan äneen kertomassa näistä ihanista ylilyönneistä yms. mitkä tekevät Hifk:sta "mun Hifk:n".

Kuten sanoin, on tietysti väärin yleistää, sillä kyllähän on esitetty myös toisenlaisia mielipiteitä ja siksi ehkä viestini olisi pitänyt tarkentaa enemmän henkilökohtaisesti jollekkin yksittäiselle kirjoittajalle.
Viestin lähetti Muksu

Jos siitä, että käytin monikkoa ei selviä etten tarkoittanut vain sinua, voin vielä erikseen tarkentaa. Tarkoitin sitä joukkoa, joka väsymättä kulkee ketjusta toiseen, viikosta toiseen ja aiheesta toiseen kitisemässä HIFK-fanien "tää on mun HIFK"-jutuista.
No ei selvinnyt kun käytit tuota monikkoa toisessa kappaleessa, joten ymmärsin ensimäisen osan tarkoittavan yksin minua. Ja vaikka et tarkoita yksin minua, niin ilmeisesti luet minun joukkoon joka harjoittaa tälläistä päivittäistä "terroria". Voin kuitenkin vakuuttaa, että minä en kolmatena osapuolena käy huutelemassa Hifk:n kannattamisesta. Jos jotain olen kyseiseen tapaan sanonut, niin se on liittynyt Tapparan ja Hifk:n välisessä ottelussa tapahtuneeseen. Muuten en omien muistikuvieni mukaan ole Hifk:n kanattajia heitellyt kivillä sen enmpää kuin muitakaan.

Kun nyt sitten olet huolisassasi muiden puuttumisesta Hifk.n fanien sanomisiin, niin eiköhän se ole tavallaan luonnollista, kun kuitenkin nämä ko. joukkueen fanit pitävät isointa elämää itsestään, periaateistaan ja joukkueestaan. En tarkoita että tämä olisi huono asia, mutta yleensä tälläinen toiminta herättää vastareaktiota ja hyvinkin moni on halukas juoksemaan haaskalle vahingoniloisena haistelemaan. Ja en siksi ensimmäistä viestiä lähettänyt, että halusaisin olla sielä haaskalla. Tarkoitus oli nimenomaan heittä kysymys ilmoille, että mistä nyt tuulee kun näkökanta ja mielipide on vaihtunut aivan täysin siittä ihanteesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Topon lyönti ei ollut varsinainen suckerpunch mutta koodistoa Topo rikkoi sillä että löi hanska kädessä joka on ns. ehdoton no-no NHL:ssä (ja huomatkaa ero lyömisen ja hieromisen välillä), nykyajan hanskoissa on kovat ja terävät reunat jotka voi saada pahaa jälkeä aikaan.
 

Morgoth

Jäsen
Viestin lähetti TBK
Kun nyt sitten olet huolisassasi muiden puuttumisesta Hifk.n fanien sanomisiin, niin eiköhän se ole tavallaan luonnollista, kun kuitenkin nämä ko. joukkueen fanit pitävät isointa elämää

Aivan! Juuri tuollainen käytös herättää vastareaktioita ja "kuittia" tulee taatusti HIFK-faneille heti, kun siihen on vähänkin aihetta tai vaikka ei olisikaan. Tuo tietysti HIFK-leirissä tulkitaan heti, että "vittu kun meillä on hyvä brändi", vaikka samanlaista kuittia tulisi vaikka Saipalla, jos Saipa-fanit pullistelisivat samalla tavalla ja heitä olisivat yhtä paljon kun brändin nimeen vannovia.

Toisaalta paradoksi on kai siinä, että mitä enemmän HIFK-faneille kuitataan sitä enemmän he saavat vettä myllyynsä omaan erinomaisuutensa. Toisaalta olisihan tämä jatkoaikakin aika tylsä, jos meillä ei olisi "brändiä" :-D
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Keskustelu jääkiekon väkivallasta

Kävin lukemassa Urheilulehden nettisivuilta kohutun kirjoituksen jääkiekon väkivallasta.

Siitä sen enempää referoimatta, juttu löytyy kokonaisuudessaan:
www.urheilulehti.fi
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Analyytikko_

Lopuksi, kummalla tapauksella katsot olevan syvällisemmät vaikutukset lajiin/koko urheiluyhteisöön yleensä? HIFK:n ylilyönnillä, josta nyt siis ulkopuolinen teki tutkintapyynnön vai suomalaisten hiihtäjien kärähtämisillä 2000-luvulla (sisäinen kontrolli käräytti hiihtäjät). Jos siis asioita ajatellaan sponsorien/laji-imagon ja urheilun valtiolta saamien avustusten suhteen?

Onhan päivän selvää että tuolla hiihto-skandaalilla on paljon syvällisemmät vaikutukset. Eikä tähän vaikuta se kummalla tavalla asia tuli julkisuuteen. Itse asiassa HIFK:n joukkotappelukin oli aluksi julkisuudessa lajin sisäisen sanktiojärjestelmän takia. Ei noita tapauksia voi eikä kannata verrata toisiinsa. Kyseessä on aivan eroi kokoluokan tapaukset.

En minäkään tässä yritä sössöttää että IFK olisi nyt tuhonnut lajin maineen tai edes aiheuttanut pysyvää tahraa. Tuo tahra kyllä huuhtoutuu ensimmäisen raikkaan kevätsateen mukana unholaan. Pointtini on se ettei tuollaiset joukkotappelut voi tulla tavaksi, koska ne haittaavat lajin julkisuuskuvaa aivan turhaan.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Keskustelu jääkiekon väkivallasta

Viestin lähetti siffa
Kävin lukemassa Urheilulehden nettisivuilta kohutun kirjoituksen jääkiekon väkivallasta.

Siitä sen enempää referoimatta, juttu löytyy kokonaisuudessaan:
www.urheilulehti.fi

Todella hyvä kirjoitus. Suosittelen lukemista kaikille niille, jotka eivät käsitä tappeluita kiekkokaukaloissa.

Tappelu kaukalossa ei ole väkivaltaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Re: Re: Keskustelu jääkiekon väkivallasta

Viestin lähetti Shejbal
Todella hyvä kirjoitus. Suosittelen lukemista kaikille niille, jotka eivät käsitä tappeluita kiekkokaukaloissa.

Tappelu kaukalossa ei ole väkivaltaa.

Laittakaas suora linkki kun en puusilmänä löydä sitä tuolta
 

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietysti tappelut kuuluu kiekkoon!

Jee jee!

Kyllähän homma on tietysti niin, että jääkiekkoon kuuluu aina silloin tällöin pienet nujakat ja välillä vähän isommatkin. Täytyy sanoa, että oikeesti naurattaa tuo Lukko-IFK välisestä nujakoinnista tullut huomio. Samana päivänä oli myös pientä nujakkaa ottelussa tps-Hpk mutta kas kummaa missään lehdissä ei ole kyseisen ottelun turpakäräjistä mainittu oikeestaan yhtään mitään. No mitäpä tästä oikeesti opimme? Sen taas kait, että, kun toisena osapuolena on IFK niin johan alkaa tapahtua. Tuskin kukaan kuitenkaan edes näki niin pahaaunta, että oikein poliisitutkinat tulee ko.jupakasta. IFK vaan tuntuu herättävän niin paljon tunteita, että kaikki on mahdollista.

Rupesin tuossa selailemaan vanhoja lehtileikkeitä ja jotenkin minulle osui 7.12 1999 pelattu EHL matsi IFK – Manchester Storm silmiin jossa sattui ja tapahtui niin, että varmasti kaikki hallissa ollet sai nauttia koko rahan edestä. No jääkiekkohan tässä täysin merkityksettömässä matsissa oli sivuseikka mutta muu viihteellinen osio oli kyllä kunnossa. Matsissa jaettiin 353 minuuttia jäähyjä joista 183 tuli IFK:lle ja 170 Manchesterille. Matsissa lähetettiin 13 pelaajaa suihkuun ja noistakin pelaajista 12 joutu jättämään pelin kesken ensimmäisessä erässä ajassa 18.35. Ottelussa tehtiin eurooppalaista kiekkohistoriaa joskin negatiivistä, (mun mielestä ei) sillä kyseinen tapahtuma oli kautta aikain ensimmäinen peli josta kaikki kenttäpelaajat lensi suihkuun yhden tappelun seurauksena.

Niin miksipä palasin tuohon otteluun? Yksinkertaisesti sen takia, että tämä tappelu ottelu oli siitä erikoinen, että IFK:ta ei tällä kertaa syytetty tappeluista lainkaan. Tämä tietysti johtuu siitä, että nyt suomalainen lehdistö pystyi riepottamaan syyn täysin englantilaisten niskoille. Auta armias jos Manchsterin tilalla olisi ollut vaikka Ilves (oletetaan, että olisi pelannut samalla lailla) niin johan olisi rikosilmoituksia tehty jne...

Kylläpä suomesssa ollaan helvetin kaksinaismoralisteja! Oikeesti rupee oksettamaan tällänen meno.

Ps. Nyt, kun sit tutkitaan tota Lukko –IFK tapausta niin tottakai sieltä tutkitaan myös Toporowskyn tilanne. Mulle on ainakin opetettu, että lyötyä ei saa lyödä ja niin tuossa Topo – Petrell tilanteessa topperi teki. Joka tauksessa kyseinen tapahtuma toi taas väriä tähän harmaaseen peliin nimeltä jääkiekko.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oman hännän nosto ei ole kaunista katsottavaa, mutta en malta olla sanomatta, että Sihvonen - luonnollisesti paljon suuremman kokemuksen ja paremman näkemyksensä pohjalta - kirjoitti jokseenkin kaiken sen eikä mitään muuta mitä itse olen paasannut Kiekkopesästä alkaen vuodesta 1997. Aina silloin tällöin paasasin tuon koko litanian aina kulttuurin ja sitä kautta elämän tylsistämiseen asti. Sitten kun väki alkoi kyllästyä diiba daabaani alettiin niitä kirjoituksia ivallisesti kutsua Muksun Raamatuiksi ja lopetin.

Se tietysti on hieman eri asia kun joku nimimerkki kitisee internetin reunamailla verrattuna jollain tavalla kiekkovaikuttajaksi laskettavan Sihvonen tuodessa asioita esille.

Mukava huomata, että nämäkin näkökulmat pääsevät joskus edes julkisuuden nurkkaan kiinni. Jospa jossain vaiheessa päästäisiin ihan oikeassakin julkisuudessa paskan jauhannasta, irtopisteiden keräilystä ja yleisestä jeesustelusta itse asiaan.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viestin lähetti Muksu

Oman hännän nosto ei ole kaunista katsottavaa, mutta en malta olla sanomatta, että Sihvonen - luonnollisesti paljon suuremman kokemuksen ja paremman näkemyksensä pohjalta - kirjoitti jokseenkin kaiken sen eikä mitään muuta mitä itse olen paasannut Kiekkopesästä alkaen vuodesta 1997.

Vieläkös Muksu on sitä mieltä ettei tappelut, ts. turpaansaannin pelko, hillitse loukkaantumisiin johtavia sikailuja? Noin ainakin mulle joskus vanhassa Kiekkopesässä väitit. En kyllä tiedä mitä kaikkea olet sen jälkeen paasannut. Vai muistanko vaihteeksi jotain väärin?
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä minä olen aina ollut sitä mieltä, että turpaansaannin mahdollisuus, sellaisena kuin se todellisuudessa kaukalossa on, hillitsee sikailuja. Olen myös aina ollut sitä mieltä, että sitä vaikutusta liioitellaan heti aikamonenteen potenssiin.

Tappelun mahdollisuus sen sijaan kyllä hillitsee sikailuja, koska kaveria voi ojentaa muutenkin kuin 1) cheap shotilla 2) kiroilemalla. Mutta sehän onkin ihan eri asia kuin turpaan saannin mahdollisuuden punnitseminen nostaessa mailaa rinnan eteen.

Loukkaantumisiin johtaneet sikailut ovat kyllä ihan oikeasti sen verran harvinaisia, etten tiedä voiko rehellisesti edes yrittää arvioida jonkun asian todellista vaikutusta niihin. Yksittäistapauksiin vaikuttavat kuitenkin niin monet seikat varmaan tähtien asennosta alkaen. Vaikutusta varmaan on - kaikkihan vaikuttaa kaikkeen - mutta siitä eteenpäin...

Joten: Joo-ei-emmä-tiedä?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oli muuten vitun loistava kirjoitus Sihvoselta, jumalauta sentään. Hän puki sanoiksi juuri sen saman sanoman jota itse olen yrittänyt (ja epäonnistunut ainakin osittain) tuoda esille, miksi lätkässä tapellaan.

Toi artikkeli pitäisi mailata Urpovaaralle, Kummolalle, Järvelälle, Kaislalle ja kaikille muille 80-luvun essikeskinen-taitokiekko fantasioissa eläville fossiileille
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Daespoo
Toi artikkeli pitäisi mailata Urpovaaralle, Kummolalle, Järvelälle, Kaislalle ja kaikille muille 80-luvun essikeskinen-taitokiekko fantasioissa eläville fossiileille
Vaikka nyt pääsääntöisesti pidän fyysisestä pelistä, niin kyllä on silti pakko sanoa, että vaihtaisin nykyisin sm-liigassa pelattavan kiekon ihan koska vaan 80-luvun taitokiekkoon. Ja mielestäni fyysinen peli ja taitokiekko ei suoraan sulje toisiaan pois.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti TBK
Vaikka nyt pääsääntöisesti pidän fyysisestä pelistä, niin kyllä on silti pakko sanoa, että vaihtaisin nykyisin sm-liigassa pelattavan kiekon ihan koska vaan 80-luvun taitokiekkoon. Ja mielestäni fyysinen peli ja taitokiekko ei suoraan sulje toisiaan pois.

Niin. Nykyään on vauhti niin kova, että taitavaan miehenottoon ja niinkutsuttuun "perstaklaukseen" ei ole yksinkertaisesti aikaa. Muutenkin nykykiekossa minimoidaan virheet, joten luovuudelle ei ole tilaa. Tuulahduksen menneestä saa, kun katsoo talvet oman C-junnun pelejä, nekin vaan muuttuu totisemmiksi kausi kaudelta.
 

ipaz

Jäsen
Hyvä kirjoitus Sihvoselta.

Itseäni ihmetyttää monesti jo vuosia jääkiekkoa katsomosta seuranneiden fanien suuri negatiivinen asenne tappeluita kohtaan. Nämä ihmiset ovat tuskin koskaan itse pelanneet, ainakaan kilpasarjaa ja täten eivät näe /ymmärrä pelin sisällä tapahtuvaa mittelöä.

Montakohan tappelua SM-Liigassa tällä kaudella oli? Runkosarjassa pelataan yhteensä 364 ottelua ja mahtoikohan ilman hanskoja suoritettuja tappeluita olla edes 20 yhteensä. Jos joku on laskenut nämä niin olisi mielenkiintoista saada tilastoa.

Silti nämä muutamat harvat, mielestäni jääkiekkoon varsin läheisesti kuuluvat tappelut ovat nostattaneet valtaisan haloon koko valtakuntaa myöten. Jopa niin että joku, ja voinen sanoa jääkiekosta mitään ymmärtämätön on tehnyt Rauman tapahtumista rikosilmoituksen. No, se tuskin etenee kovinkaan pitkälle. Ainakaan tapahtumat ja vauriot eivät anna siihen aihetta.

Yksi asia joka montaa tätäkin palstaa lukevaa tuntuu suuresti ihmetyttävän on se miten tappeluita jääkiekossa voi oikein tulla. Sihvonen toi yhden syyn hienosti julki kirjoituksessaan miksi spontaaneja tappeluita saattaa tulla: kymmenen miestä kirmaa ja törmäilee 60m x 25m kokoisessa kaukalossa edes takaisin vahvasti suojattuina. Tällöin siis pinna saattaa ja myös monesti palaa niin loppuun että nujakka on välttämätön. Eli ns. päästellään höyryjä.

Toinen ja monesti vähemmän ymmärretty syy on ns. pelote. Eli joukkueessa on pelaaja joka pystyy tarvittaessa pitämään pelin siistinä sisältä käsin. NHL:ssä ja Pohjois-Amerikassa muutenkin tälläinen "ydinpeloite" on yleisesti hyväksytty ja ymmärretty. Suomessa jossa peli on muutenkin vähemmän fyysistä tätä äärimmäistä kaukaloväkivaltaa (ts. tappelua) ei yleisesti hyväksytä. Olisi aika alkaa hyväksyä, jos mailapeli halutaan oikeasti saada kitkettyä pois kaukaloista.

Henkilökohtaiseen kokemukseen vedoten voin sanoa, että se auttaa siistimään otteita kaukalossa kun vastustajan tappeluun kykenevä pelaaja tulee kertomaan pienen sikailun jälkeen että "rauhoitupas nyt tai tiedät mitä on tulossa".
 

Animal

Jäsen
Viestin lähetti ipaz
Hyvä kirjoitus Sihvoselta.
Montakohan tappelua SM-Liigassa tällä kaudella oli? Runkosarjassa pelataan yhteensä 364 ottelua ja mahtoikohan ilman hanskoja suoritettuja tappeluita olla edes 20 yhteensä. Jos joku on laskenut nämä niin olisi mielenkiintoista saada tilastoa.


Tässä jonkinlainen tilasto. Pleijarimätöt puuttuvat:

http://www28.brinkster.com/leukapera/log0405.html

Toinen ja monesti vähemmän ymmärretty syy on ns. pelote. Eli joukkueessa on pelaaja joka pystyy tarvittaessa pitämään pelin siistinä sisältä käsin. NHL:ssä ja Pohjois-Amerikassa muutenkin tälläinen "ydinpeloite" on yleisesti hyväksytty ja ymmärretty. Suomessa jossa peli on muutenkin vähemmän fyysistä tätä äärimmäistä kaukaloväkivaltaa (ts. tappelua) ei yleisesti hyväksytä. Olisi aika alkaa hyväksyä, jos mailapeli halutaan oikeasti saada kitkettyä pois kaukaloista.

Oma kanta on se, että joka joukkueessa voisi ihan hyvin olla yksi "showmies". Hoitelisi kaukalopoliisin hommat ja tylsässä runkosarjan neppailupelissä ottaisi yhteen vastustajan "showmiehen" kanssa. Ainoastaan antaakseen yleisölle viihdykettä. Kun olisi kunnon ammattilaiset kyseessä niin loukkaantumisriski olisi minimaalisen pieni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös