Mainos

Kutsunnat

• 22 653
  • 109

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Jazerman19 kirjoitti:
Kun pääset lautakunnan eteen he kysyvät nimesi ja mihin haluaisit mennä. Sen jälkeen kerrot toiveesi ja herraisoherra kertoo pääsetkö vai etkö.

Tämä oli mielestäni niin turha asia kutsunnoissa (tai no, koko kutsunnat oli perseestä propaganda-videoineen). Eurassa asuvana olin laittanut tietysti Säkylän palveluspaikaksi. Isoherra (en muista sotilasarvoa, eikä edes kiinnosta) murahti, että "miksi haluan Säkylään". Aikani selitettyä setä sanoi "joo, pistetään sut Niinisaloon." Tilaa (kuulemani mukaan) kuitenkin olisi ollut.

Niksula kuitenkin oli aikamoinen lepokoti, ihan hyvä että sinne lopulta pääsi/joutui

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Lorvi kirjoitti:
Itselläni on torstaina ja nyt jo alkoi ottamaan pannuun se mahdollinen muutaman tunnin venailu siellä.

Noh, torstaina saattaa ottaa pannuun vielä kovemmin.

Itselläni kyseinen tapahtuma oli viime vuoden marraskuussa. Täysin turha päivä. Ensin kuunneltiin veteraanien jauhamista nykynuorison velliperseilystä, sitten veisattiin Maamme-laulu ja kaiken kruunasi neljän tunnin venailu naurettavan propagandavideon pyöriessä taustalla.

No, safkat sentään sai ilmatteeks.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinthasomphone kirjoitti:
Noh, torstaina saattaa ottaa pannuun vielä kovemmin.

Itselläni kyseinen tapahtuma oli viime vuoden marraskuussa. Täysin turha päivä. Ensin kuunneltiin veteraanien jauhamista nykynuorison velliperseilystä, sitten veisattiin Maamme-laulu ja kaiken kruunasi neljän tunnin venailu naurettavan propagandavideon pyöriessä taustalla.

No, safkat sentään sai ilmatteeks.

Meillä oli viime vuonna ihan vaan ne perusjutut. Siis yleistä juttua asevelvollisuudesta. Sitten vain odotettiin omaa vuoroa ja jos oli aakkosten alkupäässä niin selvisi koko reissusta sellaisessa 1,5h. Vaikeaa siellä sivistyksessä.

Ja aina ennemmin tuolla istuu kun koulussa tahi töissä.

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselläni on kutsunnat tällä viikolla, ja toivon mukaan pääsen astumaan palvelukseen jo heinäkuussa 07. Nämä toiveet on kuitenkin muutamilla tutuillani jäänyt täyttämättä, joten pitää jotain kunnon tekosyitä nyt vielä väsätä.

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Jazerman19 kirjoitti:
Ensin kuuntelet 1-2 tuntia paskan tärkeetä majuaria, jonka jälkee sinulle näytetään armeijan propakandavideo. Videon aikana aletaan huutamaan nimiä aakkosjärjestyksessä, ja kun kuulet oman nimesi lähdet odottamaan lääkärille pääsyä, jossa vain tarkastetaan paperisi. Tätä ennen poliisi tarkistaa passisi.

Kutsunnat ilmeisesti vähän muuttuneet muutamassa vuodessa. Itselläni se meni niin että ennenkuin kutsuntoihin päästiinkään niin spollet tsekkas ajokortin ovilla. Sen jälkeen istumaan ja kuuntelemaan, siitä sitten syömään ja ennen lääkärintarkastusta oli poliisi tsekkaamassa ajokortin..

Ite taisin venailla urheilutalolla yhteensä 6h kun olin ihan loppupäässä.

Mulla oli hakemukset Santahaminaan ja Hyrylään, johon Majuri totesi että "laitetaan bemari Upinniemeen". Tästä valitin ennen palvelukseen astumista ja pääsin sitten loppujen lopuksi Hyrylään.

Omasta mielestäni intti oli suht jees, mutta jos firman toiminta ei toimi niin se ei toimi. Kaks vikaa päivää kun palauteltiin tavaroita niin homma pelas edes jotenkin.

-Cactus-

Phol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masa
Ja vihdoin kutsunnat edessä.

Cactus kirjoitti:
Mulla oli hakemukset Santahaminaan ja Hyrylään, johon Majuri totesi että "laitetaan bemari Upinniemeen". Tästä valitin ennen palvelukseen astumista ja pääsin sitten loppujen lopuksi Hyrylään.

Tuo Cactuksen valitus ennen palvelukseenastumista ja sen toteutuminen herätti mielenkiinnon. Kuinka tuo valituksen teko onnistuu, mihin lähetit ja mitä valitit? Itse kun kovasti haluan Santahaminaan, ja jos ei sinne laiteta, kaipa sitä voisi tuollaisen valituksen koettaa tehdä.

Niin, mihin kannattaa vedota, jos haluaa johonkin tiettyyn paikkaan? Opiskelun aloittamisella ainakin pyrin palveluksen alkamisajankohtaan vaikuttamaan.

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Phol kirjoitti:
Tuo Cactuksen valitus ennen palvelukseenastumista ja sen toteutuminen herätti mielenkiinnon. Kuinka tuo valituksen teko onnistuu, mihin lähetit ja mitä valitit? Niin, mihin kannattaa vedota, jos haluaa johonkin tiettyyn paikkaan?

Soitat oman sotilasläänisi esikuntaan, jossa kerrot asiasi, jonka jälkeen saat postissa uusintahakemuksen. Se pitää lähettää sinne esikuntaan sitten takaisin kun olet täyttänyt sen.

Syiksi voit laittaa vaikka mitä, riittävän kauan kun valittaa niin varmasti menee läpi, mulla homma meni niin että ensin jouduin tosiaan Upinniemeen merivoimiin, siitä valitin ja jouduin Vekaralle KT:n ja syyksi etten voi mennä Vekaralle heitin että koen ahdistusta matkustaa pitkiä aikoja julkisissa kulkuvälineissä *hymiö*. Koulutukseen on hyvä vedota jossain tapauksissa. Esim rakennusala = Pioneeri. tai Rekkamies = panssariajoneuvon kuljettaja tai sähköala = ElSo yms.

Valittaa vaan riittävästi niin pääsee lähes minne haluaa.

Ja tuohon saapumiserään sen verran että silloin yleensä pääsee kun haluaa lähteä, en tunne yhtään tapausta ettei olisi päässyt silloin millon on halunnut.

-Cactus-

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
En huomannut aikaisemmin tätä kutsunta topicia, joten kommentoidaan vähän omia kutsuntoja näin jälkikäteen. Eli siis itselläni oli kutsunnat Lohjan seurakunta talolla 6.9.2006 ja tilaisuus alkoi 9.00 henkilöllisyyden todistamisella....ja muuten poliisia ei ollut koko tapahtumassa mukana, vain henkkarit näytetttiin puolustusvoimien kahdelle sihteerille neidille.

Meillä oli jo (oppilaitoksessa missä opiskelee/jos ei opiskele missään, niin piti itse varata kutsunta tarkastus lääkäriltä) kutsunta lääkärin tarkastus järjestetty...kahteen kertaan vielä ainakin lukiossani. Ensimmäisellä kerralla oli ihan perus koko ruumiin tarkastus ja toisella kerralla parin viikon päästä myöhemmin palautettiin täytetty kutsuntalappu ja nämä olivat huhti- ja toukokuussa jo. Siinä pistettiin sitten toiveet minne haluaa...yms. Joten itse kutsunnoissa ei ollut mitään kattavaa lääkärin tarkastusta, vain lääkäri vain katsoi tiedot ja kysyi "onko mikään tieto muuttunut" ja se oli sitten siinä.

Mutta palataan vielä itse kutsunta päivään, eli A-J(vai mikä nyt olikaan loppukirjaimet sukunimissä) -88 vuonna syntynyt ikäluokka siis tähän tilaisuuteen osallistui. Aluksi kuunneltiin 1 h sotaveteraanien tarinoita propaganda musiikilla höystettynä. Sitten toinen tunti katsottiin noita propaganda filmejä(oliko nyt 6 kpl DVD-levyjä eri puolustus lajeista). Klo 11.00 oli ruokailu ja osa porukasta ruokaili, muut jotka eivät mahtuneet syömään jatkoivat näiden propaganda filmien katsomista. Sitten syömisen jälkeen mentiin lääkärille, sieltä sihteerien luokse takaisin ja he lähettivät jonoihin, mitkä johtivat kutsuntalautakunnan eteen.

Lautakunta osoitti hyvin ennakkoluulot todeksi, vaikka kuinka kutsuntatilaisuuden info osuudessa sanottiin, että toiveet otetaan "lähes kokonaan huomioon ja suurin osa toteutetaan", niin eipä näin ihan ollut(tosin itse kyllä tiesin jo tuon täydeksi propagandaksi, sillä olin aikaisemmin ottanut selville, että porukasta 60% lähetetään Vekarajälvelle koko Lohjan kutsunta väestöstä...oli jo etukäteen kiintiöpaikat päätetty).

No pääsin sitten vihdoin jonottamisen jälkeen lautakunnan eteen ja toivelista paikoista oli seuraavanlainen minulla:

1.Upinniemi
2.Riihimäki
3.Säkylä

Ja kuten saattoikin jo ennen kutsuntoja odottaa, niin Vekarajärvelle minut pistettiin. Tosin eipä kaverit voineet vittuilla, kun heistä 90% joutui samaan mestaan. Ja itse menen Heinäkuussa II saapumiserään 7.7.2008, johtuen lukion suorittamisen venymisestä 4 vuoteen. Himaan pääsin klo 13.30.

Kokonais kuva jäi kuitenkin armeijasta ihan hyväksi ja sen puolin ei edes loppupeleissä vituta lähteä Vekaralle mitenkään ylitsepääsemättömän paljon. Avoimen mielin liikkeelle ja koitan oppia mahdollisimman paljon, mitä kaverit jotka ovat intin käyneet ovat ainakin ihan pääosin positiivista juttua kertoneet. Ei se nyt niin hirveätä voi olla ;) .

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Joo, tuli tänään kärvisteltyä yhdeksästä varttia vaille neljään kutsunnoissa. Tilaisuus alkoi yhdeksältä puheilla ja videoiden katsomisella, jonka jälkeen 11.00 alettiin ottaa aakkosjärjestyksessä tyyppejä ensin lääkärintarkastukseen ja sen jälkeen kutsuntalautakuntaan. Tuntien odottelun ja jonotuksen jälkeen pääsin lopulta lääkärintarkastukseen 15.30(oikeat tarkastukset oli tehty jo keväällä) mikään ei ollu muuttunut keväästä, joten eikun lautakunnan eteen. 15.45 pääsin poistumaan paikalta lievästi vittuuntuneena odotukseen ja jonotukseen. Tuomio oli I/08 Kajaaniin ja viestimies, olisi tietysti Heinäkuuu 07 käynyt myös, mutta eipä tuossa nyt valittamista ole.

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
costi kirjoitti:
jonka jälkeen 11.00 alettiin ottaa aakkosjärjestyksessä tyyppejä ensin lääkärintarkastukseen ja sen jälkeen kutsuntalautakuntaan.
Tuo on kyllä harvinaisen perseestä jos sukunimi sattuu olemaan vaikka Öhman Aallon sijaan. Useiden tuntien ero kotiinpääsyssä kutsunnoista.

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Tuossa syssyllä kun kutsunnat oli niin siellä vain istuttiin salissa neljä tuntia ja siinä samalla puolet ja puolet meni aina syömään ja ekat jotka menivät syömään pääsivät sitten venailemaan vuorojaan lääkärille ja lautakuntaan. Mitä edemmässä istui syömis homman jälkeen salissa niin sitä nopeammin pääsi. Aika tylsää oli mutta frendei näki ainaski paljon.

Itse sain e paapperit pahan astman takia ja ensivuonna uudelleen kutsuntoihin ottamaan tod.näk uudestaan e paprut. Eli silloin olen jo veteran.

Lerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Mib, Jortikka, Hanson brothers
Hakekaa pojat Ivaloon....seo kiva paikka...

Kliz

Jäsen
Joo-o, aika odottamista tuo tilaisuus oli. Klo. 9.00 aloitettiin, ja pois pääsin hieman yli yksi. Onneksi oli kavereitakin tuolla, niin ei aika käynyt niin pitkäksi mitä se olisi voinut käydä. Ruokailun jälkeen istuin varmaan n. 3h jonka jälkeen pääsin lääkärille ja lautakunnan eteen.

Pääsin sinne minne halusinkin, eli laivastoon.

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Kliz kirjoitti:
Pääsin sinne minne halusinkin, eli laivastoon.

Upinniemeen alokkaaksi? Tuosta laivastoon pääsystä sen verran, että sinne laivastoon pääsy riippuu alokaskautesi pisteistä. Mitä huonommat pisteet, sitä vaikempaa sinne on päästä. Kuitenkin laivasto-joukkoihin otetaan vain parhaimpia. Niin se ainakin meillä meni, joskus kun tuo homma tuli käytyä.

Kliz

Jäsen
Jarner kirjoitti:
Upinniemeen alokkaaksi? Tuosta laivastoon pääsystä sen verran, että sinne laivastoon pääsy riippuu alokaskautesi pisteistä. Mitä huonommat pisteet, sitä vaikempaa sinne on päästä. Kuitenkin laivasto-joukkoihin otetaan vain parhaimpia. Niin se ainakin meillä meni, joskus kun tuo homma tuli käytyä.

Niin siis aivan, alokkaaksi Upinniemeen. Vauhdilla kun kirjoittaa niin... :)

werty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Derby kirjoitti:
Tuo on kyllä harvinaisen perseestä jos sukunimi sattuu olemaan vaikka Öhman Aallon sijaan. Useiden tuntien ero kotiinpääsyssä kutsunnoista.

Minua taas otti päähän suunattomasti se, että meillä päin ei menty aakkosjärjestyksessä vaan penkkiriveittäin.
Sukunimi alkaa A:lla, mutta silti olin viimeisten joukossa.

Minulle majuri sanoi, että Vekaranjärvelle tykistöön vai? Sanoin siihen että eikun Upinniemeen meripelastukseen ja sinnehän sitten lähdetään 2008.
Eli kyllä siellä pystyy jonkin verran vaikuttamaan.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu että aika monella on kutsunnat kestäneet melko kauan. Mä muistelen että itselläni se meni suht nopeasti. Tai kyllähän niitä rasti ruutuun tehtäviä sai siellä kauan täytellä, mutta ei siellä mitään turhaa odottelua kyllä ollut. Jonkun herran kans piti jutella joku noin minuutti, ja kyllähän se yritti laittaa mua vaikka minne, mutta lopulta pääsin sinne minne halusinkin, eli Hyrylään. Lääkärin(?)tarkastus kans oli, mutta ei sekään minuuttia kauemmin tuntunut kestävän. Kysy vaan että onks kaikki okei, ja jotain perusjuttuja mittailtiin. No ehkä mulla ei sen takia kauaa kestänyt kun kutsunnat oli pienellä paikkakunnalla, noin poronkuseman päässä siitä isosta kuusesta.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pete2004 kirjoitti:
Tuntuu että aika monella on kutsunnat kestäneet melko kauan. Mä muistelen että itselläni se meni suht nopeasti. Tai kyllähän niitä rasti ruutuun tehtäviä sai siellä kauan täytellä, mutta ei siellä mitään turhaa odottelua kyllä ollut. Jonkun herran kans piti jutella joku noin minuutti, ja kyllähän se yritti laittaa mua vaikka minne, mutta lopulta pääsin sinne minne halusinkin, eli Hyrylään. Lääkärin(?)tarkastus kans oli, mutta ei sekään minuuttia kauemmin tuntunut kestävän. Kysy vaan että onks kaikki okei, ja jotain perusjuttuja mittailtiin. No ehkä mulla ei sen takia kauaa kestänyt kun kutsunnat oli pienellä paikkakunnalla, noin poronkuseman päässä siitä isosta kuusesta.

Helsingissä ainakin jossa itse siis aikanaan kävin kutsunnoissa meni siten, että lääkäriin odotettiin puoli tuntia ja sitten oltiin siellä minuutin ajan ja sen jälkeen odotettiin sitä, että valitaan palveluspaikka ja siinä kesti melkein pari tuntia. Alussahan tietenkin kesti kun kerrottiin homman nimi ja oli nimenhuuto.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Omalla kohdalla oli muistaakseni nopeaa toimintaa. Raumalla, jostain syystä kirkontiloissa oli kutsunnat. Siinä sitten annoin valmiiksi täytetyt paperit. 1. kohta 2.ErAutoK Turku ja 2.kohta 1.ErAutoK Hämeenlinna. Tyyppi, joka istui pöydän takana katseli ja totesi, "nuorimies, ajaa autoa ammatikseen ja haluaa ajaa armeijassakin". Asia oli selvä ja menin Turkuun. Heikkilän kasarmi 2.Er AutoK..

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kutsunnat on sitä samaa, mitä tornin touhu yleensäkin:

odotetaan, että päästään odottamaan, eikä kukaan oikein tiedä mitä odotetaan.

Olkku kirjoitti:
1. kohta 2.ErAutoK Turku ja 2.kohta 1.ErAutoK Hämeenlinna.

Hämptonissa on muuten 4.ErAutoK, ei 2.

Bombada

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HC Lugano
Reilu viikko sittenhän nuo oli, ja mielestäni melko jouhevasti ja nopeastikin sujui. Pienellä paikkakunnalla tosin porukkaakin oli vähemmän, joten se selitti sen, että jo ennen kahtatoista olin vapaa. Pakolliset puheet alkuun, ruokaa ja sitten jonottelemaan. Ensi vuoden heinäkuun paikat Lappeenrannassa olivat jo täynnä, mutta urheilijatausta auttoi sinne kuitenkin pääsemään. Vielä tosin harkitsen Lahteen urheilukouluun hakemista, mutta enpä tiedä. Kaikin puolin ihan hyvä maku jäi tapahtumasta kaikkinensa.

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Derby kirjoitti:
Et ole sitten ollut viellä armeijassa?:) Oma sukunimeni alkaa V:llä ja jonkun aikaa tuli armeijassa jonotettua lääkäriin, päivärahoja (-92 tuli viellä rahat kouraan), Kapiaisten haastatteluihin jne. jne:). Erään Aaltosen kanssa laskeskeltiin että jonottelin helposti parikymmenttä tuntia enemmän:).

Miljonääri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappaja, Nashville Predators, FC Köln
Onko jatkoajassa ketään sellaisia muuten, ketkä eivät ole käyneet inttiä, sivaria tai istuneet äärikieltäytyjänä linnassa tuota asepalvelushässäkkää?? Eli onko sellaisia, ketkä eivät ole tehneet mitään näistä ja ovat aikuisiksi määriteltäviä henkilöitä?

TeeVee

Jäsen
Miljonääri kirjoitti:
Onko jatkoajassa ketään sellaisia muuten, ketkä eivät ole käyneet inttiä, sivaria tai istuneet äärikieltäytyjänä linnassa tuota asepalvelushässäkkää?? Eli onko sellaisia, ketkä eivät ole tehneet mitään näistä ja ovat aikuisiksi määriteltäviä henkilöitä?
18-vuotiaat lasketaan kait lain mukaan aikuisiksi ja palvelusajan kohtaan riippuenhan porukka voi hyvinkin olla 19-vuotiaita kun inttiin menevät, heh.

Tietenkin C-papereilla vapautetettujen ei tarvitse käydä mitään noista em. asioista.

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Meillä kutsunnoissa olisiko ollu v.1999 ne jotka teki sen satasivuisen palikkatestin nopeiten pääsi myös nopeiten lautakunnan eteen jos en nyt ihan väärin muista. Kyllä sukunimen alkukirjaimista jotain hyötyä oli koska omani alkaa AA ja pääsin suht nopeasti pois. Hyrylään eli kuninkaalliseen ilmantorjunta rykmenttiin hain ja pääsin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy