En huomannut aikaisemmin tätä kutsunta topicia, joten kommentoidaan vähän omia kutsuntoja näin jälkikäteen. Eli siis itselläni oli kutsunnat Lohjan seurakunta talolla 6.9.2006 ja tilaisuus alkoi 9.00 henkilöllisyyden todistamisella....ja muuten poliisia ei ollut koko tapahtumassa mukana, vain henkkarit näytetttiin puolustusvoimien kahdelle sihteerille neidille.
Meillä oli jo (oppilaitoksessa missä opiskelee/jos ei opiskele missään, niin piti itse varata kutsunta tarkastus lääkäriltä) kutsunta lääkärin tarkastus järjestetty...kahteen kertaan vielä ainakin lukiossani. Ensimmäisellä kerralla oli ihan perus koko ruumiin tarkastus ja toisella kerralla parin viikon päästä myöhemmin palautettiin täytetty kutsuntalappu ja nämä olivat huhti- ja toukokuussa jo. Siinä pistettiin sitten toiveet minne haluaa...yms. Joten itse kutsunnoissa ei ollut mitään kattavaa lääkärin tarkastusta, vain lääkäri vain katsoi tiedot ja kysyi "onko mikään tieto muuttunut" ja se oli sitten siinä.
Mutta palataan vielä itse kutsunta päivään, eli A-J(vai mikä nyt olikaan loppukirjaimet sukunimissä) -88 vuonna syntynyt ikäluokka siis tähän tilaisuuteen osallistui. Aluksi kuunneltiin 1 h sotaveteraanien tarinoita propaganda musiikilla höystettynä. Sitten toinen tunti katsottiin noita propaganda filmejä(oliko nyt 6 kpl DVD-levyjä eri puolustus lajeista). Klo 11.00 oli ruokailu ja osa porukasta ruokaili, muut jotka eivät mahtuneet syömään jatkoivat näiden propaganda filmien katsomista. Sitten syömisen jälkeen mentiin lääkärille, sieltä sihteerien luokse takaisin ja he lähettivät jonoihin, mitkä johtivat kutsuntalautakunnan eteen.
Lautakunta osoitti hyvin ennakkoluulot todeksi, vaikka kuinka kutsuntatilaisuuden info osuudessa sanottiin, että toiveet otetaan "lähes kokonaan huomioon ja suurin osa toteutetaan", niin eipä näin ihan ollut(tosin itse kyllä tiesin jo tuon täydeksi propagandaksi, sillä olin aikaisemmin ottanut selville, että porukasta 60% lähetetään Vekarajälvelle koko Lohjan kutsunta väestöstä...oli jo etukäteen kiintiöpaikat päätetty).
No pääsin sitten vihdoin jonottamisen jälkeen lautakunnan eteen ja toivelista paikoista oli seuraavanlainen minulla:
1.Upinniemi
2.Riihimäki
3.Säkylä
Ja kuten saattoikin jo ennen kutsuntoja odottaa, niin Vekarajärvelle minut pistettiin. Tosin eipä kaverit voineet vittuilla, kun heistä 90% joutui samaan mestaan. Ja itse menen Heinäkuussa II saapumiserään 7.7.2008, johtuen lukion suorittamisen venymisestä 4 vuoteen. Himaan pääsin klo 13.30.
Kokonais kuva jäi kuitenkin armeijasta ihan hyväksi ja sen puolin ei edes loppupeleissä vituta lähteä Vekaralle mitenkään ylitsepääsemättömän paljon. Avoimen mielin liikkeelle ja koitan oppia mahdollisimman paljon, mitä kaverit jotka ovat intin käyneet ovat ainakin ihan pääosin positiivista juttua kertoneet. Ei se nyt niin hirveätä voi olla ;) .