Kuolemantapaus varuskunnassa

  • 28 468
  • 109

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703215887485_uu.shtml Pitkän selailun jälkeen löysin ketjun minne tämän voisi laittaa.

Aika hämmentävä tapaus, en ole kyllä kuullut vastaavasti Suomen Armeijassa. Voi ihmetellä miten joku voi keksiä tehdä tälläistä ja miten tämä tulee vaikuttamaan laajalti prikaateihin. Tiedä häntä olisiko tässä eniten vikaa päivystäjässä jonka tulisi lukita asetelineet ja laskea ne jne, puhumattakaan siitä että skapparin olisi pitänyt lukita avaimet jonnekin... Tässä tapauksessa voi myös olla kyse erittäin huolimattomasta panoksien valvonnasta. Niitähän on miltei mahdotonta valvoa... Nojoo tätähän voisi spekuloida vaikka miten paljon, syy selvinnee kyllä varmaan.

Intin meno on kyllä melko lepsua, siellä ei kyllä turvallisuudesta oikein välitetä kuin pitäisi. (nimimerkki intin käynyt) Panoksia säilytetään vähän siellä ja täällä ja turvallisuus jää toiseksi kun pitää ehtiä tehdä jotain määrättyyn aikaa jne.

Tämä tapaus voi helposti johtaa matkijoihin. Katsotaan miten Suomen Armeija puuttuu tähän, kiristetään turvallisuutta? Kuka valvoo?

Itse olen ollut mukana tapauksessa jossa yksi varusmies otti kypärän ja sirpaleliivin pois kesken kovilla-ammunnan. Tällä valopäällä tuli katsos lämmin kesken hyökkäyksen...

Aina sattuu ja tapahtuu kun ollaan tekemisissä aseiden ym kanssa.
 
Arttu#29 kirjoitti:
Huh huh, helvetin traaginen uutinen. Ainakin meikäläisen tuvassa oli aikoinaan eräs häiriintynyt tapaus, joka jätti yhden kudin tarkoituksella ampumatta ja esitteli sitä sitten tuvassa. Kukaan ei kuitenkaan jannua käräyttänyt ja niin vatipää vei patin kotiinsa.

Muutenkin melko vittumainen teko mennä tekemään itsari moisella tavalla, vai laukesiko ase vahingossa? Siinä voi monella jannulla olla melkoinen kynnys tarttua jatkossa morsiameen (rynkkyyn).

Saapa nähdä ruvetaanko tulevaisuudessa aseita säilyttämään esim. tykkihallin varastossa tai muualla jonne ei juuri ole asiaa.
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistaakseni omana inttiaikana kaveri päätti päivänsä ampumaradalla. Tapaus sattui Vekaralla saapumiserän 2/01 aikana. Kyllä tuli kieltämättä lähetettyä positiivisia ajatuksia kyseisen kaverin tupa- ja joukkuetovereille. Voi vain kuvitella, miten tuollainen vaikutti heidän jaksamiseensa.
 
Arttu#29 kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703215887485_uu.shtml Pitkän selailun jälkeen löysin ketjun minne tämän voisi laittaa.

Asiasta sen enempään tietämättä, ei olisi mikään hirveä yllätys, jos kyseessä olisi ollut legendaarisen KonnanKolmosen jäsen. Jos ikävästä asiasta pitäisi arvailuja heitää, kyseessä oli varmaan apupässinä toiminut kaveri, joka täten sai aseen räkistä irti. Positiivista silti, ettei kaveri saanut päähän ottaa muita mukaansa...

Silloin kun itse olin Säkylässä 00/1, Heikkilässä alokas kuoli aamulenkillä. Eri tornareiden kautta hommaan taisi liittyä hormooneita yms.. No meidän komppa päällikkö päätti välittömästi, että Konnakolmosessa ei riskejä oteta ja kertaakaan ei aamulenkkiä vedetty, hiihtomarssit loppu ja joka paikkaan mentiin pasilla.

Mutta jos jotain "hauskoja" juttuja kertoisi. Itse kävin intin pois alta 17-vuotiaana, joka oli jälkikäteen hemmetin hyvä päätös, mun kannalta muttei armeijaan kannalta. Intti oli mulle pelkkää säätämistä ja palvelun välttämistä. Skappareille oli saatanan hauskaa pistää asioissa vastaan. Ekoista leireistä asti repussa mukana pelkät eväät, varusteiden sijaan. Cooperin testissä poltin tyynesti röökiä koko matkan ja kävelin, kun muuten rööki olisi sammunut juostessa. Paskaa tuli niskaan koko ajan, mutta sitä vain aina keski jotain muuta. Olin pariin otteeseen omilla lomilla, komennuksella mun piti olla, mutta kukaan ei viitsinyt tarkistaa Tilkasta olinko siellä oikeasti osastolla vai en. Parasta oli vielä se, että samat jutut toimi parikin kertaa.

Jotenkin kohokohdaksi jäi ehdottomasti meidän loppusota Espoossa ja jalkaväenmittaus. Onnistuin jättämään aseeni, tetsarini, sirpaleliivini yms.. kasarimille ja lähtemään Espooseen vaateet mukana. Koko viikon aikana, jolloin vartioitiin tv-mastoa ei tarvinnut kertaakaan mennä vartioon, kun ei alikessut kehdannut pistää mua sinne, paskaa mäkin sain, mutta enemmän ne olisi saanut.... Se leiri menikin lähinnä nukkuessa, mutta paras olikin kun siellä oli jonkin verran maaliosastoa. Kävin siinä salaa ostamassa röökiä ja pari keskikaljaa jostain läheisestä kioskista ja vittu, enköhän mä löytänyt vahingossa maaliosaston(Kainuun prikaatin sissikomppania)teltan. No röökit yms.. ostamatta ja takaisin teltalle.

Jalkaväenmittauksessa pääasiaksi lähinnä mieleen jäi koko pioneerikomppania kuivamuonien pelastaminen kahteenotteeseen oman "sissiosaston" kanssa
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kyllähän noita kovia sai mukaansa helposti jos halusi, ei ollut hirveen vaikeata pistää yhtä tai kahta taskuun ammuntojen yhteydessä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Arttu#29 kirjoitti:
Aina sattuu ja tapahtuu kun ollaan tekemisissä aseiden ym kanssa.

Käsittääkseni aika harvalla suomalalaisella on RK 62:n piippu mennyt vahingossa suuhun ja lennättänyt aivot takaraivosta ulos. Sinulla taitaa kuitenkin olla jotain faktaa, joka tukisi tällaisia "Aina sattuu ja tapahtuu kun ollaan tekemisissä aseiden ym kanssa."-väitettä.

Harkittua ja suunnitelmallista itsemurhaa ei pysty kukaan estämään. Tällaisesta on ihan turha syyttää ketään muuta kuin itse tekijää. Tietenkin tällä saa vähän enemmän otsikoita iltapäivälehdistössä kuin hyväksi koetulla "ohjaanpa henkilöautoni vastaantulevan rekan keulaan"-systeemillä. Niistähän nykyään jopa vaietaan tai ainakin ollaan hiljaa kuin kusi sukassa. Moottorilehdessäkin näissä tapauksissa parannusehdotuksena ehdotetaan keskikaidetta vastakkaisten kaistojen väliin - ei voi kuin nauraa...
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Hazardipakki kirjoitti:
Huh huh, helvetin traaginen uutinen. Ainakin meikäläisen tuvassa oli aikoinaan eräs häiriintynyt tapaus, joka jätti yhden kudin tarkoituksella ampumatta ja esitteli sitä sitten tuvassa. Kukaan ei kuitenkaan jannua käräyttänyt ja niin vatipää vei patin kotiinsa.

Onhan nämä aina ikävää kuultavaa tällaiset.. Mutta yleensä aina löytyy ainakin yksi kaveri komppaniasta jolla ei asiat ole kunnossa ja tämänkaltaisia taphtumia sattuu..

Itse muistan kun kotiuduin kesällä 05 ja kaverini jäi toiseen komppaniaan alikessuksi. Täsää komppaniassa oli eräs jannu joka oli tullut jatkamaan palvelustaan, mikä oli joskus kesken jäänyt..

Eräänä sunnuntaina lomilta palatessaan kaveri oli päivystäjän pöydän luona, jossa apupässi tuli ilmoittamaan päivystäjälle, että yksi ase on hävinnyt. Päivystäjä totesi että jääkärille on tullut laskuvirhe ja kuittasi asian sillä. Kaverini meni purkamaan kamppeitaan kaappiin ja kohta kuului ulkoa pamahdus. Vilkaisu ulos, ja tupakka paikalla joku pyörii maassa ja huutaa!! Ei muuta kun auttamaan, itse asiassa ensimmäisenä kaverini kanssa meni yksi lämäri, mutta tämä lämäri jäätyi täysin, kun näki häiskän.. Mahaan oli itseään jannu ampunut, eli tuskin kyseessä oli välttämättä itsariyritys, mutta jonkun sortin hätähuuto..

Hazardipakki kirjoitti:
Saapa nähdä ruvetaanko tulevaisuudessa aseita säilyttämään esim. tykkihallin varastossa tai muualla jonne ei juuri ole asiaa.

Eipä toisaalta noihin lukittuihin asetelineisiinkään pitäisi kellään olla asiaa,mutta kyllä sieltäkin sen aseen saa kikkailtua..
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Suolakuningas kirjoitti:
Mutta jos jotain "hauskoja" juttuja kertoisi...

...Jalkaväenmittauksessa pääasiaksi lähinnä mieleen jäi koko pioneerikomppania kuivamuonien pelastaminen kahteenotteeseen oman "sissiosaston" kanssa

Mitenköhän nämä hahhahhassunhauskat inttimuistot liittyvät tapaukseen, jossa ihminen on kuollut? Näille taitaa olla ihan omia ketjujakin?

Surullinen juttu.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Orman Mollis kirjoitti:
Eipä toisaalta noihin lukittuihin asetelineisiinkään pitäisi kellään olla asiaa,mutta kyllä sieltäkin sen aseen saa kikkailtua..

Ei tarvitse edes hirveästi kikkailla... "Päivystäjä, saisiko asetelineen auki, pitää puhdistaa rynkkyä."
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Haminassa huoltokomppaniassa 80-luvun alussa varusmies ampui itsensä käytävälle. Silloin rynkyt olivat telineessä lukittuna niin, että ne olivat ainostaan peräpäästä tangolla kiinni ja tangon päässä oli lukko. Kaveri oli laittanut kovan piippuun, taivuttanut rynkkyä ja ampunut aivonsa kattoon. Sotkun siivooja sai muutaman kuntsarin (näin ainakin silloin kasarmialueella liikkuneen legendan mukaan).
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ohmi kirjoitti:
Käsittääkseni aika harvalla suomalalaisella on RK 62:n piippu mennyt vahingossa suuhun ja lennättänyt aivot takaraivosta ulos. Sinulla taitaa kuitenkin olla jotain faktaa, joka tukisi tällaisia "Aina sattuu ja tapahtuu kun ollaan tekemisissä aseiden ym kanssa."-väitettä.

1984 suunilleen näin sattui kuorma-auton lavalla. Tuttu kaveri.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toi iltalehden uutinen tapahtu 3jk:ssa ja tosiaan jamppa ampu ittensä kuivaushuoneessa. Kuti päähän ja ilmeisen karua nähtävää.. Helvetin ikävä tapaus, mutta vaikea noita on estää.. Panoksia kuitenkin saa helposti ja rynkkyä kun menee putsaan, niin sen saa telineestä ihan helposti mukaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Al Lafrate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Mahdotontahan noita a-tarvikkeita on intissä ihan patruunatasolla vahtia. Ei siinä miehen tarvi kuin ammunoissa laittaa pati taskuun ja "hups, yks meni taulusta ohi."

Rynkynhän saa telineestä kyllä, eikä tarvi edes olla itse apupässinä. Illalla juuri ennen hiljaisuutta käy "putsaamassa" asetta ja jättää pyssyn lukitsematta telineeseen. Ennen kuin apupässi edes ehtii kiertää asetelineet, voi käydä päättämässä päivänsä käytävällä, tuvassa tai vaikka pesuhuoneessa.

Mahdotonta on estää miestä, joka on päättänyt intissä ampua kuulan kalloonsa.

Itse olin aika jännässä tilanteessa IT-leirillä Lohtajalla. Sergein 23-millisiä kranaatteja jäi maalipussiin ampumatta, vaikka suuntaajalla oli käsky polkea kaikki kudit taivaalle. Tykkiryhmän johtajana olin kuitannut ammukset varastolta ja menin palauttamaan kranaatit. Tuossa vaiheessa oivalsin, että yhtä hyvin olisin voinut kranut laittaa reppuun ja ottaa astetta vaarallisemman inttimuiston kirjahyllyyn. Varastolla riitti kun sanoi että kaikki kudit meni ja palautti hiekasta löytyneet vyönpalat.

En siis kuitenkaan harrastanut idiotismia, vaan annoin kranaatit takaisin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Orman Mollis kirjoitti:
Mahaan oli itseään jannu ampunut, eli tuskin kyseessä oli välttämättä itsariyritys, mutta jonkun sortin hätähuuto..


Hieman ihmisen fysiologiaa... Noin suurinpiirtein navan kohdalta, muutama sentti ylöspäin, haarautuu aortta molempiin alaraajoihin ja jos siihen tulee repeämä tai vastaava, ei asialle voi muuta kuin odottaa muutaman hetken. Sitten henkilö on menehtynyt. On halkaisijaltaan terveellä ihmisellä n. 5 senttiä ja mikäli laajentunut niin voi olla jopa 10 tai 11 senttiä, jolla pääsee näpsäkästi kyllä leikkausjonojen ohitse.
 

Kurt

Jäsen
Sammeri2 kirjoitti:
Haminassa RUK:ssa tapahtui saapumiserässä muistin mukaan 1/95 tai 2/95 itsaritapaus, tyyppi oli ampunut itsensä tuvassa.

Tarkennetaan, että kyseessä oli tosiaan saapumiserä 2/95, ja tulenjohtopatteri.

Omaa palvelusta tuli suoritettua samassa johtueessa kaverin kanssa. Mutta sen verran pitää tarkentaa, että kaveri ei ampunut itseään tuvassa vaan normaalin viikonloppuvapaan aikana. Hiljaiseksi veti vähän joka jampan, kun kapteeni otti porukan riviin ja kertoi viikonloppuvapaan (oli vielä ekat lomat)tapahtumista, komensi asennon ja minuutin hiljaisen hetken. Sitten poliisit tulivatkin tutkimaan kaverin kaapin, joka murrettiin auki päivystäjän toimiessa todistajana.

Kaveri oli vielä kapteenin mukaan jättänyt kotiinsa viestin, jossa kertoi taustalla olevan muut syyt, ja asialla ei ole mitään tekemistä palveluskavereiden kanssa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
PeteX kirjoitti:
Haminassa huoltokomppaniassa 80-luvun alussa varusmies ampui itsensä käytävälle. Silloin rynkyt olivat telineessä lukittuna niin, että ne olivat ainostaan peräpäästä tangolla kiinni ja tangon päässä oli lukko. Kaveri oli laittanut kovan piippuun, taivuttanut rynkkyä ja ampunut aivonsa kattoon. Sotkun siivooja sai muutaman kuntsarin (näin ainakin silloin kasarmialueella liikkuneen legendan mukaan).

Näin minäkin asian muistan. Olin tuohon aikaan Haminassa intissä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Orman Mollis kirjoitti:
Mahaan oli itseään jannu ampunut, eli tuskin kyseessä oli välttämättä itsariyritys, mutta jonkun sortin hätähuuto..


masaman kirjoitti:
Hieman ihmisen fysiologiaa... Noin suurinpiirtein navan kohdalta, muutama sentti ylöspäin, haarautuu aortta molempiin alaraajoihin ja jos siihen tulee repeämä tai vastaava, ei asialle voi muuta kuin odottaa muutaman hetken. Sitten henkilö on menehtynyt. On halkaisijaltaan terveellä ihmisellä n. 5 senttiä ja mikäli laajentunut niin voi olla jopa 10 tai 11 senttiä, jolla pääsee näpsäkästi kyllä leikkausjonojen ohitse.

Tiedän itsekkin jonkun verran ihmisen fysiologiasta.. Toki tämä kaveri on voinut ihan hengenriistämis tarkoituksessa itseään mahaan ampunut ,mutta yleensä jos itsemurhaa yrittää, niin pää on aika yleinen luodin sijoittamispaikka.. Hengen voi riistää toki monella tapaa, mutta itse kuvittelin kaverin kertoman mukaan ettei kyseessä ollut välttämättä itsariyritys, vaan pikemminkin hätähuuto..
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ohmi kirjoitti:
,
Tietenkin tällä saa vähän enemmän otsikoita iltapäivälehdistössä kuin hyväksi koetulla "ohjaanpa henkilöautoni vastaantulevan rekan keulaan"-systeemillä. Niistähän nykyään jopa vaietaan tai ainakin ollaan hiljaa kuin kusi sukassa. Moottorilehdessäkin näissä tapauksissa parannusehdotuksena ehdotetaan keskikaidetta vastakkaisten kaistojen väliin - ei voi kuin nauraa...

Menee aika off-topic mutta mikä siinä niin naurattaa jos keskikaide laitettaisiin kaistojen väliin. Rekan keulaan räjähtänyt pikkuFiiat ei ainakaan henkilökohtaisesti naurata yhtään. Jos on pakko itsensä tappaa niin miksi vetää, tällaisissa tapauksissa rekkakuski, täysin ulkopuolisia mukaan juttuun.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tahmee kirjoitti:
Muistaakseni omana inttiaikana kaveri päätti päivänsä ampumaradalla. Tapaus sattui Vekaralla saapumiserän 2/01 aikana.

Nimenomaan ampui itseään päähän ampumaradalla, mutta ei kuollut tähän (luoti poskesta ulos tms.). Ei ainakaan paikanpäällä. Noin 95% varmuus on tästä asiasta. Itse olin juuri intin 2/01 aloittanut ja tapahtuma jäänyt mieleen.

Itse aiheesta sen verran, että hankala tällaisia ikäviä tapahtumia on kokonaan karsia pois niin pitkään, kun armeijassa vielä aseita ja kovia käsitellään. Toki valvontaa voidaan lisätä ja alokkaiden seulaa tihentää entisestään, mutta aina jollekin käy paine liian suureksi. Tapahtuu niitä itsemurhia kaikilla muissakin yhteiskunnan osa-alueilla. Juuri aseiden läsnäolon sekä armeijan ilmapiirin kun laskee mukaan, niin ihmettelee ettei tällaisia tapauksia satu tämän enempää. Ehkä vapautusten löyhemmällä jakamisella on tähän osuutta.
 

M10

Jäsen
Arttu#29 kirjoitti:
Aika hämmentävä tapaus, en ole kyllä kuullut vastaavasti Suomen Armeijassa.

Muutama vuosi sitten Parolannummella tapahtui myös itsemurha. Viestikomppanian rakennuksesta ulos järjestäydyttäessä yksi varusmies poikkesi rivistä ja juoksi aseensa kanssa rakennuksen taakse. PAM.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
KingNothing kirjoitti:
Menee aika off-topic mutta mikä siinä niin naurattaa jos keskikaide laitettaisiin kaistojen väliin.

Se, että tätä keskikaidetta ehdotetaan estämään itsemurhia.
Liikenneturvallisuuden lisäämiseksihän näitä keskikaiteita voi minun puolestani laittaa vaikka jokaiselle tielle mitä Suomesta löytyy, mutta sillä ei itsemurhia saada vähennettyä. Aina löytyy tapa millä itsensä pystyy tappamaan.

Mutta tätähän tämä nykypäivä on. Vaikka ihminen tappaisi itsensä harkitusti ja suunnitelmallisesti, niin vikaa haetaan yhteiskunnasta tai sen rakenteista. Nuorten miesten keskuudessahan suurin yksittäinen syy itsemurhaan on tyttöystävän jättäminen. Miksei kukaan ehdota, että tyttöjen pitää jakaa piparia kaikille, jotka ovat puutteessa?
 
Viimeksi muokattu:

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
KingNothing kirjoitti:
Menee aika off-topic mutta mikä siinä niin naurattaa jos keskikaide laitettaisiin kaistojen väliin. Rekan keulaan räjähtänyt pikkuFiiat ei ainakaan henkilökohtaisesti naurata yhtään. Jos on pakko itsensä tappaa niin miksi vetää, tällaisissa tapauksissa rekkakuski, täysin ulkopuolisia mukaan juttuun.

Jatketaanpa samalla offtopic -linjalla.
Voisivat ruuhkat maanteillä "hieman" lisääntyä, jos tämä keskikaide laitettaisiin. Että mitenkö? Mietippä sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös