Ja laiminlyönnit aerobisen pohjan kanssa tulevat nyt hyvin esiin, on jännä huomata että ne puheet ns. "peruskuntolenkeistä" joita kaikki vihasivat, eivät olekaan paskapuhetta vaan niistä on oikeasti hyötyä. Ainakin minulle.
Tästä asiasta olen koittanut täällä jo pitkään länkyttää, mutta "Alvajärven Urho" taitaa olla ainoa, joka on varauksettomasti samoilla linjoilla.
Sinä voit nyt mielessäsi arvuutella, että voisiko esim. liigapelaajien loukkaantumisherkkyydellä olla mitään tekemistä koko uran ajan laiminlyödyllä peruskuntoharjoittelulla. Jalkapallon piirissä on tämä ihan sama ongelma. Eräskin ylipainoinen maajoukkuepelaaja rehvastelee, että "Olen aina vihannut juoksuharjoittelua. Olen mieluummin sen ajan pallon kanssa, kuin toiset on lenkillä."
Hyvä kun otit asian puheeksi!, mutta toki voit vielä parantaa tilannettasi rajustikin. Lenkkiä vaan säännöllisesti, ja pikkuhiljaa matkaa pidemmäksi. Sykkeet laskee kyllä siinä ohessa, kun toistoja vaan tulee tarpeeksi. Juoksuharjoittelu on siinä mielessä "ongelmallista", että kun sen tyhjän päältä aloittaa, niin onhan se aluksi vaan vittumaista hommaa. Parin ekan viikon määrät ja vauhdit ovat ratkaisevia, jatkuuko uusi harrastus, vai kuoleeko alkuunsa.
Itselläni on varsin tukeva kestävyysurheilutausta, mutta parinkin viikon juoksutauko esim. vamman takia aiheuttaa seuraaviin lenkkeihin ongelmia. Tuntuu, että ei jaksa edes tuntia juosta, mutta parin kolmen lenkin jälkeen tilanne normalisoituu.
Pidä toi uusi asenne harjoittelussasi, sillä kun juoksemiseen pääsee sisälle, on se vaan sairaan siistiä!
Lopuksi. Nimimerkki "Johtavalta" en ole lukenut yhtään peruskuntoharjoittelun puolesta puhuvaa kirjoitusta. Ja en tule seuraavaan kolmeen kuukauteen lukemaankaan.