Pitkään mietin laitanko tänne vai tuonne bodausketjuun, mutta pääsyin tähän niin saadaan helpommin seurattua keskustelua.
Jos nyt unohdetaan hetkeksi huippukiekkoilijat, jotka pelaavat pääsarjatasolla ja mietitään hetken meitä harrastelijoita. Itse pelaan esimerkiksi jalkapalloa vitosdivarissa, salibandya vitosessa ja jääkiekko puulaakitasolla.
Millaista olisi tulla tällaisen perus jatkoaikalaisen treeni? Lajitreenit, lenkit (mäki, intervallit, peruslenkit), kuntosali (millaista?), mitäkin kuinka paljon? Itse yritän etsiä itselleni tällä hetkellä vielä vähän sovitettua treeniohjelmaa uusien työvuorojen vuoksi, mutta suunnitelmissa 2-3 kertaa viikkoon lajitreenit, kaksi kertaa viikkoon punttisali ja kaksi tai kolme lenkkiä viikkoon.
No ensinnäkin, vitosdivaritasolla kuntotreeni on perinteisesti ollut kaljan juontia ja röökin polttoa. Varsinkin sählyä nyt pelaa huonomallakin kondiksella jos on lahjakas, eli pallosilmää riittää. Vitonen nyt ei mikään kummoinen taso siinä ole. Eräs SM-tason veskari sanoi minulle joskus, että periaatteessa jopa ykkösen tasolle asti pelaajat ovat "yhtä hyviä", tarkoitti siis, että vitosen kaverikin voi lahjoillaan päästä jopa sinne.
Sitten mitä itse olen pelannut noita entisiä SM-sarjapelaajia vastaan niin heillä alkaa näkyä jo ihan poikkeuksellinen peliäly ja vastaava.
Futiksessakin kaikki riippuu oikeastaan siitä miten hyvä haluaa olla. Peruskestävyys pitää olla ok-tasolla, muuten ei koko lajin pelaamisesta tule mitään. Ja peruskestävyys on tärkeä osatekijä mm. spurteista palautumiseen, eli ei meinaa pelkkää hölkkäilyä.
Lätkän puulaakeihinkaan tuskin tarvitsee erikseen treenata, se nyt on taas kiinni siitä mikä lajitaustasi on, eli kuinka hyvin osaat luistella, pelkästään sillä tekee jo järkyttävän eron tavalliseen höntsäilijään.
Sanoisin, että lajitreenit ovat jo hyvä alku ja ihan kondiksesta riippuen sitten tukevaa harjoittelua. Itse olen tykännyt tehdä kuntopiirejä, kahvakuulaa, HIIT-tyyppistä treeniä jne, eli jotenkin aina pyrkinyt simuloimaan sitä peleissä tulevaa rasitusta myös puntilla.
Jos nyt ajattelee, että kyseessä on kaksinkamppailutilanne lätkässä, futiksessa tai vaikka sählyssä, niin esim. kahvakuulalla saa hyvin samanlaista fyysistä harjoitusta. Eli pienellä happivajeella kuitenkin joudutaan välillä jopa maksimaalista voimantuottoa tekemään. Olen tykännyt ajatella niin, että aina samalla vähän analysoi sitä omaa rasituksen tasoa ja sitä kuinka hyvin siinä pystyy tekemään teknisesti puhtaita suorituksia, se vaatii kuitenkin tiukkaa keskittymistä.
Lätkässä voi olla, että vaihto alkaa omalta alueelta, saatte katkon ja pitää kelata vauhti toiseen päähän jossa vielä mahdollisesti kulmapeliä, niin n. 45 sekuntia alkaa olla pitkä aika ja taatusti tuntuu vaihdon lopulla. Futiksessa vähän paikasta riippuen voi joutua ottamaan pidempiäkin spurtteja ja kun saat pallon niin pitää jaksaa tehdä vielä teknisesti hyvä suoritus.
Sählyn haaste alasarjoissa tulee siinä, että siellä pelataan yleensä ottaen päin persettä taktisesti mikä johtaa siihen, että juostaan kieli vyön alla sinne ja tänne. Eli vauhtikestävyys.
Sitten varmaan olisi paikallaan funtsia plyometrisiä harjoituksia, eli kaikkia loikkia, koordinaatioharjoituksia ja sellaisia. Se vaatii kuitenkin perehtymistä enkä itse niistä osaa kovin tarkkaan sanoa.
Harrastetasolle ja aladivareihin riittää minun mielestäni hyvä yleiskunto: aerobista kestävyyttä, voimakestävyyttä, maitohapon sietokykyä jne perusasioita. Keskivartalon tärkeyttä painotan itse paljon ja sillähän tuolla tasolla jyräilee jo heikot kumoon.
EDIT.
Itse olen käynyt tässä tennisvalmennuksessa ihan ammattivalmentajan pakeilla ja ainakin hänen metodinsa on nimenomaan se, että harjoituksissa on suht kova tempo koko ajan ja suoritteet tehdään happivajeella, koska vastaavat tilanteet on pystyttävä hoitamaan peleissä. Käytännössä vedetään 90 min ilman kummempia lepotaukoja, paitsi mitä nyt palloja kerätään välissä.
Ja me pelaamme ns. muiden kiusaksi, eli ei ole kummoisempia kilpailullisia tavoitteita.