Kun minä olin nuori niin...

  • 61 694
  • 311

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nykyään nuo entiset Alkon myyjät ja katsastusinsinöörit ovat oletettavasti siirtyneet Tullin palvelukseen. Ainakin Tulli on yhä edelleen hallintoalamaisten kyykyttämisen ylimpiä linnakkeita Suomessa, paikka jossa kaikki tehdään hitaasti ja siten, että pitkiä aikoja odottanut asiakas varmasti tuntee olonsa hallintoalamaiseksi, jota "palvellaan" Herran (=tullivirkailija) armosta.

Eiköhän niitä muitakin vastaavia paikkoja ole, jossa klassinen tylytys- ja vittuilumentaliteetti on perusvaatimus ja jossa pikkuvirkamiehellä on absoluuttisen tuntuinen valta, jota hän myös käyttää mielialojensa mukaan.

Tosin silloin kun minä olin nuori, niin ei ulkomailta tilattu mitään paketteja netitse ja laskettu ALVeja, silloin maksettiin se hinta mitä suomalainen kauppias pyysi, ja jos tuotetta ei ollut niin sitä ei sitten ollut.

Kun minä olin nuori, niin paitsi musiikki, myös tietokonepelit kopioitiin C-kasetille.
 

scholl

Jäsen
Eiköhän niitä muitakin vastaavia paikkoja ole, jossa klassinen tylytys- ja vittuilumentaliteetti on perusvaatimus ja jossa pikkuvirkamiehellä on absoluuttisen tuntuinen valta, jota hän myös käyttää mielialojensa mukaan.

Pysäköinninvalvonta.

Tosin silloin kun minä olin nuori, niin ei ulkomailta tilattu mitään paketteja netitse ja laskettu ALVeja, silloin maksettiin se hinta mitä suomalainen kauppias pyysi, ja jos tuotetta ei ollut niin sitä ei sitten ollut.

Kyllä mä muistan, että jo 80-luvulla tuli käytyä aina välillä tullipostissa. Silloin kaikki ulkomailta tilattu meni aina sinne. Takinkin olisin halunnut tilata Jenkeistä, mutta kun sille olisi tullut ihan käsittämättömän suuri tullimaksu verojen lisäksi niin jäi sitten tilaamatta. Tuntui jotenkin tyhmältä idealta maksaa varmaan joku 150 tai 200 dollaria takista ja vähintään sama päälle tullia ja veroja. Niin ja rahtihan unohtui mainita.

Esim. NFL-, NBA- tai NHL-joukkueiden kamojen suhteen homma meni niin, että kun osti esim. lehden Akateemisesta kirjakaupasta niin siinä oli sitten jonkun kaupan mainos, joka herätti mielenkiinnon. Postitse pystyi sitten tilaamaan kunnollisen katalogin ja sieltä katalogista pystyi sitten katsomaan, mitä tavaraa halusi tilata.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Kun olin nuori ja pelasimme pihalätkää menin hakkaamaan viereiseen ojaan mailalla jäätä. Hajoitettuani jo toisen mailan, pari vuotta minua kokeneemmat jäänhakkaajat tulivat antamaan inside-vinkin. Jäätä ei pidä hakata mailan lapa-osalla vaan hommaan kannattaa käyttää tuppia. Tämän neuvon olen pyrkinyt pitämään mielessäni elämässäni.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Jäätä ei pidä hakata mailan lapa-osalla vaan hommaan kannattaa käyttää tuppia.

Tuppea, niin pärjäät vielä paremmin. Eikä lapaosa vaadi yhdysmerkkiä. Muilta osin en halua pilata nuoruuttasi. Omani oli suht kevyt.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kun minä olin nuori, niin paitsi musiikki, myös tietokonepelit kopioitiin C-kasetille.

Mitkä tietokonepelit? C-kasetti oli luksusta ja kelanauhurit arkipäivää. Jälkeenpäin onkin ihmetyttänyt kelanaurien loistavaa äänentoistoa sekä toimivuutta.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Kun minä olin nuori, tai pikemminkin lapsi, sain ostaa hirveän kasan uudenvuoden pommeja ilman, että myyjän ilmekään värähti. Ei tuntunut ketään kiinnostavan siihen aikaan, kuinka monta sormea 7-vuotias Jonne-Hermanni menettää tykäreillä pelleillessään. Toista se on nykyään, kun kukkahattutädit ovat heristelemässä sormeaan jo siitä jos aikuinen mies sattuu kotioloissa pierun päästämään.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Kun minä olin nuori, Morgan Freeman teki pieniä sivurooleja elokuvissa. Tai no, pieniä ja pieniä, ei ne kuitenkaan mitään päärooleja olleet.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun mä olin nuori poika.
Mun faijani sanoi mulle.
Joku päivä sust viel tulee.
Ihan saatanan kova jätkä.
Mut nyt mä oon mies.
Ainakin 21...
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun minä olin nuori, niin tuli tukkapöllyä ja luunappeja jos töhöilin jotain. En koe saaneeni traumoja ja 99% kerroista kyllä retuutettiin ihan aiheesta. Ei olisi torut kyllä meikäläisen kohdalla paljoa auttaneet, aresti ehkä, mutta kai sekin on jotain vapaudenriistoa nykyään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kun minä olin nuori, niin olin nuorempi kuin nyt.
 

Winspector

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun minä olin nuori, niin koepaperit ja muutkin kopiot tuoksuivat helvetin hyvältä. Kokeissa meni ensimmäiset kymmenen minuuttia ihan vaan haistellessa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun minä olin nuori, oli 23.2.2012. Silloin joku ruotsalainen lortto synnytti tytön ja SaiPa oli neljän matsin voittoputkessa.

Aion olla nuori vielä n. 35 vuotta eteenpäin. Sitten lienee syytä lopettaa kerkkopäisyys ja aloittaa arvokas vanheneminen siirtymällä hallitusti keski-ikäisten tummaan ja synkkään joukkoon.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun minä olin nuori, svedujen Kalle Kustaa kävi sohimassa pistimellään lähes kaikkea liikkuvaa - jo silloin - ja jäihän siihen lopulta kiinni yks Silvia Saksanmaalta.

Kun minä olin vielä kovin nuori, klassiset italo- eli spagettiwesternit tipahtelivat yksi toisensa jälkeen meidän nulikoiden hämmästeltäväksi eli Clint Eastwoodkin oli vasta huikean uransa alussa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kun minä olin nuori, niin koepaperit ja muutkin kopiot tuoksuivat helvetin hyvältä. Kokeissa meni ensimmäiset kymmenen minuuttia ihan vaan haistellessa.

Kopiot olivat väreiltään sinisiä tai liloja ja joskus niin suttaantuneita, että piti opelta kysyä, että mitä piirros esittää. Kiireisellä tunnilla paperin muste oli vielä märkää. Tuoksu oli kuitenkin melko impattavissa...
 

Ralph

Jäsen
Kun minä olin nuori niin ei SM-Liigassa ei ollut vielä tapahtunut historiallista muutosta. Nyt on.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kopiot olivat väreiltään sinisiä tai liloja ja joskus niin suttaantuneita, että piti opelta kysyä, että mitä piirros esittää. Kiireisellä tunnilla paperin muste oli vielä märkää. Tuoksu oli kuitenkin melko impattavissa...

Ja yritettiin tavata, mitä ihmettä tarkoittaa d-e-n-a-t-u-r-o-i-t-u. Käsin veivattavan kopiokoneen vieressä kun oli yleensä pullo, jossa luki niin.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun minä olin nuori, maailma ja etenkin Suomi oli paljon parempi paikka lähes kaikilla mahdollisilla tasoilla. Tietenkin vain jos vertaa nykyhetkeen, menneisyys oli toki jo tuolloin ollut paljon parempaa aikaa.

Ihmiset välitti toisistaan ja oli todella vähän murhia ja muita pahuudentekoja kun ei ollut ulkomaalaisia niitä tekemässä. Ruotsissa oli jo tuolloin vähän toisin kun siellä kännipäiset lahdentakaa tulleet iski puukkoa kylkeen. "Somppu igen!".

Olen kyllä miettinyt että, koska tämä alaspäin meno alkoi. Minun nuoruudessa asiat olivat siis vielä hyvin, mutta silloin oli jo pahasti menty hunningolla ja vauhti oli kiihtymässä.

Nuoret jo tuolloin alkoivat kuunnella kaikkea härömusaa, kuten heviä. No nyt on sitten todettava, että se heavy oli hyvä asia ja nyt jopa ihan hyväksyttävää. Mutta nyt on tullut tämä ihan karmee räppi. Ja onhan toi heavykin ihan paskaa nykysin...

Epäilen, että hyvien aikojen viimeinen vuosi oli 1990. Se oli jo matka tuhoa kohti, mutta kummiskin vielä elettiin hyvässä uskossa tuolloin. Sitä kokonaisvaltaista huonon kehityksen alkua minun on vaikea sanoa, mutta ainakin tutkimani aikakirjat ovat antaneet vahvistusta käsitykselle että todella pitkään on menty alaspäin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja yritettiin tavata, mitä ihmettä tarkoittaa d-e-n-a-t-u-r-o-i-t-u. Käsin veivattavan kopiokoneen vieressä kun oli yleensä pullo, jossa luki niin.

Opettajan lellikit pääsivät yleenä kopiohuoneeseen kopioimaan. Pääsi pois tunnilta ja erittäin arvostettuun tehtävään. Monesti myös opettajan apuriksi kyseiseen vartin sessioon.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eiköhän niitä muitakin vastaavia paikkoja ole, jossa klassinen tylytys- ja vittuilumentaliteetti on perusvaatimus ja jossa pikkuvirkamiehellä on absoluuttisen tuntuinen valta, jota hän myös käyttää mielialojensa mukaan.
Kela ja sossu? Onneksi ei oo viimeiseen n10v joutunu pahemmin näiden tahojen kanssa joutunut asioimaan, opintotuen takaisinmaksu oli viimeisin kontakti Kelaan ja sekin sit sovittiin niin että minä en mitään takaisin maksa.
 

scholl

Jäsen
Kopiot olivat väreiltään sinisiä tai liloja ja joskus niin suttaantuneita, että piti opelta kysyä, että mitä piirros esittää. Kiireisellä tunnilla paperin muste oli vielä märkää. Tuoksu oli kuitenkin melko impattavissa...

Lilat olivat aikaa ennen kopiokoneita. Ne koneet olivat silloin monistuskoneita. Se oli jotain vanhempaa teknologiaa kuin valokopiokone.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lilat olivat aikaa ennen kopiokoneita. Ne koneet olivat silloin monistuskoneita.

Juu kyllä...kuten Freddie tuossa ylempänä mainitsikin veivattavasta masiinasta, jota tosiaankin kutsuttiin monistuskoneeksi. Mulla taitaa jossakin kätköissä olla edeleen näitä sheettejä 70-luvulta. pitääkin alkaa tonkimaan...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Lilat olivat aikaa ennen kopiokoneita. Ne koneet olivat silloin monistuskoneita. Se oli jotain vanhempaa teknologiaa kuin valokopiokone.

Piti ihan tutkia tuota nostalgiamielessä ja niinhän se olikin, ettei niillä mitä tahansa paperia pystynyt kopioimaan, vaan:

Sprii-monistus eli nestemonistus alkaa sillä, että monistettava teksti kirjoitetaan kovapintaiselle liitupaperille. Paperin alle asetetusta ns. hektografipaperista tarttuu samalla väriä liitupaperin toiselle puolelle niin, että sille muodostuu tekstin peilikuva. Kun konetta pyöritetään, liukenee rummulla olevasta tekstistä väriä lievästi spriillä kostuviin paperiarkkeihin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mulla taitaa jossakin kätköissä olla edeleen näitä sheettejä 70-luvulta. pitääkin alkaa tonkimaan...

Mulla on luokkalehti, joka "painettiin" monistuskoneella. Jutut on tehty käsin tekstaamalla ja itte piirtämällä ruutupaperille.. -hianoo että äitä oli säilyttänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös