Kun eurot kassaan kilahtaa... vai kilahtaako?

  • 804 569
  • 3 605

Calé

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Poimin tämän kohdan tuosta ihan ansiokkaasta pohdinnasta, sillä jos Juvosen tilalle hankittaisiin vaikkapa Hovinen, niin huolimatta pienestä uran suvantovaiheesta, olisi tuo suurelle yleisölle uskoakseni paljon seksikkäämpi nimi, kuin Juvonen. Hovisessa olisi ainakin nimenä jopa ainesta tasaisen pelaajamassan tähdeksi, jonka avulla pelejä/pelitapahtumia, olisi jopa helpompi markkinoida.
No näinhän se on. Varmasti Hovinen saisi houkuteltua parisenkymmentä henkeä hallille lisää. Muutenkin toisi vähän sitä "nimeä" tuohon joukkueeseen, mitä siellä ei kauheasti kuitenkaan ole. Hintalappu on tosin Hovisella varmasti kohdillaan, varsinkin jos loppukauden lappua haluaisi. Kyllä itse antaisin Nikolle siunaukseni, jos hinta on kohtuullinen ja jos Janne on sivussa vähänkin pidempään.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelicansin katsojatavoite tälle kaudella 3600 (ainakin Uusi Lahti -kausiennakon mukaan)

12.9.2015 Pelicans - Blues 3421 katsojaa
19.9.2015 Pelicans - JYP 3369 katsojaa

keskiarvo: 3395 katsojaa kahdessa pelissä
....

Viime kauden aloitus:
Perjantai 12.9 Pelicans - HPK 3653
Tiistai 16.9 Pelicans - Ässät 3025

Tuohon perjantai päivään ja siihen, että on Petu ja Nupe peilaten voisi ajatella että tiukkaa tulee olemaan alkukauden osalta pysyä tuossa keskiarvossa. Viime kauden keskiarvo oli lopulta 3375. Tuon nyt luulisi kuitenkin pääsevän "reilusti" kunhan pysytään Pleijari vauhdissa mukana.

Toissa kauden tilastoja en löydä, Liigan sivuilla niitä ei siis ole. Muistelen kuitenkin että silloinkin aloitus oli jossain 3500 katsojan kieppeillä ja alun pitkän voittoputken jälkeenkin ihmeteltiin missä yleisö.

Juvonen on omasta mielestäni riittävä yleisön lemmikki tuomaan katsojia hallille, mutta jos hänen korvaaja on joku möttönen vrt. Hovinen voidaan jo puhua jonkinlaisesta vaikutuksesta yleisömäärään
 
Juvonen on omasta mielestäni riittävä yleisön lemmikki tuomaan katsojia hallille, mutta jos hänen korvaaja on joku möttönen vrt. Hovinen voidaan jo puhua jonkinlaisesta vaikutuksesta yleisömäärään
Kyllähän Juvonen tälle palstalle kirjoittaville, eli jääkiekkoa keskimääräisesti enemmän seuraaville on ihan sopiva kaveri yleisön lemmikiksi, mutta niille satunnaisille seuraajille sekä hallille saapujille tuo ei sitä ole. Toisin sanoen Juvonen on edelleen monelle nimenomaan se möttönen.

En tiedä miten paljon sillä on vaikutusta yleisömääriin, ettei joukkueessa ole oikeastaan yhtäkään valovoimaista tähteä. Kyllähän se kertoo hyvin paljon pelaajistosta, kun joukkuetta markkinoidaan sen valmentajilla. Jos Pelicans tekisi jonkun mainoskamppanian ja keskustaan ilmestyisi vaikkapa jättimäinen banderolli, niin kenen kasvot sitä koristaisivat, jotta suuri yleisö ja tavan tuularit tuon tunnistaisivat?
Erkinjunttia ei tunnisteta (ainakaan vielä), Tyrväisen, Pöyhösen ja Heinon voisi jokunen tunnistaa, kun ovat niitä omia poikia ja omaavat lahtelaista historiaa, mutta ei noistakaan kukaan omaa sitä valovoimaisuutta edes vähää alusta. Näin ollen noiden kasvojen tulisi vähän pakon sanelemana kuulua 43 vuotiaalle Jan Latvalalle ja epäilen hyvin vahvasti sitä, että kovinkaan moni saisi siitä kimmareita lähteä hallille, vaikka toki tietynlaisen legendan statuksen tuo jo omaakin.

Pelicans on leimautumassa/leimautunut tälle kaudelle valmentajiensa näköiseksi soturilaumaksi, mutta eipä sillä markkinoinnin näkökulmasta mitään muutakaan vaihtoehtoa ollut.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En jaksa uskoa yhden tai kahden ns. tähtipelaajan vaikuttavan kovinkaan paljon yleisömääriin. Muutamia kymmeniä ehkä, mutta tämä ei ole se tie, jota voidaan kulkea Pelicansin resursseilla. Nykyinen pelaajisto on kuitenkin monella tapaa mielenkiintoinen: omia kasvatteja riittävästi sekä muutama liigan mittapuulla hyvä ylemmän tason pelaaja. Ei mitään Laschia tai Hodgmania, mutta eihän nämäkään kaverit olleet kummoisia tänne tullessaan nimensä puolesta.

Kaksi merkittävää syytä löytyy, joihin kumpaankaan Pelicans ei voi suoranaisesti vaikuttaa: Ruutu ja talous. Jo omassa lähipiirissäni on useita, jotka ovat jääneet pelkästään mukavuudesta kotiin, sillä sielläkin näkee lätkää. Hallilla on oma tunnelmansa, mutta tässä kohtaa myös televisiopelien edullisuus kannustaa jäämään kotiin. Tämä on varmasti suurin yksittäinen syy.

Sitten on taloustilanne. Sanovat mitä sanovat, moni joutuu miettimään menojaan nyt paljon tarkemmin, kuin 3-5 vuotta sitten. Palkka ei ehkä ole tippunut, mutta elämisen kustannukset ovat nousseet. Vain harva on valmis priorisoimaan jääkiekon niin korkealle, että olisi valmis luopumaan monista muista harrastuksista.

Kaiken tämän jälkeen olen silti todella pettynyt alkukauden yleisömääriin. Omiin silmiini hommassa on tekemisen meininkiä. Haluaisin päästä hallille, mutta näillä etäisyyksillä se on turhan vaikeaa. Lahden kokoisessa kaupungissa pitäisi 4000 katsojaa olla selvyys vähimmilläänkin, mutta jotenkin tätä tuotetta ei ole saatu riittävän tärkeäksi kaupunkilaisille.

Lippujen alemyynti ei ole järkevää kauttaaltaan, mutta opiskelijat ja lapset pitäisi saada halliin entistä halvemmalla. Kun heidät on jotenkin sitoutettu tähän toimintaan halvalla, he haluavat työllistyttyään maksaa tuotteesta muutaman euron enemmän. Porissa ja Kuopiossa on ainakin tähän lähdetty.
 
En jaksa uskoa yhden tai kahden ns. tähtipelaajan vaikuttavan kovinkaan paljon yleisömääriin. Muutamia kymmeniä ehkä, mutta tämä ei ole se tie, jota voidaan kulkea Pelicansin resursseilla. Nykyinen pelaajisto on kuitenkin monella tapaa mielenkiintoinen: omia kasvatteja riittävästi sekä muutama liigan mittapuulla hyvä ylemmän tason pelaaja. Ei mitään Laschia tai Hodgmania, mutta eihän nämäkään kaverit olleet kummoisia tänne tullessaan nimensä puolesta.
Tiedän Pelicansin realiteetit ja sen, ettei kahta tähtipelaajaa ole tulossa, tuskin yhtäkään, enkä siihen mitenkään pettynyt ole. Ainoa reitti tähtipelaajien saamiselle on se, että jokin hankinta breikkaa oikein kunnolla ja ulkomaalaiset hankinnat omaavat tähän yleensä suuremman todennäköisyyden. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyllä ne tähtipelaajat vaikuttavat ja varmasti ihan tuntuvasti. Nykyjoukkue on tietylle osalle lahtelaisia mielenkiintoinen omien kasvattien ansiosta, mutta kylmä fakta on vain se, etteivät ne omat kasvatit läheskään kaikkia kiinnosta, vaikka tällä palstalla sekä toki myös allekirjoittanutta kiinnostavat suuresti. Lisäksi "liigan mittapuulla hyvä ylemmän tason pelaaja" on suurelle yleisölle "Tapparan viime kauden kolmoskentän jätkä", joka on jäänyt monelle mieleen lähinnä sukunimensä takia.
Turha siis vähätellä tähtipelaajien vaikutusta, sillä kyllä nämä Hodgmanit, Laschit ja Aaltoset ovat niminä dominoineet aikalailla kahvipöytäkeskusteluja ja olleet ihmisten huulilla, eli pitäneet sitä hypeä yllä läpi kauden myös pelipäivien ulkopuolella ja noita kavereita ihmiset tulivat hallille katsomaan. Kausi on nuori ja toivotaan nykyisestä joukkueesta jonkun tällaiseen asemaan nousevan, mitä toki ikävä kyllä vähän epäilen.

Kaksi merkittävää syytä löytyy, joihin kumpaankaan Pelicans ei voi suoranaisesti vaikuttaa: Ruutu ja talous. Jo omassa lähipiirissäni on useita, jotka ovat jääneet pelkästään mukavuudesta kotiin, sillä sielläkin näkee lätkää. Hallilla on oma tunnelmansa, mutta tässä kohtaa myös televisiopelien edullisuus kannustaa jäämään kotiin. Tämä on varmasti suurin yksittäinen syy.
Kyllä siellä on yleisötavoitetta mietittäessä ollut ihan tiedossa tuo miten Ruutu niitä pelejä näyttää. Tämä on nykyaikaa, eivätkä pelien lähetykset jatkossa ainakaan laskemaan tule. Tämä on asia jonka kanssa tulee oppia elämään ja siinä on markkinointiosastolle haaste saada niitä ihmisiä hallille tuosta Ruutu-palvelusta huolimatta. Ihmisille pitää antaa syy mennä sinne hallille.

Sitten on taloustilanne. Sanovat mitä sanovat, moni joutuu miettimään menojaan nyt paljon tarkemmin, kuin 3-5 vuotta sitten. Palkka ei ehkä ole tippunut, mutta elämisen kustannukset ovat nousseet. Vain harva on valmis priorisoimaan jääkiekon niin korkealle, että olisi valmis luopumaan monista muista harrastuksista.
Tämä on toki totta, mutta Pelicans on myös viimeisten vuosien aikana mennyt kiinnostavuudessaan niin paljon alas päin, että sen priorisoiminen alemmas on käynyt varsin helpoksi. Jos joukkue on mielenkiintoinen ja menestyy, niin kyllä ne ihmistenkin prioriteetit elävät. Eikä tämä toki poista sitä seikkaa, että taloustilanne on todella huono tällä alueella ja se on toki itsessään jo syy yleisömääriin. Pelicans toki reagoi tähän halppiskausarinsa kautta, mutta lippujen hinnoissa on silti pysyttävä hereillä.

Kaiken tämän jälkeen olen silti todella pettynyt alkukauden yleisömääriin. Omiin silmiini hommassa on tekemisen meininkiä. Haluaisin päästä hallille, mutta näillä etäisyyksillä se on turhan vaikeaa. Lahden kokoisessa kaupungissa pitäisi 4000 katsojaa olla selvyys vähimmilläänkin, mutta jotenkin tätä tuotetta ei ole saatu riittävän tärkeäksi kaupunkilaisille.
En sanoisi, ettei tuotetta ole saatu riittävän tärkeäksi, vaan sitä ei ole saatu riittävän kiinnostavaksi. Toki nyt kiinnostavuus on noussut, mutta tuossa meni useampi kausi, jolloin kiinnostus romahti, eikä se hetkessä takaisin rakennu. Liigan päätös nostaa Mikkeli liigakartalle kummastuttaa myös kovasti, enkä usko jatkossa kovinkaan suuriin yleisömääriin jotain Jukureita vastaan.

Lippujen alemyynti ei ole järkevää kauttaaltaan, mutta opiskelijat ja lapset pitäisi saada halliin entistä halvemmalla. Kun heidät on jotenkin sitoutettu tähän toimintaan halvalla, he haluavat työllistyttyään maksaa tuotteesta muutaman euron enemmän. Porissa ja Kuopiossa on ainakin tähän lähdetty.
Lippujen hintaa voi laskea jos saadaan ihmiset kuluttamaan hallin sisällä enemmän.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tiedän Pelicansin realiteetit ja sen, ettei kahta tähtipelaajaa ole tulossa, tuskin yhtäkään, enkä siihen mitenkään pettynyt ole. Ainoa reitti tähtipelaajien saamiselle on se, että jokin hankinta breikkaa oikein kunnolla ja ulkomaalaiset hankinnat omaavat tähän yleensä suuremman todennäköisyyden.

AInahan näitä voi tapahtua, mutta tämä on scouttauksen tasosta riippumatta arpapeliä. Potulnyltä toivottiin varmasti tähtistatusta, mutta sitä ei ole nähtävissä. Olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, että "lasch" nostaisi noita yleisömääriä budjetoituun. Hovisesta nyt puhumattakaan.

Erkinjuntin lisäksi siellä "pelaa" Sopanen, joka on liigan mittapuulla hyvä pelimies. Leimu puolustuksessa. Bloodista voi hyvinkin tulla yleisön lemmikki, ainakin harjoitusotteluiden perusteella.

Kyllä siellä on yleisötavoitetta mietittäessä ollut ihan tiedossa tuo miten Ruutu niitä pelejä näyttää. Tämä on nykyaikaa, eivätkä pelien lähetykset jatkossa ainakaan laskemaan tule. Tämä on asia jonka kanssa tulee oppia elämään ja siinä on markkinointiosastolle haaste saada niitä ihmisiä hallille tuosta Ruutu-palvelusta huolimatta. Ihmisille pitää antaa syy mennä sinne hallille.

Totta kai se on tiedossa, mutta ei se muuta Ruudun merkitystä yleisömäärien laskussa. Sen merkitys on kaikesta päätellen valtava. Siinä olet oikeassa, että ihmiset pitäisi saada silti hallille, mutta ratkaisu tähän ongelmaan ei ole helppo. En keksi yhtäkään liigaseuraa, joka olisi keksinyt tähän ratkaisua - pl. menestyvät seurat, joiden peleissä käy katsojia menestyksen takia. Eiköhän Pelicansinkin yleisömäärät nousisi menestyksen myötä.

Jotainhan tähän pitää keksiä ihan yleisesti Suomessa, sillä yleisömäärät ovat romahtaneet paikoitellen vielä Lahtea pahemmin. On siellä toimistolla nyt yritystä ollut ainakin, mutta ei se yleisömäärissä ole näkynyt.

En sanoisi, ettei tuotetta ole saatu riittävän tärkeäksi, vaan sitä ei ole saatu riittävän kiinnostavaksi.

Tärkeä on kiinnostavaa. Jos tuote on merkityksellinen, sitä tullaan katsomaan. Tärkeä tai kiinnostava, en näe tässä niin suurta eroa.

Lippujen hintaa voi laskea jos saadaan ihmiset kuluttamaan hallin sisällä enemmän.

Toki. Siinä on vain sitten yksi ongelma lisää ratkaistavaksi.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Tiedän Pelicansin realiteetit ja sen, ettei kahta tähtipelaajaa ole tulossa, tuskin yhtäkään, enkä siihen mitenkään pettynyt ole. Ainoa reitti tähtipelaajien saamiselle on se, että jokin hankinta breikkaa oikein kunnolla ja ulkomaalaiset hankinnat omaavat tähän yleensä suuremman todennäköisyyden. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyllä ne tähtipelaajat vaikuttavat ja varmasti ihan tuntuvasti.

Mutta vaikka Pelicans hankkisi kokonaisen ketjun tähtipelaajia, jotka kiistatta nostaisivat joukkueen kiinnostavuutta, niin on silti mahdollista, että ihmiset seuraisivat näiden kiinnostavien tähtipelaajien otteita pääosin televisiosta. Vaikka joukkue olisi kuinka kiinnostava ja menestyisi, jää ihmisille nykyään edelleen kaksi vaihtoehtoa otteluiden seuraamiseen. Katsoa televisiosta tai tulla hallille. Ja televisio on näistä vaihtoehdoista kiistatta halvempi ja helpompi. Millä tekijöillä saadaan nimenomaan hallille tuleminen tehtyä niin houkuttelevaksi, että monet alkavat suosia sitä? Itse tykkään seurata pelit nimenomaan hallilla, mutta ymmärrän hyvin miksi monille tuo tv on houkuttelevampi vaihtoehto.

Muutamia vuosia sitten mitään muuta vaihtoehtoa pelin näkemiseen ei ollut kuin tulla hallille, joten silloin joukkueen kiinnostavuudella voitiin suoraan vaikuttaa hallilla käyvän väen määrään. Nyt tuo tilanne on peruttaamattomasti muuttunut.
 
Mutta vaikka Pelicans hankkisi kokonaisen ketjun tähtipelaajia, jotka kiistatta nostaisivat joukkueen kiinnostavuutta, niin on silti mahdollista, että ihmiset seuraisivat näiden kiinnostavien tähtipelaajien otteita pääosin televisiosta. Vaikka joukkue olisi kuinka kiinnostava ja menestyisi, jää ihmisille nykyään edelleen kaksi vaihtoehtoa otteluiden seuraamiseen. Katsoa televisiosta tai tulla hallille. Ja televisio on näistä vaihtoehdoista kiistatta halvempi ja helpompi. Millä tekijöillä saadaan nimenomaan hallille tuleminen tehtyä niin houkuttelevaksi, että monet alkavat suosia sitä? Itse tykkään seurata pelit nimenomaan hallilla, mutta ymmärrän hyvin miksi monille tuo tv on houkuttelevampi vaihtoehto.

Muutamia vuosia sitten mitään muuta vaihtoehtoa pelin näkemiseen ei ollut kuin tulla hallille, joten silloin joukkueen kiinnostavuudella voitiin suoraan vaikuttaa hallilla käyvän väen määrään. Nyt tuo tilanne on peruttaamattomasti muuttunut.
Tottakai nuo tähtipelaajat todennäköisesti nostaisivat yleisömäärää sekä myös lähetysten seuraajien määrää, eli tekisivät joukkueesta kiinnostavamman ja tuo heijastuisi positiivisesti molemmilla mittareilla. Liiga on junnannut vuosikaudet tietyllä tapaa paikallaan, kun yleisö on ollut "itsestään selvyys", mutta nyt tavat pelin katsomiseen ovat lisääntyneet. Ovathan ottelutapahtumat edelleen lasten kengissä ja esimerkiksi Jokerithan laittoi koko ottelutapahtuman uusiksi, kun saivat vähän kärkiosaamista sen suhteen rajan takaa. Ihan yhtälailla niitä pelejä televisioidaan muuallakin ja muissa lajeissa, mutta Suomi tulee reagoinnissa usein askeleen tai sukupolven verran jäljessä.

Tuon televisioinnin taakse ei voi loputtomiin piiloutua ja pelien televisioiminen on vain ja ainoastaan positiivinen juttu lajille. Sen kanssa yksinkertaisesti pitää oppia elämään ja onkin ollut ilo nähdä se, miten yritystä on jo ollut. Liigan joukkueet kokeilevat vähän kukin omalla tahollaan, miten niitä ihmisiä saisi sinne hallille. Sitä en kuitenkaan tiedä, kuinka paljon joukkueet tekevät tämän tiimoilta yhteistyötä tai onko esimerkiksi Pelicansin markkinointiosasto koskaan käynyt opintomatkalla rajan tai rapakon takana ja tässä kohtaa meinaan nimenomaan sellaista hyödyllistä opintomatkaa.

Jokerit keräsi ensimmäisellä kaudellaan KHL:ssä enemmän yleisöä Hartwallille, kuin koskaan aiemmin. Toki KHL viehätti, mutta alkuun homma lähti nihkeästi käyntiin ja kausikorttikauppa oli todella huonoa. Siellä reagoitiin, panostettiin markkinointiin, vedettiin haalarit päälle ja lähdettiin esimerkiksi junalla Tampereelle myymään lippuja Jokereiden matsiin. Ihan yhtälailla niitä Jokereidenkin pelejä televisioidaan, mutta ei se ole yleisömäärän kannalta ongelma. Ei se pelkkä ottelutapahtumakaan riitä, vaan ne ihmiset pitää saada myös tuotua sinne ottelutapahtumaan, jotta he voivat kokea sen ja sitten ihan vastaavalla tavalla siitä ihmisten hallille saamisesta katoaa hyöty, jos ottelutapahtuma, eli tarjottu kokemus ei ole kunnossa.
Allekirjoittaneella on muutama kaveri, joita ei ole Jokerit kiinnostanut ikinä tippaakaan, vaan seuraa, sekä KHL:ää kohtaan ovat asenteet olleet ennakkoon jopa negatiivisia. Jokereiden pelissä käytyään nuo ovat todenneet menevänsä vielä uudestaankin. Ei voi muuta sanoa, kuin hattua nostaa Jokereiden onnistumiselle tällä sektorilla.

Pelicansin kohdalla kysyisinkin sitä, onko markkinointiosasto liian mukavuuden haluinen. Tärkein, eli suurin raha tulee sponsoreilta, joten heitä täytyy huomioida ja onhan heidän kestittäminen huomattavasti mukavampaa, kuin haalareiden pukeminen sekä jalkautuminen tavallisten tallaajien pariin. Nyt kun yleisömäärä on akuutti ongelma, niin pitäisikö sitä ajankäyttöä sponsoreiden ja tavan tallaajien välillä vähän priorisoida uudelleen ja jos sanotaan, ettei aikaa löydy, niin sitä voisi kuvitella kasvavan yleisömäärän maksavan yhden ihmisen palkankin varsin nopeasti takaisin.
Tietyissä asioissa Pelicansinkin toiminta tuntuu olevan vielä melkoista puuhastelua ja vaikka asiat ovat pieniä, niin ne ovat osa suurta kokonaisuutta, enkä nyt ihan alkuun ymmärrä sitäkään miten tuo seuran nettikauppa myy vieläkin jotain pari kautta vanhoja pelipaitoja, muttei lainkaan uusia ja sen lisäksi monia varmasti harmittaa, kun cheerleader-osiossa lupaillaan edelleen lisätietoja syyskuun aikana. Kauden alkuun ladataan hypeä ja silloin olisi hyvä olla hommien valmiina sitä kauden alkua varten.

Ylipäätään täytyy sanoa tietyissä asioissa FC Lahden olevan tällä hetkellä lähempänä fanejaan sekä kaupunkilaisia, kuin Pelicans.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Niko Hovinen palasi ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen lahtelaisyleisön eteen, nimen omaan Pelicans-paidassa. Lauantaiottelu oli kyseessä, mutta Isku Areenan katsomoihin vääntäytyi vain 3206 katsojaa. Olinhan siellä jopa minäkin. Ne loput jääkiekkojännärit katsoivat peliä jossain muualla kuvaruudun kautta. Ei tämä jäähalliin saapuva yleisömäärä näytä ollenkaan noususuuntaiselta kolmen kotiottelun otannalla, joista sitäpaitsi kaikki olivat lauantaiotteluita. Eurot kilahtelevat jo tässä vaiheessa sarjakautta liian harvakseltaan seuran kirstuun. Taloudellista tappiota tulee seuralle jo alkumetreillä.

En silti usko SM-liigakiekon kiinnostavuuden vähentyneen, vaikka jäähallissa käy vähemmän yleisöä. Pois jäävät joukot seuraavat peliä kuvaruuduistaan kotosalla. Miksi tulla perheenä halliin, kun kuitenkin jo maksaa Nelonen Pro-kanavapaketista tai Ruutu+ web-palvelusta? Niissä paketeissa ei ole korotettuja otteluhintojakaan, kuten esim. irtolipuissa PEL - KOO, sekä PEL - IFK matseihin.

Jos tilanne ei pian parane, niin pelaajia lienee kohta myytävänä eräissä muissakin Liiga-seuroissa, kuin Pelicansissa?
 

lahts

Jäsen
Suosikkijoukkue
La’Hest
Se on totta että llian vähän jengiä vaivautuu enää paikanpäälle. Muuta syytä tähän on vaikea keksiä kuin yleinen työttömyysaste ja taloudellinen tila jota LAMA;ksikin sanotaan. Siihen vielä lisääntynyt varovaisuus ja harkinta mihin rahojaan yleensä käytetään.
Näin kausarin omistajana tilanne ei ole tietysti ihan sama kuin irtolippujen ostajalla mutta itse tulen AINA hallille katsomaan matsin vaikka ruutu+ palvelustakin maksan. Ruutu+ ymmärrettävästi syö katsojalukuja koska sen verran hyvin/riittävän hyvin toteutettu palvelu se on.
Ja vaikka hallilla se "virvoke" maksaa kuusinkertaisesti sen mitä kotona nautittu niin se on vaan laskettava kannatukseksi orkanisaatiolle. Syyt poissaoloon omakohtaisesti ovat joko matkoilla tai sairas.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Dallas Stars
Kävin potkimassa vähän renkaita Kouvolassa. KooKoo-Ässät peli oli kyseessä ja kokemuksena oikein mainio. Pelin taso ei ollut aina silmiä hivelevää, mutta siinä oli paljon hyvää kovemmalle jääkiekonystävällekin. Ottelutapahtuma oli todella hyvä, tunnelma oli mahtava ja lippujen hinnat oikein maltilliset. KooKoon kannattajat pitivät meteliä läpi ottelun eikä tarvinnut käyttää kirosanoja kertaakaan, vaan kannattaminen oli aikuismaista ja asiallista suuresta tunteesta huolimatta.

Lahdessa ei kovin usein venytä samanlaiseen ottelutapahtumaan.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Kävin potkimassa vähän renkaita Kouvolassa. KooKoo-Ässät peli oli kyseessä ja kokemuksena oikein mainio. Pelin taso ei ollut aina silmiä hivelevää, mutta siinä oli paljon hyvää kovemmalle jääkiekonystävällekin. Ottelutapahtuma oli todella hyvä, tunnelma oli mahtava ja lippujen hinnat oikein maltilliset. KooKoon kannattajat pitivät meteliä läpi ottelun eikä tarvinnut käyttää kirosanoja kertaakaan, vaan kannattaminen oli aikuismaista ja asiallista suuresta tunteesta huolimatta.

Lahdessa ei kovin usein venytä samanlaiseen ottelutapahtumaan.
Sen verran otan kiinni, kun tätä talousnäkökulmasta vertaillaan, niin KooKoon on budjetoinut kuluja 3,9 miljoonaa ja Pelicans 5,5 miljoonaa tälle kaudelle. Muunmuassa sen tähden lippuhinnat on helpompi pitää maltillisena.
Tosin on Pelicanskin tullut hinnoissa vastaan ja tuonut laajemmin vaihtoehtoja lippujen ostoon.
 
Niko Hovinen palasi ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen lahtelaisyleisön eteen, nimen omaan Pelicans-paidassa. Lauantaiottelu oli kyseessä, mutta Isku Areenan katsomoihin vääntäytyi vain 3206 katsojaa. Olinhan siellä jopa minäkin. Ne loput jääkiekkojännärit katsoivat peliä jossain muualla kuvaruudun kautta. Ei tämä jäähalliin saapuva yleisömäärä näytä ollenkaan noususuuntaiselta kolmen kotiottelun otannalla, joista sitäpaitsi kaikki olivat lauantaiotteluita. Eurot kilahtelevat jo tässä vaiheessa sarjakautta liian harvakseltaan seuran kirstuun. Taloudellista tappiota tulee seuralle jo alkumetreillä.

En silti usko SM-liigakiekon kiinnostavuuden vähentyneen, vaikka jäähallissa käy vähemmän yleisöä. Pois jäävät joukot seuraavat peliä kuvaruuduistaan kotosalla. Miksi tulla perheenä halliin, kun kuitenkin jo maksaa Nelonen Pro-kanavapaketista tai Ruutu+ web-palvelusta? Niissä paketeissa ei ole korotettuja otteluhintojakaan, kuten esim. irtolipuissa PEL - KOO, sekä PEL - IFK matseihin.

Jos tilanne ei pian parane, niin pelaajia lienee kohta myytävänä eräissä muissakin Liiga-seuroissa, kuin Pelicansissa?
Eikös tuo nyt ole aika yleisessä tiedossa miten Liigalla on ongelma sen kiinnostavuuden kanssa. En siis millään usko, että pelejä seuraavien ihmisten määrä on Pelicansinkaan kohdalla vakio ja vain pelien seuraamisen tavassa on eroja. Jos talous on tiukalla, niin kyllä se reilut 200€ ruutu+ kausaristakin on aika tuntuva summa.
Toki niitä ihmisiä varsinkin viikonloppuisin juottoloissakin käy pelejä katsomassa ja kalliita juomia nauttimassa.
Olisi varsin mielenkiintoista tietää tuo Pelicansin pelien katsojamäärien kehitys noiden lähetysten puolella, sillä en usko sen menevän niin, että lähetysten katsojamäärät kasvavat suhteessa yleisömäärän laskuun, vaan epäilen vahvasti molempien lukujen olevan laskusuunnassa.
 

Moonchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Kraken
Eikös tuo nyt ole aika yleisessä tiedossa miten Liigalla on ongelma sen kiinnostavuuden kanssa. En siis millään usko, että pelejä seuraavien ihmisten määrä on Pelicansinkaan kohdalla vakio ja vain pelien seuraamisen tavassa on eroja. Jos talous on tiukalla, niin kyllä se reilut 200€ ruutu+ kausaristakin on aika tuntuva summa.
Toki niitä ihmisiä varsinkin viikonloppuisin juottoloissakin käy pelejä katsomassa ja kalliita juomia nauttimassa.
Olisi varsin mielenkiintoista tietää tuo Pelicansin pelien katsojamäärien kehitys noiden lähetysten puolella, sillä en usko sen menevän niin, että lähetysten katsojamäärät kasvavat suhteessa yleisömäärän laskuun, vaan epäilen vahvasti molempien lukujen olevan laskusuunnassa.

Jos verrataan tilannetta muutaman vuoden takaiseen kun mitään tv-lähetyksiä ei edes ollut, niin siihen nähden tv-lähetysten katsojamäärä ei voi olla laskussa. Vaan jokainen tv:stä peliä katsova on pois potentiaalisista hallille tulevista asiakkaista. Tätä porukkaa kiistatta kiinnostaa nähdä peli, eli heitä voisi sinne halliin hyvinkin saada houkuteltua jos ei olisi mahdollista seurata peliä tv:stä. Tietenkään tuostakaan porukasta läheskään kaikki eivät sinne päätyisi, mutta osa varmasti. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkä verran Lahden alueella seurataan Pelicansin kotiotteluja tv:n välityksellä.

Liigan sivuilla tilastot eivät edelleenkään näköjään toimi, mutta sen verran tuolla hallilla on tullut oltua, että aika hyvä näppituntuma yleisömääristä on jäänyt. Tässä oli kuitenkin aika monta kautta peräkkäin niin, että Lahdessakin hallilla kävi yleisöä keskimäärin se n. 4000. Nyt viime ja tällä kaudella näyttää olevan täysin tekemätön paikka saada edes 3500 ihmistä yksittäiseen lauantaipeliin. Sattumalta samaan aikaan tuo nelosen tv-paketti on tullut markkinoille, sitä mainostetaan joka paikassa ja se on helposti saatavilla kaikille. Minusta olisi todella erikoista ajatella, että näiden välillä EI olisi voimakasta korrelaatiota.

Enkä väitä etteivätkö yleisömäärät olisi voineet laskea vaikka mitään tv-pakettia ei vieläkään olisi. Mutta en usko, että näin suurta muutosta näin lyhyessä ajassa olisi tapahtunut pelkästään taloudellisen tilanteen tai liigan kiinnostavuuden laskun takia. Tuo kiinnostavuuden laskukin on vähän erikoinen juttu. Sitä monesti perustellaan suljetulla liigalla, tuomarilinjalla ja ties millä. Voisi nämäkin asiat tehdä paremmin, mutta liiga on kuitenkin ollut suljettu käytännössä koko 2000-luvun eikä tuolloin 10 vuotta sitten minun muistaakseni ainakaan vähempää kahvattu kuin nykyäänkään. Tappeluita ja taklauksiakaan en muista merkittävästi enempää nähneeni silloin 2000-luvun alkupuolella kuin nykyäänkään. Enemmän taitaa riippua siitä kuka sattuu valmentamaan ja millaisia pelaajia on joukkueessa.

On kyllä todella haastava tilanne keksiä ne keinot millä ihmiset saadaan houkuteltua sinne hallille. Montaa ihan hyvää juttua tässä on minun mielestäni jo yritettykin, mutta eipä niistä ole pahemmin apua ollut. Mitähän sitten seuraavaksi? Sekin huolestuttaa, etteihän näiden yleisömäärien suhteen ole mitään pohjaa välttämättä edes vielä saavutettu.
 

Detski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ottakaapa huomioon, että vielä pari vuotta sitten liigapelien näkeminen nettistreamien kautta oli hyvin paljon vaikeampaa kuin tällä ja viime kaudella. Nehän on jossain määrin pois sekä Neloselta että hallien katsojamääristä. Tosin nettistreameissa on huonompi kuvanlaatu, pätkimistä streamissä ym. Mutta vaikka olisikin tilattuna ruutu+, niin varsinkin viikonloppuisin monet kokoontuu kaveriporukalla yhden tilaajan luo katsomaan kimpassa ja mahdollisesti ottamaan vähän olusta, sen sijaan että porukalla mentäisiin hallille.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkä verran Lahden alueella seurataan Pelicansin kotiotteluja tv:n välityksellä.

Tämä olisi tosiaan äärettömän mielenkiintoistaa dataa. Saattaa hyvinkin olla, että Pelicansia seurataan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Suoranaista hyötyä tästä ei ole, mutta jonkin verran se saattaa nostattaa fanituotteiden myyntiä. Eiköhän jengi halua tunnustaa väriä kotona/töissä/koulussa, vaikka sohvalta pelejä seuraakin. Myös sponsoritulojen hankinta saattaa olla helpompaa, kun on vahvehmpi näkyvyys.

Kiistatta myös Pelicansin brändi on vahvempi kuin koskaan (mikäli ylläoleva oletus seuraajien määrästä pitää paikkaansa). Käyttäisin tätä hyödykseni ja lanseeraisin Pelicans automaatin. Automaatin, josta pystyy ostamaan otteluun lippuja. Näitä automaatteja lätkisin jokaiseen markettiin, kioskiin ja kuppilaan Päijät-Hämeessä. Miksei vaikka isoimpien yritysten aulaan/kahvitilaan. Automaatin yläpuolella olisi luonnollisesti iso mainostila, jota on helppo päivittää ja siinä voisi mainostaa seuraavaa ottelua. Tai kohdistettuja pakettihintoja tyyliin "kaksi lippua seisomokatsomoon 20€". Automaatin kosketusnäytöltä löytyisi kaikki lippuvaihtoehdot, myös pakettitarjoukset josta koskettamalla päästään suorittamaan maksu joko kortilla tai käteisellä ja automaatti tulostaa liput.

Näillä automaateilla saisi paljon näkyvyyttä ja extempore ostajia jotka huomaavat kauppareissun yhteydessä, että tänäänhän on peli ja nyt olisi liput tarjouksessa. Näitä automaatteja voisi hyödyntää esim. drinkkilippujen myymiseen myös. Eli voisin ostaa ottelulipun ja samalla kaksi drinkkilippua joita vastaan saan hallilla kaksi olutta. Tälläinen nopeuttaisi kummasti asiointia, etenkin kun siitä tulisi mainstream maksuväline. Ihmisten ei tarttis lähteä kesken erän tiskille, vaan tietäisivät jonon vetävän nopeasti kun maksaminen käy kätevästi drinkkilipuilla. Tälläiset automaatit saisi olla hallissa myös, etenkin uudessa päädyssä josta pystyisi kans ostamaan lipun.

Pelicans automaatti - hyvä idea, saa käyttää!
 
Suoranaista hyötyä tästä ei ole, mutta jonkin verran se saattaa nostattaa fanituotteiden myyntiä. Eiköhän jengi halua tunnustaa väriä kotona/töissä/koulussa, vaikka sohvalta pelejä seuraakin. Myös sponsoritulojen hankinta saattaa olla helpompaa, kun on vahvehmpi näkyvyys.

Onhan tuossa tietysti se suoranainen hyöty että talouden kannalta tämä nykyinen malli on kannattavampi. Varmaan jossain tuhannen katsojan kohdalla menee se kipuraja onko kannattavaa vai ei, enkä usko että tv on syönyt yli tuhatta katsojaa pois.

Nykyinen diili Sanoman kanssa on ollut helvetin hyvä liigajoukkueille, mutta Sanomalle koko lailla karmea. Onneksi sentään auttanut Pelsunkin taloutta.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensi torstaina on sitten mielenkiintoista seurata yleisömääriä, kun Ilves saapuu Lahteen. Jos lauantaipelit ovat vetäneet sen 3200-3400 katsojaa, torstaina voisi olettaa yleisömäärän olevan 2500-2600. Ilves ei perinteisesti kiinnosta, eikä torstai kiinnosta. Tai kiinnostaa tietysti, jos on Ruutu-palvelu kotona.

Ei tässä muuten mitään, mutta tätä menoa talous ei yksinkertaisesti kestä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kävin potkimassa vähän renkaita Kouvolassa. KooKoo-Ässät peli oli kyseessä ja kokemuksena oikein mainio. Pelin taso ei ollut aina silmiä hivelevää, mutta siinä oli paljon hyvää kovemmalle jääkiekonystävällekin. Ottelutapahtuma oli todella hyvä, tunnelma oli mahtava ja lippujen hinnat oikein maltilliset. KooKoon kannattajat pitivät meteliä läpi ottelun eikä tarvinnut käyttää kirosanoja kertaakaan, vaan kannattaminen oli aikuismaista ja asiallista suuresta tunteesta huolimatta.

Lahdessa ei kovin usein venytä samanlaiseen ottelutapahtumaan.

Naapurin aidan takana ruoho on aina vihreämpää?

Yleisömäärät kaudella 2015–2016 | sivu 25 | Jatkoajan keskustelupalsta
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Ei tässä muuten mitään, mutta tätä menoa talous ei yksinkertaisesti kestä.
Olet palstaveli täysin kartalla.

Sen verran voin sanoa, että Pelicansin kassassa ei ole sellaista nivaskaa rahaa, että se kestäisi viime kautisen taloudellisen tuloksen uusinnan. Edelliset tappiot sieltä vielä kuitattiin. Nykyinen trendi jos jatkuu pitkään, niin sinä Nelonen Pron katselija joka luet tätä viestiä, voin kertoa että kohta on edessä tilanne että Pelicans ei pelaa edes sielä telkkarissa. Enkä nyt puhu pelkästään Pelicansista, koskee myös muita seuroja.

Pelicans on tullut kuluttajaa vastaan alentamalla lippujen hintoja, laajentamalla niiden kategorioita, rakentamalla mielenkiintoista brändiä, kehittämällä ottelutapahtumaa ja hankkinut Suomen mielenkiintoisimman kaksikon joukkueen peräsimeen. Seura ei kovin paljon isompaa voi yksinkertaisesti tehdä. Piinkovia pelaajia ei voi hankkia, kun suurin tulonlähde on tyrehtynyt siihen että nysvätään sohvalla. Nyt on sen Samppa Sohvaperunan aika tulla jengiä vastaan ja tuettava sitä paikallista, jos haluaa liigakiekon jatkuvan omassa kaupungissa.
Tiedostan toki telkkaripakettien halvat hinnat ja talouslaman, joista jälkimmäinen ei ole suurin syy. Talouslamaa on jatkunut pidempään, kun tätä yleisökatoa, eikä ne rahat ihmisiltä ole loppuneet yhtäkkiä.

Kuten sanottu, jos trendi jatkuu nykyisellään, kohta loppuu rahat joko kuin seinään tai vaihtoehtoisesti tehdään hallittua alasajoa tiputtamalla ja tiputtamalla budjettia, jolloin ei enää ole kilpailukykyistä joukkuetta. Siinä ei taas ole mitään jiitä.
Nyt tässä kysytään liigakaupungeissa siltä yksittäiseltä ihmiseltä, että haluatko tukea 25-35 eurolla kuukaudessa Nelosen/Ruudun toimintaa, vai sitä rakkaan paikallisseuran toimintaa. Haluatko että liigakiekkoa vielä pelataan kauankin kaupungissasi?

Nämä on sellaisia kysymyksiä mitä toivon että jokainen kanavapaketin omistaja miettisi edes hetken mielessään. Sitä on parempi ruveta nimittäin miettimään jo nyt, sen sijasta että sitä aletaan miettimään siinä vaiheessa kun joku seura painaa julkisesti paniikkinappulaa. Silloin rupeaa olemaan jo pirullinen kiire korjata asiaa.
 

Meddler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, SaiPa
Jääkiekon taloustilanne ja laskevat katsojamäärät nostavat hyvin esille modernit tendenssit pakkouusia tienauskeinoja monella eri saralla. On aina helppo jäädä junnaamaan siihen vanhaan ja taistella uusia virtauksia (vrt. pelien nettistreamaus) vastaan sen sijaan, että lähdettäisiin tekemään näistä uusista mahdollisuuksista voimavaroja. Musiikin puolella tietyt artistit jo kirosivat lataamisen aikakaudella musiikkibisneksen kuolleeksi ja toitottivat, kuinka levyjä ei vain voi enää tehdä, kun kukaan ei osta fyysisiä albumeita. Silti vaan joukkorahoituksen ja digitaaliseen distribuution lähteneet yrittäjät porskuttavat menemään muuttuneessa mediamaisemassa.

Vaikka jääkiekko onkin fyysisen lokaation vaatimuksen kautta eri asia kuin esimerkiksi musiikki, on ainakin omasta mielestä hyvä, että organisaatio on osoittanut halukkuutta reagoida näihin uusiin ilmiöihin. Jos kotikoneelta/televisiosta ottelun katsominen kasvattaa yhä suosiotaan, voisiko Pelicans esimerkiksi lähteä tarjoamaan tälle katsojakunnalle oheispalveluita maksua vastaan? Esimerkiksi lähetykseen liitettävän selostuksen, joka tarkastelee ottelua puolueellisesti Pelicansin näkökulmasta tai vaikkapa yhteensopivan sovelluksen, johon päivitetään ottelukohtaisia statistiikkoja yksittäisistä pelaajista? Ottelutunnelman takia ei ehkä ole fiksua pyrkiä karkoittamaan kaikkia asiakkaita kotisohville, vaikka näiltä rahat saisivatkin nyhdettyä, joten parempi lähestymistapa lienee siis se ottelutapahtuman monipuolistaminen, joka houkuttelee nimenomaan tulemaan hallille. Siellä on vain yksinkertaisesti kyettävä kokemaan jotain, mitä näyttöpäätteen välityksellä ei voi kokea.

Toisaalta voidaan pohtia, miten esimerkiksi kickstarterin tyylisiä sivustoja voitaisiin hyödyntää (edes teoreettisella) tasolla jääkiekkojoukkueen kasaamisessa? Lahjoittamalla tietyn summan rahaa, lunastat itsellesi esimerkiksi merchandise-tuotteita, lippupaketteja, kausikortin tai vaikkapa fanitapaamisen haluamasi pelaajan kanssa. Kenties kautta edeltävällä tuhannen euron lahjoituksella ansaitsisi itselleen kausikortin, nimmarilla varustetun pelipaidan ja mahdollisuuden kurvailla pelaajien keskellä aamujäillä. Ajatus saattaa ehkä kuulostaa naurettavalta, mutta nämä ovat kuitenkin niitä nykyaikaisia tapoja tienata rahaa tarjoamalla pääasiallisesti immateriaalisia palveluja. Ennakoiva rahallinen sitoutuminen kuitenkin tarjoaisi paremmat raamit tulevan kauden taloudelliseen suunnitteluun.

Jo vuosia joukkuetta kannattanut hardcore fani kyllä saadaan houkuteltua hallille huolestuneeseen sävyyn seuran tulevaisuudesta puhumalla, mutta Reino Rivikatsojaa tämä ei juurikaan hetkauta, kun saatavilla on halvempiakin vaihtoehtoja seurata otteluita. Muutos on ainoastaan silloin pahasta, jos sitä vastaan pyrkii taistelemaan.
 

Voltti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nykyinen trendi jos jatkuu pitkään, niin sinä Nelonen Pron katselija joka luet tätä viestiä, voin kertoa että kohta on edessä tilanne että Pelicans ei pelaa edes sielä telkkarissa. Enkä nyt puhu pelkästään Pelicansista, koskee myös muita seuroja.

Nyt tässä kysytään liigakaupungeissa siltä yksittäiseltä ihmiseltä, että haluatko tukea 25-35 eurolla kuukaudessa Nelosen/Ruudun toimintaa, vai sitä rakkaan paikallisseuran toimintaa. Haluatko että liigakiekkoa vielä pelataan kauankin kaupungissasi?

Vaikuttaa kunnon kuolemanloukulta. Jos rahat laittaa Nelosen sijasta joukkueelle, ei seuraavaa TV-sopimusta enää tule. Jos rahat laittaa Neloselle, ei tule seuraavaa joukkuetta.

Johtopäätös: Systeemissä ei ole kokonaisuudessaan tarpeeksi rahaa.
Kääntäen: Rahaa käytetään liikaa resursseihin nähden.

Ehkä joukkueiden tason (hinnan) pitääkin laskea...
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Mielenkiintoinen asia on myös Pelicansin oheismyynti ja siitä saatavat tulot. Nyt on ensimmäisen kerran seura havahtunut ravintoloiden tulovirtaan ja siitä saatavaan tuottoon, no toki parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Aika paljon on vuosien saatossa jätetty rahaa keräämättä ravintola puolella ja esim. verrattuna vastaavan kokeiseen liiga seuraan, (yleisömäärissä) Pelicans on ravintola myynnissa viime vuodelta noin 1M € perässä. Se on melko paljon rahaa. Mutta hyvä, että asiaan nyt herätty ja ravintola toiminnasta vastaa kokopäivätoiminen ammattilainen.

Tietysti tämä yhtälö ei toimi, mikäli ei ihmiset saavu hallille ja yleisömäärät ovat kyllä huolestuttavalla tasolla. Nyt tulee jo torstaille tarjouksia, mutta onko niistä pelastajaksi?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jääkiekon taloustilanne ja laskevat katsojamäärät nostavat hyvin esille modernit tendenssit pakkouusia tienauskeinoja monella eri saralla. On aina helppo jäädä junnaamaan siihen vanhaan ja taistella uusia virtauksia (vrt. pelien nettistreamaus) vastaan sen sijaan, että lähdettäisiin tekemään näistä uusista mahdollisuuksista voimavaroja. Musiikin puolella tietyt artistit jo kirosivat lataamisen aikakaudella musiikkibisneksen kuolleeksi ja toitottivat, kuinka levyjä ei vain voi enää tehdä, kun kukaan ei osta fyysisiä albumeita. Silti vaan joukkorahoituksen ja digitaaliseen distribuution lähteneet yrittäjät porskuttavat menemään muuttuneessa mediamaisemassa.

Huippuartistit ja artistit yleensä tekevät nykyään rahansa keikkapalkkioilla, Pelsujen kohdalla tämä tarkoittaa juuri itse ottelua paikan päällä. Digitaalinen distribuutio taas vastaa Pelsuilla juurikin Nelosen TV ja Ruutu palveluita. Ongelma on siis juuri päinvastaien kuin musikkimaailmassa, Pelsujen digitaalinen jakelu toimii mutta Pelsujen keikalle ei tule porukkaa.

Toisaalta voidaan pohtia, miten esimerkiksi kickstarterin tyylisiä sivustoja voitaisiin hyödyntää (edes teoreettisella) tasolla jääkiekkojoukkueen kasaamisessa? Lahjoittamalla tietyn summan rahaa, lunastat itsellesi esimerkiksi merchandise-tuotteita, lippupaketteja, kausikortin tai vaikkapa fanitapaamisen haluamasi pelaajan kanssa. Kenties kautta edeltävällä tuhannen euron lahjoituksella ansaitsisi itselleen kausikortin, nimmarilla varustetun pelipaidan ja mahdollisuuden kurvailla pelaajien keskellä aamujäillä. Ajatus saattaa ehkä kuulostaa naurettavalta, mutta nämä ovat kuitenkin niitä nykyaikaisia tapoja tienata rahaa tarjoamalla pääasiallisesti immateriaalisia palveluja. Ennakoiva rahallinen sitoutuminen kuitenkin tarjoaisi paremmat raamit tulevan kauden taloudelliseen suunnitteluun.

Istumakausikortit maksavat 2-3 kertaa enemmän kuin kaikkien pelien katsominen kotisohvalta. Yhtälö ei vaan toimi eikä tule toimimaankaan. Tilannehan on nyt se, että aikaisemmin vain kerran kuukaudessa hallissa käyneestä satunnaiskatselijasta on tullut samalla rahalla kaikki ottelut kotisohvalta katsova hardcorefani. Jos halleihin halutaan katsojat takaisin, pitäisi TV:stä tarjolla olla vain vieraspelit tai hinnan luokkaa 50€/kk.

Itselleni kausikortin hankkiminen on jo nyt taloudellisesti ja ajankäytöllisesti riskisijoitus, centtiäkään enempää en halua ja voi sijoittaa eikä ajallisesti minulla ole sekuntiakaan aikaa fanitapaamisiin ja aamujäihin, kotipelejä jää jo nyt väliin muiden kiireiden takia ihan tarpeeksi.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Istumakausikortit maksavat 2-3 kertaa enemmän kuin kaikkien pelien katsominen kotisohvalta. Yhtälö ei vaan toimi eikä tule toimimaankaan. Tilannehan on nyt se, että aikaisemmin vain kerran kuukaudessa hallissa käyneestä satunnaiskatselijasta on tullut samalla rahalla kaikki ottelut kotisohvalta katsova hardcorefani. Jos halleihin halutaan katsojat takaisin, pitäisi TV:stä tarjolla olla vain vieraspelit tai hinnan luokkaa 50€/kk.
Pelicans tarjosi täksi kaudeks istumakausaria hintaan 200€. Taitaapi olla yli kolmanneksen halvempi kuin esim. Nelonen Pro Extra paketti vuodeksi. Otin vain tuohon kiinni, ymmärrän pointin muuten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös