Mutta vaikka Pelicans hankkisi kokonaisen ketjun tähtipelaajia, jotka kiistatta nostaisivat joukkueen kiinnostavuutta, niin on silti mahdollista, että ihmiset seuraisivat näiden kiinnostavien tähtipelaajien otteita pääosin televisiosta. Vaikka joukkue olisi kuinka kiinnostava ja menestyisi, jää ihmisille nykyään edelleen kaksi vaihtoehtoa otteluiden seuraamiseen. Katsoa televisiosta tai tulla hallille. Ja televisio on näistä vaihtoehdoista kiistatta halvempi ja helpompi. Millä tekijöillä saadaan nimenomaan hallille tuleminen tehtyä niin houkuttelevaksi, että monet alkavat suosia sitä? Itse tykkään seurata pelit nimenomaan hallilla, mutta ymmärrän hyvin miksi monille tuo tv on houkuttelevampi vaihtoehto.
Muutamia vuosia sitten mitään muuta vaihtoehtoa pelin näkemiseen ei ollut kuin tulla hallille, joten silloin joukkueen kiinnostavuudella voitiin suoraan vaikuttaa hallilla käyvän väen määrään. Nyt tuo tilanne on peruttaamattomasti muuttunut.
Tottakai nuo tähtipelaajat todennäköisesti nostaisivat yleisömäärää sekä myös lähetysten seuraajien määrää, eli tekisivät joukkueesta kiinnostavamman ja tuo heijastuisi positiivisesti molemmilla mittareilla. Liiga on junnannut vuosikaudet tietyllä tapaa paikallaan, kun yleisö on ollut "itsestään selvyys", mutta nyt tavat pelin katsomiseen ovat lisääntyneet. Ovathan ottelutapahtumat edelleen lasten kengissä ja esimerkiksi Jokerithan laittoi koko ottelutapahtuman uusiksi, kun saivat vähän kärkiosaamista sen suhteen rajan takaa. Ihan yhtälailla niitä pelejä televisioidaan muuallakin ja muissa lajeissa, mutta Suomi tulee reagoinnissa usein askeleen tai sukupolven verran jäljessä.
Tuon televisioinnin taakse ei voi loputtomiin piiloutua ja pelien televisioiminen on vain ja ainoastaan positiivinen juttu lajille. Sen kanssa yksinkertaisesti pitää oppia elämään ja onkin ollut ilo nähdä se, miten yritystä on jo ollut. Liigan joukkueet kokeilevat vähän kukin omalla tahollaan, miten niitä ihmisiä saisi sinne hallille. Sitä en kuitenkaan tiedä, kuinka paljon joukkueet tekevät tämän tiimoilta yhteistyötä tai onko esimerkiksi Pelicansin markkinointiosasto koskaan käynyt opintomatkalla rajan tai rapakon takana ja tässä kohtaa meinaan nimenomaan sellaista hyödyllistä opintomatkaa.
Jokerit keräsi ensimmäisellä kaudellaan KHL:ssä enemmän yleisöä Hartwallille, kuin koskaan aiemmin. Toki KHL viehätti, mutta alkuun homma lähti nihkeästi käyntiin ja kausikorttikauppa oli todella huonoa. Siellä reagoitiin, panostettiin markkinointiin, vedettiin haalarit päälle ja lähdettiin esimerkiksi junalla Tampereelle myymään lippuja Jokereiden matsiin. Ihan yhtälailla niitä Jokereidenkin pelejä televisioidaan, mutta ei se ole yleisömäärän kannalta ongelma. Ei se pelkkä ottelutapahtumakaan riitä, vaan ne ihmiset pitää saada myös tuotua sinne ottelutapahtumaan, jotta he voivat kokea sen ja sitten ihan vastaavalla tavalla siitä ihmisten hallille saamisesta katoaa hyöty, jos ottelutapahtuma, eli tarjottu kokemus ei ole kunnossa.
Allekirjoittaneella on muutama kaveri, joita ei ole Jokerit kiinnostanut ikinä tippaakaan, vaan seuraa, sekä KHL:ää kohtaan ovat asenteet olleet ennakkoon jopa negatiivisia. Jokereiden pelissä käytyään nuo ovat todenneet menevänsä vielä uudestaankin. Ei voi muuta sanoa, kuin hattua nostaa Jokereiden onnistumiselle tällä sektorilla.
Pelicansin kohdalla kysyisinkin sitä, onko markkinointiosasto liian mukavuuden haluinen. Tärkein, eli suurin raha tulee sponsoreilta, joten heitä täytyy huomioida ja onhan heidän kestittäminen huomattavasti mukavampaa, kuin haalareiden pukeminen sekä jalkautuminen tavallisten tallaajien pariin. Nyt kun yleisömäärä on akuutti ongelma, niin pitäisikö sitä ajankäyttöä sponsoreiden ja tavan tallaajien välillä vähän priorisoida uudelleen ja jos sanotaan, ettei aikaa löydy, niin sitä voisi kuvitella kasvavan yleisömäärän maksavan yhden ihmisen palkankin varsin nopeasti takaisin.
Tietyissä asioissa Pelicansinkin toiminta tuntuu olevan vielä melkoista puuhastelua ja vaikka asiat ovat pieniä, niin ne ovat osa suurta kokonaisuutta, enkä nyt ihan alkuun ymmärrä sitäkään miten tuo seuran nettikauppa myy vieläkin jotain pari kautta vanhoja pelipaitoja, muttei lainkaan uusia ja sen lisäksi monia varmasti harmittaa, kun cheerleader-osiossa lupaillaan edelleen lisätietoja syyskuun aikana. Kauden alkuun ladataan hypeä ja silloin olisi hyvä olla hommien valmiina sitä kauden alkua varten.
Ylipäätään täytyy sanoa tietyissä asioissa FC Lahden olevan tällä hetkellä lähempänä fanejaan sekä kaupunkilaisia, kuin Pelicans.