Eikä tuo varmaan tällä hetkellä niin suurta tuloa tuota, että isoja määriä yleisövajeesta paikkaisi.
Ja täytyy myös muistaa se, että myös pukumies poistuu sieltä katsomosta ennen pitkää, jos ei niitä heidänkään asiakkaita kiinnosta, joita varten seuraa sponsoroivat. Sitten mainostetaan muualla, missä ihmisten kiinnostus on.
Pelsun näitä tarkkoja lukuja ei ole ainakaan minun saatavilla mutta otetaan Case esimerkki Ässät viimekausi eri osien summa liikevaihdon muodostumisessa.
Lähde Ässien tilinpäätös
https://assat.com/wp-content/uploads/Tilinpaatos.pdf
Ässien kotiotteluiden yleisökeskiarvo 4657
TULEVAN KAUDEN KESKEISIÄ TUNNUSLUKUJA: (suluissa viime kauden toteutunut)
Liikevaihto: 8 326 000 € (8 337 246 €)
Yhteistyökumppanimyynti: 2 635 000 € (2 545 126 €)
Kausikorttimyynti: 630 000 € (635 454 €)
Pääsylipputulot: 1 090 000 € (766 000 €)
VIP + anniskelumyynti otteluissa: 1 160 000 € (983 800 €)
Pelaajabudjetti 2 350 000 € (2 100 000 €)
Eriteltyjen tavoitteiden lisäksi liikevaihto koostuu esim. tapahtumista, kasvattajakorvauksista, TV-korvauksesta sekä tuotemyynnistä. Pelaajabudjettiin liittyvässä luvussa on syytä huomioida se, että erilaisista ilmoituskäytännöistä johtuen luvut eivät ole Liigan sisällä vertailukelpoisia.
Kumppanimyynnin arvo siis yleisötuloihin on noin 1,5 kertainen.
Tämä nyt esimerkkinä kun pelkästään näistä yleisömääristä puhutaan. Todella tärkeä ja merkitsevä asia, mutta ei ole tuloksen kannalta ihan niin iso juttu kuin tässä keskutelusta täällä saa kuvan. Ässillä toki lippujen keskihinnat reilusti meitä edullisemmat ja seisomapaikkoja suhteessa myydyistä paljon enemmän kuin meillä.