Sen verran on annettava kyllä raippaa seuralle, että yksi asia missä Pelicans on tällä hetkellä pahasti jäljessä, on markkinointi. En muista, että olisi pitkään aikaan näin kaukaiselta ja etäiseltä ilmestykseltä vaikuttanut tämä Pelicans. "Syvällä Päijät-Hämeessä" on muuttunut ennemminkin "syvällä Isku Areenan uumenissa" sloganiin. Kuten joku täällä kommentoikin, niin kaukana on se tunne siitä yhteisestä päijäthämäläisestä Pelicans ja Turkoosi-yhteisöstä/jutusta, mitä Hölö jaksoi korostaa ihan kyllästymiseenkin saakka illasta ja päivästä toiseen.
Tietääkö epäaktiivisemmin seuraava kansa edes sitä, ketä tuolla pelaa? Nimittäin asia mihin olen kiinnittänyt huomiota tässä jo pidemmänkin aikaa, on se, että Pelicans ei hyödynnä kunnolla pelaajia markkinoinnissa, ei ole oikeastaan nyt muutamaan kauteen hyödyntänyt. Tämä on näkyvissä somejulkaisujen kommenteissa, kun kaikille ei ole ihan selvää se, keitä joukkueeseen edes kuuluu. On ihan kiva, että on lanseerattu tämä Kapteeni Laukkanen-sketsihahmo, ja nyt sitten tuotu vielä kokin hatussa keittiössä heiluva Kiekko-Pasikin mukaan repertuaariin, mutta ketkä siellä kaukalossa lopulta pelaavat? Ei ainakaan Kapteeni Laukkanen ja Kiekko-Pasi. On tietenkin hienoa, että tehdään jotain erilaista ja uutta mitä muualla ei tehdä, kun osallistetaan näitä toimiston päämiehiä näihin videoihin, mutta onko se fokus tällä hetkellä ehkä vähän liikaakin siellä toimistossa niiden pelaajien sijaan, ketä sen kansan kuitenkin pitäisi illasta toiseen tulla katsomaan?
Uusista pelaajista on tälle kaudelle saatu oikeastaan vain ne todella laiskasti tehdyt haastattelupätkät, missä mielikuvituksettomasti jätkät istuu siinä "viimeistele shekkisi!" sloganilla varustetussa kopissa vastaamassa kysymyksiin ja välissä kierrätetään paria samaa klippiä harjoituksista. Eihän nyt enää nykyisessä TikTok-someajassa tuollaisilla hankita kiinnostusta ja huomiota, vaan niiden kyhäelmien pitää olla audiovisuaalisesti mielenkiintoisempia ja näyttävämpiä, jotta saadaan se keskittyminen ja huomio pidettyä pidempäänkin kuin vain 10 sekunnin ajan.
Ei se nyt kovin kauaa pelaajienkaan kallisarvoisesta ajasta veisi, jos muutaman hassun mainosklipin kuvaisi mitä sitten jaettaisiin ympäri somea pelipäiviä markkinoiden. Tuolla on kuitenkin aika monta aihiota, mistä kehittää jotain hauskaa: viime kaudelta tuttu timanttinen ykkösketju Bryggman-Carlsson-Lasch, tšekkimafia Jordan, Horky ja Zabransky (tarvittaessa Bares ja Poletinit mukaan), kanukkikaksikko Kalynuk-Vukojevic, lahtelaiset nuoret Kumpulainen-Nieminen-Tukiainen-Vilén, maalivahtikaksikko Jasse & Olle, vanhat sotaratsut ja viime kauden timanttinen nelonen Roine-Tyrväinen-Enlund, jotain hauskaa pikkumiehistä Lasch ja Iikka, norjalainen, ruotsalainen ja suomalainen...siis mahdollisuudethan on rajattomat kun vain käyttää vähän mielikuvitusta. Siellä on kuitenkin markkinointi-, media- sekä videoalan osaajia seuran palkkalistoilla, niin kovin heikosti näidenkin ammattitaitoa hyödynnetään tällä hetkellä.
Nopeasti mieleen tullut esimerkki mainoksesta: tšekkimafia kävelee Pelicans-huppareissa hallin käytävällä (videoeditissä pelaajien nimet näyttävästi siihen, vaikka fokusoiden yhteen kerrallaan pariksi sekunniksi kuten pelaajaesittelyvideossa, että tiedetään, kuka on kuka sekä mahdollisesti jokin Pelicans Store insertti huppareille), kokin hattuun sonnustautunut Kiekko-Pasi huikkaa ohikävelevät tšekit kioskin keittiöstä tiskille ja tarjoilee pojille uudistetut lihamukit, tšekit sitten "maistelevat" tuotetta ja heittävät joko omalla äidinkielellään tai englanniksi, miten hyvää uudistettu lihamuki on (tekstitetään tietenkin suomeksi koko keskustelu), toteavat kameralle (eli katsojalle), että nyt kannattaa ehdottomasti tulla hallille maistamaan uudistettua lihamukia ja katsomaan huippu lätkää, videon loppuun sitten vaikka se drinkkiä pitelevä Kapteeni Laukkasen grafiikka pelipäivän, vastustajan ja lippujen tietojen kanssa, Mr. Rioa tai jotain muuta lahtelaista musiikkia taustalle. Tällaista voisi sitten hyödyntää jonkin muunkin tuotteen tai teeman ympärille eri pelaajien kanssa, luoden variaatiota mainoksiin. Pääasiana kuitenkin yhdistää kolme elementtiä: toimiston hahmojen läsnäolo, kaukalossa pelaava joukkue sekä lahtelaiset kiekkofanit. Ei jäisi ainakaan yrityksestä kiinni. Näihin videoihin voisi varmaan myös jollain kikalla vaikka myydä sponsoripaikkoja yhteistyökumppaneille.