Mitä olen tästä fanituoteasiasta jutellut ennen tän vuoden muutoksia seurajohdossa, niin ainakin sen edellisen kokoonpanon aikaan haiskahti kommentit ja ideoihin reagointi siltä, että vuosien aikana oli motivaatio fanituotemyynnin kehittämiseen lopahtanut. Ehkä oli venattu, että uuden aulan Fanikauppa räjäyttää pankin, mutta myynti olikin yhä jäänyt nappikaupan tasolle, mikä tietty on aika yleistä Suomessa.
Ja nyt sitten logon uudistuksen yhteydessä (johon on ollut 1-2 vuotta aikaa valmistautua) vanhat rojut jääneet käsiin, ja todella kohmeisesti saatu uusia tuotteita ineen. Tosin ymmärrän kyllä, että moni muu paljon enemmän rahaa tuottava kiire siellä toimistolla painaa vaan armotta päälle.
Mutta onko se nyt sitten taas muna vai kana, jos fanituotteista erityisesti vaatteet on ulkonäöltään ihan kuraa ja ei-katu-uskottavia, niin yllättäen ne ei välttämättä mene niin hyvin kaupaksikaan. Liian monessa tuotteessa on menty siitä missä aita on matalin, ja isketty johonkin sekundakuosiin vaan seuran logo päälle. Kun sen sijaan pitäis mennä tonne kaduille kattelemaan että minkä näkösiä vaatteita ihmiset nykyään pitää, ja pyrkiä iskemään siihen trendiin kiinni. Tuskin siitä mitään rahasampoa tulee milloinkaan, mutta kun nyt kattoo vaikka FC Lahen tuotteita, joiden suunnittelijana on intohimoinen graafisen alan ammattilainen, niin vaatteiden ulkonäkö on ihan jossain eri sfääreissä.
Tässäkin asiassa katse kääntyy tähän herra Hakkaraiseen, joka ymmärtääkseni oli vahvasti ajamassa Moi, lahtelaista!-paitoja ja tätä P-kirjaimelle koristeltua baseball-lippistä sinne myyntiin. Noin vuosi sitten painotin Hakkaraiselle, että tuotevalikoimassa pitäis muistaa ainakin kolmea ostajatyyppiä:
1 "FANI", jolle sopii tämä nykyinen räikeä ja värikäs fanituotevalikoima
2 "NUORISO/TRENDIKKÄÄT", jotka ostaa Stadiumista Addun ja Puman kuosia, joissa saa olla vähän näyttävyyttäkin, mutta väriskaalaa rajoitettu (eli ettei tungeta samaan tuotteeseen turkoosia, mustaa, valkoista, oranssia...)
3 "CASUAL", iäkkäämmät ihmiset ja "tylsemmin" pukeutuvat, jotka ei vaatteissaan edes halua seuran logoa kantaa ollenkaan, vaan joku pieni turkoosi yksityiskohta kauluksessa tai hihansuussa riittää ("tunnusta väriä", ei logoa). Dressmanissa myydään blankkoja turkoosimustaraitaisia pikee-paitoja, miksi ei Pelicansin fanikaupassa?
Näille kolmelle kategorialle kun laitetaan
ammattilaisen suunnittelemat kuosit tarjolle, niin on jotain toivoa nostaa fanituotemyyntiä. (Linkki johtaa Djurgårdenin paitakauppaan, joka ensivilkaisulla täyttää heti näiden kolmen kategorian tarpeet)