Yritän vielä kerran havainnollistaa, mutta muuten sanottava lienee jo asian tiimoilta sanottu.
Jos Arla Ingman mainostaa myyvänsä suomalaista maitoa, mutta suomalaiset lehmät jotka sitä tuottavat, laiduntavat ruotsalaisilla tiloilla, onko viesti uskottava? Suomen maajoukkuetta on markkinoitu talvisotaretoriikalla, gladiaattoritaisteluilla ja ties millä ja se kaikki, myös joukkueen suosio tavallisen kansan keskuudessa, pohjautuu kansallistunteeseen. Siksi mielestäni ko. tunteella ratsastavan tahon soisi olevan sitten aidosti sitä mitä väittää olevansa. Itse tekisin kuten jenkit ja suunnittelisin pelipaidatkin Suomessa, samoin kaikki muut hilavitkuttimet. Ei kaikkea tarvitse tehdä rahan ehdoilla.
Seurajoukkueissa asia on aivan toinen, niitä ei markkinoida jonain suomalaisuuden esitaistelijoina. Jos maajoukkue ei saisi olla korostetun kotimainen, voisi saman tien sitten kysyä, että miksi vaikkapa espoolaisen seuran pitäisi peluuttaa espoolaisia pelaajia? Tai miksi HIFKissä kenenkään pitäisi "bamlata stadia"? Jos tällaisilla tunnetason asioilla ei ole mitään väliä, ei joukkueilla ole identiteettiä vaan kaikki on kaupan. Rasismilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä, jonkunlaisella kotiseutuylpeydellä ja terveellä itsetunnolla kylläkin.