Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 310 872
  • 3 959

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
ei mitään... kunhan informoin, jotta tuolla voisi kysästä hankkeessa mukana olioilta, jotta missä mennään. eikun laivalle, ja hihasta miästä kiinni, niin ei tarvi tällä arvailla ja voivotella.

Sehän on mukava, että julkisesta hankkeesta täytyy mennä kyselemään vaivihkaa hihasta vetäen... miksi eivät kerro julkisesti jos kerrottavaa on?

Huomasin muuten, että tuo Tampereen keskusareenahan on sitten TKA, eli Tampereelle saadaan Etolan ostosten jälkeen pitkästä aikaa tuo kumikaupan legendaarinen kirjainyhdistelmä.

TKA-yhtymä siinä Kaukajärven kupeessa oli niitä hienoja paikkoja lapsuudessa.

Kumiahan siellä myytiin ja kumiahan ne meinaa lätkiä tuolla hallissakin. Niin sitä jälleen ympyrä sulkeutuisi Tampereella.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sehän on mukava, että julkisesta hankkeesta täytyy mennä kyselemään vaivihkaa hihasta vetäen... miksi eivät kerro julkisesti jos kerrottavaa on?


Eihän tuo mikään julkinen hanke ole, vaan yksityinen. Jos haluaa tietää jotain, menee ja kysyy. simple.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eihän tuo mikään julkinen hanke ole, vaan yksityinen. Jos haluaa tietää jotain, menee ja kysyy. simple.

Julkinen siinä mielessä, että tämä esiintyy aika vahvasti julkisuudessa. Ja miksi ei esiintyisi, koska rakennetaan keskustaan erittäin erittäin suurta rakennusta.

Ja taas osaltaan julkinen siinä mielessä, että kaupunki varmasti rahoittaa osaa toiminnasta tai rakentamisesta.

Hieman eri tason hanke kuin esimerkiksi teollisuushallin rakentaminen keskelle metsää.

Käykö samalla tavalla kuin Espoon Leppävaaran suurudeenhullulle "SuperLifeLabille". Ei ole paljon kuulunut viime aikoina...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja taas osaltaan julkinen siinä mielessä, että kaupunki varmasti rahoittaa osaa toiminnasta tai rakentamisesta.

Ei rahoita toimintaa eikä rakentamista.

huolehtii kunnan tehtävistä, eli kunnallistekniikasta ja liikennejärjestelyistä, kuten muillekin rakennushankkeille.

Julkinen hanke ei ole sama asia kuin julkisuutta saava hanke.

Paljon julkisuutta saanut hanke on toki kyseessä. . . Mutta koska kyse ei ole julkisesta (yhteiskunnan varoilla toteutettavasta) hankkeesta, ei mitään jatkuvaa tiedotusvelvollisuuttakaan ole.


Eikä sillä, ettenkö itse kuulisi mieluusti tarkemmin missä mennään. Mutta haluta aina voi . . .
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Ei rahoita toimintaa eikä rakentamista.

huolehtii kunnan tehtävistä, eli kunnallistekniikasta ja liikennejärjestelyistä, kuten muillekin rakennushankkeille.

Julkinen hanke ei ole sama asia kuin julkisuutta saava hanke.

Paljon julkisuutta saanut hanke on toki kyseessä. . . Mutta koska kyse ei ole julkisesta (yhteiskunnan varoilla toteutettavasta) hankkeesta, ei mitään jatkuvaa tiedotusvelvollisuuttakaan ole.


Eikä sillä, ettenkö itse kuulisi mieluusti tarkemmin missä mennään. Mutta haluta aina voi . . .
Tampereellahan on ollut tapana etta yksityinen aloittaa hallin rakentamisen/yllapidon ja sitten yllattaen se siirtyykin kaupungin hoidettavaksi. Toki kyseessa ovat olleet pikkuhallit, mutta kavisiko tassa samoin?

JOL
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tampereellahan on ollut tapana etta yksityinen aloittaa hallin rakentamisen/yllapidon ja sitten yllattaen se siirtyykin kaupungin hoidettavaksi. Toki kyseessa ovat olleet pikkuhallit, mutta kavisiko tassa samoin?

Tuskin käy näin. Koska kaupunki ei lähde edes takamaan lainoja. Olisi poliittinen itsemurha tehdä niin. Se tarkoittasi nykypormestarimallissa valtapuolueiden 100 varmaa tappiota vaaleissa.

Pikkuhallien haltuunottoa on puoltanut niiden käyttö junnutoimintaan, jolloin kaupunkilaiset on ne hyväksyneet. Bisneshallin kanssa näin ei taatusti kävisi. Valtuuston kanta muutenkin on ollut, että kaupunki ei takaa lainoja, eikä takaa toimintakuluja, mitään. Jos kaupungin rahaa (infran ulkopuolelta) laitettaisiin halliin, voitaisiin olla varmoja siitä, että kaavoitus tyssäisi siihen. Niin paljon hallin vastustajia valtuustosta löytyy. Niitäkin jotka siis vastustavat hallia, vaikka kaupunki ei siihen rahojaan pistäkään.

JOS (ja toivottavasti), halli syntyy, on sen synnyttävä kannattavana bisneshallina. Muita vaihtoehtoja ei ole.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Voiko missään lyödä vetoa kumpi valmistuu Tampereelle ensin:

1 pikaratikka
2 keskusta-areena
X ei kumpikaan
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
1 pikaratikka
2 keskusta-areena
X ei kumpikaan

Tässäpä meillä on tulevina vuosina hyvä tilanne tarkastella julkisen- ja yksityisen sektorin eroja aikaansaavuudessa: molemmat projektit ovat kalliita, suurisuuntaisia ja tässä vaiheessa vielä jossain määrin epävarmalla pohjalla. Jotenkin kuitenkin uskon, että yksityinen hanke viedään loppuun, kun taas julkinen hanke saattaa kaatua ihan vaan päätöksentekoprosessin monimutkaisuuden takia. En ole ollenkaan vakuuttunut, että yksityisestä hallista muodostuu mikään rahasampo omistajilleen, mutta jos projektille on rahoitus olemassa ja luvat kunnossa, niin kyllä se valmiiksi saadaan.

Täälläkin esimerkinomaisesti mainitut länsimetro ja keski-Pasilan rakentaminen ovat historiassaan tökkineet juuri julkisen sektorin päätöksentekokyvyttömyyden takia. Suurin uhka Keskusareenalle onkin se, että julkinen sektori tarkoituksella asuttuisi poikkiteloin. Tässä taloudellisessa tilanteessa en kuitenkaan usko edes poliitikkojen uskaltavan estää massiivista yksityisvetoista investointia. Puhtaasti julkisin varoin rakennettava (ja varmasti liiketaloudellisesti kannattamaton) ratikkalinja on sitten kokonaan toinen juttu...

Veikkaukseni on siis 2
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Puhtaasti julkisin varoin rakennettava (ja varmasti liiketaloudellisesti kannattamaton) ratikkalinja on sitten kokonaan toinen juttu... 2

OT:
Kannattamaton?

Riippuu mihin vertaa. Jo nyt liikennelaitoksen omien laskelmien mukaan Hervanta - Keskusta liikennöinti olisi taloudellisesti huomattavasti kannattavampaa ratikalla. Investointikulut mukaan luettuna. Hervanta - Keskusta välillä menee bussi joka toinen minuutti!

Asian esteenä on pitkään ollut ns. autopuolue, jolle kaikki julkisen liikenteen menot on pois vanhustenhoidosta, mutta teiden ylläpito- ja tieverkonlaajennusmenot ovat välttämättömiä kaupungin kehitykselle.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Voiko missään lyödä vetoa kumpi valmistuu Tampereelle ensin:

1 pikaratikka
2 keskusta-areena
X ei kumpikaan

Kun ei voi olla vanhaan viestiin tarttumattka, niin pannaan täydellisenä OT:na vielä 1,5: Rantatien tunneli.

Keskusta-areenan rakennustyöt pitäisi olla tässä taloustilanteessa käynnissä jo. Tuo on tosi kallis suunnitelma, ts. kannen päälle yli radan, nyt olisivat rakennuskustannukset ehkä juuri ja juuri siedettävällä tasolla. Mutta kun ei kaavaa piirustuksista puhumattakaan ole olemassa, niin uskoisin hankkeen vähintään siirtyvän, todennäköisesti myös paikka muuttuu vielä, vaikkapa sinne Viinikan liikennesolmun lähettyville.

Minä olen nyt 50v, joten en usko minkään näistä hankkeista koskevan itseäni. Varsinkin kun en verojani Tamperelle enää onneksi maksa.

t. hanu

PS. Kummolalle kenkää.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen nyt 50v, joten en usko minkään näistä hankkeista koskevan itseäni..
t. hanu

Älä hyvä "hanu" luovu elämästä noin helposti. Maailmalla on paljon tarjottavaa sinunkin ikäisillesi. No, panohommat alkaa mennä jo teeskennellyn nautinnon puolelle- ja onhan tuo kykykysymyskin aina vastassa.
Sen sijaan konjakkilasi, hyvä sikari, rauhallinen ympäristö. Siinäpä nautinto.

"Jäähallipäivät 2010 23 – 25.3.2010 Viking Line risteilyllä Helsinki – Tukholma."

Tuollainenkin näköjään järjestetään, mutta vasta maaliskuun loppupuolella.
Ei taida ehtiä halli kisoihin millään, vaikka risteilyllä järjestetäisiin bingo rahoituksen järjestämiseksi.

Punainen 6, sininen 9, keltainen 4. Bingo!

Jaha, KooVee- takkinen herra siellä takarivissä. Olette voittanut kahvipaketin, onnea.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
todennäköisesti myös paikka muuttuu vielä, vaikkapa sinne Viinikan liikennesolmun lähettyville.

Viinikan ratapiha-alue siirtyy vasta oikoradan myötä eli ehkä vuonna 2025. Eli ei Viinikassa ole tilaa ennen sitä.

Sarankulmaan ei pisneshallia haluta rakentaa, Sorsapuistoa puolustaa meitin piipertäjäporukka... paikkavaihtoehtoja yksityisen rahan hallille ei kauhiasti ole, tulee halli sitten nyti tai 2020...
 

Ultra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pyynikki bollklubbar, TBK & vadelmavenepakolaiset
Monitoimihallin rakentaminen alkaa aikaisintaan keväällä 2011.

Radio 957 ilmoittaa paikallisuutisisaan:
- Tampereen uuden monitoimihallin rakentaminen alkaa aikaisintaan keväällä 2011. Neuvottelut hallin rahoituksesta ja asemakaavasta ovat vielä kesken.
- Hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli 300 miljoonaa euroa, josta hallin osuus reilut 100 miljoonaa. Tampereen Keskusareenan toimitusjohtaja Rikard Bjurströmin mukaan monitoimihalli on kannattava, jos liikevaihto nousee vuositasolla kahdeksaan miljoonaan euroon.


Tiukaa tekee saada valmiiksi kisoihin. Sanoisinpa että jopa mahdotonta, jos rahoitus & asemakaavakin ovat vielä ratkomatta.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Radio 957 ilmoittaa paikallisuutisisaan:
- Tampereen uuden monitoimihallin rakentaminen alkaa aikaisintaan keväällä 2011. Neuvottelut hallin rahoituksesta ja asemakaavasta ovat vielä kesken.
- Hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli 300 miljoonaa euroa, josta hallin osuus reilut 100 miljoonaa. Tampereen Keskusareenan toimitusjohtaja Rikard Bjurströmin mukaan monitoimihalli on kannattava, jos liikevaihto nousee vuositasolla kahdeksaan miljoonaan euroon.

Esitetäänpä nyt tässä vaiheessa suora ja ytimekäs kysymys, että miksi helvetissä vastaukset noihin edellämainittuihin jossiin eivät ala jo pikkuhiljaa selvitä, kun mielestäni asia ei ole edennyt mihinkään tässä, samat kysymysmerkit leijuvat ilmassa ja aika kuluu kokoajan. Vai voiko tuon nyt tulkita siten, että se rakentaminen alkaa aikaisintaan 2011, mutta se jokatapauksessa alkaa?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Radio 957 ilmoittaa paikallisuutisisaan:
- Tampereen uuden monitoimihallin rakentaminen alkaa aikaisintaan keväällä 2011. Neuvottelut hallin rahoituksesta ja asemakaavasta ovat vielä kesken.
- Hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli 300 miljoonaa euroa, josta hallin osuus reilut 100 miljoonaa. Tampereen Keskusareenan toimitusjohtaja Rikard Bjurströmin mukaan monitoimihalli on kannattava, jos liikevaihto nousee vuositasolla kahdeksaan miljoonaan euroon.


Tiukaa tekee saada valmiiksi kisoihin. Sanoisinpa että jopa mahdotonta, jos rahoitus & asemakaavakin ovat vielä ratkomatta.
Mitä helskuttia... 8 miljoonan liikevaihdolla 100 miljoonan projekti kannattaa?? Nyt kyllä on jollain joko matikkapää aivan sekasi, tai sitten minä en ymmärrä bisneksistä mitään. Siis meinaako ne oikeesti, että 12.5 vuotta on hallin odotettu takaisin maksu aika ja sekin vain jos liikevaihto = tulos?

Kyllä kuulostaa aikas tuulesta temmatulta tuollainen.
 

Pastilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Ilves, Carolina Hurricanes
Mitä helskuttia... 8 miljoonan liikevaihdolla 100 miljoonan projekti kannattaa?? Nyt kyllä on jollain joko matikkapää aivan sekasi, tai sitten minä en ymmärrä bisneksistä mitään. Siis meinaako ne oikeesti, että 12.5 vuotta on hallin odotettu takaisin maksu aika ja sekin vain jos liikevaihto = tulos?

Kyllä kuulostaa aikas tuulesta temmatulta tuollainen.

Eikös tuon hallin ole tarkoitus palvella seuraavat 50 vuotta, ainakin jostain muistelisin näin lukeneeni. Että kyllä siitä pienet voitot keritään raapia, jos näin on ja yllä olevan mukaan tulee tulosta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikös tuon hallin ole tarkoitus palvella seuraavat 50 vuotta, ainakin jostain muistelisin näin lukeneeni. Että kyllä siitä pienet voitot keritään raapia, jos näin on ja yllä olevan mukaan tulee tulosta.
Esim Hartwall Areena on tehnyt tulosta tuolla 8+ miljoonan liikevaihdolla noin miljoonan vuodessa. Tuolla laskentakaavalla se on sitten 100 vuoden rojekti se.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Esim Hartwall Areena on tehnyt tulosta tuolla 8+ miljoonan liikevaihdolla noin miljoonan vuodessa. Tuolla laskentakaavalla se on sitten 100 vuoden rojekti se.

Velkojat on varmaan tyytyväisiä jos koko paketti rakennetaan velkarahalla. Vain puolet jää saamatta laskennallisella 50 vuoden käyttöajalla. Toisaalta jos paketti rakennetaan sijoittajien varoilla, sijoittajat saavat mitättömät osingot suhteessa panokseen.

Vaikuttaa siltä, että koko roska on aivan ilmassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin paikkana ainoa oikea vaihtoehto on tämä mihin sitä nyt suunnitellaan. Viinikka menee aivan liian kauas rautatieasemalta, jos meinataan ihmisten tulevan junalla peliin/tapahtumiin ? . Joku konsertti varmasti voisi vetää väkeä Helsingin suunnasta, mutta ei Tapparan/Ilveksen peleihin hesasta tulla junalla. Jos tapahtumaan tultaisi junalla, niin silloin pitäisi kyllä sitten myydä yhteislippua, joka sisältää lipun itse tapahtumaan ja menopaluun junalla (sikäli mikäli ne kulkevat).
Mainittu 100 miljoonan euron rakennusbudjetti tulee varmasti nousemaan tuosta, sillä jos hyvin käy suomen talous kääntyy nousuun ja eikös noususuhdanteen aikana yleensä kaikkien tavaroiden / palvelujen hinnat tuppaavat nousemaan. Mielenkiinnolla odotellaan myös kuinka paljon projekti tulee vielä saamaan vastustusta. Siinä vierähtää hyvinkin äkkiä puolesta vuodesta vuoteen ja sitten voikin tulla aikataulullisesti tosi kiire
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin paikkana ainoa oikea vaihtoehto on tämä mihin sitä nyt suunnitellaan. Viinikka menee aivan liian kauas rautatieasemalta, jos meinataan ihmisten tulevan junalla peliin/tapahtumiin ? . Joku konsertti varmasti voisi vetää väkeä Helsingin suunnasta, mutta ei Tapparan/Ilveksen peleihin hesasta tulla junalla. Jos tapahtumaan tultaisi junalla, niin silloin pitäisi kyllä sitten myydä yhteislippua, joka sisältää lipun itse tapahtumaan ja menopaluun junalla (sikäli mikäli ne kulkevat).

Junallapa sitä, milläpä sitä muulla, jos ei oo autoa. Liftaamalla tietysti, mutta kun nämä nykyajan porvariorientoituneet painaa kaasua vaan, ellei ole stringeihin rajoittuva hamonen.

Siinä meidän hallihaaveilijoiden todellinen miehenkuva. No, asiaan; Pillusta ei ole siis kysymys, vaan Tampereen Kansallisjäähallista. Minä olen pilluni pannut- ja nuolemalla puhtaaksi pessyt, mutta onko meidän "hällimiähistä" puheidensa taakse. Se on perkele sillä tavalla, että lapiot nojaa tyhjänpanttina vajan seinustalla.

Jossain Mtv3:n tekstarilla oli juttua, ettei yhtään kuokanpistoa ole nähty. Joo, se oli minulta lainattu juttu. Minä olen puhunut lapionpistoista jo hallihankkeen alusta asti. Veikkaan, että toimittaja on tälläkin foorumilla piipahdellut.

Tosin, jäi minullakin vähän väliin, kun sain n. vuosi sitten kuukauden kirjoituskiellon. Päätin samalla itse pidentää sen n. 9- kuukauteen. Näitä santalaatikkoja on muuallakin.

Moderaattorinplanttu mainitsi tuomion julistaessaan, että: "Ei ollut ensimmäistä kertaa asialla." No, en todellakaan ollut. Minä voin sanoa sinulle moderaattoripoika, että sinulla tulee olemaan vielä paljon asioita, jotka ovat ensimmäsistä kertaa edessäsi. Voi tulla pettymyksiä matkalla. Ota silloin 9- kuukauden miettimisaika, niin helpottaa.- Paitsi ettei helpota yhtään.

Joo, tota hallin lapionpistot olisi hyvä iskeä jo kesän kuluessa, jos meinataan ehtiä. Mahdolliset valitukset pitää toimittaa samojen tuomarien käsiteltäväksi, kuin purjehtijankin hallin valitukset käsiteltiin. Se on silloin ns. nopea käsittely. Ehkäpä purjehtija siksi onkin taustapiruna.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Velkojat on varmaan tyytyväisiä jos koko paketti rakennetaan velkarahalla. Vain puolet jää saamatta laskennallisella 50 vuoden käyttöajalla. Toisaalta jos paketti rakennetaan sijoittajien varoilla, sijoittajat saavat mitättömät osingot suhteessa panokseen.

Vaikuttaa siltä, että koko roska on aivan ilmassa.

Nyt ihan huomauttaisin, että eikös ne rahoitusmenot lasketa kuluihin?
Eli jos tehdään 1 miljoona tulosta, se on sen jälkeen kun lainanlyhennykset ja korot on maksettu.

Barona-areena pyörii muuten noin nollatuloksella tuollaisella 3 milj liikevaihdolla.
Tokihan se on pienempi, mutta...
 

PJx

Jäsen
Mitä helskuttia... 8 miljoonan liikevaihdolla 100 miljoonan projekti kannattaa?? Nyt kyllä on jollain joko matikkapää aivan sekasi, tai sitten minä en ymmärrä bisneksistä mitään. Siis meinaako ne oikeesti, että 12.5 vuotta on hallin odotettu takaisin maksu aika ja sekin vain jos liikevaihto = tulos?

Kyllä kuulostaa aikas tuulesta temmatulta tuollainen.
Tai sitten jätit tämän 200M€ osuuden projektista huomioimatta. Se ei toteudu ilman hallia. Itse ymmärtäisin niin, että tämä 8M tarvitaan, ettei halli rasita koko budjettia liikaa.

Halli tuskin tulee maksamaan itseään takaisin millään aikataululla kun mukaan lasketaan pääomakulut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tai sitten jätit tämän 200M€ osuuden projektista huomioimatta. Se ei toteudu ilman hallia. Itse ymmärtäisin niin, että tämä 8M tarvitaan, ettei halli rasita koko budjettia liikaa.

Halli tuskin tulee maksamaan itseään takaisin millään aikataululla kun mukaan lasketaan pääomakulut.
Ei vaan nimenomaan juuri siksi jätin tuon 200M laskematta, että tuskin kauhean moni firma lähtee maksamaan vuokrissaan tappiollisen jäähallin pyörittämistä samoissa tiloissa. Olen tuon jo muutaman kerran tässä ketjussa tullut maininneeksi.

Kyllä sen itse jäähallin pitää saada itse kustannettua itsensä takaisin kohtuullisessa ajassa, tai siihen ei kauhean moni lähde oikeasti maksumieheksi tai lainojen takaajaksi. Jos nyt halutaan rakentaa joku ostari sen radan päälle á 200M egee, niin en usko, että hyvää hyvyyttään siihen otetaan yks 100M euron halli mukaan jos siitä ei ole kuin haittaa.

Vaikka lainojen korot on nyt alhaalla, niin tuollasen 100M euron korotkin pyörii jo sillä tasolla, että siinä on 8M euron liikevaihdolla aika tekeminen maksaa takaisin inhimillisessä ajassa. Tai ehkäpä tämä joka oli radiossa 8M ilmoittanut oli miettinyt tulosta ei liikevaihtoa. Kun ei noi hallit ihan halvalla itteensä pidä pystyssä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vaikka lainojen korot on nyt alhaalla, niin tuollasen 100M euron korotkin pyörii jo sillä tasolla, että siinä on 8M euron liikevaihdolla aika tekeminen maksaa takaisin inhimillisessä ajassa.

Sorsapuiston version selvityksessä todettiin, että 5,5% olisi kannattavuusrajana. Tuolloin hallin hinta-arvio oli 50milliä. Eli tolla arviolla 100millistä se tarkottas siis 5,5millin tuottoa. Sorsahallissa BestCase skenaarion voitto oli 3.1 milliä, joten jotain uutta on kyä täyntyny keksiä jos tota noinkin paljon on saatu nostettua (3,1->5.5). 8milliä on pakko olla liikevaihto, tollaseen tulokseen en kyä jaksa uskoa. Sorsahallin paprussa tuo oli 5,4milliä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös