Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 311 116
  • 3 959
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ilvesfoorumin yksi luotettavimmista lähteistä kirjoitteli seuraavaa: "Sen verran voin heittää vahvan veikkauksen, että Seisomakatsomo ei kauaa pysy uudella areenalla tuollaisena. Seisomakatsomon viereiset katsomolohkot eivät näe kokonaan vastakkaista hyökkäyspään kulmaa, sekä lähimmät istuimet seisomakatsomon vieressä ylä/keskivaiheelta eivät näe edes maalia. Seisovat ihmiset siis estävät tämän. Työmaa mestari esitteli kyseistä asiaa oikein käytännön kautta...."

Ilveksen seisomakatson yläpuolella ei ole itsumapaikkoja, Tapparan on. Päätyjen seisomakatsomot on eri muotoisia.

Ja viereisen katsomolohokon istumapaikoilta ei näe kulmaan? Ilvespäädyssä katsomolohkojen välillä on käytävä, joten .. no kenties kun seisomakatsomo on täynnä pleksiin asti, niin sitten. Tapparan seisomakatsomon yläpuolella on istumapaikkoja kyllä
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Koskahan sisätiloista ois tulossa karttaa, et näkisi sisäänkäynnit ja vaikka ravintolat jne...
 

Lingvistinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilveksen seisomakatson yläpuolella ei ole itsumapaikkoja, Tapparan on. Päätyjen seisomakatsomot on eri muotoisia.

Ja viereisen katsomolohokon istumapaikoilta ei näe kulmaan? Ilvespäädyssä katsomolohkojen välillä on käytävä, joten .. no kenties kun seisomakatsomo on täynnä pleksiin asti, niin sitten. Tapparan seisomakatsomon yläpuolella on istumapaikkoja kyllä
Saamani tiedon mukaan ongelma on ratkaistu Ilveksen osalta siten, että seisomakatsomo ei ulotu pleksiin asti, vaan siitä on muistaakseni yksi rivi edestä tyhjänä (saattoi olla kaksikin) ja siihen tyhjään tilaan tulee turva-aita johon kannattajaryhmä saa kiinnittää bandiksensa, eli varsin toimivan kuuloinen ratkaisu. Toivottavasti tämä tieto pitää paikkansa.
 

Franck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koskahan sisätiloista ois tulossa karttaa, et näkisi sisäänkäynnit ja vaikka ravintolat jne...
On ollut jo pitkään, täältä löytyy:

Skrollaat tuolta vaan tarpeeksi alas.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Komia on kyllä areena. Toivottavasti tilanne sellainen, että saadaan kisat pidettyä.

Lopputulos itseasiassa katsomojen puolelta hyvinkin samanlainen kuin Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Aamulehden perjantaisessa uutisessa on laaja selvitys uuden hallin aiheuttamista järjestelyistä lähikortteleiden liikenteeseen.

Jo näin ennakkoon täytyy sanoa, että tässä saattaa olla hallin isoin "valuvika". Yksityisautoilun hankaloittaminen on vielä jotenkin siedettävissä, kun niissä on ratti sekä kääntyvät pyörät ja vain kuljettajan tarvitsee tietää kyseisen kulkuneuvon reitti ja aikataulu. Sen sijaan erittäin vahvasti joukkoliikenteeseen nojaavalle hallille ei ole eduksi, että se sotkee myös yli kymmenen bussilinjan liikenteen siirtämällä ne pahimmillaan useita kilometrejä pidemmille poikkeusreiteille. Haitta kohdistuu kaikille kyseisiä bussilinjoja käyttäville matkustajille, ei pelkästään halliin matkustaville.

Isojen tapahtumien kohdalla on käytössä nuo laajat katusulut. Pienempien tapahtumien kohdalla on käytössä suppeat järjestelyt, mikä tarkoittaa käytännössä hallista purkautuvan ihmismassan suosimista jalankulkijoiden liikennevaloissa pidemmillä vihreillä. Tämäkin hidastaa risteysten välityskykyä autoille. Ja jos yksityisautoilijat eivät silloin siirry omatoimisesti poikkeusreiteille, bussit seisovat niiden henkilöautojen kanssa samoissa jonoissa. Tamperelaista liikennekulttuuria tuntevat tietävät, että tuohon omatoimiseen poikkeusreiteille oppimiseen mennee aikaa noin 25 vuotta.

Kun halli rakennettiin 125 miljoonalla eurolla tuollaiseen sinänsä fiksuun paikkaan, niin varmaan olisi voinut uhrata vielä yhden miljoonan lisää, että ihmismassat olisi saanut ohjattua jotenkin noiden kriittisten katujen yli tai ali muuta liikennettä halvaannuttamatta. Vaikka sitten toinen kansi ensimmäisen kannen päälle, jos eivät muuta olisi keksineet.
 

Khoenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat
Nyt kun parin päivän päästä muuttokuorma Hakametsästä lähtee kohti Nokia Arenaa, niin muistetaanhan myös Palo-Pena pakata mukaan kuormaan?
Vannomaan en mene, mutta minun on annettu ymmärtää että mitään muuttokuormaa ei ole eikä tule.
Tavarat tuodaan pelipäivänä ja samalla viedään pois. Minkäänlaisia säilytystiloja tai varastoa ei mukamas ole.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kun halli rakennettiin 125 miljoonalla eurolla tuollaiseen sinänsä fiksuun paikkaan, niin varmaan olisi voinut uhrata vielä yhden miljoonan lisää, että ihmismassat olisi saanut ohjattua jotenkin noiden kriittisten katujen yli tai ali muuta liikennettä halvaannuttamatta. Vaikka sitten toinen kansi ensimmäisen kannen päälle, jos eivät muuta olisi keksineet.

Tämä on jonkinlainen ongelma aika monessa rakennusurakassa. Maltetaan suunnitella itse kohde viimeisen päälle, mut sit vasta loppumetreillä joku keksii kysymyksen, että "mites tänne oikein pääsee?". Ja sen jälkeen niiden siltojen ja tunnelien rakentaminen maksaa paljon enemmän kuin yksi tai kaksi miljoonaa.

Mutta onnea Tampereelle uudesta areenasta, oon tässä yrittänyt sommitella kalenteria siihen asentoon, että siihen pääsisi tutustumaan mahd. nopeasti!
 

Tervaskanto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vannomaan en mene, mutta minun on annettu ymmärtää että mitään muuttokuormaa ei ole eikä tule.
Tavarat tuodaan pelipäivänä ja samalla viedään pois. Minkäänlaisia säilytystiloja tai varastoa ei mukamas ole.
Eiköhän siellä nyt kuitenkin ole tilat joukkueen toimintaa varten, Hakametsässä on ollut vaan runsaasti tilaa. Hakametsän tilat on olleet täynnä vuosien mittaan kertynyttä tavaraa, jota on välillä talkoiltu pois, näitä varastoja ei siirretä areenalle.
 

Franck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vannomaan en mene, mutta minun on annettu ymmärtää että mitään muuttokuormaa ei ole eikä tule.
Tavarat tuodaan pelipäivänä ja samalla viedään pois. Minkäänlaisia säilytystiloja tai varastoa ei mukamas ole.
On varastotilat, mutta pienemmät mitä Hakametsässä. Joukkueella on tietysti omat nimikoidut tilansa, joten muuttokuormaa kyllä tulee.
 

Khoenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat
On varastotilat, mutta pienemmät mitä Hakametsässä. Joukkueella on tietysti omat nimikoidut tilansa, joten muuttokuormaa kyllä tulee.
Eiköhän siellä nyt kuitenkin ole tilat joukkueen toimintaa varten, Hakametsässä on ollut vaan runsaasti tilaa. Hakametsän tilat on olleet täynnä vuosien mittaan kertynyttä tavaraa, jota on välillä talkoiltu pois, näitä varastoja ei siirretä areenalle.
Kieltämättä kuulosti aika hurjalta mitä minulle kerrottiin. Oletin silti että hallin suunnittelu komitean kaveri tiesi mistä puhui, mutta eihän sitä kaikkea voi kaikesta tietää.
Voi olla että juurikin nämä pienemmät varastotilat saivat Herran hieman dramaattiseksi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Vannomaan en mene, mutta minun on annettu ymmärtää että mitään muuttokuormaa ei ole eikä tule.
Tavarat tuodaan pelipäivänä ja samalla viedään pois. Minkäänlaisia säilytystiloja tai varastoa ei mukamas ole.

Ainakin Yle Puheella Ilveksen huoltaja kertoi kuinka on jo kauan ajanut pakulla Hakametsän ja uuden hallin väliä tavaroita roudaamassa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jo näin ennakkoon täytyy sanoa, että tässä saattaa olla hallin isoin "valuvika".

Alue on vielä täysin kesken. Liikennejärjestelyt muuttuu viä radikaalisti kun asemakeskus alkaa rakentumaan. Asemakeskukselle kun tulee mm linja-autoasema. Pohjoiskannen ja asemakannen rakentumista saa toki odotella, mutta siis työmaa tosta asemankohteelta ei ihan heti ole loppumassa, joten liikennejärjestelyt on kyllä suunniteltu sinne tulevaisuuteen.. väliaikasratkasuna liikenneongelmia taatusti on..

 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vannomaan en mene, mutta minun on annettu ymmärtää että mitään muuttokuormaa ei ole eikä tule.
Tavarat tuodaan pelipäivänä ja samalla viedään pois. Minkäänlaisia säilytystiloja tai varastoa ei mukamas ole.
Taitaa olla kyseessä väärinkäsitys. Jossain jutussa mainittiin, että kauden jälkeen on roudattava kaikki kamat pois kiekoista lähtien MM-kisojen tieltä.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Alue on vielä täysin kesken. Liikennejärjestelyt muuttuu viä radikaalisti kun asemakeskus alkaa rakentumaan.
Tiedän tämän, mutta ei nuo katuja sulkevat ja tiestä nousevat tolpat vaikuta kovin väliaikaiselta ratkaisulta.

Usean bussilinjan kohdalla puhutaan siis siitä, että yliopistolta Sorin aukiolle oleva muutaman sadan metrin matka vaihtuu useamman kilometrin koukkaukseksi Viinikan "liikenneympyrän" sekä Tampereen ja Hatanpään valtateiden kautta. Matkan lisääntymisen lisäksi poikkeusreiteille osuu useita vilkkaasti liikennöityjä risteyksiä, joiden liikennevaloissa saattaa myös syntyä ylimääräistä viivettä. Matka-aika pitenee radikaalisti ja ennen kaikkea aiheuttaa ylimääräisiä muuttuvia tekijöitä liikennöintiin.

Tuollaiset epävarmuustekijät nostavat kynnystä matkustaa joukkoliikenteellä, kun matkustajat eivät tiedä varmuudella, mistä linjat kulkevat milloinkin, kuinka kauan matkassa kestää ja onnistuuko mahdollinen vaihtoyhteys seuraavaan kulkuvälineeseen. Aamulehden jutussa kerrottiin myös, että Nyssen reittiopas ei huomioi areenan sulkuja tarjoamissaan aikataulutiedoissa, vaan matkustajille yritetään tiedottaa areenan aiheuttamista liikennehäiriöistä vain poikkeustiedotteilla. Häiriöiden vaikutusten suuruuden arviointi bussimatkan onnistumiseen näyttäisi jäävän lähinnä matkustajan vastuulle. Moni matkustaja oppii liikennehäiriöiden vaikutukset todennäköisesti ikävällä tavalla kantapään kautta.

Pohjoiskansi ei näkemieni suunnitelmien mukaan auta tuota Kalevantien ja Vuolteenkadun itä–länsisuuntaista liikennettä, jonka katkaisemisesta kärsii myös paikallisliikenteen bussit. Ennen ratikkaa Sorinsillan yli ei ollut juurikaan bussiliikennettä paikallislinjoilla. Tilanne on muuttunut vasta viimeisten muutaman vuoden aikana. Linja-autoaseman siirtyminen ei myöskään auta asiassa, vaikka se tapahtuisi suunnitelmien mukaan rautatieaseman ja Pakkahuoneen väliseen alueeseen pohjoiskannen toteutuessa.

Mielelläni näen kyllä suunnitelmia, joissa osoitetaan, että nämä ongelmat onnistutaan korjaamaan edes myöhemmin ja ihmismassat saadaan areenalta kohti rautatieasemaa ja Hämeenkatua ilman katusulkuja ja autoliikenteen ylimääräistä ruuhkauttamista liikennevalojen pidemmillä punaisten jaksoilla.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärsinkö nyt oikein tuosta lehtijutusta, että kannen alueelle ei ole tehty saattoliikenteelle mitään paikkaa. Henkilöautoliikenteelle ja takseille tuo Sorinkatu on hyvä vaihtoehto, mutta kun maakunnasta lähtee eläkeläisbussi katsomaan jonkun iskelmätähden esitystä, niin joutuvatko ne todella kävelemään hallille tuolta yliopiston viereen tehtävästä bussien parkkitilasta? Luulis, että sen bussin sais ajaa sinne kannelle, tyhjätä porukan ulos ja sitten kuski veisi dösän sinne parkkiin. No sama ongelma on tapahtuman loppuessa kun bussikuljetusporukka pitäis saada kyytiin. Käveleekö ne sinne bussiparkkiin? Ilmeisesti kyllä.
 

-ja-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärsinkö nyt oikein tuosta lehtijutusta, että kannen alueelle ei ole tehty saattoliikenteelle mitään paikkaa. Henkilöautoliikenteelle ja takseille tuo Sorinkatu on hyvä vaihtoehto, mutta kun maakunnasta lähtee eläkeläisbussi katsomaan jonkun iskelmätähden esitystä, niin joutuvatko ne todella kävelemään hallille tuolta yliopiston viereen tehtävästä bussien parkkitilasta? Luulis, että sen bussin sais ajaa sinne kannelle, tyhjätä porukan ulos ja sitten kuski veisi dösän sinne parkkiin. No sama ongelma on tapahtuman loppuessa kun bussikuljetusporukka pitäis saada kyytiin. Käveleekö ne sinne bussiparkkiin? Ilmeisesti kyllä.
Jos kattot tota areenalle johtavaa kujaa niin ei sinne väkijoukkoon kyllä ole mitään mahdollisuutta ajaa autolla saati isolla bussilla. Eiköhän se Sorinkatu ole paras paikka jättää ja noutaa myös busseille. Mutta pääsääntöisesti taitaa olla käytössä tuo Tre-talon bussi parkki, koska siittä pääsee kätevästi ohittamaan Kalevantien, Sorinkadun ja Rautatienkadun katusulut.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tiedän tämän, mutta ei nuo katuja sulkevat ja tiestä nousevat tolpat vaikuta kovin väliaikaiselta ratkaisulta.

Ei ne olekkaan, mutta ne reitit ja liikenteet muuttaa ajan mukana eri reiteille, kun uusia solmukohtia valmistuu.

Ja mulla on käsityksenä kyllä, että poikkeusreitit on Nyssen tietokannassa kyllä. Ja että pikkuhiljaa reitistömuutosten mukana se kiertäminen Viinikan kautta tulee pysyviksi reiteiksi, varsinkin kun ratikka jatkaa Härmälään ja ratikkasolmupiste rakennetaan Hatanpään tulevan asuinalueen kylkeen jne.

Toi ongelmanpaisutus vaikuttaa oikeestaan vaan AL:n autosetämiesten jutuilta, jolla halutaan itkeä autoilun haittaamisesta (joka on pikkuhiljaa ALn linjassa kylä vähentynyt jotain MOROa lukuunottamatta).


Ite olen nähnyt niitä mallinnuksia ihmisten purkaantumisesta Areenalta, ja ei siä ny mitään hirveitä ruuhkia tule.

Eihän ole tullut 2x ihmismäärän purkaantuessa Ratinan konserteista. Ja enemmän oli väkeä purkaantu myös Huuhkajien matseissa, ja nekin aiheutti poikkeusliikenteitä mm vierasfanien marssien muodossa.





..muttakunautollaajoahaitataan itkulta tää mulle näyttää
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös