Alue on vielä täysin kesken. Liikennejärjestelyt muuttuu viä radikaalisti kun asemakeskus alkaa rakentumaan.
Tiedän tämän, mutta ei nuo katuja sulkevat ja tiestä nousevat tolpat vaikuta kovin väliaikaiselta ratkaisulta.
Usean bussilinjan kohdalla puhutaan siis siitä, että yliopistolta Sorin aukiolle oleva muutaman sadan metrin matka vaihtuu useamman kilometrin koukkaukseksi Viinikan "liikenneympyrän" sekä Tampereen ja Hatanpään valtateiden kautta. Matkan lisääntymisen lisäksi poikkeusreiteille osuu useita vilkkaasti liikennöityjä risteyksiä, joiden liikennevaloissa saattaa myös syntyä ylimääräistä viivettä. Matka-aika pitenee radikaalisti ja ennen kaikkea aiheuttaa ylimääräisiä muuttuvia tekijöitä liikennöintiin.
Tuollaiset epävarmuustekijät nostavat kynnystä matkustaa joukkoliikenteellä, kun matkustajat eivät tiedä varmuudella, mistä linjat kulkevat milloinkin, kuinka kauan matkassa kestää ja onnistuuko mahdollinen vaihtoyhteys seuraavaan kulkuvälineeseen. Aamulehden jutussa kerrottiin myös, että Nyssen reittiopas ei huomioi areenan sulkuja tarjoamissaan aikataulutiedoissa, vaan matkustajille yritetään tiedottaa areenan aiheuttamista liikennehäiriöistä vain poikkeustiedotteilla. Häiriöiden vaikutusten suuruuden arviointi bussimatkan onnistumiseen näyttäisi jäävän lähinnä matkustajan vastuulle. Moni matkustaja oppii liikennehäiriöiden vaikutukset todennäköisesti ikävällä tavalla kantapään kautta.
Pohjoiskansi ei näkemieni suunnitelmien mukaan auta tuota Kalevantien ja Vuolteenkadun itä–länsisuuntaista liikennettä, jonka katkaisemisesta kärsii myös paikallisliikenteen bussit. Ennen ratikkaa Sorinsillan yli ei ollut juurikaan bussiliikennettä paikallislinjoilla. Tilanne on muuttunut vasta viimeisten muutaman vuoden aikana. Linja-autoaseman siirtyminen ei myöskään auta asiassa, vaikka se tapahtuisi suunnitelmien mukaan rautatieaseman ja Pakkahuoneen väliseen alueeseen pohjoiskannen toteutuessa.
Mielelläni näen kyllä suunnitelmia, joissa osoitetaan, että nämä ongelmat onnistutaan korjaamaan edes myöhemmin ja ihmismassat saadaan areenalta kohti rautatieasemaa ja Hämeenkatua ilman katusulkuja ja autoliikenteen ylimääräistä ruuhkauttamista liikennevalojen pidemmillä punaisten jaksoilla.