Mainos

Kummittelu

• 138 074
  • 388

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Palataanpa aiheeseen vielä kerran. Minä olen se poltergeist "sekopää". Naapurin nainen tuossa juuri otti asian puheeksi, että mikä oli se järkyttävä haju joka (juuri täysin siivotusta) asunnostani pari kolme päivää lähti. Haju alkoi välittömästi tiskipöydän pyyhkimisen jälkeen ja se tuli tiskipöydän nurkasta, ei itse tiskipöydästä. Tuon haistoi selvästi, koska haju tuli "aalloissa". Sönkötin hänelle tilapäisestä hajuongelmasta asunnossani mikä on nyt korjaantunut. Asun kolmannessa kerroksessa ja tuon haistoi aivan ulkona asti, koska yritin tuulettaa asuntoa. Hajua kesti lauantai illasta maanantai iltapäivään ja kun maanantaina palasin asioilta kotiin niin huomasin, että toinen kylpyhuoneessa kuivumassa olleista räteistä oli lentänyt patterin päältä pari metriä suihkun puolelle. Tuon rätin lennättämisen jälkeen hajuongelma poistui. Poltergeist oli poistunut. Tätä ennen kun pesin kylppäriä sunnuntaina niin koputtelua kuului aivan pääni yläpuolelta, koska kylppärini katto on matalalla. Tykkäävät nimittäin koputella ja tätä jatkui koko sunnuntain. Ihmettelin jo talvella ihmettelyketjussa, että miten ihmeessä nämä lämpöpatterit säätyvät itsestään täysille koko ajan. Sitten oli vielä "ongelma" YouTube videoiden kanssa. Ongelmaa ei koskaan ollut, kun olin tässä koneellani, mutta kun menin makkariin sänkyyn kuuntelemaan podcastia niin video saattoi hypätä esim. melkein loppuun. Kyllä näiden tiedetään esim. säätäneen tietokoneen tai vahvistimen äänenvoimakkuuden aivan täysille.

Aika sekopää tässä saisi tosiaan olla jos tässä kuvittelisi noukkivansa rättejä suihkun lattiakaivon vierestä tai juttelemassa naapurin kanssa vakavasta hajuongelmasta. Minä en myöskään kuvittele sitä, kun ihmiset siirtyivät baarissa vierestäni pois pahan hajun takia. On tässä tullut perehdyttyä poltergeist-ilmiöön nyt huolella n. kuukauden verran ja ilmiöstä on raportoitu vuosisatojen ajan! Ovat raportoidusti jopa tappaneet ihmisiä. Ilmiö on todellinen. Ilmiön nimihän on muuten saksaa ja "polter" tarkoittaa melua ja "geist" henkeä eli kyseessä on meluhenki. Uskokaa tai älkää niin netistä löytyi ohjeet miten (suom.) räyhähengestä todennäköisesti pääsee eroon ja tämähän toimi. Omaa päättelykykyä piti myös laittaa peliin. Jos jotakin naurattaa tämä asia niin minua ainakaan ei. Täältä ainakin lähtee iltarukous yläkertaan aivan jokainen ilta nykyisin. Olen niin syvästi järkyttynyt koko tapauksesta. Tässä on loistava artikkeli aiheesta, kohdat 2,3,4,6 ja 7 tapahtuivat meikäläisen tapauksessa:

Se on tasan tarkkaan juurikin näin kuten artikkelissa on mainittu:

"What is a poltergeist? Determining the difference between poltergeist activity and ghosts or haunting can be difficult. While ghost and haunting activity is the result of spirit energy, poltergeist activity—also known as "recurrent spontaneous psychokinesis" or RSPK—is the result of psychic energy generated (usually unconsciously) by a person, referred to as an agent."

Viimeksi muokattu:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun nuo omat kummitteluun liittyvät kokemukset ikään kuin saavuttivat kliimaksinsa ja hävisivät pikkuhiljaa, niin silloin oli tuollaista poltergeist meininkiä myös. Tässä nyt muutamia mitkä muistuu mieleen.

Suihkuverhoa liikutettiin istuessani sohvalla ja kun kävin katsomassa oli se tietysti paikallaan, mutta istuessani alas se taas liikahti. Nämä havainnot hyvin tunnistettavasta äänestä.

Tyhjä tölkki lensi komeasti keittiöstä olohuoneeseen, kun olin paskalla ovi auki. Monesti istuessani koneella, huomasin pienten esineiden liikkuvan itsestään muutaman sentin verran ilman mitään järkevää syytä. Samalla oli sellainen olo, että joku samassa huoneessa...Ylipäätänsä tuo jonkun ylimääräisen läsnäolo oli erikoinen ylipäätänsä ja usein toistuva.

Esineitä katosi yhtäkkiä ja löytyi paikoista, joissa se ei aiemmin varmasti ollut.
Imuri (oli jäänyt seinään) ja mikroaaltouuni menivät itsestään päälle, mikro kuumeni varsin paljon ja tulipalon mahdollisuus oli aika suuri...kumpikaan ei tehnyt tuota ennen tai jälkeen.

Jatkuvaa outoa kolinaa ja koputtelua, myös parvekkeen ikkunassa.

Pari kertaa musta ison perhosen muotoinen juttu lensi makuuhuoneen poikki ja meni seinän läpi. Tuolla oli muitakin silminnäkijöitä.

Sikäli hullua että nyt on mennyt vuosia ilman yhtään mitään outoa. Toisaalta muutin pois tuosta asunnosta ja elämäntilanne on rauhallisempi...en osaa sanoa miten paljon omilla tuntemuksilla tai millä lie "energioilla" on tekemistä ilmiöiden kanssa.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En kiistä kenekään henkilökohtaisia kokemuksia poltergeististä tai muista kummitteluista, sillä voihan olla että se on jokin luonnollinen ilmiö josta tiede ei ole vielä saanut kiinni. Mitään ns. yliluonnollista ei ole olemassakaan, se on varma. Toisaalta sitten taas kaikesta "yliluonnollisesta" pitäisi tulvimalla tulla videomateriaalia nettiin, kun lähes kaikilla ihmisillä on laadukas videokamera taskussa nykyään. Kaikenlaisia tarinoita kuulee, mutta harvalla niistä on laadukasta videomateriaalia näyttää.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Samalla oli sellainen olo, että joku samassa huoneessa...Ylipäätänsä tuo jonkun ylimääräisen läsnäolo oli erikoinen ylipäätänsä ja usein toistuva.
Tämä on niin totta kyllä. Tuntuu siltä, että joku seuraa sinua. Näin itseasiassa sivusilmällä heikkoa välkettä useinkin. Jännästi välke katosi aina kun käännyit katsomaan sitä. Välke on nyt kadonnut kokonaan.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Toisaalta sitten taas kaikesta "yliluonnollisesta" pitäisi tulvimalla tulla videomateriaalia nettiin, kun lähes kaikilla ihmisillä on laadukas videokamera taskussa nykyään. Kaikenlaisia tarinoita kuulee, mutta harvalla niistä on laadukasta videomateriaalia näyttää.
Videomateriaalia näkymättömästä poltergeistista tai pahasta hajusta. Just. Ilmiö on itse asiassa hyvinkin dokumentoitu ja osalla tapauksista on jopa kymmeniä todistajia.

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Videomateriaalia näkymättömästä poltergeistista tai pahasta hajusta. Just. Ilmiö on itse asiassa hyvinkin dokumentoitu ja osalla tapauksista on jopa kymmeniä todistajia.
En nyt tarkoittanut sinun kokemaa poltergeistiä vaan ihan yleisesti. En ota kantaa siihen mitä olet kokenut. Mutta ehkä jotkut avaruusoliot on parempi esimerkki siihen mitä tarkoitin. Jos niitä kävisi maapallolla alvariinsa, niin niistä pitäisi tulla videomateriaalia jatkuvalla syötöllä tänä päivänä. Näin ei kuitenkaan ole. Sama pätee silmin havaittaviin kummituksiin.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistä näitä dokumentoituja poltergeist-juttuja pääsee tutkimaan?

En kiistä ettenkö olisi hyvinkin skeptinen näihin hommiin, ja mieleni tekisi kuitata nämä vain mielenhäiriöillä, mutta jos näistä kerran on hyvin dokumentoitua tavaraa niin mielelläni niitä tutkisin ja oikoisin ahdasta mieltäni. Tai sitten vakuuttuisin entistä enemmän että pelkkää hörhöilyähän nämä tämmöset on. Minä olen itse joskus junnumpana nähnyt muutamankin kerran ufon, mutta nyt kun olen tylsämielinen aikuinen niin jotenkin ei oo mitään selittämätöntä enää tapahtunut missään.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mistä näitä dokumentoituja poltergeist-juttuja pääsee tutkimaan?

En kiistä ettenkö olisi hyvinkin skeptinen näihin hommiin, ja mieleni tekisi kuitata nämä vain mielenhäiriöillä, mutta jos näistä kerran on hyvin dokumentoitua tavaraa niin mielelläni niitä tutkisin ja oikoisin ahdasta mieltäni. Tai sitten vakuuttuisin entistä enemmän että pelkkää hörhöilyähän nämä tämmöset on. Minä olen itse joskus junnumpana nähnyt muutamankin kerran ufon, mutta nyt kun olen tylsämielinen aikuinen niin jotenkin ei oo mitään selittämätöntä enää tapahtunut missään.
No wikistä löytyy ihan hyvät linkit. Nuo maailman kuuluisimmat poltergeist keissit on kyllä tutkittu hyvin. Myös esim. Lahden tapaus on tutkittu Suomen kuuluisimman poltergeist asiantuntijan toimesta ja kirjoitti siitä kirjankin. En ole vielä lukenut sitä:

Siinä vielä jotain videota aiheesta:

Viimeksi muokattu:

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
No wikistä löytyy ihan hyvät linkit. Nuo maailman kuuluisimmat poltergeist keissit on kyllä tutkittu hyvin. Myös esim. Lahden tapaus on tutkittu Suomen kuuluisimman poltergeist asiantuntijan toimesta ja kirjoitti siitä kirjankin. En ole vielä lukenut sitä:
Kuulostaa luotettavalta kuitenkin oikein poltergeist asiantuntija.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Kuulostaa luotettavalta kuitenkin oikein poltergeist asiantuntija.
Tuo Lahden poltergeisteilu jatkui vuosia ja siellä on rampannut jos ja vaikka kuinka paljon ihmisiä todistamassa tapahtumia.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tuo Lahden poltergeisteilu jatkui vuosia ja siellä on rampannut jos ja vaikka kuinka paljon ihmisiä todistamassa tapahtumia.

Siis tämä jossa poliisi sanoi että perhe tekee äänet itse? Ja jossa ”poltergeistin” on havainnut vain ihmiset jotka uskovat kummitteluun?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ikävästi nämä visusti karttavat aitoja tieteellisiä tutkimuksia. Toki se voi liittyä ilmiön luonteeseenkin. Mutta tosiaan yliluonnollisia asioita äärimmäisen todennäköisesti ei ole olemassa eli jos jotain tässä olisi takana, olisi kyse joka tapauksessa materiaalisen maailman prosesseista.

Viimeksi muokattu:

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Siis tämä jossa poliisi sanoi että perhe tekee äänet itse? Ja jossa ”poltergeistin” on havainnut vain ihmiset jotka uskovat kummitteluun?

Niin no tämä tutkija sanoo päinvastaista, että ei ole nähnyt perheen näin tekevän. Uskon tuota tutkijaa tässä tapauksessa, kun on itse kokenut vastaavaa.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Ikävästi nämä visusti karttavat aitoja tieteellisiä tutkimuksia.
Väärin. Ilmiötä on tutkittu tieteellisesti paljonkin aidosti pyrkien hakemaan ensin järkiperusteet tapahtumille ja usein näin onkin, mutta sitten on se pieni osuus mitä ei pysty selittämään järkiperusteilla.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Eli todisteita ei ole saatu tieteellisillä tutkimuksilla?
Ei kun juuri päinvastoin. Tieteellisellä tutkimuksella todistettu, että tapahtumille ei löydy järkiperusteita, mutta ne ovat silti tapahtuneet. Se selittämätön...

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, enpä kyllä ole tuosta wikipedia-artikkelista ja noista muutamasta huijauksiksi paljastuneesta tapauksesta kovinkaan vakuuttunut että on olemassa mitään oikeaa tieteellistä tutkimusta poltergeist-hommista. Wikipedia-artikkelissa oli mm. mainittu Mäkkylän kummitus, josta muistan lukeneeni että se oli ihan vedätystä vain, joku janari oli kiusannut asukkaita heittelemällä kiviä talon katolle ja siitä sitten vilkkaat mielikuvitukset keksi ties ja mitä muutakin jännää tapahtuvan talon sisällä. Sitten kun poliisit sai kivenheittelijän kiinni itse teosta, kaikki poltergeist-ilmiöt loppui yllättäen täysin.

Mutta kyllähän ihmiset tarinoita osaavat keksiä, ja kaikenlaista aistiharhaa sun muuta olematonta on ihmisen aivot kykeneväisiä kuvittelemaan ilman erillistä käskyä ja tietoista päätöstä.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
No, enpä kyllä ole tuosta wikipedia-artikkelista ja noista muutamasta huijauksiksi paljastuneesta tapauksesta kovinkaan vakuuttunut että on olemassa mitään oikeaa tieteellistä tutkimusta poltergeist-hommista. Wikipedia-artikkelissa oli mm. mainittu Mäkkylän kummitus, josta muistan lukeneeni että se oli ihan vedätystä vain, joku janari oli kiusannut asukkaita heittelemällä kiviä talon katolle ja siitä sitten vilkkaat mielikuvitukset keksi ties ja mitä muutakin jännää tapahtuvan talon sisällä. Sitten kun poliisit sai kivenheittelijän kiinni itse teosta, kaikki poltergeist-ilmiöt loppui yllättäen täysin.

Mutta kyllähän ihmiset tarinoita osaavat keksiä, ja kaikenlaista aistiharhaa sun muuta olematonta on ihmisen aivot kykeneväisiä kuvittelemaan ilman erillistä käskyä ja tietoista päätöstä.
Kyllä näitä tutkitaan tieteellisesti ja esim. ihan poltergeist-ilmiötä suoraan, esimerkkinä:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jos minun asunnostani tulisi jotain selittämätöntä pahaa hajua, niin lähtisin kyllä selvittämään hajun lähdettä esim. rakenteita purkamalla enkä mistään Wikipedian poltergeist-sivustolta. Tai jos vaikka avaisi ihan ensimmäiseksi hajulukon ja puhdistaisi sen.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Jos minun asunnostani tulisi jotain selittämätöntä pahaa hajua, niin lähtisin kyllä selvittämään hajun lähdettä esim. rakenteita purkamalla enkä mistään Wikipedian poltergeist-sivustolta. Tai jos vaikka avaisi ihan ensimmäiseksi hajulukon ja puhdistaisi sen.
Ei tässä mitään pahaa hajua enää ole. Sitä kesti sen n. kolme päivää elokuun alkupuolella. Kämppä alkoi haisemaan käytännössä kuin taikaiskusta ja ei edes puhuta minuuteista vaan sekunneista. Tähän liittyy sitä paitsi niin paljon enemmän vielä kuin pelkkä haju.

Viimeksi muokattu:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ei tässä mitään pahaa hajua enää ole. Sitä kesti sen n. kolme päivää elokuun alkupuolella. Kämppä alkoi haisemaan käytännössä kuin taikaiskusta ja ei edes puhuta minuuteista vaan sekunneista. Tähän liittyy sitä paitsi niin paljon enemmän vielä kuin pelkkä haju.
Marsipaanimiehen hyökkäystä odotellessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy