Eii! Juha Pajuoja? Ettekö parempaa keksinyt... Ehkä Virran sivuutus oli lopulta helpotus, mutta suunta oli kyllä näin sivusta seuranneena menossa hiljalleen eteenpäin. Toisaalta, olisiko pelin kehittyminen jatkunut vai junnannut lopulta paikoillaan. Sitä ei nyt jääty katsomaan ja arvuuttelemaan. Mutta mitä ihmettä Pajuoja tuo Turkuun? Toivottavasti suunta on joka tapauksessa ylämäkeä kohti.
Tää on ihmeellistä kuinka jengi luulee, että valmentaja keksitään jostain ja napataan se vapaana olevista valmentajista, joka eniten houkuttelee. Valitettavasti valmentajan palkkaamiseen vaikuttaa helkkarin moni tekijä.
Ensinnäkin täytyy miettiä mitkä raamit talous antaa myöden? Seura joutuu maksamaan kahdelle valmentajalle palkkaa ja siihen päälle pitäisi ottaa vielä kaksi lisää. Myös jengiä pitäisi ehkä vahvistaa kun siinäkin on moni flopannut. Näistä pitäisi rakentaa jonkinlainen kompromissi.
Toiseksi pitää kohdata seuran intressi ja valmentajan intressi. Ei kaikilla huipuilla ole välttämättä edes intressiä lähteä TPS:n valmentajaksi. Ja vaikka intressiä olisi, kohtaavatko näkemykset, palkka, sopimuksen pituus jne.
Kolmanneksi pitäisi miettiä millainen valmentaja sopii tähän tilanteeseen, ratkaisemaan kohdattuja ongelmia, peluuttamaan tätä materiaalia jne. Tarvitaanko pelaajalähtöistä valmentajaa vai kenties valmentajaa, jolla on vahvuutena taktinen osaaminen. Onko nyt tärkeintä saada yksinkertaistettua tekemistä ja kasvatettua pelaajien itseluottamusta vai kenties kehittää nykyistä pelitapaa jne.
Kaiken tämän punninnan jälkeen palkataan valmentaja ja tällä kertaa se on Juha Pajuoja. Kyllä, vapaana olisi ollut mm. Raimo Summanen ja Kari Heikkilä, mutta usean tekijän summana he eivät ole päätyneet TPS:n peräsimeen. Syitä voimme vain arvailla, mutta sekään tuskin johtaa mihinkään. Itse näen monta tekijää, mitkä puoltavat Pajuojan valintaa kuten hinta, valmennustapa, persoona, kokemus, paineensietokyky, valmis lyhyeen projektiin jne. En siis todellakaan lähtisi tuomitsemaan tätä valintaa.
Kuuntelin Pajuojan haastattelun viime kaudella kun Ipa kenki pihalle. Olin aistivani suurta katkeruutta ja näyttämisen halua.
Voi olla ihan hyvä haku jos saa energiansa suunnattua oikein.
Itse kuuntelin Pajuojan haastattelun radio 957:sta ja siitä sai täysin erilaisen kuvan. Olin ihan yllättynyt kuinka hienosti Pajuoja pystyi ottamaan potkut. Haastattelusta ei paistanut läpi yhtään katkeruutta vaikka siihe olisi ollut ihan aiheelliset perusteet. Olihan Pajuoja saanut potkut lähes heti sen jälkeen kun muutosprosessi oli vasta käynnistynyt ja peli näytti kehittyvän oikeaan suuntaan. Suoraselkäinen ja rehti valmentaja eikä mielestäni yhtään katkeroitunut.