Tuli tässä mieleen niin nostalginen juttu kun ensimmäinen PC:ni. (On mulla ollut C64:kin, mutta sitä en laske "tietokoneeksi"). Olisi kiva kuulla minkälainen kone teillä on ollut ensimmäisenä, koska ostettu, ja jos muistatte vielä mitä on maksanut.
Oma eka tietsikka, joka oli Goldstar, tuli ostettua 1990, hinta 9990 markkaa. Silloin se oli todellinen tykki verrattuna koulun koneisiin.
Perus-speksit olivat seuraavat:
-Intel AT 80286, 8MHz (8-bit) prosessori (hurja teho verrattuna 4,77MHz XT:hen)
-720kB KORPPU-asema (muillahan oli lerput)
-20MB kiintolevy (ostohetkellä vain MS-Dos 2.jotain, mutta sain mahtumaan jopa Windows 3.0!)
-1MB muistia (muuthan väänsivät 640k muistilla)
-14" Väri-VGA-näyttö, huom. VÄRI-näyttö (16-väriä)
Ensimmäinen peli jonka asensin oli Lesuire Suite Larry I, ihan uskomatonta pelata väreissä, kun koululla joutui pelaamaan kyseistä peliä "vihreäsävyissä". Arvatkaa oliko minulla paljon kavereita?
Verrataan huvin vuoksi tämän päivän koneeni tehoihin:
-P4 3,2Ghz (32-bit) prosessori (n. 400x4=1600 kertaa tehokkaampi),
-200GB kiintolevy (n. 10000 kertaa isompi),
-DVD-asema 9,4GB (n. 13000 kertaa isompi).
On tämä kehitys huikeaa n. viidessätoista vuodessa...
Oma eka tietsikka, joka oli Goldstar, tuli ostettua 1990, hinta 9990 markkaa. Silloin se oli todellinen tykki verrattuna koulun koneisiin.
Perus-speksit olivat seuraavat:
-Intel AT 80286, 8MHz (8-bit) prosessori (hurja teho verrattuna 4,77MHz XT:hen)
-720kB KORPPU-asema (muillahan oli lerput)
-20MB kiintolevy (ostohetkellä vain MS-Dos 2.jotain, mutta sain mahtumaan jopa Windows 3.0!)
-1MB muistia (muuthan väänsivät 640k muistilla)
-14" Väri-VGA-näyttö, huom. VÄRI-näyttö (16-väriä)
Ensimmäinen peli jonka asensin oli Lesuire Suite Larry I, ihan uskomatonta pelata väreissä, kun koululla joutui pelaamaan kyseistä peliä "vihreäsävyissä". Arvatkaa oliko minulla paljon kavereita?
Verrataan huvin vuoksi tämän päivän koneeni tehoihin:
-P4 3,2Ghz (32-bit) prosessori (n. 400x4=1600 kertaa tehokkaampi),
-200GB kiintolevy (n. 10000 kertaa isompi),
-DVD-asema 9,4GB (n. 13000 kertaa isompi).
On tämä kehitys huikeaa n. viidessätoista vuodessa...