Luulenpa, että HIFK ei ole ensi kauden valmentajakuvioissa toiminut KJ:n selän takana vaan KJ itse on hyvissä ajoin(ehkäpä viime marraskuussa, kun KJ ja IFK päättivät jatkaa sopimusta yhdellä vuodella) kertonut, että tämän kauden ja yhteensä kolmen vuoden valmennusjakson jälkeen hän hakee uusia haasteita muualta/ulkomailta.
Olen siinä valistuneessa uskossa, että itseasiassa IFK ja Kojo eivät olleet keskustelleet jatkosta (kaudesta 2011-12), mutta eivät myöskään olleet sopineet, ettei jatko olisi mahdollinen, kun Matikaisen IFK-pesti vuosi julkisuuteen. Voin tietenkin olla ymmärtänyt täysin väärin ja pahoittelen mahdollista huonoa pohjoiskorean kielen ymmärtämystäni.
Mutta itse asiaan. Kaikkein ratkaisevinta tässä on mielestäni Kari Jalosen oma tahto. Jos Jalonen itse haluaa ehdottomasti lähteä ja IFK saa huomattavan korvauksen tästä siirrosta, en näe järkeä Jalosen jäämiseen "pakottamisessa". Jos taas Jalonen itse on sitä mieltä, että vie projektinsa kunnialla IFK:ssa loppuun, hän jää sen hoitamaan päätökseensä. Siinä mielessä tilanne on kai helppo, että Jalosta ei oikeasti voi pakottaa lähtemään. Jos hiemankin alkaa haista ulos savustamiselle, ei se jää huomaamatta. Kiekkopiirit ovat Suomessa pienet ja jos IFK toimii vähänkään arvelluttavalla tavalla, se tekee organisaation "henkisen kasvun" aika tavalla tyhjäksi. Mikä taas voi vaikeuttaa organisaation kiinnostavuutta pelaajien keskuudessa. Rahalla toki saa aina pelaajia, mutta eikös se ollut Penan tyyli. Ja pitää muistaa, että naapurissa on käynnissä suuri organisaatiomuutos ja Kekäläisellä on oma imunsa. Mokailuun ei todellakaan ole varaa.
Kuka Jalosen mahdollisesti korvaisi, mikäli tämä päättäisi lähteä leveämmän leivän perään jo kesken kuluvan kauden? Pikkusisko-Matikainen ei mun mielestäni tulisi millään tavalla kysymykseen, koska a) joukkue on Kari Jaloselle rakennettu b) Blues haluaisi aivan varmasti Matikaisesta fyrkkaa. Miksi maksaa, kun saa myöhemmin ilmaiseksi? c) en näe tässä siirrossa nyt muutenkaan mitään järkeä.
Kaikkein mielenkiintoisin asia on se, mikä on todellisuudessa Kai Raution rooli joukkueessa. Täällähän Rautiota ei pidetä yhtään minään, paitsi mykkänä olmina. Tämä nyt ei kuitenkaan taida pitää alkuunkaan paikkaansa, koska vaikea nähdä Jalosen roikottavan hang aroundeja mukanaan. Eli kaiken a ja o on mun mielestäni se, pystyisikö Rautio vetämään uuden kakkosensa kanssa jengin päätyyn asti keväällä. Siis edes teoriassa. Täytyy muistaa, että ei se Jalonen siellä hallilla yksin notku, vaan kyllä Rautiokin painaa pitkää päivää sen kanssa ja on näin ollen tärkeä palanen joukkueessa siinä, missä päävalmentajakin. Rautio on varmasti sisäistänyt Jalosen systeemit, mutta riittääkö se kuinka pitkälle, on sitten toinen asia. Ja tähän kohtaan haluaisin ihan oikeasti faktatietoa Raution vahvuuksista ja heikkouksista. Ei mitään arvailua, vaan tiukkaa faktaa.
Ulkopuolisen valmentajan hankkimista en näe millään muotoa järkevänä, koska joukkue on Jalosen (ja Raution) käsialaa. Kukaan itseään kunnioittava päävalmentaja ei lähde opettelemaan Jalosen pelisysteemiä, vaan haluaa tuoda joukkueeseen oman kädenjälkensä. Jos IFK:lla meni reilut kaksi vuotta Jalosen systeemien opetteluun, uuden valmentajan kuvioiden sisäistämiseen ei loppukausi riitä. Täytyy muistaa, että nyt emme puhu mistään kriisijoukkueesta, joka alisuorittaa vaan joukkueesta, joka pelaa todella viihdyttävää ja ennen kaikkea voittavaa kiekkoa. Miksi rikkoa ehjää?
Raha on tietysti tärkeä tekijä, mutta itse näen, että IFK:n tilanne on nyt sekä pelillisesti, "henkisesti" että taloudellisesti niin hyvä, ettei ulkopuoliselle rahalle pidä antaa liian suurta roolia. Sanonta "Ahneella on paskanen loppu" ei ole tuulesta temmattu heitto. Päävalmentaja ja yksittäinen pelaaja eivät ole suoraan verrannollisia keskenään, eikä Vehasen tilannetta kannata tähän verrata. Päävalmentajan rooli on isossa kuvassa kuitenkin paljon suurempi. Lopputuloksen kannalta ei luultavasti ole suurtakaan merkitystä, jos tojuntaprosentilla 94,5 pelaava maalivahti vaihdetaan 93,5% torjuvaan. Siis isossa kuvassa. Monesti hyvälle joukkueelle riittää vähän "heikompikin" maalivahti, kunhan kopit kuitenkin tarttuu keskimääräistä paremmin. Se yksi "ylimääräinen prosentti" voi olla käytännössä ihan pelkkää hifistelyä.