Tää on helppo: Nokan ajan keskimääräinen sijoitus kolmella kaudella 5,3. Sheddenin keskimäräinen sijoitus yhdellä kaudella 4. Penan ajan valmentajien keskimääräinen sijoitus muistaakseni 6. Eli keskimäärin Nokka oli huonompi kuin Shedden, ja sijoittuu Penan ajan taulukossa jonnekin keskiarvoa hieman paremman paikkeille.
Niin, tämän numeroleikin oli tarkoitus kertoa siitä, että pelkät kylmät tilastot valehtelevat. Me olemme tällä hetkellä Nokan ansiosta mestareita. Pentiltä ja Dougilta jäi mestaruus saavuttamatta. Lopulta kaikki muistavat vain voittajat, eivät hopeita, pronsseja, hyviä yrityksiä, pistetiloja tai tutinoita & tötinöitä.
Mun pointti ja väite on myös tämä: Moni muu valmentaja kuin KJ ei olisi nostanut HIFK:ta siitä valmennuksellisesta tilasta, jossa seura oli Baxun jälkeen. Ja varmasti on niinkin, että Jalosella kesti hetken mukauttaa oma pelifilosofiansa Kärppien jälkeen HIFK:hon. Mutta hän onnistui tässä ja teki itsestään jälleen mestarivalmentajan ja HIFK:sta mestarin.
Ja itse kommentoin täällä asioita niinkuin ne koen sillä hetkellä. Eikös keskustelupalstat ole sitä varten? Enkä ihan oikeasti usko, että meikäläisen, Cobolin tai Isakssonin arvostelut Nokkaa kohtaan vaikuttivat millään tavalla hänen olotilaansa tai asemaansa IFK:ssa. Uskotko sinä?
En usko. Nokka on sen verran ammattitaitoinen ja osaava, ettei häntä kiinnosta, mitä me fanit täällä Jatkoajassa piipitetään. Sen sijaan näillä lainauksilla on mukava "muistutella" anti-Nokka osastoa siitä hyvästä tuesta, jonka annoitte KJ:lle. HIFK oli tänä keväänä jengi, joka ei ottanut taka-askelia ja jossa puhallettiin yhteen hiileen. Mites oli fanien kohdalla?
Ja, ennen kuin kukaan tulee siitä kirjoittamaan, niin totta kai saa ja pitääkin arvostella pelaajia, valmentajia ja muita jengin toimijoita. Mutta sitten jos lähtee heittelemään ensimmäisiä kiviä, niin pitää olla valmis myös siihen, että joku kuittaa, kun siihen on paikka ja syytä. Shedden taisi aikanaan puhella jotain keittiöstä ja kuumuudesta, sopii tähän aika hyvin.
Ja toisekseen, mä en nyt ymmärrä a) olenko takinkääntäjä b) vääränlainen kannattaja, vai c) pitäisikö meikäläisen kunnioittaa ja arvostaa sinua, kun uskoit Nokkaan? Itse koen niin, että Nokka oli paska valmentaja 2 pleijaria ja 2 peliä. Sitten tapahtui jotain, ja loppu on onnellista historiaa (Esko Seppänen totesi muuten hyvin jossain kirjoituksessaan, että HIFK:n mestaruuden yksi komponentti oli se, että Nokka sai valmentaa viimeiset pleijarit paineettomassa tilassa) . Tämä on vähän sama kuin menisit kaupppaan ostamaan maksalaatikkoa kolmena eri vuonna. Ensimmäisenä ja toisena vuotena se onkin paskaa, ja kolmantena vuotena se on maksalaatikkoa. Tuo kolmannen vuoden maksalaatikko ei poista mitenkään sitä faktaa, että kahtena edellisenä vuonna se oli paskaa. Samoin meikäläistä ei lohduta yhtään, että joku on sanonut vuotena 1 tai 2, että "odottakaa vaan, kyllä me saadaan maksalaatikkoa".
Mutta siis, kaikenkaikkiaan hienoa, että saatiin sitä maksalaatikkoa!
Minulla ei ole tarvetta, oikeutta eikä kompetenssiakaan arvostella sinua HIFK:n kannattajana. Sen sijaan minusta on täysin paikallaan kuitata anti-Nokka-osastolle, kun siihen on loistava tilaisuus. Te olitte väärässä Nokan suhteen. As simple as that.
Ja ennenkaikkea, Nokka on pyyhkinyt kaksi kertaa viiden vuoden sisällä Petri Matikaisella jäätä aika komeasti. Oliko tää "mestarivalmentaja" tulossa meille ensi kaudeksi?
Minä koen asian niin, että Nokka oppi yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta kykeni myös itse muuttamaan pelifilosofiaansa ja muuttumaan myös itse. HIFK:n valmentaminen nyt vain on täysin erilaista kuin Kärppien tai minkään muun liigajengin.
Esko Seppänen kirjoitti muuten myös HIFK:sta niin, että seuran stadilaiset pelaajat murenevat taas kerran keväällä ja pelkäävät voittaa. Oletko tutustunut kyseiseen juttuun?
Minäkään en ole ollut Nokan toimintaan tyytyväinen kahden edellisen kauden osalta. Sen sijaan tällä kaudella tullut mestaruus kuittaa kahden edellisen kevään ja aika monen aikaisemman kevään mahalaskut kertaheitolla. Ja tästä minä kiitän Kari Jalosta.
Jos sua mestaruudesta huolimatta edelleen pännii kaksi edellistä kautta, niin ehkä tässä on vain kyse siitä, että sulla on lasi puoliksi tyhjänä ja minulla puoliksi täynnä. Ei tässäkään sen ihmeempää.