Ihan KJ / Pelsut -dilemmaan liittymättä olen sitä mieltä, että JOS sitovaksi tarkoitettu sopimus JÄTETÄÄN suulliseksi, siihen on selkeät syynsä. On tiedossa, että soppariin tulee joku reunaehto. En oikeasti ymmärrä sitä, että seura X, olkoon vaikka HIFK, vaahtoaa että kiinnitimme valmentajan suullisella sopimuksella tammikuussa ja homma oli niin varma, että hän alkoi jo koota joukkuetta. Nyt on huhtikuu ja äijä teki sopparin Venäjälle, YHYYYYYY! Tässä tilanteessa on paikallaan kysymys: JOS teidän kuvio oli niin helvetin selvä molemminpuolin jo tammikuussa, niin voisitko ystävällisesti kertoa MIKSI VITUSSA ette tehneet sitten kirjallista sopimusta samantien vaan tyydyitte suulliseen? Vastaus on jo kysymyksessä: suullisen tasolle jätettävä sopimus sisältää jotain sellaista, mitä toinen osapuoli tai molemmat EI HALUA kirjalliseen muotoon. Veikkaan, että kiekkoseuran tj olisi kirkuen tarjonnut jo tammikuussa kirjallista paperia tulevalle koutsilleen, jos kaiken piti aikuisten oikeasti olla päivänselvää. Kuten cobol on fiksusti todennut: SM-liigan valmentajasopimukset tehdään aina KIRJALLISINA. Piste. Näin on tehty aina ja tullaan aina tekemään. Oletteko huomanneet, että joku suomalainen valmentaja tai valmentajien yhteisö olisi astunut esiin ja tuominnut Jalosen? Ei todellakaan ole, siitäkin voisi päätellä jotain. Ainoat marmattajat ovat Pelicansin henkilökunta ja fanit ja Gags Ilmalasta. Muuta Suomea ei kiinnosta normaali liiketoiminta.
Minä en raivoa Petulle, jos hän lähtee Venäjälle. Täällä on helppoa ulista, mutta kukapa meistä kieltäytyisi oikeasti tienestien moninkertaisesta kasvusta? Älkää nyt naurattako. Ei täällä mitään työelämän pyhimyksiä liene. Ja kuinka moni on muuten tehnyt oman työsopimuksensa suullisena? Käsiä ylös! Lasketaan vain työt, joista maksetaan yli 100ke / vuosi, ei oteta lukuun sitä, että joku meni kesäduuniin torille vuonna -82 suullisella sopimuksella. Kuka helvetin idiootti oikeasti luottaisi suulliseen sopimukseen koskien omaa hyvin kallispalkkaista työtään? Mä haluaisin kummassakin tapauksessa, palkkajana tai palkattavana, lyödä helvetin nopeasti nimet paperiin - jos tässä kerran niin tosissaan ollaan, että uhataan jälkikäteen oikeustoimilla. Kaarnan olisi paljon kivempi mennä rosikseen kirjallisen paperin kanssa. Hänet nauretaan ulos "miehen sana" + pari meiliä -todisteiden kanssa. Nauretaan ja sanotaan, että teepä kirjallisena seuraavan kerran, niin ei tule näitä tilanteita. Ainoa tilanne, jossa seuralla on oikeasti aihetta perätä saamisiaan, on selkeä ja helposti todennettavissa oleva sopimusrikko. Tiedoksi Jatkiksen juridiikan amatööreille: selkeäksi sopimusrikoksi ei lueta tilannetta, missä sopimusta ei ole paperilla ja kaksi tahoa on siitä eri mieltä. Vai pitäisikö oikeuden luottaa toisen miehen sanaan enemmän kuin toisen? Siis Pohjoiskorea -mallinen oikeuslaitos: Minä näin, että hän virtsasi Suuren Johtajan kuvan päälle! Enkä virtsannut, en ollut edes paikalla. Ja oikeus katsoo, että ilmiantaja on luotettavampi kansalainen - seuraus tiedetään. Lähdetäänpä Petun suhteen näistä vaihtoehdoista:
1) Hänellä on kirjallinen HIFK-sopimus ilman mitään ulkomaanpykäliä. Jos KHL haluaa miehen isolla rahalla ja maksaa HIFK:lle korvauksen sopparin rikkomisesta, en näe mitään syytä, miksi HIFK:n pitäisi heittäytyä hankalaksi. Tässä sanottaisiin vain lykkyä pyttyyn ja todettaisiin, että tätä se markkinatalous on. Kummallinen juttu muuten, että Business Cityssa ei hallita markkinataloutta: kysynnän ja tarjonnan laki ja kirjalliset sopimukset. Juupajoellakin osataan tämä. Mulle ei jäisi yhtään mitään jurputettavaa Petulle tässä skenaariossa ja oletan, että ei HIFK:llekaan. Jos HIFK silti urputtaisi, olisin eri mieltä seuran kanssa.
2) Petulla on kirjallinen sopimus ilman ulk.pykälää ja KHL vie miehen rahalla ja haistattaa vitut sopimusrikkomuksesta. Nyt mua vituttaa astetta enemmän. Olen kuitenkin markkinatalouden vankka kannattaja ja koen niin, että valmentajalta on tullut jo signaali, jonka mukaan voidaan uskoa, että hänen motivaationsa ei olisi paras mahdollinen, jos hänet pidettäisiin väkisin. Jos Petun käytös tässäkin casessa olisi asiallista, ts. hän kertoisi, että sorry jätkät, nyt vaan kävi näin ja aion lähteä, en pahemmin heittelisi kiviä. Rannalta on helppo huutaa kun kyse on toisten tienesteistä. Sehän tässä vituttaa eniten. En mä ole koskaan kannattanut sitäkään, että pelaajaa pidetään väkisin, vaikka sopimus onkin. Siitä ei hyödy kumpikaan osapuoli. HIFK:n asemassa purkaisin sopparin pitkin hampain. Henkilönä en lyö tästäkään -lupaan sen jo nyt- Petun päätä pölkylle.
3) Petu lähtee ja Nyba ilmestyy itkemään medialle, että meillä oli suullinen sopimus ja Petu vaikutti jo ensi kauden joukkueeseen (kuten on vaikuttanutkin, esim. Melartin pitkä jatkodiili on Petulla auktorisoitu) ja lisäksi mulla on pari meiliä ja faksia ja kännykuvia siitä, kun Petu käy meidän juttusilla.! On tää nyt niin väärin! Dumaisin Nyban ja HIFK:n totaalisesti - ei vittu mitä amatöörejä! Suullinen soppari, antakaa mun kaikki kestää. Petulle tulisi yhtä iso ymmärrys kuin kohdassa 1.
Kaikkiaan ymmärrän kunnianhimoista valmentajaa kaikissa näissä skenaarioissa hänen henkilöstään riippumatta. En löydä mitään syytä, miksi pitäisi mankua Petua petturiksi, jos näin käy. No, luultavasti Gags ilmestyy silloinkin antamaan oikeat toimintaohjeet: Olet rotsi, et itkenyt Petun perään! Se on nimittäin varmaa, että ainakin Gagsin mielestä kaikki HIFK:n reaktio on perseestä. Otetaan hypoteettinen tilanne, missä jostain syystä vain kiekkoseura HIFK pystyisi pelastamaan koko linnunratamme täydelliseltä tuholta. Näin tapahtuisi. Pölyn hälvennyttyä maailma hurraisi elossaolemisen riemua ja Gagsilta tulisi viesti: Väärin pelastettu, jokerit olisi pelastanut paremmin ja koko pelastuskuvio oli muutenkin kopioitu Töölön Vesalta.