kuinka vältän intin?

• 42 778
  • 182

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Kempes
100 % suomalaisista miehistä käy armeijan. Miettikääpä sitä!

100% tällaisten viestien lähettäjistä on aivokuolleita kotitarvehumoristeja, joiden kyky hassunhauskojen kommenttien heittoon on vähintäänkin kyseenalainen. He keskittyvät vain toistamaan näitä vanhoja sutkauksia, jotka kymmenen vuotta sitten olivat jo ohittaneet viimeisen käyttöpäivänsä. Ja ei, ei minulla ole tarkoitus loukata yhtään sen enempää kuin sinullakaan oli.

varjo muuten: tähän asti sinä olet jokaisessa näistä tuhannesta ketjusta väittänyt armeijaa kritisoivilla olevan asenneongelman. Suomessa vaikuttaa nykyisellään olevan aika suuri määrä asenneongelmaisia. Toisaalta taas väitetään, että Suomessa on korkea maanpuolustustahto. Myös suurin osa armeijan käyneistä tuttavistani pitää kyllä armeijaa tarpeellisena, mutta koulutuksen toteutustapaa typeränä. Ovatko nämä kaikki todella asenneongelmaisia?

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Andrej
100% tällaisten viestien lähettäjistä on aivokuolleita kotitarvehumoristeja, joiden kyky hassunhauskojen kommenttien heittoon on vähintäänkin kyseenalainen.

Kerrankin olen muuten veli Kempeksen kanssa jostain samaa mieltä.

Tähän voi lisätä että myöskin pieni osa maskuliinisista naisista käy armeijan. Sen lisäksi täytyy vielä todeta että 100% ihmisistä jotka eivät koskaan tupakoi, kuolevat. Ja sitten on myöskin hyvä tietää että 100% siileistä jää auton alle. Tai ainakin luulen niin, sillä olen nähnyt kuolleita siilejä vain auton yliajamana. Olen myöskin kuullut että 100% hjokeri-faneista juo kahvinsa maidon kanssa.

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti varjo
Se että olet ollut ja lähdit pois oikeastaan antaa sinusta juuri sen kuvan mitä jokainen voisi ensin kuvitella, eli kun meno muuttuu "ikäväksi" niin OTH lopettaa. Kun kuitenkin suurin osa miehistä intin käy loppuun niin ei se niin paha paikka voi olla ettei siellä voisi sisulla sinnitellä loppuun asti.
Jos haluat antamani tiedonmurun perusteella vetää minusta tuon johtopäätöksen, niin sille en tietenkään voi mitään. Kehottaisin kuitenkin miettimään, kuinka fiksua on jatkaa jotain turhaksi ja typeräksi toteamaansa touhua vain siksi, että voi todistella jotain muille ihmisille.

Itse tein virheen lähtiessäni armeijaan ja myönnän sen. Siksi rohkaisenkin muita toimimaan niinkuin oikeaksi katsoo. Jos oikeasti haluaa mennä armeijaan, niin siitä vaan, en minä kenenkään omaa ratkaisua tuomitse. Mutta jos menee vastentahtoisesti joukon jatkeena, vain "sivarihomonarkkariksi" leimautumisen pelossa sotilaspassia hankkimaan, niin kehotan harkitsemaan toistekin.

Mitä kritisoinnin oikeutukseen tulee, niin en todellakaan esitä olevani maanpuolustuksen ja turvallisuuspolitiikan asiantuntija. En kylläkään usko, että sellaiseksi tullaan varusmieskoulutuksessakaan. Keskustelu aiheista kiinnostaa, mutta sen aikaansaamiseksi sinunkin tulisi tarttua viestieni asiasisältöön sen sijaan, että vedät persoonastani pitkälle vietyjä johtopäätöksiä kevein perustein.

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Jaa miksi ? ?

Kertokaas nyt mulle.
Mikä ihme siitä armeijasta tekee sellaisen paikan että asenne on sitä mitä edellä on saanut lukea ?

Itse en viihtynyt armeijassa siksi, että en pidä siitä että nulikat hyppivät silmille, tai että saman huoneen jakaa 11 muuta miestä. Kaikesta huolimatta 11 kk siellä tuli oltua, eikä takuulla kaduta yhtään.

Eräs kaverini oli totaalikieltäytyjä ja vietti vuoden Kakolassa käärien mato-onkia. Hänellä tuosta on aikaa 17 vuotta, ja tänäpäivänä vitutus on suuri sen takia ettei tulllut inttiin mentyä.

Toinen tuttavani juoksi metsässä 8 kuukautta ilman kivääriä samat tetsaukset kuin muutkin. Eli armeija tuli käytyä, vaikka aseeseen ei koskenutkaan.

Kertokaas nyt, mikä vastustaa noin mahdottomasti ?

K

Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Designer
Jos itse olisin palkkaamassa uutta työntekijää, pudottaisin heti "hullun paperit" ja totaalikieltäytyjät joukosta pois. Sillä ei olisi minulle mitään väliä, onko hakija käynyt armeijan vai sivarin.

Koitin etsiä minulle luovutettua sotilaspassia vastaavaa asiakirjaa (kuten tuota "Green Cardia" nimitetään) katsoakseni, mitä siinä tarkkaan ottaen sanotaan. En kuitenkaan sitä tähän hätään löytänyt.

Toivottavasti et ole ikinä valitsemassa työntekijää paikkaan mihin olen hakemassa "hullun paperit" saaneena.

-nimim. Tahallaan väärinymmärryksen MM-kisojen hopeamitalisti

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
C-mies

Ajattelin tässä pistää oman panokseni keskusteluun. Tuli tuosta Kempes'in jutusta itsellenikin sama mieleen kuin CU:lla. Eli olenko minäkään sitten ollenkaan mies tahi suomalainen, kun minulle neurologi lätki C:n paperit käteen vamman takia? Ei siinä mitään, jos minulle olisi annettukin vaihtoehtoja, en välttämättä siltikään olisi inttiin halunnut. Pääosin siksi, etten itsekään usko paikkojeni kestävän sitä. Vaikka sieltä B-miehen roolia oltaisiinkin tarjottu. Toisekseen siksi, että omasta mielestäni olen jo aikani "lusinut", tuskani kärsinyt. Ja kolmanneksi siksi, että asekoulutus on jossain määrin lähinnä ajanhukkaa muistuttava asia. En väitä, etteikö se olisi ehkä tarpeellinen asia, mutta jotenkin sen rakenne on, paremman sanan puutteessa, vääristynyt. Joten vapautus rauhan aikana, se on oma osani.

Pärde tackar och pockar.

Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
OTH:

On totta ettei varusmiespalvelus kovin laajaa kuvaa armeijasta anna mutta itse väitän että RUK:n käyneet alkavat jo olla suhteellisen hyvin perillä kokonaiskuvasta:
- Vietetään aikaa vähintään kahdessa joukko-osastossa, eli pääsee näkemään toimintatapoja laajemmin
-Vietetään aikaa muista joukko-osastoista tulleitten kanssa n. 98 päivää eli siinä ajassa ehtivät jo tornihuhut kiertää parikin kertaa.
-Skapparien suhtautuminen erilaista, koksuille kerrotaan asioita paljon laajemmalta kannalta kuin normaalimiehistölle.

Andrej:
En minä kyllä mielestäni ole missään vaiheessa väittänyt että kyse olisi pelkästään asenneongelmasta. Kyse on vain siitä että vaikka minä olen tällainen espoolaisnörtti niin en silti missään vaiheessa intissä kokenut tilannetta missä sietokyky olisi ylitetty, kaikesta selvisi huumorilla tai sitten vain huulta purren. Kun taas kuuntelen monen negatiivisia kertomuksia armeijasta niin aiheet ovat kovin usein samat:
- epämukavaa, eli aina ei keskuslämmitys olekaan sängyn vieressä
- kusipäiset johtajat, näissä useinmiten 50% johtuu typerästä johtajasta ja 50% typerästä alaisesta.
- Turhauttavaa, odottelua jne. , kuitenkin samat henkilöt saattavat aivan hyvin siviilissä käyttää aikaansa paljon huonomminkin
- pakko, kun joku asia on pakko tehdä niin tämä on joillekin ylitsepääsemätön este.
- jne. nyt painun kylläkin syömään...

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Andrej
suurin osa armeijan käyneistä tuttavistani pitää kyllä armeijaa tarpeellisena, mutta koulutuksen toteutustapaa typeränä.
Tavallaan tämä ei ole näin yksinkertaista. Minun itsenikin kohdalla koulutuksen toteuttamistapa oli täysin sopimaton, mutta kun sen tavan pitää sopia kaikille - niin turhauttavalta kuin se tuntuukin - niin ehkä tuo tapa on kuitenkin paras. Siellä armeijassa on kuitekin niitä viheltäjiä joka lähtöön, eikä kaikille itsenäinen, omatoiminen tai muuten vaan tasavertaisuuteen perustuva koulutus olisi sopinut ollenkaan.

Mielestäni oikeastaan ainoa asia minkä lähes jokainen armeijassa oppii siviilin vietäväksi on juuri se, että miten erilaisia ihmisiä omassa ikäluokassakin on. Kuitenkin kouluissa ja harrastuksissa tutustuu melko homogeenisiin ihmisiin, mutta siellä vastaan tulee niin sellaisia kavereita ettei ole tosikaan. Ihan tärkeä asia tuokin.

Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
-Skapparien suhtautuminen erilaista, koksuille kerrotaan asioita paljon laajemmalta kannalta kuin normaalimiehistölle.

<typistetty>

- kusipäiset johtajat, näissä useinmiten 50% johtuu typerästä johtajasta ja 50% typerästä alaisesta.

<typistetty>

- pakko, kun joku asia on pakko tehdä niin tämä on joillekin ylitsepääsemätön este.

Allekirjoitan varjon kommentin täysin. Näitä muutamia kommentoin vielä erikseen.

Skappareiden suhtautumisen allekirjoitan täysin. Alikersanteille ei vielä kerrota kovinkaan paljoa enempää, kuin miehistölle. Kersantin natsat saatuani sainkin jo enemmän tietoa ja laajemmalta kannalta. Tässä saattoi tosin vaikuttaa se, että joukkueemme kokelas kotiutui kuukautta muita aiemmin, joten sain joukkueen johtamisen harteilleni.

Kusipäisyys johtuu lähes yksinomaan kusipäisistä ja lapsellisista alaisista, joiden on pakko osoittaa miehuuttaan vittuilemalla käskyvallassa oleville tahoille. Varusmiesjohtaja on siinä mielessä vittuimaisimmassa asemassa Suomen armeijassa, että hän joutuu panemaan käytäntöön 90% käskyistä. Koska monikaan asia ei huvita 'mortteja' nämä kaatavat väkisinkin kaiken paskan käskyn välittäjänä toimivan varusmiesesimiehensä niskaan. Varusmiesjohtajalla ei tässä taas ole kovinkaan usein muuta vaihtoehtoa, kuin laittaa kova kovaa vastaan, jotta kuri säilyisi edes jotenkin. Varusmiesjohtajalla ei myöskään ole mahdollisuutta viitata sotilaalliseen kuriin ja rangaistuksiin käskyjään tehostaessa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että 'kusipäisyysasteeni' valitsin aina porukan kusipäisimmän miehen mukaan. Joukkuetta komentaessani jouduin olemaan hyvinkin tiukka. Valitettavasti sekään ei aina tehonnut - parikymppisellä nuorukaisella kun harvoilla on luontainen auktoriteetti samanikäisiin henkilöihin - ja jouduinkin välillä tekemään koiramaisesti ja tekemään valituksen joistain miehistä kapiaisille. Omaa ryhmääni kohtaan olin taas helvetin reilu ja osallistuin itsekin kaikkeen toimintaan enkä vain komennellut. Se toimi täysin, koska ryhmä oli toimiva kokonaisuus. Sain alaisistani yhden hyvän kaverin, jonka kanssa olen vieläkin tekemisissä.

Pakko-sana on todellakin joillekin selkärangattomille ihmisille ylitsepääsemätön este. En edes viittaa tässä nyt armeijaan vaan ylipäätään koko yhteiskuntaan. Itseäni ainakin vituttavat aivan kaikessa toiminnassa, missä olen mukana, ihmiset, jotka eivät kanna vastuutaan yhteisissä asioissa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Koulutustapaan voisin puuttua enemmänkin mutta kuten dana77 jo totesi, intissä on niin erilaista porukkaa että koulutuksen on pakko olla aika johdettua ja yksinkertaista.

Omalta kohdaltani voin sanoa koulutuksen olleen vapaampaa, koulutushaarasta johtuen. Kuitenkin "kauhukertomuksia" morttien ihmeellisestä maailmasta on niin paljon että mieluummin pidän nykyisen mallin sen sijaan että asetan itseni tulilinjalle "vapaammassa koulutuksessa"...nykyisessäkin mallissa olin kerran todella lähellä saada RK:n ALS otsaani.

Intin suurin ongelma on rahanpuute, kun ei ole rahaa ei voi viettää aikaa metsässä joten hukkapäiviä kassulla tulee aivan liikaa. ELi tavallaan tehostamalla toimintaa palvelusaikoja voisi lyhentää...mutta taas täytyy muistaa että vaikka Sinä opit kokoamaan rynkyn päivässä niin toiselta siihen menee se 8kk P-kausi, eli lyhentämisessä ongelmaksi saattaisivat muodostua nämä _hitaammat_ yksilöt.

Johtamisen kannalta taas 12kk, tai siis 6kk johtamista on aivan vähimmäismääriä joissa ehtii kunnolla tutustua johtamiseen ja edes jotenkin kehittyä. Uskaltaisin väittää että jokainen johtajakoulutuksen käynyt allekirjoittaa tämän väitteen, kunhan ensin kykenee unohtamaan TJ:n laskemiset yms.

Suurin ongelma kuitenkin on muuttuvat sijoitukset ja sotaherrojen päähänpistot, näitten takia perusyksiköissä koulutuksen kehittäminen jää vähäiseksi kun joka toinen vuosi koulutusta on uudistettava tavoilla jotka ovat vielä 5 vuoden ajan täysin merkityksettömiä. Etenkin _valmiusyhtymissä_ tästä on tullut suuri farssi kun kaukopartiotiedustelijoita, jotka ovat nähneet vaunuja vain tunnistustilanteissa, sijoitetaankin panssaritiedusteluun yms.

Toisaalta taas jo metsäpäiviä lisätään niin se _asennevammainen_ osa alkaa vempata "koska metsässä on kylmää ja märkää, eikä näe salkkareita" ja lisääntyneitten metsäpäivien hyöty katoaa.
Jos joku ihmettelee sitä kalleutta niin oman alani kohdalla kasarmipäivä maksaa periaatteessa sen 3,5€-8€ päivärahaa ja sitten vakiosumman X näitä muita menoja, ruokalassa syöminen taisi olla jotain parin euron luokkaa/ateria.
Metsässä taas ruokamenot nousevat 20€ kieppeille/vrk, skapparien metsälisät lähes tuplaavat palkan jne.
ELi summittaisesti voi sanoa että koulutushaarasta riippuen metsäpäivä maksaa about 5 kertaa enemmän kuin kasarmipäivä.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oikeassahan te olette tuon kaikille sopivuuden suhteen. Tai siis oikeammin: eihän se kai sovi kenellekään, mutta ne kovapäisimmät kai saadaan tuolla tyylillä parhaiten tottelemaan. Tästä kuitenkin seuraa se, että tietyntyyppiset ihmiset eivät kerta kaikkiaan sopeudu armeijaan. He eivät ole sen kurittomampia, itsepäisempiä tai kusipäisempiä kuin muutkaan, mutta heille tuollainen toimintatapa ei vain kertakaikkiaan sovi.

Eipä sillä, teille, jotka tässä viimeemmäksi olette kirjoitelleet, tämä varmaan aivan selvä asia onkin. Sen sijaan nämä, jotka "leikillisesti provosoivat", eivät tietenkään koskaan jatka keskustelua sen pidemmälle...

Suosikkijoukkue
Ilves
Kas löysin tämän ktjun vasta nyt. No itse kävin intin 1977-1978 enkä ole vieläkään katunut hetkeäkään. Kävin myös RUK:n kläpi, joten kaikki taisi tulla koettua mitä varusmies voi.

En ymmärrä tänäkään päivänä, miksi intti pitäisi välttää/kiertää. On se kumma ellei kykene muutamaa kuukautta siellä viettämään.

Olen seurannut touhua nykyään taas läheltä, kun toisen tyttären poikakaveri on parhaillaan armeijan harmaissa. Niin tai siis ei ne mitään harmaita enää ole, jotain kurkkusalaattivatteita...

Mutta, kuten sanoin, menkää ja rä,pikää intti läpi. Älkää olko jotain helvetin nyhveröitä, jotka haluavat vain ja ainoastaan välttää intin.

Kuitenkin monet näistä nyhveröistä vaativat ja kitisevät kaikenlaista. Ei muuta kuin sinne vaan ja muutaman kuukauden päästä pois. Ajatelkaa nyt, 6 kuukaudella voitte selvitä. Ja täysi ylöspito talon puolesta!

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Andrej
He eivät ole sen kurittomampia, itsepäisempiä tai kusipäisempiä kuin muutkaan, mutta heille tuollainen toimintatapa ei vain kertakaikkiaan sovi.

Mitä nyt puhun omasta kokemuksestani, niin 90% näistä kurittomista henkilöistä oli sellaisia, etten usko intin yhteiskunnallisena instituutiona käskyvaltasuhteineen ja sääntöineen olleen heille mikään poikkeus. Uskon, että heillä on ollut aikaan samanlainen asenne opettajia ja myöhemmin työnjohtajia kohtaan, kuin intissä esimiestä. Itse en tuntenut yhtäkään näistä hankalista alaisista ennen inttiä, mutta muutama muu varusmiesjohtaja tunsi osan. Samanlaista käytöstä ja asennoitumista auktoriteetteja kohtaan oli havaittavissa jo aiemminkin.

Niin ja mainitaan nyt vielä, että elämään kuuluu pieni pelleily ja pilke silmäkulmassa eteneminen - kuten intissä jermumentaliteetti. Ei siinä tarvitse kenenkään auktoriteetinkaan käyttäytyä Lammion tavoin. Mutta rajansa pitää olla kaikella.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sistis: En oikeastaan tarkoittanutkaan näitä mainitsemiasi henkilöitä, vaan sellaisia, jotka eivät yleensä edes armeijaan mene. Eli siis ne, jotka tuota intin välttämistä tavoittelevat, ja lopulta yleensä valitsevat sivarin. Tästä kai se puhe alunperin oli, ja siksi siihen tavallaan hyppäsin, tapani mukaan epäselvästi.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Andrej
Sistis: En oikeastaan tarkoittanutkaan näitä mainitsemiasi henkilöitä, vaan sellaisia, jotka eivät yleensä edes armeijaan mene. Eli siis ne, jotka tuota intin välttämistä tavoittelevat, ja lopulta yleensä valitsevat sivarin. Tästä kai se puhe alunperin oli, ja siksi siihen tavallaan hyppäsin, tapani mukaan epäselvästi.

<tsättiviesti>OK. Sorry, my foult.</tsättiviesti>

Siviilipalvelus itsessään on minulle vähän kaksipiippuinen juttu. Kunnioitan jokaisen henkilökohtaista ratkaisua, enkä lajittele ihmisiä sen mukaan, onko hän sivari vai reserviläinen. Kuitenkin toivoisin siviilipalveluksen valitsijoilla olevan jonkun todella hyvän syyn. Laiskottelun tai helpomman ratkaisun toivossa sen valinneita katsahdan väkisinkin vähän kieroon. Ei sillä, että he huonompia ihmisiä olisivat. Minun osittain vanhoilliseen arvomaailmaan vaan kuuluu se periaate, että armeijalla on tarkoitus ja se tarkoitus on lailla säädetty hiljainen pakko. Siviilipalvelus ei ole korvaava vaihtoehto, vaan ainoastaan hyvillä perusteilla myönnettävä poikkeava tapa suorittaa asevelvollisuus. Itse kehittäisin siviilipalvelusta siten, että sivarit voitaisiin kouluttaa kotirintaman tarpeisiin sota-ajan tilannetta varten. Näin saataisiin tällekin palvelusmuodolle jokin konkreettinen yhteiskunnallinen hyöty sen epätodennäköisen uhan varalle, minkä vuoksi asevelvollisuuskin on säädetty.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toisaalta taas se, että miehistön koulutusaika on 6kk ja johtajien 12kk on oikea motivaation tappaja. Jos vaihtoehdot olisivat olleet noi, niin itse en olisi johtajaksi suostunut. 11kk ja 8kk olivat kuitenkin melko samat, ettei se silloin tuntunut kynnykseltä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti dana77
Toisaalta taas se, että miehistön koulutusaika on 6kk ja johtajien 12kk on oikea motivaation tappaja.

Niin. Toisaalta, tällä motivaatiolla johtajiksi hakeutuvat vain ne, joilla oikeasti on motivaatiota.

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Sistis
Niin. Toisaalta, tällä motivaatiolla johtajiksi hakeutuvat vain ne, joilla oikeasti on motivaatiota.

Ongelma onkin siinä, että niitä kenellä motivaatiota on johtajaksi ei riitä. Omassa saapumiserässäni melkein puolet meidänkin AUK-kurssista oli pakotettu AUK:hon. Siinä oli monella oppilaalla motivaatio koetuksella.

Tuosta Sisitiksen kommentista siihen, että kusipäinen johtaminen on lähes aina alaisen vika, sanoisin sen verran, että mielestäni johtajasta on myös kiinni varsin paljon.
Sen huomaa armeijassa kyllä hyvin kenellä on luonnostaan auktoriteettiä tai paremminkin ketä ihmiset tottelevat. Itse olin huomaavinani, että tiettyjä henkilöitä toteltiin aivan eri tavalla kuin toisia.
En osaa tarkemmin jäsennellä mistä tuo johtuu, mutta kyllä jotkut olivat luonnostaan sellaisia tyyppejä, että heidän ei tarvinnut alkaa räyhäämään erityisemmin. Toiset sitten turvautuivat mitä erikoisempiin raivoamisen keinoihin, monesti ilman minkäänlaista tulosta. Toki jokainen joutui joskus olemaan tiukka, mutta siinäkin monia erilaisia tyylejä toteuttaa se.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Koitin etsiä minulle luovutettua sotilaspassia vastaavaa asiakirjaa (kuten tuota "Green Cardia" nimitetään) katsoakseni, mitä siinä tarkkaan ottaen sanotaan. En kuitenkaan sitä tähän hätään löytänyt.

Toivottavasti et ole ikinä valitsemassa työntekijää paikkaan mihin olen hakemassa "hullun paperit" saaneena.

-nimim. Tahallaan väärinymmärryksen MM-kisojen hopeamitalisti
Minäkään en taida tietää, missä sotilaspassini on. Pitänee mennä kovasti huolissaan sotilasläänin esikuntaan tuo kertomaan, jos kertauskutsu joskus tulee.

En usko, että olen lähiaikoina ainakaan valitsemassa työntekijää sellaiseen ammattiin, johon olisit hakemassa. Syitä tähän on ainakin kaksi.

-nimim. Onneksi tunnen sekä sinut että sen kultamitalistin.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mieleen tietysti tulee, että haluaako sellainen joka on ilman terveydellistä syytä ollut käymättä armeijaa, olla työpaikassa, jossa sen käymisellä on tavattomasti merkitystä?

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti msg
Mieleen tietysti tulee, että haluaako sellainen joka on ilman terveydellistä syytä ollut käymättä armeijaa, olla työpaikassa, jossa sen käymisellä on tavattomasti merkitystä?
Riippuu varmasti sekä työpaikasta että siitä, mikä tuo syy on ollut. Sillä ei minulle olisi merkitystä, onko käyty armeija vai sivari. Nämä olisivat täsmälleen samalla viivalla. Henkisten ongelmien takia annettu vapautus laittaisi melkoisen epäilevälle kannalle. Ja totaalikieltäytyjää tuskin tulisi palkattua.

Sikäli tuo esittämäsi tilanne on helppo, että siinä työnhakijaa ei välttämättä haluta työpaikkaan, johon työnhakija ei välttämättä halua. Kukaan ei häviä :)

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
Sellainen miespuolinen henkilö joka jättää intin käymättä muun kuin terveydellisen seikan tai oikean uskonnollisen vakaumuksen vuoksi voisi mielestäni muuttaa pois Suomesta.

Nimittäin siinä vaiheessa kun V******sen panssarijalkaväkipataljoonan komentaja pysähtyy sinun kotikylääsi huoltamaan joukkoaan ja vaihtamaan hyökkäävän komppanian niin siinä sivussa hän saattaa ilahduttaa itseään ja/tai adjutanttejaan raiskaamalla kenties vaimosi, tyttöystäväsi tai lapsesi ellet ole ehtinyt piilottaa heitä.
Tässä vaiheessa meistä varmasti jokainen toivoo että kun osaisi pitää kädessään muutakin kuin munaansa tai kaulinta.....

Samoin vihollinen saattaa ihan vain vittuillessaan kokeilla uuden pistoolinsa toimivuutta sinun polvilumpioon tai katsoa että kuinka suurta tuhoa komentovaunun 30 mm konetykki tekee sinun omakotitalosi seinään.
Mikäli hän päättää että sinä, rauhaarakastava ja instituutioita ja auktoriteettia vihaava, ihminen et kerro tarpeeksi tietoja paikallisesta vastarintaliikkeestä niin voi olla V******sen vyöllä oleva sotasaaliiksi kaatuneelta Suomelaiselta reservinupseerilta otettu puukko saattaa löytää tiensä jo kidutuksen alkuvaiheessa sinun silmämunaan.

==========================================

Armeija on nykyään melkoinen lomakoti ja on muuttunut melkoisesti viimeisen 12 vuoden aikana ja ainoastaan löysempään mutta myös laadukkaampaan suuntaan.

Henkilökunnan joukkoon hakee jatkuvasti entistä motivoituneempia ja tasokkaampia henkilöitä (poikkeuksia löytyy kuten kaikissa ammattiryhmissä).
Ennen kun armeijan leivissä tienasi ihan kohtuullisesti verrattuna muihin ammattiryhmiin, asuminen oli todella edullista ja leireillä sai olla kännissä (enemmän kuin nykyään) niin tasokin oli mitä oli.
Mutta nykyään kun vastavalmistuneen konetekniikan insinöörin ja sotatieteen maisterin palkan erotus saattaa olla 3 vuotta valmistumisen jälkeen 2000€/KK niin alalle haetaan enemmän kutsumusmielessä.

Armeijassa suurin osa ajasta menee sellaisten asioiden parissa joista sinulle ei ole paskankaan hyötyä siviilissä, mutta mutta saatat oppia lukuisia hyödyllisiä taitoja esim: pioneerina, viestimiehenä, lääkintämiehenä, autokuskina, ym miehistön erikoistehtävissä.

Moni meistä miehistä on alle parikymppisenä melkoinen kakara henkisesti. Ei kuitenkaan kannata "leimata" itseään sivariksi pelkästään sillä syyllä että "V*ttu, mähän en inttiin mene".
Hakekaa ennemmin lykkäystä ja odottakaa kun viisaus tarttuu päähän samalla kuin hiukset sieltä vähenevät.

Ps. toivottavasti Suomi ei enää koskaan joudu sotaan, mutta siihen on varauduttava.

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Sistis
Omalta kohdaltani voin sanoa, että 'kusipäisyysasteeni' valitsin aina porukan kusipäisimmän miehen mukaan.
Hieman tätä sivuten, ryhmän kohtelemista huonoimman yksilön mukaan - esim. joukkorangaistusta - toivoisin jonkun viisaamman selventävän ihan periaatetasolla.

Itseni kohdalla kyseinen toimintatapa nimittäin toimi lähinnä negatiivisena kannustimena, kun joka tilanteessa tiesi jo etukäteen, että kyllä sieltä sadan jätkän joukosta kuitenkin löytyy ne pari, jotka eivät saisi asennettua edes postimerkkiä paikalleen. Eli lopputulos on ihan sama riippumatta siitä, yritätkö tosissaan vai et, koska jonkun muun töpeksinnän takia joudut sen kuitenkin tekemään uudestaan. Tämä ei varmasti ole tarkoitus. Siksi kysynkin, että onko moiselle toimintatavalle joku oikea peruste vai onko se vaan yksi niistä asioista, jotka tehdään näin, koska aiemminkin on tehty näin?

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Rosoh
Sellainen miespuolinen henkilö joka jättää intin käymättä muun kuin terveydellisen seikan tai oikean uskonnollisen vakaumuksen vuoksi voisi mielestäni muuttaa pois Suomesta.
Perustelepa tämä jotenkin järkevästi, niin alan välittömästi valmistella muuttoa.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Sistis
En ole tästä "edusta" kaikilta osin samaa mieltä. Osa johtajiksi haluavista (enkä todellakaan sano että kaikki tai edes suurin osa) haluaa siihen hommaan täysin väärästä syystä ja ovat täysin kykenemättömiä hyviksi johtajiksi. Esim. eräs tuttuni vielä melko lähellä intti-ikää selitti, että "olisi siistiä jos tulisi sota. Pääsisi haulikolla ampumaan ryssiä". Kaveri ei päässyt johtajakoulutukseen, onneksi. Jos sinne ei olisi muita saatu "pakotettua", niin kai tämäkin kaveri sinne olisi päässyt...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy