Kuinka nuorena joit itsesi ensimmäisen kerran humalaan?

  • 22 389
  • 125

Kuinka nuorena joit itsesi ensimmäisen kerran humalaan?

  • alle 14 vuotiaana

    Ääniä: 161 21,5%
  • 14-16 vuotiaana

    Ääniä: 348 46,4%
  • 16-18 vuotiaana

    Ääniä: 143 19,1%
  • 18-20 vuotiaana

    Ääniä: 43 5,7%
  • 20-22 vuotiaana

    Ääniä: 6 0,8%
  • yli 22 vuotiaana

    Ääniä: 5 0,7%
  • En ole vielä ollut humalassa

    Ääniä: 45 6,0%

  • Äänestäjiä
    750
Suosikkijoukkue
SUOMI
Kahdentoista korvilla "isojen poikien" kanssa maisteltiin viiniä ja taisin saada omankin oluen. Ei mitään känniä mutta ensimmäinen humala kuitenkin. Se känni tuli sitten kolmentoista korvilla ja veikin heti miehekkäästi maijan takaosastolle ja sieltä kotiin. Kello oli jo hulppeat 20.45 kun meikäpoika kannettiin ovelle.. Juomana Suicide Kamikaze tehopommi-puteli jossa lienee kaikkea konjakista punaviiniin.. Sellainen opetus hommasta jäi että sen koommin pommittaessa en ole itseäni sammuksiin/täysin muistamattomaksi/hurjaan kuntoon juonut ja aikaa on vierähtänyt 12 vuotta. Nykyjällään tulee otettua kerran-kaksi kuussa.

Oi niitä aikoja kun joka perjantai puistossa kassin kanssa temmellettiin, oli kyllä helvetin hauskaa. Tosin niillä sälleillä jotka jäi sinne puistoon temmeltämään kassien kanssa ei tunnu olevan enää hauskaa..
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
"Tulik herral vodka kolal? Tua vaik lapiol, saatana!"

14-vee. Vodkaa jollain limppariblandiksella puoli pulloa. Sesongin muita "herkkuja" oli tuolloin legendaariset Ruska ja Vermouth Bianco, joihin en koskenut. Golden Vodkasta nyt puhumattakaan. Amiraali-etikettejä tuli toki kerättyä koko sarja säkkikaljasessioissa.
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kolmetoistavuotiaana tuli ensimmäisiä kertoja nauskittua kotiviiniä ystäväin kanssa, koulun nurkalla kauniiden kevätpäivien kunniaksi.

Ensimmäiset ylitseampuneet kännit tuli sitten huitaistua sukulaisen häissä boolin voimalla neljätoistavuotiaana. Kivaakin oli, ehkä.
 

GeneRation

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nostetaanpa ketju ylös...

Itse olin ensimmäistä kertaa humalassa yhdeksännen luokan päättäreissä. Ikää oli tuolloin muutamaa kuukautta alle 16. Eipä ollut muuten kallis humala, ostin joltain tutulta kahdella eurolla puoli litraa jotain kotitekoista litkua, joka kaverin mukaan vastasi "Sixpäkkiä". Tuli myös maisteltua muilta melkoisesti, mistä on yhä osoituksena etuhampaasta puuttuva pieni palanen. Se tuli kun kiskaisin kossupullosta liian lujaa. Selitin äidilleni, että olin lyönyt hampaan ruuhkaisessa bussissa bussitankoon ja näin äitini ilmeisesti yhä uskoo.

Ihan mukava kokemus, itseluottamus oli ainakin kohdallaan. Loppuillasta, kun kello läheni kotiintuloaikaa, niin rupesin tutkailemaan tyttöjä, sillä olihan tuo tilaisuus hyödynnettävä. Sitten silmä löysi mielestäni kauneimman tytön. Menin hänen luokseen puhumaan, ehdin sanoa korkeintaa kaksi lausetta, kun olinkin jo suutelemassa tyttöä.. Tyttö suuteli takaisin ja vietinkin loppuillan (reilu puoli tuntia, kai) hänen kanssaan.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin 17 tämän elämän ns merkittävän tapahtuman aikoihin, eli en ihan pentu enää. Tapahtumahetki oli lukion luokkabileet ja juomana patterillinen lonkeroa. Unohtumaton kokemushan se oli, ei sillä että olisi laatta lentänyt tai jalat menny alta, vaan se tunne yleensä. Ei sitä enää tavoita.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kilju ilosta!

Siis mikäs juttu tämä on? Selasin ketjun nopeasti läpi ja huomasin vain yhden sillä itsellään aikaansaadun ensikännin!

Tie autuuteen on ollut kivinen. Eka kerta pitkittyi kahden perkeleellisen sattuman johdosta.

1. Ihan ensimmäinen yritys kännäykseen oli muistaakseni yläasteelle siirtymiseen huipentuvan kesän alussa. Varastin vanhempieni kotiviiniä pullollisen ja lähdimme viiden hengen porukassa polkemaan Kuralassa sijaitsevalle kalliolle. Kohtalo puuttui peliin, kun yksi kavereistani jäi auton alle :( Leuka murtui, loppui vähän fiilikset ja pullo heitettiin hätäpäissään pois kun sairaalaan piti mennä mukaan. No huikea kännihän siitä 0,75l pullosta viidelle hengelle olisi varmaan tullutkin.

2. Toisessa yrityksessä oli jo vähän potkua. Kesä oli sama, muistaakseni heinäkuuta mentiin. Jo tiistaina menimme Karhitien kaupan eteen kyttäämään, jos joku deeku tms. jota uskaltaa hakijaksi kysyä, ilmestyisi paikalle. Joku tunnin verran siinä meni kunnes uhri tuli. Siiderit (5 kpl per naama) saatiin, eikä ihan mitä tahansa litkua vaan LINDA-siideriä. Kympin pullo maksoivat. Veimme pullot majalle(!), eihän niitä himaan uskaltanut ja odottelimme perjantaita. No, perjantaina majalle toteamaan, että sinne on murtauduttu. Voi perse, viiskymppiä vituilleen!

Sitten päästään viimein asiaan. Kesä oli vierähtänyt jo syksyksi ja yläaste alkoi. Siinä syksyllä kävi ilmi, että yksi kaveri koulussa tekee myyntiin asti kiljua. Puolitoista litraa maksoi 25mk. No sellaisethan sitten porukalla otettiin. Futisharjoitusten jälkeen majalle vetämään ja kuuntelemaan Metallicaa. Koko pulloa ei mennyt, mutta ~litra kuitenkin. Isot pojat neuvoivat, että ei kannata lantrata, vaan ottaa saman verran vettä mukaan ns. oksennuksen estoksi. Toimii.

Kotiin piti mennä kymmeneksi, josta tietysti myöhästyttiin puoli tuntia. Kotiovella hirveä skarppaus, että pystyy eteisestä huikkaamaan "moi, mä taidan mennä nukkuun". No sehän jäi johonkin "moi mun nukkuu...ööö joo". Vessassa hätäisesti hammastahnaa suuhun ja huoneeseen jännittämään. No äippähän sieltä paukkaa paikalle. Huoneeni oven avatessaan mutsi jähmettyi hiivan kärystä paikalleen. Ei sanonut muuta kuin "jaahas" ja toi ämpärin ja vei maton pois.

Seuraavana päivänä kolmannen asteen kuulustelu ruokapöydässä. Äippä oli ihan varma, että vanhemmat pojat ovat pakottaneet pikku kullan yläasteen saatanallisiin riitteihin. Kuparinen saatiin kuitenkin rikki, oli se sen arvoista! Oi, oi oi oi, eka kerta, oi, oi oi oi...

edit. ikäähän tässä kysyttiin, eli 13 veenä
 
Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Olisko ollu 16-vuotiaana ensimmäisen kerran erään kaverin syntymäpäivillä. Ensimmäisen kerran kunnolla överiksi meni vasta viime lauantaina. Siihen asti olen pystynyt kontrolloimaan juomisiani, mutta ei siitä sen enempää tällä erää...

EDIT: Ekan kerran taisin kyllä olla humalassa jo 3-vuotiaana, kun mökillä kulautin vahingossa faijan kossut tuulensuojaan, koska luulin sitä lasissa ollutta ainetta vedeksi...
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Olin 17, ja kokeilin ensimmäisen kerran myydäänkö minulle kaupassa siideriä. Sitten ostin muutaman pullon päärynäsiideriä ja join ne (lämpiminä) erittäin tiuhaan tahtiin, jonka jälkeen kutsu naapurin bileisiin kävi, siellä jotain kotipolttoa oli miksailtu appelsiinimehuun. Voin sanoa, että koin elämäni pahimman darran tuolloin. Onkohan sitä tullut vanhaksi ku tuntuu ettei tuollaisia kännejä enää "pysty" juomaan (vaikka vanha en todellakaan ole).
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olin 15-vuotias kun join itseni ensimmäistä kertaa humalaan. Join illan aikana 5 lonkeroa sekä muutaman lasin viiniä ja olin melkoisen sekaisin. Krapulaa ei vielä sillä kerralla tullut, mutta myöhemmin olen tehnyt useaan otteeseen tuttavuutta tämän ikävän ilmiön kanssa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaakseni 17-vuotiaana ja kyseessä yllätys, yllätys, HIFK:n vierasmatka, olisikohan ollut Tampereelle Tapparaa vastaan. Meno oli kyllä ihan jees, eikä tullut överiksi (eikä örveltämiseksi) vedettyä. Ottelun lopputuloksesta yllätys, yllätys, ei mitään muistikuvaa :)
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Serge kirjoitti:
Onkohan sitä tullut vanhaksi ku tuntuu ettei tuollaisia kännejä enää "pysty" juomaan (vaikka vanha en todellakaan ole).

Kyllähän se näin on, monta kertaa on ollut mielessä kiskaista 2x0,75l tai 1,5l legendaarista omppuviiniä pohjiksi. Ei vaan pysty, kun ei niin ei. Olotila olisi takuulla yhtä legendaarinen kuin usein vajaa kymmenkunta vuotta sitten. Joku kontrollirefleksi tulee aina kun homma rupeaa luisumaan käsistä, muutaman kerran illassa tulee sitten joutua lasillinen vettä ja hukattua saatanallinen kaatokänni.

15-vuotiaana tuli alettua, tosin melkoisen harvakseltaan täysi-ikäisyyteen asti.
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ala-asteen päättymistä (olisinkohan sitten ollut 12-13v) tuli juhlittua kaljan voimin muutaman kaverin kanssa, koska "isotkin pojat ryyppäs silloin". Sain suhteiden avulla erään kaverin isovelin hakemaan 6 pulloa kaljaa. Pelkäsin että ne kilisee repussa, joten ovelana poikana otin 3 paria sukkia mukaan ja laitoin jokaiselle pullolle oman sukan. Oli tosi söpön näköisiä sukkaoluita. Illalla sitten aloin juoda. Maistu ihan hirveeltä. Laatta meinasi lentää joka huikalla kun lämmintä ja hiilihapotonta mallasjuomaa join vedet silmissä ja todistelin kuinka hyvältä se maistuu. Sain lopulta 5 alas. Sitten oltiinkin "kännishää". Oli aika mitäänsanomaton kokemus.
 

X-Hearted

Jäsen
12-vuotiaana tuhannen muusit diskoon - ja samantien saappaaseen oksentamaan. Ilta oli pilalla, mutta kerta oli ikimuistettava kaveripiirissä. Ainakin se, mitä nyt hämärästi muistan.

Juotiin muistaakseni Pink Cat 0,75l ja kahden desin Pohjanpoika 59% (?) kaverin kanssa pökkiin. Heh, johan tuntui...
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vedin ensimmäiset kännini vasta 17-vuotiaana ja sille tielle ollaan jääty. Olin toki sitä ennen juonut joskus pari olutta ja maistellut punaviiniä.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ikää 14 vuotta, Joensuussa Ilosaarirock ja kesä kuumimmillaan.
Jo ensimmäisen festaripäivän aamuna herätessä oli perhosia vatsassa. Olihan se selvää, koska edessä olivat kesän alusta asti suunnitellut ensimmäiset kunnon kännit.

Viisi kaverusta lähti polkemaan pyörillä Petäikkölästä muutaman kilometrin matkaa kohti kaupungin keskustaa. Yksi meistä oli niin varttuneen näköinen, että sai Papinkadun ärrältä ostetuksi kaikille sikspäkit siideriä ja kollektiivisiksi juomiksi vielä pari litran kaljapulloa. Paineltiin rokkialueelle sisään, nautittiin kuumasta kesäpäivästä nurmikolla maaten ja siideriä kiskoen. Joukkoomme liittyi muutamia muita kavereita, jotka päättivät myös hommata juomista. Siitähän ne bileet sitten vasta alkoivat.

Muutaman tunnin kuluttua juominkien aloittamisesta valtasimme Joensuun keskuskentän, jossa aloimme juosta satasta ja heittää näkymätöntä moukaria. Alettiin olla aika kaasuissa ja pirun hauskaa oli. Vartijat tulivat kuitenkin keskeyttämään ilonpitomme. Olisivat kovasti halunneet järkätä meille kyydin kotiin, mutta lähdimme pakosalle festivaalikaupungin ihmisvilinään.

Iltapuolesta oli aika suunnata kioskin kautta Linnunlahden biitsille hörppimään lisää. Siihen hiekkarantaan sammui muutama meistä. Yksi onneton vietiin selviämään nuorten tukipisteeseen. Heinäkuun auringon laskiessa olimme jäljellä enää minä ja kaksi kaveria siinä samaisella rannalla. Ykä lensi komeassa kaaressa ja alkoi olla äitiä ikävä. Ensikänniksi kuitenkin mukava kokemus, jota vieläkin muistellaan hymyillen.
 
Viimeksi muokattu:

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Joo-o, eli kuten boxerikänniketjun lukijat huomasivat niin eilen tuli vedettyä ensikännit. Ikää on 17 eli poikkeuksellisen "myöhään" tuli tämäkin must to do -juttu tehtyä. Olin miettinyt kännaamista (miten toi kirjotetaan?) jo aika pitkään ja meinannut toteuttaakin sen aiemmin mutta nyt tuli loistava tilaisuus kun vanhemmat lähtivät mökille juhannukseksi ja isoveli on RMJ:ssä eli kotopuolessa olivat vain minä, koira ja viinakset. Testaaminen tapahtui Daven mallin mukaan, eli himassa, suosittelen muillekin korkkaamattomille, ei tarvii könytä joissain ojanpohjissa.

Himasta tosin ei löytynyt mitään sopivaa alkupohjiksi, ei olutta, ei lonkkua, ainoastaan jotain hemmetin KIIVIN makuista siideriä, jota en uskaltanut maistaa.
Eli aloitin suoraan raskaasta sarjasta. Aluksi yksi neljäsosapullollinen stolishnajaa ja sitten täyspullollinen lauavodkaa. Huomasi hyvin että on tuiterissa horjahduksesta ja päässä pyörimisestä johtuen. Oisinkin halunnut juoda lisää mutta oikeus tai sitten oppositio voitti ja sammuin vanhempien sängylle pelkkä Dunlop-pyyhe peittona. Ja vielä tiibetinspanieli vieressä. Siitä olen kuitenkin ylpeä että en oksentanut, en kaatunut, en kontannut enkä sotkenut paikkoja.

Kaikista pahinta oli kuitenkin tänä aamuna. 8 tunnin hedari yhdistettynä horjuamiseen ei ole hyvä yhdistelmä ja näinollen koko päivä on tullut käytännössä vietettyä maaten tai istuen.

Mutta piakkoin uudestaan... varsinkin kun enää ei ole hedaria.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Unohtumaton kokemushan se oli, ei sillä että olisi laatta lentänyt tai jalat menny alta, vaan se tunne yleensä. Ei sitä enää tavoita.

Tämä tiivistää ensikännifiiliksen aika hyvin. Itsekin olin 17 kun ensimmäisen kerran join itseni hutikkaan. Tapahtui kiekkokauden päätösturnauksen jälkeen Lohtajan Kisakalliolla. Muu joukkue oli jo varttunutta sakkia ja lähti aloittelujen jälkeen kaupunkiin baariin, itse en viitsinyt babyfacena edes yrittää. Onneksi kuopuksesta pidettiin huolta ja kämpille jäi reilusti kylmää olutta. Ensikännit olivat siis kalsarikännit - about tusina A le Coqin tuplapukkeja, samalla katselin jotain tv-chattia ja hihittelin. Kyllähän se nousukänni oli hauskan kuumottava fiilis. Jossain vaiheessa sitten menin nukkumaan, en sammunut. Aamulla oli vähän ontto olo, joten ensikrapulakin tuli siinä koettua. Tuolloin päähän sitten varmaan iskostui jotain tyyliin "mä sanon alkoholi jees", sillä onhan sitä sitten harva se viikonloppu tullut maisteltua.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Taisin olla 14-vuotias kun Kotkan Meripäivillä juotiin kaverin kanssa viskipullo puoliksi. En muista tarkalleen minkä merkkistä tavaraa oli ja kuinka paljon oli voltteja. Sen muistan että karmealta se silloin maistui kun raakana vedeltiin.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teitä varmaan kiinnostaa ihan hirveästi, että join ensimmäiset kunnot kännit huhtikuun lopussa 2004, jolloin olin melkein 19 vuotta ja 4 kuukautta vanha. Sitä ennen olin juonut maksimissaan muutaman oluen putkeen saman illan aikana, mutta tuolloin sitten vedin oikein kunnolla. Eipähän sen jälkeen tehnyt enää pitkään aikaan mieli alkoholia, mutta nykyään viikoittain tekee mieli alkomahoolia.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
12- vuotiaana juotiin keväällä koulun päättymisen kunniaksi omatekoista kiljua, joka oli tehty kaverin isoveljen reseptin mukaan. Vettä, sokeria, riisiä ja hiivaa. Helvetin pahaa moskaa mutta kihahti päähän kun juotiin niin paljon joka jannu. Muutama tunti pyörittiin pitkin Raision ojia ja sitten alkoi järjetön laattaaminen. Ensikännit jäivät kuitenkin positiivisena mieleen koska humalatila oli aivan uskomattoman upea kokemus. Kolme vuotta tästä ensikosketus pipariin ja sitten oltiinkin jo miehiä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Neljävuotiaana, pikkusiskon varpajaisissa.

Pöydille unohtuneet samppakaljalasit kumosin vaivihkaa mutta aikailematta huiviin. Kävelin pitkin seiniä ja kyselin misshä sitä hyvää limpparia on lishää.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
16-vuotiaana eli amiksen ykkösellä vuonna 2003. Eksyin "hieman" väärään seuraan tuona aikana ja yläasteelta päässyt äitin pikkupoika veti kuukauden amisuran jälkeen jo antaumuksella röökiä ja bisseä. Ekat kännit vedin muuten kevyessä 38,5 asteen kuumeessa. Ei se silloin menoa haitannut, oli vaan niin kivaa päästä perjantaina kokeilemaan sitä menoa. Voitte vain kuvitella aamulla sitä oloa, oksennuskrapula yhdistettynä aamulla jo 39 asteen kuumeeseen. Siitä alkoikin alamäki jota kesti pari vuotta ennen kuin alkoi varsinainen syöksykierre. Heh, olin äänestänyt "en ole vielä ollut humalassa" silloin kun tämä ketju avattiin.
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuudennella luokalla. Kaverin kanssa faijalta vääryydellä ja viekkaudella anastama viiden desin Dimples viski juotiin.

Arvatkaa nousiko meteli kadonneesta viskipullosta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös